@ Vegan, wanneer ik het heel kil bekijk....hoeveel doden zijn er nu helemaal gevallen bij al die tereuraanslagen ? Al die doden (en iedere dode zeker tgv van een tereuraanslag is er één teveel imo) vallen in het niet bij de doden die die iedere dag tgv "echte oorlogen", honger, ziektes en natuurrampen en iets "banaals als verkeersongelukken".
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/po ... dwijd.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zijn incidenten...vreselijke incidenten...maar incidenten! Geliefden, ouders, kinderen, broers, zussen die hun geliefde(n) moeten missen door één of meerdere mensen die hun overtuiging van zulk een importantie vinden, dat zij menen daarvoor te moeten moorden!
Nu ben ik zeker geen kil mens en ik gruw van mensen die menen dat hun overtuiging van zulk een importantie is dat zij er geen enkele moeite mee hebben door hun overtuiging menen te moeten moorden, ik vind het primitief en ik zie ieder beeld met walging,verdriet en diep geschokt aan. Wanneer wij willen dat "all that killing stops", dan ligt er mi een schone taak voor ieder mens van goede wil en vooral iedere vrijdenker....nl opvoeden/onderwijs/emancipatie, een boodschap uitdragen dat iig alle boekgodsdiensten heel veel geweld bevatten en dat die op gebakken lucht overtuiging mensen lijnrecht tegenover elkaar zet/tot haat aanzet. Daar zul je ongetwijfeld mooie liefdevolle boekgodsdienstteksten tegenover kunnen zetten, maar het feit blijft dat aanslagen en oorlogen meestal in naam van een bepaalde godsdienstige overtuiging gevoerd worden...(nee niet alle, ik weet het....en/maar ook voor die door andere door Leiders geinspireerde gruweldaden bestaat mi maar één goede oplossing)...nl mensen wakker proberen te schudden dmv opvoeding/onderwijs/emancipatie. Kritisch denken begint thuis, zou je iig mee horen te krijgen van huis uit....dit forum is een druppel op een gloeiende plaat...dat realiseer mij heel goed en wellicht als geen ander, maar het is EEN begin! Toen ik op dit forum kwam bestond het uit z'on 600 mensen en nu zijn het er ruim 1700....en ik weet het, ze schrijven lang niet allemaal, maar er zijn veel "lurkers....die mensen lezen wat WIJ schrijven, wat jij en ik (be) denken/overwegen/overdenken. Volwassenen en vooral veel KINDEREN in Noorwegen zijn door een dolgedraaide christen/rechtsfundamentalist ruecksichtloss vermoord...een vreselijke tragedie voor de nabestaanden! Noorwegen is zijn onschuld kwijt, zoals Nederland zijn onschuld kwijtraakte toen Fortuin en van Gogh vermoord werden. De wereld is vol met dolgedraaide idioten...rechtse, linkse, veganistische, religieuze....maar niet alle mensen die die overtuiging aanhangen zullen willen moorden voor hun overtuiging, dat zijn altijd maar enkelingen! Opgezweepte/dolgedraaide mensen die veel leed berokkenen onder de slachtoffers en nabestaanden. Er IS mi maar één oplossing en dát is een lange termijn oplossing...opvoeden/onderwijs en emancipatie...in de breedste zin van het woord! En zelf dan....zullen er altijd mensen zijn en blijven die een andere/gewelddadige weg willen/moeten gaan, die door geweld te denken te moeten gebruiken een hoger doel na te streven! Helaas zal ieder mens van goede wil, dus mi vooral ook vrijdenkers een héél lange adem nodig hebben en zullen er nog vele doden vallen, maar juist dat is voor mij bijv een stimulans om kritische vragen te blijven stellen, te blijven lezen en te blijven schrijven. Ik heb de wijsheid niet in pacht, mijn enige drijfveer is om mensen een beetje meer kritisch denken proberen bij te brengen, hen wakker te schudden...terwijl ik mij ten diepste realiseer dat er hooguit 1700 en nog wat mensen zijn die misschien oa dit stukkie lezen en er misschien over na willen durven denken. Welaan een mens moet ergens beginnen immers!