Probleem is dat sommige opvattingen waarin met gelooft kan leiden tot extremisme.Zijn (de opvattingen van, en daarmee het systeem van) Chabad-Joden agressief extremistisch?
Neem bijvoorbeeld het verhaal van Mozes, de 10 Geboden en de aankomst in het Beloofde Land. Één van de 10 Geboden is 'Gij zult niet stelen'. Echter zo gauw als de Israëlieten aankomen in het beloofde land stelen ze het land van 10 andere stammen. Moraal: Wanneer je gelooft in een God en een diepe overtuiging hebt dat je in je gelijk staat (volgens een Heilig Geschrift) dan moeten anderen daarvoor wijken.
Stel dat ik een nieuwe geloofsstroming begin waarin ook iets staat beschreven over het 'Beloofde Land'. Als ik maar genoeg aanhangers heb dan heb ook ik recht om anderen te beroven van hun land, het staat immers geschreven! In het geval van Mozes kon men helemaal niets aantonen, want het schrift bestond nog niet eens in Judea en Israël! Pas rond 1000 voor Christus kende men daar het schrift.
Ook bij de stichting van Israël in 1948 werd gewezen op de vermelding van het 'Beloofde Land'. Het had geen zin gehad om bijvoorbeeld in Duitsland de Joden een stuk land aan te bieden. De wereld heeft toen democratisch besloten dat de Joden recht hadden op dat stuk land.
Wanneer je maar genoeg volgelingen hebt en volgens eigen zeggen aan kunt tonen gelijk te hebben (ook op spirituele gronden) dan kun je bijvoorbeeld land opeisen of een bepaalde plek (met rechten) opeisen in een gemeenschap. Zo werkt in ieder geval onze democratie.