Hoeveel zinnigs moet er in de Bijbel staan?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

PietV.
Erelid

Re: Hoeveel zinnigs moet er in de Bijbel staan?

Bericht door PietV. »

Hiëronymus schreef:Ik ben er van overtuigd dat een christelijke wijsbegeerte voor alledag, of pastorale zorg, meer kans van slagen heeft dan een stoïcijnse. En dat is wat ik, waarschijnlijk, met mijn leven wil doen, liefst in een vrijzinnige omgeving waar ik ook de brieven van Seneca mag bespreken.

@PietV, is dit ook een afdoende antwoord op je opmerking over Epicurus?
Bij mij zijn alle antwoorden afdoende :wink: Kan ik tenminste op tijd naar bed en af en toe een goed boek lezen. Maar nooit overwogen om even binnen te stappen bij humanistiek. Zit ook in Utrecht. Volgens mij zit de maatschappij te wachten op breed geschoolde mensen die ook als humanistisch raadsman kunnen functioneren.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Hiëronymus schreef:

Beide beschuldigingen verwerp ik. Ten eerste gebruik je het woord cherry picking verkeerd, dat wordt namelijk gebruikt voor een drogreden, indien ik er schuldig aan zou zijn dan zou ik aan de hand van de geciteerde passages willen bewijzen dat de Bijbel een heel mooi boek is. Dat is niet het geval, integendeel, ik heb de Bijbel gelezen en kies waar ik in geloof en verwerp de rest. Het is geen tegelwijshedengeloof omdat mijn geloofsleven niet draait om een paar mooie uitspraken van Jezus maar ik die gebruik om het te verdiepen.
Ik denk dat je cherrypicking wel bewust gebruikt! Je kiest uit de Bijbel de dingen waar je in gelooft en je verwerpt de rest! Dus een overtuigd christen KUN je niet zijn! Een echt overtuigd christen gelooft de Bijbel van kaft tot kaft! in mij ogen ben je een zwevende gelukszoeker, die ik zelf ook jaren ben geweest, en je probeerd hier en daar je gelijk te halen! Niks mis mee, maar neem ook eens wat aan van anderen en denk vooral zelf na! Helemaal nu je het christendom al grotendeels verlaten hebt!
Veel succes!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Hiëronymus schreef: Ik zal maar niet verdergaan met het citeren van alles waar ik in geloof... 8-[
Dus je geloofd dat wat ene Lucas (of iemand die onder die naam schreef) toeschrijft aan ene Jezus?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Luck
Ervaren pen

Bericht door Luck »

Bedankt Hiëronymus voor je duidelijke antwoord :)
Fishhook schreef:
Hiëronymus schreef: Ik zal maar niet verdergaan met het citeren van alles waar ik in geloof... 8-[
Dus je geloofd dat wat ene Lucas (of iemand die onder die naam schreef) toeschrijft aan ene Jezus?
Het lijkt er op dat voor hem het niet relevant is wie het heeft geschreven. Dat begrijp ik iig uit de vorige berichten.
Wanneer de kokende bol afkoelt, wordt de vurige magma bedekt met een vaste,onbeweeglijke korst- het dogma. Wat tot dogma verheven is, kan niet meer doen ontvlammen,verwarmt alleen nog- is even later zo goed als koud.Totdat een nieuwe ketterij de korst van het dogma doet exploderen, hoe hecht en solide ook.
Hiëronymus
Ervaren pen

Bericht door Hiëronymus »

Fishhook schreef:
Inderdaad, op dezelfde wijze als ik geloof wat Hans Christian Andersen aan een lelijk eendje toeschrijft.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kan je dan nog wel theologie studeren, of maakt het niet uit of je wel of niet gelovig bent?
En wat doe je ermee na je afgestuderen?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

@Hiëronymus
Wat betreft de opmerking dat je aan cherrypicking doet ben ik van mening dat dit inderdaad precies de juiste analyse is van waar je mee bezig bent, je precies doet wat de term bedoelt te zeggen. Je zou het niet als beschuldiging moeten zien.

Je bent een soort nageslacht van Albert Schweitzer ("Eerbied voor het leven") en Dietrich Bonnhoeffer. Ben je bekend met het schrijven van deze personen?
Wellicht spreken ook de boeken van Don Cupitt je aan. Indien je ze niet kent kan ik ze aanbevelen.

Aan de andere kant... heb je je christelijk geloof, wat voor inhoud die dan ook mag hebben, ooit wel eens door elkaar geschud zien worden via De Antichrist van Nietzsche? Of via zijn boek Aldus sprak Zarathoestra, dat bewust als de tegenpool van al het christelijke denken, dus als het anti-evangelie werd geschreven? Ik heb dat laatste boek fascinerend gevonden. Het enige boek dat alles wat je aan christelijk gedachtengoed met je meesleept en waarvan je denkt dat het goed is, omver gooit en afdankt als iets wat juist slecht is, en het tegenovergestelde denken ervoor in de plaats aanbiedt. Het effect voor mij was niet om van de ene eenzijdigheid over te gaan op het andere (je blijft gewoon cherrypicken, dat is wijs!), maar om mijn ogen te openen voor een totaal andere denkwereld waar ik als christen eenvoudig blind voor was. Kan ik je ook aanbevelen.
Born OK the first time
Hiëronymus
Ervaren pen

Beide boeken heb ik gelezen, van de Antichrist heb ik genoten, mooie harde kritiek die vaak grotendeels terecht is. Maar van Zarathoestra begrijp ik nauwelijks iets, ik heb het helemaal uitgelezen in de hoop er iets van te begrijpen maar dat lukte me gewoon niet.

Cherry picking zou ik het niet noemen, die uitdrukking heeft een gangbaardere andere betekenis, namelijk als drogreden. Wel geef ik grif toe dat ik enkel de slagroom van de taart eet, of welke andere uitdrukking ook beter past.
GetBigFast
Forum fan

Bericht door GetBigFast »

Hiëronymus schreef:Beide boeken heb ik gelezen, van de Antichrist heb ik genoten, mooie harde kritiek die vaak grotendeels terecht is. Maar van Zarathoestra begrijp ik nauwelijks iets, ik heb het helemaal uitgelezen in de hoop er iets van te begrijpen maar dat lukte me gewoon niet.

Cherry picking zou ik het niet noemen, die uitdrukking heeft een gangbaardere andere betekenis, namelijk als drogreden. Wel geef ik grif toe dat ik enkel de slagroom van de taart eet, of welke andere uitdrukking ook beter past.
Het is uiteindelijk maar een woord met een definitie. Iedereen is het met elkaar eens behalve over wat er wordt bedoeld, het maakt nu niet meer uit welk woord er voor wordt gebruikt.

Cherry picking of tegelwijsheden of grmmmping.
Zelfde poep, andere dag.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

ik vind dit een buitengewoon interessant topic omdat het direct raakt aan datgene waar ik als moslima mee worstelde. In de bijbel zal het wellicht niet zo expliciet staan als in de koran, maar toch... een christen beschouwt de bijbel als woorden geïnspireerd door god, toch? Dus de boodschap voor de mensheid die god via de bijbel duidelijk maakt. Hetzelfde is in de islam het geval met de Koran, al wordt de Koran beschouwd als de directe woorden van god. Naar ik begrijp is dat bij de bijbel niet het geval, want die had auteurs.

Mijn bescheiden mening is, dat als je een heel boek beschouwt als geïnspireerd door god, je niet zomaar kunt zeggen nou dit vind ik wel inspirerend maar dat niet. Je maakt er dan gewoon je eigen mix-n-match religie van. Hooguit kun je zeggen: ok, die en die regel gold toen, maar uit een ander vers blijkt duidelijk dat ie is afgeschaft en nu niet meer hoeft. Ik heb het als moslima geprobeerd omdat ik met bepaalde dingen echt niet uit de voeten kon, maar het lukte me gewoon niet en pas toen ik echt eerlijk tegen mezelf durfde te zijn, kwam ik tot de enige conclusie die wat mij betreft mogelijk is: je gelooft in de bijbel, in zijn geheel, of niet. Dat maakt je christen, of niet. Idem voor de islam. Met god valt toch niet te sollen: wat hij zegt is toch ontzettend belangrijk, of denk je als sterveling gewoon eruit te kunnen kiezen wat jou bevalt? Dat lijkt me lijnrecht tegen de geest van beide boeken in gaan. Mijn ervaring is dat de meeste christenen vrij weinig weten van de inhoud van de bijbel, de meeste moslims weinig weten over de koran en de heikele punten liefst zo snel mogelijk onder het tapijt schuiven. Maar toegeven dat ze er zelf uitkiezen wat ze willen, dat is een stap die ze niet zo snel zullen nemen. Ik lees dat Hieronymus dat wel doet, maar Hieronymus, ben jij het dan oneens met mijn redenering van hierboven?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

GetBigFast schreef:
Het is uiteindelijk maar een woord met een definitie. Iedereen is het met elkaar eens behalve over wat er wordt bedoeld, het maakt nu niet meer uit welk woord er voor wordt gebruikt.

Cherry picking of tegelwijsheden of grmmmping.
Het is maar een begrip. Je kan het Oude Testament laten vervallen en je alleen richten op het NT. Dan pak je een heel grote kers. Als een gelovige uitroept "God is liefde" dan zal de schaal wel vol liggen met kersen van een bepaalde kleur.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
GetBigFast
Forum fan

petals schreef:ik vind dit een buitengewoon interessant topic omdat het direct raakt aan datgene waar ik als moslima mee worstelde. In de bijbel zal het wellicht niet zo expliciet staan als in de koran, maar toch... een christen beschouwt de bijbel als woorden geïnspireerd door god, toch? Dus de boodschap voor de mensheid die god via de bijbel duidelijk maakt. Hetzelfde is in de islam het geval met de Koran, al wordt de Koran beschouwd als de directe woorden van god. Naar ik begrijp is dat bij de bijbel niet het geval, want die had auteurs.
Begrijp ik het goed als je zegt dat de Koran geen auteurs heeft?
Zelfde poep, andere dag.
Hiëronymus
Ervaren pen

petals schreef:ik vind dit een buitengewoon interessant topic omdat het direct raakt aan datgene waar ik als moslima mee worstelde. In de bijbel zal het wellicht niet zo expliciet staan als in de koran, maar toch... een christen beschouwt de bijbel als woorden geïnspireerd door god, toch? Dus de boodschap voor de mensheid die god via de bijbel duidelijk maakt. Hetzelfde is in de islam het geval met de Koran, al wordt de Koran beschouwd als de directe woorden van god. Naar ik begrijp is dat bij de bijbel niet het geval, want die had auteurs.

Mijn bescheiden mening is, dat als je een heel boek beschouwt als geïnspireerd door god, je niet zomaar kunt zeggen nou dit vind ik wel inspirerend maar dat niet. Je maakt er dan gewoon je eigen mix-n-match religie van. Hooguit kun je zeggen: ok, die en die regel gold toen, maar uit een ander vers blijkt duidelijk dat ie is afgeschaft en nu niet meer hoeft. Ik heb het als moslima geprobeerd omdat ik met bepaalde dingen echt niet uit de voeten kon, maar het lukte me gewoon niet en pas toen ik echt eerlijk tegen mezelf durfde te zijn, kwam ik tot de enige conclusie die wat mij betreft mogelijk is: je gelooft in de bijbel, in zijn geheel, of niet. Dat maakt je christen, of niet. Idem voor de islam. Met god valt toch niet te sollen: wat hij zegt is toch ontzettend belangrijk, of denk je als sterveling gewoon eruit te kunnen kiezen wat jou bevalt? Dat lijkt me lijnrecht tegen de geest van beide boeken in gaan. Mijn ervaring is dat de meeste christenen vrij weinig weten van de inhoud van de bijbel, de meeste moslims weinig weten over de koran en de heikele punten liefst zo snel mogelijk onder het tapijt schuiven. Maar toegeven dat ze er zelf uitkiezen wat ze willen, dat is een stap die ze niet zo snel zullen nemen. Ik lees dat Hieronymus dat wel doet, maar Hieronymus, ben jij het dan oneens met mijn redenering van hierboven?
Indien je van mening dat een geschrift van kaft tot kaft is gedicteerd door God dan heb je inderdaad weinig keuze. Maar er zijn niet zo gek veel mensen die dat geloven, in het Christendom althans, in de Islam misschien wel. Streng gereformeerde christenen vinden vaak dat je de apocriefe boeken, die wel degelijk opgenomen zijn in hun Statenvertaling, beter niet kunt lezen omdat ze gevaarlijk zouden zijn, de brief van Jakobus is vaak ook niet populair in die kringen en wordt met een moeilijk gezicht lippendienst bewezen, Katholieken vinden weer dat je de Bijbel moet lezen met de traditie in je achterhoofd. Elke christen heeft weer een andere manier om bepaalde delen te Het is volgens mij een mythe dat er mensen zouden zijn die de Bijbel in zijn geheel geloven, ik denk echt niet dat ze bestaan. Wat zou het betekenen?

Ten eerste, indien je ergens in z'n geheel in gelooft, zoals jij het woord geloven gebruikt, moet je het ook geheel kennen, je kunt immers niet geloven in iets wat je niet kent. Dus ook alle lijnen van afstamming, iemand die niet weet wie de zoon van Manasse (1 Kron 3:13-14) is zou al geen goede christen meer zijn. Ben je het met me eens dat we daarmee 99,9% van de christenen, zelfs in orthodoxe en bevindelijke kringen kunnen afstrepen? Wellicht zelfs dat zelfde aantal orthodoxe dominees als we een flinke selectie vragen samenstellen, ze mogen immers geen enkele vraag fout hebben.

Ten tweede, indien je in verschillende dingen gelooft die elkaar tegenspreken dan gaat dat tegen de logica in. Volgens de logica kun je uit twee premissen die elkaar uitsluiten alles opmaken, dan zou elk geloof dus mogelijk zijn uit de Bijbel en het geloof daarmee volstrekt betekenisloos zijn. Dat die tegenstrijdigheden in de Bijbel bestaan is iets dat hier vermoedelijk al vaak genoeg besproken is.

Ik kan nog meer redenen bedenken maar het lijkt me voor de hand liggen dat die definitie van het woord christen onwerkbaar is. De Bijbel is niet een rijtje leerstellingen opgesomd door God waar iemand het mee eens kan zijn, het is de neerslag van een eeuwenoude traditie waarin ook discussie plaatsvond. Moeten we het woord christen baseren op een misvatting? Lijkt me niet, ik zou zeggen dat je moet kijken naar de traditie en dat wie zich in de bekende traditie die begon rond het jaar 0 te plaatsen een christen genoemd mag worden. Laat je geen rad voor de ogen draaien door zogenaamd strenge gelovigen die hun eigen mengelmoesje als Enig Waar Geloof op laten draven.

Overigens ook meteen een reactie op 'lost and not found yet'.
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

GetBigFast schreef:
Begrijp ik het goed als je zegt dat de Koran geen auteurs heeft?
Uiteraard is de Koran ook opgetekend volgens de orthodoxe islam maar het wordt gezien als de directe openbaring van God's woord aan de mensheid, dus niet geschreven door een mens, alleen opgetekend. Ik zeg niet dat ik dat nu nog geloof maar zo wordt het binnen de islam gezien.

Op de reactie van Hieronymus hoop ik later in te gaan, moet een trein halen over 8 minuten... ;-)
GetBigFast
Forum fan

petals schreef: Uiteraard is de Koran ook opgetekend volgens de orthodoxe islam maar het wordt gezien als de directe openbaring van God's woord aan de mensheid, dus niet geschreven door een mens, alleen opgetekend. Ik zeg niet dat ik dat nu nog geloof maar zo wordt het binnen de islam gezien.

Op de reactie van Hieronymus hoop ik later in te gaan, moet een trein halen over 8 minuten... ;-)
Er zijn binnen het christelijke geloof heel veel stromingen. In sommige is de bijbel letterlijk het woord van God en bij andere weer deels het woord van God. Vaak wordt er gesproken over het geïnspireerde woord van god door de heilige geest. Dit bekend dat alles wat in de bijbel staat waar is. Dit lijkt mij hetzelfde als hoe moslims naar de Koran kijken.
Zelfde poep, andere dag.
Plaats reactie