niet moeilijk doen, met het woord bedoelde ik natuurlijk ook alle synoniemen en beschrijvingen en definities van dat woordaxxyanus schreef: ↑26 mar 2025 09:40Ik hou het voor gezien! Het bovenstaande is gewoon onzin. Dat zou betekenen dat als je een synoniem van het woord gebruikt, je bewering niet gebaseerd zou zijn op het concept waar het woord naar verwijst.Earthheart schreef: ↑26 mar 2025 00:17 ik zou zeggen: als je in staat bent het woord te vermijden en toch de volledige betekenis te behouden, dan is het niet gebaseerd op het concept waar dat woord naar verwijst.
Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren
Moderator: Moderators
-
Earthheart
- Bevlogen
Re: Waarom we roofdieren moeten herbivoriseren
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ach zo!!!Earthheart schreef: ↑26 mar 2025 16:02ah nee, het melkwegstelsel is een bepaald gebied in het heelal, en die aliens komen van het melkwegstelsel, dus zijn ze inheems in het melkwegstelselTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 mar 2025 09:18Dus alleen Aliens zijn uitheems?Earthheart schreef: ↑25 mar 2025 23:23 De aarde is een bepaald gebied in het heelal, dus aardappelen zijn overal op aarde inheems.
beetje basisschoolkennis aardrijkskundeWaar haal je het in Godsnaam vandaan?![]()
De Juf was zeker een Dom Blondjte!!!
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Een soort wordt pas dan invasief genoemd als die niet-inheems is,Earthheart schreef: ↑25 mar 2025 23:23weet ik, daarom was het niet zo correct dat axxyanus sprak over niet-inheems,
terwijl we het over invasief hadden.
dus dat was dus volledig correct van axxyanus,
want invasief is wel degelijk per definite niet-inheems!
Echter, dat maakt 'niet-inheems' en 'invasief' nog steeds geen synoniemen.
Op die fiets?Earthheart schreef:op zich maakt dat verschil niet veel uit, want die definities bevatten toch megaveel willekeur. Neem de definitie van niet-inheems:Niet-inheems:Invasief:
- Een soort die van nature niet in een bepaald gebied voorkomt.
- Wanneer een soort die van nature niet in een bepaald gebied voorkomt
schadelijk is voor dat bepaald gebied, dan wordt deze invasief genoemd.
Een {ras, populatie, ondersoort, soort, genus, klasse, orde, stam, rijkdom,...} die {van overheidswege, van nature, van onnature,...} niet in een {bepaalde vierkante meter, bepaalde hectare, bepaald natuurgebiedje, bepaald ecosysteem, bepaald biotoop, bepaalde gemeente, bepaald land, bepaald continent, bepaalde planeet,...} voorkomt. De accolades vormen drie verzamelingen van elementen, en voor je definitie ga je een element uit elke verzameling moeten kiezen. Welke regels gebruikte je bij het maken van die drie keuzes? Geen. Dus er is drievoudige willekeur.
de aarde is een bepaald gebied in het heelal, dus aardappelen zijn overal op aarde inheems.Voorbeeld:
Aardappelen zijn niet-inheems, maar verstoren de Nederlandse natuur niet.
alles op aarde inheems, en bestaan er geen niet-inheemse of invasieve soorten meer.
Wat nu met 'pestsoorten' of 'dieren die plagen veroorzaken'? Ga je die per raket,
een 'soort Noah's Ark', naar een andere planeet sturen, zodat ze ons hier
niet overwoekeren omdat ze van jou niet meer mogen worden opgegeten?
Earthhearts plan voor het leven op aarde is net zo ondoorgrondelijk als dat van God:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
-
Earthheart
- Bevlogen
Ik sprak over invasieleger, dus over invasief. Axxyanus sprak dan over niet-inheems, en zei letterlijk "Daarmee gaf jij aan dat er een verschil kan gemaakt worden tussen wie er een invasie pleegt en wie niet. Wat ik dan als niet-inheems vs wel inheems verwoorde." Daarop zei ik dat hij met inheems dus niet datgene bedoelde wat biologen bedoelden. Ik zei dat hij dan niet-inheems en invasief als synoniemen gebruikte (ik schreef "ah, je had het niet over wat biologen inheems noemen? Niet-inheems is synoniem van invasief. Ok,...") Dus het was wel degelijk axxyanus die die termen eevntjes als synoniem gebruikte. Je kon uit mijn vraag "niet over wat biologen inheems noemen?" afleiden dat ik op de hoogte was van het feit dat volgens de biologen invasief en niet-inheems geen synoniemen zijn.
(amai, moet ik je dat echt allemaal zo in detail uitleggen?)
inderdaad, ik volg jouw definitie. die sprak van "bepaald gebied". de aarde is een bepaald gebied in het heelal. Dus...Op die fiets?Grappig en leuk geprobeerd, maar volgens die logica is
alles op aarde inheems, en bestaan er geen niet-inheemse of invasieve soorten meer.
Ik ben inderdaad ook van mening dat het onderscheid tussen niet-inheems en inheems niet valide is, wegens te willekeurig.
neeWat nu met 'pestsoorten' of 'dieren die plagen veroorzaken'? Ga je die per raket,
-
appelfflap
- Banned
ik blijf op mijn honger zitten
waarom mag ik een tomatensla wel eten, levende wezens?
waarom mag ik die aardappel, levend wezen, uit de grond sleuren in schijfjes snijden en in 180 graden vet gooien?
waarom mag ik kruiden, levende wezens, als tijm of dragon wel uit de grond scheuren en mixen met eieren?
waarom mag ik druiven, ook die leven, wel medogenloos bijenpersen tot zo'n heerlijke rode drank?
waarom mag ik dan die koe niet slachten?
waarom mag ik die aardappel, levend wezen, uit de grond sleuren in schijfjes snijden en in 180 graden vet gooien?
waarom mag ik kruiden, levende wezens, als tijm of dragon wel uit de grond scheuren en mixen met eieren?
waarom mag ik druiven, ook die leven, wel medogenloos bijenpersen tot zo'n heerlijke rode drank?
-
Earthheart
- Bevlogen
het gaat om het recht op lichamelijke zelfbeschikking: het recht dat je lichaam niet tegen je wil in mag beruikt worden als middel voor de doelen van iemand anders. Dat recht verwijst naar 'lichaam' en 'wil'. Enkel voelende wezens hebben een besef van hun lichaam en hebben een wil. Dus dat recht is enkel niet-triviaal voor voelende wezens. Voor een niet-voelende wezen kun je dat recht nooit schenden, want voor dat wezen is het niet duidelijk wat er valt onder diens lichaam, en dat wezen heeft geen wil, dus kun je niets doen tegen diens wil in. Neem deze computer: wat is het lichaam van deze computer? Dat is niet goed bepaald, want de computer heeft geen besef van wat er behoort tot zijn lichaam. En deze computer heeft ook geen wil. Dus hoe ik ook deze computer gebruik, ik gebruik hem niet tegen zijn wil in. Hetzelfde geldt voor planten. We zien bij wezens die een duidelijk besef hebben van hun lichaam en die een duidelijke wil hebben, dat dat lichaamsgevoel en die wil volledig correleren met hersenactiviteiten. Aangezien we bij planten geen orgaan aantreffen met vergelijkbare activiteiten als bij hersenen, is het onwaarschijnlijk dat planten een lichaamsbesef en een wil hebben. Dus kunnen we dat recht van planten niet schenden, zelfs niet wanneer we die planten doden en eten.appelfflap schreef: ↑27 mar 2025 08:58 ik blijf op mijn honger zitten
Mogen honden nu ook al niet meer snuffelen?Earthheart schreef: ↑27 mar 2025 11:33 ...het recht dat je lichaam niet tegen je wil in mag beruikt worden ...
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog schreef: ↑27 mar 2025 12:05Mogen honden nu ook al niet meer snuffelen?Earthheart schreef: ↑27 mar 2025 11:33 ...het recht dat je lichaam niet tegen je wil in mag beruikt worden ...
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Alleen maar nee? Dat is alles? Dus geen oplossing?Earthheart schreef: ↑26 mar 2025 22:02
neeWat nu met 'pestsoorten' of 'dieren die plagen veroorzaken'? Ga je die per raket,
Dan zullen ze ons en de rest overwoekeren: veel leed dus ...
Maar jouw toekomstscenario’s blijven speculatief. Zelfs als er een wetenschappelijke
basis voor is, blijft het sciencefiction. Altijd al één van mijn lievelingsgenres geweest
hoor, maar ik discussieer hier sowieso liever over de realiteit van het hier en nu.
En wat blijkt in ons hier en nu? Dat het desastreuze gevolgen zal hebben, zodra predators
er niet meer zijn. Wat doen we wat jou betreft met toproofdier de witte haai in False Bay?
Wetenschappers maken zich zorgen over de verdwijning van de witte haai uit False Bay,
een baai bij Kaapstad in Zuid-Afrika. Ze hebben namelijk bewijs gevonden dat het
wegvallen van de roofvis leidt tot achteruitgang van de biodiversiteit in de baai. Door het verdwijnen van de mensenhaai, zoals deze ook wordt genoemd, komt
zelfs de gezondheid van de oceaan in het geding, concluderen de onderzoekers.
Volgens de wetenschappers zijn de uitkomsten in lijn met theorieën over het effect
van het verdwijnen van een toproofdier op de rest van het ecosysteem.
BRON: NOS Nieuws - gisteren, 20:46
Verdwijnen toproofdier witte haai desastreus voor biodiversiteit in False Bay
----------------
Ojeetje, dat weet mijn buurvrouw niet denk ik! Hoewel ...Mullog schreef: ↑27 mar 2025 12:05Mogen honden nu ook al niet meer snuffelen?Earthheart schreef: ↑27 mar 2025 11:33 ...het recht dat je lichaam niet tegen je wil in mag beruikt worden ...
... de honden zelf dan, mogen die wel beruikt worden?
.
- lost and not found yet!
- Bevlogen
@ Earthheart,
Heb je je deze 31 pagina’s nog nooit afgevraagd waarom je geen enkele medestander maar enkel tegenstanders hebt gecreëerd? Mankeert er dan toch wat aan jouw stelling waarom we roofdieren moeten herbivoriseren? Of zijn je tegenstanders niet “vrijdenkend” genoeg? Of leg je het hele ding uit op een manier die niet begrijpbaar, uitvoerbaar of te veronderstellen is?
Ps, hoe zou jij het herbivoriseren van roofdieren in de praktijk willen uitoefenen? Gewoon een concreet plan zeg maar. Wat zou jouw taak hier in zijn? Ga je roofdieren vangen en ze vertellen dat ze volgens jou geen roofdieren meer mogen zijn? Of ga je de roofdieren uitnodigen in jouw laboratorium om ze genetisch aan te passen? En denk je dan ook echt dat ze komen om zich aan te laten passen? Of ga je ze vangen? Graag praktijkvoorbeelden hoe je dit gaat doen. En daarbij, welk voordeel zit er voor de roofdieren in? Roofdieren zijn gewend om te jagen, indien je echt een dierenliefhebber bent ben je dat duidelijk alleen maar naar één kant toe! Alleen naar de prooien van roofdieren. Toch?
Heb je je deze 31 pagina’s nog nooit afgevraagd waarom je geen enkele medestander maar enkel tegenstanders hebt gecreëerd? Mankeert er dan toch wat aan jouw stelling waarom we roofdieren moeten herbivoriseren? Of zijn je tegenstanders niet “vrijdenkend” genoeg? Of leg je het hele ding uit op een manier die niet begrijpbaar, uitvoerbaar of te veronderstellen is?
Ps, hoe zou jij het herbivoriseren van roofdieren in de praktijk willen uitoefenen? Gewoon een concreet plan zeg maar. Wat zou jouw taak hier in zijn? Ga je roofdieren vangen en ze vertellen dat ze volgens jou geen roofdieren meer mogen zijn? Of ga je de roofdieren uitnodigen in jouw laboratorium om ze genetisch aan te passen? En denk je dan ook echt dat ze komen om zich aan te laten passen? Of ga je ze vangen? Graag praktijkvoorbeelden hoe je dit gaat doen. En daarbij, welk voordeel zit er voor de roofdieren in? Roofdieren zijn gewend om te jagen, indien je echt een dierenliefhebber bent ben je dat duidelijk alleen maar naar één kant toe! Alleen naar de prooien van roofdieren. Toch?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
-
Earthheart
- Bevlogen
de eenvoudigste verklaring is dat de tegenstanders niet "vrijdenkend" genoeg zijn, in het bijzonder niet goed zijn in kritisch-rationeel denken. Ooit heb ik op dit forum gediscussieerd over veganisme, en toen had ik ook weinig medestanders, terwijl de argumentatie voor veganisme nu toch wel extreem ijzersterk is. en als je kijkt naar deze 30 pagina's discussie, dan zie je bij mijn tegenstanders veel drogredenen (hellend vlak, stroman,...), een hardnekkig vasthouden aan hun argumenten die ik had weerlegd, een afwezigheid van oplossingen voor de problemen bij hun argumenten waar ik op wees,... Je kunt louter op logische gronden nagaan dat die tegenstanders het fout hebben. Dat wijst op gebrek aan rationeel denken.lost and not found yet! schreef: ↑27 mar 2025 22:55 Heb je je deze 31 pagina’s nog nooit afgevraagd waarom je geen enkele medestander maar enkel tegenstanders hebt gecreëerd? Mankeert er dan toch wat aan jouw stelling waarom we roofdieren moeten herbivoriseren? Of zijn je tegenstanders niet “vrijdenkend” genoeg? Of leg je het hele ding uit op een manier die niet begrijpbaar, uitvoerbaar of te veronderstellen is?
waarschijnlijk vangen en genetisch manipuleren met gene drives. Momenteel worden er al (roof)dieren gevangen en genetisch gemanipuleerd.Ps, hoe zou jij het herbivoriseren van roofdieren in de praktijk willen uitoefenen? Gewoon een concreet plan zeg maar. Wat zou jouw taak hier in zijn? Ga je roofdieren vangen en ze vertellen dat ze volgens jou geen roofdieren meer mogen zijn? Of ga je de roofdieren uitnodigen in jouw laboratorium om ze genetisch aan te passen? En denk je dan ook echt dat ze komen om zich aan te laten passen? Of ga je ze vangen? Graag praktijkvoorbeelden hoe je dit gaat doen. En daarbij, welk voordeel zit er voor de roofdieren in? Roofdieren zijn gewend om te jagen, indien je echt een dierenliefhebber bent ben je dat duidelijk alleen maar naar één kant toe! Alleen naar de prooien van roofdieren. Toch?
Voordeel voor de roofdieren is dat ze kunnen blijven leven en zich voortplanten zonder anderen te moeten schaden. Maar op zich hoeft er geen voordeel voor de roofdieren te zijn. Je gaat je ook niet afvragen welk voordeel een moordenaar heeft als die wordt opgesloten in de gevangenis. Als je een moordenaar oplsuit, kijk je ook niet louter naar een kant (die van de slachtoffers). Je kunt wel degelijk de belangen van de moordenaar volop meetellen. Dat is de reden waarom we geen moordenaars de doodstraf geven, maar ze wel opsluiten. Bij herbivorisatie worden de belangen van roofdieren ook volop meegeteld. Maar een roofdier doodt meerdere prooien, dus de belangen van die prooien gaan domineren. En bij herbivorisatie worden de roofdieren niet gedood, wat een teken is dat het belang van het roofdier om te blijven leven werd in rekening gebracht.
Juiste woordkeuze is juist. "Had", verleden tijd. Ze zijn niet meer weerlegd. Er is volgens mij, de discussie volgend, geen enkel argument van je dat stand gehouden heeft. Alleen door datgene te doen wat je je opponenten verwijt, "hardnekkig vasthouden", schep je voor jezelf het beeld dat het allemaal wel standhoudt.Earthheart schreef: ↑28 mar 2025 08:06 ... een hardnekkig vasthouden aan hun argumenten die ik had weerlegd, een afwezigheid van oplossingen voor de problemen bij hun argumenten waar ik op wees,...
Verder heb je geen enkele realistische oplossing geboden voor de problemen die ontstaan door het herbivoriseren van roofdieren. Het geheel begint op een Monty Python sketch te lijken.
Laatst gewijzigd door Mullog op 28 mar 2025 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Hij doet me denken aan die marcherende soldaat:Mullog schreef: ↑28 mar 2025 10:06Juiste woordkeuze. "Had", verleden tijd. Ze zijn niet meer weerlegd. Er is volgens mij, de discussie volgend, geen enkel argument van je dat stand gehouden heeft. Alleen door datgene te doen wat je je opponenten verwijt, "hardnekkig vasthouden", schep je voor jezelf het beeld dat het allemaal wel standhoudt.Earthheart schreef: ↑28 mar 2025 08:06 ... een hardnekkig vasthouden aan hun argumenten die ik had weerlegd, een afwezigheid van oplossingen voor de problemen bij hun argumenten waar ik op wees,...
Verder heb je geen enkele realistische oplossing geboden voor de problemen die ontstaan door het herbivoriseren van roofdieren. Het geheel begint op een Monty Python sketch te lijken.
Zijn vader kijkt toe als zijn de compagnie langs marcheert en hij roept uit:
"Kijk nu toch eens ze lopen allemaal uit de maat, behalve mijn zoon!!!"
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
-
Earthheart
- Bevlogen
Jawel, mijn tegenargumenten blijven geldig. Je kunt dat objectief vaststellen. Dis is zoals een schaakspel hé: je kunt objectief vaststellen wie het spel gewonnen heeft, wie de beste zetten maakte.Mullog schreef: ↑28 mar 2025 10:06Juiste woordkeuze is juist. "Had", verleden tijd. Ze zijn niet meer weerlegd.Earthheart schreef: ↑28 mar 2025 08:06 ... een hardnekkig vasthouden aan hun argumenten die ik had weerlegd, een afwezigheid van oplossingen voor de problemen bij hun argumenten waar ik op wees,...
toch wel: dat kun je zelf zien. Ik heb nog eens wat herlezen, en het is duidelijk. Het is niet mogelijk een correcte interpretatie te geven van de afgelopen discussie waarbij mijn tegenargumenten niet stand bleken te houden.Er is volgens mij, de discussie volgend, geen enkel argument van je dat stand gehouden heeft.
we kunnen voorbeelden geven waar de tegenstander hardnekkig vasthoudt aan zijn argument dat ik heb weerlegd, en geen voorbeeld vinden van waar ik hardnekkig vasthoud aan een argument dat een opponent heeft weerlegd.Alleen door datgene te doen wat je je opponenten verwijt, "hardnekkig vasthouden", schep je voor jezelf het beeld dat het allemaal wel standhoudt.
ik zei dat we wetenschappelijk onderzoek moesten doen. Jij hebt ook geen realistische oplossing voor kanker. Maar je bent wel voorstander voor wetenschappelijk onderzoek om oplossingen te vinden voor kanker. Dat jij nu geen realistische oplossing hebt tegen kanker wil niet zeggen dat kankerbestrijding ontoelaatbaar is. Zelfde voor predatieprobleem.Verder heb je geen enkele realistische oplossing geboden voor de problemen die ontstaan door het herbivoriseren van roofdieren.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑28 mar 2025 10:31
Hij doet me denken aan die marcherende soldaat:
Zijn vader kijkt toe als zijn de compagnie langs marcheert en hij roept uit:
"Kijk nu toch eens ze lopen allemaal uit de maat, behalve mijn zoon!!!"
![]()
Dat doet mij dan weer aan Rob de Nijs met diens Jan Klaassen denken!
- Zie eventueel in 'YouTube' topic: Rob de Nijs 1942-2025