Erger dan FFI

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Blues-Bob
Bevlogen

Re: Erger dan FFI

Bericht door Blues-Bob »

vegan-revolution schreef:
Blues-Bob schreef:Rechts-extremistische terreur kent de afgelopen jaren in Nederland meerdere incidenten, dat weet zelfs ik, met mijn kop in het zand.
Geef eens wat links van berichten hiervan? Ik dacht trouwens breder aan incidenten in Europa met meerdere dodelijke slachtoffers (zoals in Madrid of Londen). Hoeveel tel jij van zulke incidenten in Nederland?
Op bredere schaal, met grotere aanslagen denk ik dat internationaal moslim-terrorisme een grotere dreiging is. Maar ontwrichting, tenzij ze de GPS satelieten neerhalen ofzo, zal slechts beperkt zijn. Ik dacht meer aan iets van Nederland, waar onze mede staatsburgers meer last van hebben. MNb postte
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 15#p255809" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ik begrijp dat extreem rechts tegen meer is dan slechts moslims, denk aan Joden en homoseksualiteit.
Blues-Bob schreef: Gewoon steeds helder blijven maken waarom geweld geen optie is en waarom. Verder geen organisaties verbieden, maar wel duidelijk stelling nemen.
Maar dan moet ik alle extremistische stromingen dulden, ook als organisatie. Ik kan mij er niet toe zetten daarin consequent te zijn... Maar dat zegt wellicht meer over mij.
Blues-Bob schreef: Ik maak me daar geen zorgen over. Volgens mij corrigeert zich dat vanzelf. Steeds je stem laten horen waar dat nodig is zou voldoende moeten zijn.
Ik vraag mij zo nu en dan af hoe de PVV Wilders gaat overleven. Dit is trouwens geen doodsbedreiging aan zijn adres :D
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
karin
Forum fan

Bericht door karin »

vegan-revolution schreef:Ik maak me daar geen zorgen over. Volgens mij corrigeert zich dat vanzelf. Steeds je stem laten horen waar dat nodig is zou voldoende moeten zijn.
Zou dat voldoende moeten zijn, of zou dat alleen voldoende zijn in een ideale wereld? Ik meen dat het niet moeilijk is om talloze voorbeelden op te noemen waar "de stem" verstomde onder het geweld....
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Blues-Bob schreef:MNb postte
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 15#p255809" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar ik begrijp dat extreem rechts tegen meer is dan slechts moslims, denk aan Joden en homoseksualiteit.
En ....... hoeveel doden en gewonden zijn er bij gevallen? Nul. Ze zijn niet te vergelijken met grote terreuraanslagen zoals in Madrid, Londen en nu in Oslo. Het bekladden van muren van een moskee noem ik geen grote terreuraanslag.

Verder is het wel een heel eenzijdig lijstje.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

karin schreef:
vegan-revolution schreef:Ik maak me daar geen zorgen over. Volgens mij corrigeert zich dat vanzelf. Steeds je stem laten horen waar dat nodig is zou voldoende moeten zijn.
Zou dat voldoende moeten zijn, of zou dat alleen voldoende zijn in een ideale wereld? Ik meen dat het niet moeilijk is om talloze voorbeelden op te noemen waar "de stem" verstomde onder het geweld....
In het verleden was dat zo, maar niet nadat er eerst propaganda aan vooraf was gegaan. Tegenwoordig leven we in een wereld waarin allerlei nieuws zich razendsnel over de wereld verspreid. De communicatiestroom is onmogelijk nog te vergelijken met die van vroeger. De wereld is vele malen "sneller" geworden. Als er iets aan de hand is staat het internet er zó vol mee.

Dus lang voordat er een grootschalige actie op touw kan worden gezet zijn er allang tekenen geweest waartegen kon worden geageerd en die bepaalde voorbereidingen kunnen dwarsbomen.

En voor datgene wat zich aan ons oog onttrekt hebben we de AIVD. Uiteraard niet perfect, maar iets beters hebben we niet. Die zou moeten toezien op preventieve maatregelen om ernstige incidenten te voorkomen.

Maar misschien weet jij nog iets te bedenken voor wat er dàn nog tussen de mazen van het net door zou kunnen glippen. Iets wat dus substantieel iets toevoegt aan wat er nu al is.
a.r.

Bericht door a.r. »

@ Vegan, wanneer ik het heel kil bekijk....hoeveel doden zijn er nu helemaal gevallen bij al die tereuraanslagen ? Al die doden (en iedere dode zeker tgv van een tereuraanslag is er één teveel imo) vallen in het niet bij de doden die die iedere dag tgv "echte oorlogen", honger, ziektes en natuurrampen en iets "banaals als verkeersongelukken".

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/po ... dwijd.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Het zijn incidenten...vreselijke incidenten...maar incidenten! Geliefden, ouders, kinderen, broers, zussen die hun geliefde(n) moeten missen door één of meerdere mensen die hun overtuiging van zulk een importantie vinden, dat zij menen daarvoor te moeten moorden!

Nu ben ik zeker geen kil mens en ik gruw van mensen die menen dat hun overtuiging van zulk een importantie is dat zij er geen enkele moeite mee hebben door hun overtuiging menen te moeten moorden, ik vind het primitief en ik zie ieder beeld met walging,verdriet en diep geschokt aan. Wanneer wij willen dat "all that killing stops", dan ligt er mi een schone taak voor ieder mens van goede wil en vooral iedere vrijdenker....nl opvoeden/onderwijs/emancipatie, een boodschap uitdragen dat iig alle boekgodsdiensten heel veel geweld bevatten en dat die op gebakken lucht overtuiging mensen lijnrecht tegenover elkaar zet/tot haat aanzet. Daar zul je ongetwijfeld mooie liefdevolle boekgodsdienstteksten tegenover kunnen zetten, maar het feit blijft dat aanslagen en oorlogen meestal in naam van een bepaalde godsdienstige overtuiging gevoerd worden...(nee niet alle, ik weet het....en/maar ook voor die door andere door Leiders geinspireerde gruweldaden bestaat mi maar één goede oplossing)...nl mensen wakker proberen te schudden dmv opvoeding/onderwijs/emancipatie. Kritisch denken begint thuis, zou je iig mee horen te krijgen van huis uit....dit forum is een druppel op een gloeiende plaat...dat realiseer mij heel goed en wellicht als geen ander, maar het is EEN begin! Toen ik op dit forum kwam bestond het uit z'on 600 mensen en nu zijn het er ruim 1700....en ik weet het, ze schrijven lang niet allemaal, maar er zijn veel "lurkers....die mensen lezen wat WIJ schrijven, wat jij en ik (be) denken/overwegen/overdenken. Volwassenen en vooral veel KINDEREN in Noorwegen zijn door een dolgedraaide christen/rechtsfundamentalist ruecksichtloss vermoord...een vreselijke tragedie voor de nabestaanden! Noorwegen is zijn onschuld kwijt, zoals Nederland zijn onschuld kwijtraakte toen Fortuin en van Gogh vermoord werden. De wereld is vol met dolgedraaide idioten...rechtse, linkse, veganistische, religieuze....maar niet alle mensen die die overtuiging aanhangen zullen willen moorden voor hun overtuiging, dat zijn altijd maar enkelingen! Opgezweepte/dolgedraaide mensen die veel leed berokkenen onder de slachtoffers en nabestaanden. Er IS mi maar één oplossing en dát is een lange termijn oplossing...opvoeden/onderwijs en emancipatie...in de breedste zin van het woord! En zelf dan....zullen er altijd mensen zijn en blijven die een andere/gewelddadige weg willen/moeten gaan, die door geweld te denken te moeten gebruiken een hoger doel na te streven! Helaas zal ieder mens van goede wil, dus mi vooral ook vrijdenkers een héél lange adem nodig hebben en zullen er nog vele doden vallen, maar juist dat is voor mij bijv een stimulans om kritische vragen te blijven stellen, te blijven lezen en te blijven schrijven. Ik heb de wijsheid niet in pacht, mijn enige drijfveer is om mensen een beetje meer kritisch denken proberen bij te brengen, hen wakker te schudden...terwijl ik mij ten diepste realiseer dat er hooguit 1700 en nog wat mensen zijn die misschien oa dit stukkie lezen en er misschien over na willen durven denken. Welaan een mens moet ergens beginnen immers! :)
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

vegan-revolution schreef:En ....... hoeveel doden en gewonden zijn er bij gevallen? Nul. Ze zijn niet te vergelijken met grote terreuraanslagen zoals in Madrid, Londen en nu in Oslo. Het bekladden van muren van een moskee noem ik geen grote terreuraanslag.

Jammer dat je vergeet dat in EU landen als Hongarije en het Verenigd Koninkrijk veel extreem rechts geweld is. Bovendien hebben we het naar schatting over minimaal 1200 slachtoffers (iedere dag 3,2 slachtoffers) van extreem rechts geweld in Nederland, waarvan slechts een klein deel gerapporteerd is. Waaronder doodslag.
nrc anno 2000 schreef: Hoe groot is de invloed van extreem-rechts in Nederland, anno 2000?
,,Tamelijk gering. Na de verkiezingen van 1998 - waarbij de verkiezingsaanhang met driekwart afnam - is de CD als partijorganisatie nagenoeg ingestort. Als klap op de vuurpijl werd CP'86 een paar maanden na de verkiezingen verboden. Het totale aantal leden van extreem-rechtse organisaties in Nederland kelderde tussen 1997 en 2000 van 1.500 tot 600.

,,Daar staat tegenover dat de omvang van racistisch en extreem-rechts geweld - lees: bedreigingen, brandstichting, doodslag, mishandeling - de afgelopen jaren licht is gestegen: van 298 gevallen in 1997 tot 313 een jaar later. Het gaat overigens om het topje van de ijsberg; Brits onderzoek wijst uit dat de meeste gevallen van rechts-extremistisch geweld niet gerapporteerd worden. In Groot-Brittannië wordt rekening gehouden met een vermenigvuldigingsfactor tussen de 4 en 40. Vertaald naar de Nederlandse situatie: tussen de 1.200 en 12.000.''
Ik concludeer hier toch echt uit dat de extreem rechts politiek niet meer goed te herkennen is, maar dat het geweld toegenomen is.

http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Extr ... eweld.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://yelloman1.blogspot.com/2009/02/h ... tisch.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://afa.home.xs4all.nl/alert/4_13/aken.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Groet,

Bob
Moeders
Forum fan

Bericht door Moeders »

Blues-Bob schreef:
vegan-revolution schreef:En ....... hoeveel doden en gewonden zijn er bij gevallen? Nul. Ze zijn niet te vergelijken met grote terreuraanslagen zoals in Madrid, Londen en nu in Oslo. Het bekladden van muren van een moskee noem ik geen grote terreuraanslag.

Jammer dat je vergeet dat in EU landen als Hongarije en het Verenigd Koninkrijk veel extreem rechts geweld is. Bovendien hebben we het naar schatting over minimaal 1200 slachtoffers (iedere dag 3,2 slachtoffers) van extreem rechts geweld in Nederland, waarvan slechts een klein deel gerapporteerd is. Waaronder doodslag.
Heb je hier een bron van?
karin
Forum fan

Bericht door karin »

vegan-revolution schreef:In het verleden was dat zo, maar niet nadat er eerst propaganda aan vooraf was gegaan. Tegenwoordig leven we in een wereld waarin allerlei nieuws zich razendsnel over de wereld verspreid.
Maar dus ook de propaganda en de desinformatie, de snelheid waarmee informatie / desinformatie wordt verspreid zegt nog steeds niets over de perceptie van die informatie bij mensen. Jij gaat er vanuit dat nu mensen heel snel tegen iets in het geweer komen, maar waarom, misschien lopen ze nog steeds zo hard mee met propaganda?
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
vegan-revolution
Superposter

karin schreef:
vegan-revolution schreef:In het verleden was dat zo, maar niet nadat er eerst propaganda aan vooraf was gegaan. Tegenwoordig leven we in een wereld waarin allerlei nieuws zich razendsnel over de wereld verspreid.
Maar dus ook de propaganda en de desinformatie, de snelheid waarmee informatie / desinformatie wordt verspreid zegt nog steeds niets over de perceptie van die informatie bij mensen. Jij gaat er vanuit dat nu mensen heel snel tegen iets in het geweer komen, maar waarom, misschien lopen ze nog steeds zo hard mee met propaganda?
Natuurlijk heb ik daaraan gedacht, maar de mogelijkheid om dingen met elkaar te vergelijken is ook toegenomen en daarmee is ook de kans op het ontmaskeren van desinformatie groter geworden.

Verder hoor ik graag van je welke eventuele extra maatregelen je nog in het verschiet ziet.
vegan-revolution
Superposter

a.r. schreef:Welaan een mens moet ergens beginnen immers! :)
Een lang verhaal en voor mij vooral een open deur.
vegan-revolution
Superposter

Blues-Bob schreef:waarvan slechts een klein deel gerapporteerd is.
Zo kun je alles wel "bewijzen" door ermee te schermen dat iets er wel is maar niet gerapporteerd is.

Verder zegt de grootte van de aanhang van wat voor extreem-rechts moet doorgaan op zichzelf niets over het gebruikte geweld door extreem-rechts.
Blues-Bob schreef:
Brits onderzoek wijst uit dat de meeste gevallen van rechts-extremistisch geweld niet gerapporteerd worden. In Groot-Brittannië wordt rekening gehouden met een vermenigvuldigingsfactor tussen de 4 en 40. Vertaald naar de Nederlandse situatie: tussen de 1.200 en 12.000[/b].''
Ik concludeer hier toch echt uit dat de extreem rechts politiek niet meer goed te herkennen is, maar dat het geweld toegenomen is.
Van wat ik er hier van zie komen de gedane beweringen op mij alleen maar heel speculatief over.
siger

Bericht door siger »

Men moet er toch rekening mee houden dat we hier over denkende mensen spreken. Dat betekent dat trends kunnen omslaan, soms sneller dan we verwachten.

Soms zijn mensen gewelddadig, maar meestal vreedzaam. Belangrijker dan mensen in te delen in schijnbaar eeuwige categhorieën is geinformeerd te blijven over evoluties, en over de krachten die hen veroorzaken.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Moeders schreef:Heb je hier een bron van?
Ja, jij ook.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

vegan-revolution schreef: Zo kun je alles wel "bewijzen" door ermee te schermen dat iets er wel is maar niet gerapporteerd is.
Achja, je kunt natuurlijk betwijfelen of het britse onderzoek bij ons minder van toepassing is. Bij deze ben je geinformeerd over bevindingen uit brits onderzoek, waarop experts uit Nederland hun hypotheses maken.
Blues-Bob schreef:
Brits onderzoek wijst uit dat de meeste gevallen van rechts-extremistisch geweld niet gerapporteerd worden. In Groot-Brittannië wordt rekening gehouden met een vermenigvuldigingsfactor tussen de 4 en 40. Vertaald naar de Nederlandse situatie: tussen de 1.200 en 12.000[/b].''
Van wat ik er hier van zie komen de gedane beweringen op mij alleen maar heel speculatief over.
Die afweging is je goed recht. Nogmaals, je bent in ieder geval bij deze geinformeerd dat dergelijk onderzoek van britse bodem voor handen is. Wellicht is er met enig zoekwerk ook wat Nederlandse literatuur.

Groet,

Bob
steen
Forum fan

Bericht door steen »

Blues-Bob schreef:
vegan-revolution schreef: Zo kun je alles wel "bewijzen" door ermee te schermen dat iets er wel is maar niet gerapporteerd is.
Achja, je kunt natuurlijk betwijfelen of het britse onderzoek bij ons minder van toepassing is. Bij deze ben je geinformeerd over bevindingen uit brits onderzoek, waarop experts uit Nederland hun hypotheses maken.
Blues-Bob schreef:
Die afweging is je goed recht. Nogmaals, je bent in ieder geval bij deze geinformeerd dat dergelijk onderzoek van britse bodem voor handen is. Wellicht is er met enig zoekwerk ook wat Nederlandse literatuur.
Groet,
Bob
Je hebt dus helemaal geen bron voor 1200 slachtoffers, je gokt maar wat.

Steen
http://www.joodsmonument.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Aäron Loterijman

Willi Kulla, de SS'er die hem in het Baarnse Bos doodschoot.

Daarin wordt de overlijdensdatum van 25 april 1945 vermeld.
Plaats reactie