Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
Moderator: Moderators
Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
HierEnNu, het leek/lijkt mij nochtans een vrij open simpele uitnodigende vraag.
Hebben de Palestijnen uit Gaza recht op een eigen staat? Bijvoorbeeld de Westoever, waar dan NIET meer gekoloniseerd mag worden.
Hebben de Palestijnen uit Gaza recht op een eigen staat? Bijvoorbeeld de Westoever, waar dan NIET meer gekoloniseerd mag worden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Geen idee waarom je dit nu roept. Het ging over de 1,8 mln. Palestijnen die al in Israel wonen.dikkemick schreef: ↑14 nov 2025 11:43Oh! Dus de Palestijnen uit Gaza zijn meer dan welkom in Israël zelf?gerard_m schreef: ↑14 nov 2025 11:21Wat denk je zelf?is dit hetzelfde als het "vrijwillige" vertrek uit Gaza?
Liggen de huizen in puin van de Palestijnen in Israel wonen? Lijden ze honger?
In de politiek heeft niemand het overigens over vertrek van de Palestijnen die in Israel wonen. Maar als hier geroepen wordt dat ze in een gevangenis wonen waar je uit kunt, vraag ik me af of dit een tikje overdreven is.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
NEE, het ging en gaat om de humane opmerking van HierEnNu waar ik aan twijfel. Hij zegt begaan te zijn met Palestijnen en ik betwijfel dat. Vandaar mijn vraag over de eigen (Palestijnse) staat, of de suggestie dat de Gaza-Palestijnen in Israël kunnen aanschuiven (zonder hamas)gerard_m schreef: ↑14 nov 2025 15:11Geen idee waarom je dit nu roept. Het ging over de 1,8 mln. Palestijnen die al in Israel wonen.dikkemick schreef: ↑14 nov 2025 11:43Oh! Dus de Palestijnen uit Gaza zijn meer dan welkom in Israël zelf?gerard_m schreef: ↑14 nov 2025 11:21
Wat denk je zelf?
Liggen de huizen in puin van de Palestijnen in Israel wonen? Lijden ze honger?
In de politiek heeft niemand het overigens over vertrek van de Palestijnen die in Israel wonen. Maar als hier geroepen wordt dat ze in een gevangenis wonen waar je uit kunt, vraag ik me af of dit een tikje overdreven is.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Je lijkt naar mij toe te reageren op een opmerking van HierEnNU of haalt twee draadjes door elkaar, maar we laten het beter rusten.dikkemick schreef: ↑14 nov 2025 15:19
NEE, het ging en gaat om de humane opmerking van HierEnNu waar ik aan twijfel. Hij zegt begaan te zijn met Palestijnen en ik betwijfel dat. Vandaar mijn vraag over de eigen (Palestijnse) staat, of de suggestie dat de Gaza-Palestijnen in Israël kunnen aanschuiven (zonder hamas)
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Ja, laten we de reactie van HierEnNu afwachten.gerard_m schreef: ↑14 nov 2025 16:14Je lijkt naar mij toe te reageren op een opmerking van HierEnNU of haalt twee draadjes door elkaar, maar we laten het beter rusten.dikkemick schreef: ↑14 nov 2025 15:19
NEE, het ging en gaat om de humane opmerking van HierEnNu waar ik aan twijfel. Hij zegt begaan te zijn met Palestijnen en ik betwijfel dat. Vandaar mijn vraag over de eigen (Palestijnse) staat, of de suggestie dat de Gaza-Palestijnen in Israël kunnen aanschuiven (zonder hamas)
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Prima voorstel, we laten het rusten.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
Ja, dat had ik wel verwacht.
Als er echt een inhoudelijke vraag gesteld wordt aan HierEnNu geeft HierEnNu niet thuis.
Ik trek daar mijn conclusie uit, o.a dat Peter er laatst wat HierEnNu betreft naast zat.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Hulpgoederen Gaza.
Welke reden wordt gegeven voor die afwijzing? Zegt Israël dat de spullen ook voor militaire doelen gebruikt kunnen worden?
'Nee, ze staan niet op de zogenaamde 'dual use'-lijst. Het gaat om winterkleding, maandverband, tandenborstels, keukenspullen, matrassen en dekens. En om tenten die wel aan de eisen voldoen, dus zonder metalen onderdelen die 'dual-use' zouden kunnen zijn. Ook proberen we ducttape binnen te krijgen om de tenten aan elkaar te plakken.
'Het zijn echt heel basale spullen. De ene keer geven ze administratieve redenen en de andere keer zeggen ze dat we geen autorisatie hebben, maar die hebben we wel. Onze registratie loopt nog tot eind december. We zijn blij met alle hulp die we kunnen bieden, maar het is absoluut niet genoeg. Het is dweilen met de kraan open
Welke reden wordt gegeven voor die afwijzing? Zegt Israël dat de spullen ook voor militaire doelen gebruikt kunnen worden?
'Nee, ze staan niet op de zogenaamde 'dual use'-lijst. Het gaat om winterkleding, maandverband, tandenborstels, keukenspullen, matrassen en dekens. En om tenten die wel aan de eisen voldoen, dus zonder metalen onderdelen die 'dual-use' zouden kunnen zijn. Ook proberen we ducttape binnen te krijgen om de tenten aan elkaar te plakken.
'Het zijn echt heel basale spullen. De ene keer geven ze administratieve redenen en de andere keer zeggen ze dat we geen autorisatie hebben, maar die hebben we wel. Onze registratie loopt nog tot eind december. We zijn blij met alle hulp die we kunnen bieden, maar het is absoluut niet genoeg. Het is dweilen met de kraan open
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Trek vooral je conclusies; dat is je goed recht. Maar waarom je daarbij Peter erbij sleept,
is mij niet duidelijk. Die koppeling leg jij, niet ik.
Mijn reactie op jouw oorspronkelijke vraag was helder.
Ik heb bovendien aangegeven dat ik op insinuaties of retorische valstrikken liever niet inga.
Jouw laatste opmerkingen bevestigen precies waarom ik die keuze soms maak.
Voor de inhoud verwijs ik hier en nu simpelweg naar wat ik eerder schreef:
- Kolonisatie of genocide steun ik uiteraard niet.
Wat ik wél steun, is het bestaansrecht van Israël binnen het voormalige mandaatgebied en
de noodzaak van een veilig thuisland voor het Joodse volk.
die haar vernietiging openlijk nastreeft. Dat is de kern van mijn standpunt,
en daar ben ik duidelijk over geweest.
Je vroeg of Palestijnen ook bestaansrecht hebben.
Het antwoord daarop was én is ondubbelzinnig ja. Dat bestaansrecht is iets anders
dan het bestaansrecht van een staat, maar het wordt door mij niet betwist: integendeel.
Het probleem ligt elders:
- Het bestaansrecht van Israël als staat wordt door Hamas&Co expliciet ontkend.
Het bestaansrecht van Palestijnen als volk wordt door niemand ontkend, ook niet door mij.
van een VN-erkende staat om zich te verdedigen tegen een organisatie die haar eliminatie nastreeft.
Dat is een juridische en principiële positie, geen onmenselijke.
Wie vrede wil, begint bij wederzijds bestaansrecht.
Israël erkent dat formeel al decennia; Hamas&Co niet.
- Dáár zit het probleem en níét in mijn opvattingen.
HierEnNu
Voor alle duidelijkheid. Je schrijft:
Maar wat ik je vraag: Hebben Palestijnen recht op een eigen staat in wat nu (koloniaal) Israël heet? Kunnen en mogen de Palestijnen uit Gaza en Westbank integreren en dan niet in de Sinai woestijn of zwaar bewaakt ommuurd?
Palestijnen bestaan. Sluipwespen bestaan. In die zin hebben beiden bestaansrecht.Het bestaansrecht van Palestijnen als volk wordt door niemand ontkend, ook niet door mij.
Maar wat ik je vraag: Hebben Palestijnen recht op een eigen staat in wat nu (koloniaal) Israël heet? Kunnen en mogen de Palestijnen uit Gaza en Westbank integreren en dan niet in de Sinai woestijn of zwaar bewaakt ommuurd?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Sluipwespen erbij halen als vergelijking met mensen is jouw keuze, niet de mijne.dikkemick schreef: ↑15 nov 2025 08:27 HierEnNu
Palestijnen bestaan. Sluipwespen bestaan. In die zin hebben beiden bestaansrecht.Het bestaansrecht van Palestijnen als volk wordt door niemand ontkend, ook niet door mij.
Maar het illustreert precies de valkuilen die je zelf graaft en waar ik niet in wil stappen.
En ja, ik ken het spreekwoord:
- "Wie kuilen graaft voor een ander, valt er uiteindelijk zelf in."
Daarmee presenteer je jouw aannames als vaststaand feit, en daar ga ik niet in mee.
Ik stap er opnieuw overheen, maar het zou helpen
als je eens op mijn daadwerkelijke antwoorden reageert in plaats van telkens een nieuwe
insinuatie te openen. Dan ontstaat er misschien een gesprek, in plaats van meer afstand.
De vraag of Palestijnen recht hebben op een eigen staat is geen kwestie van mijn persoonlijke gunst,
maar een kwestie van internationaal recht. Een volk heeft in principe recht op zelfbeschikking.
Hoe een eventuele Palestijnse staat eruit zou moeten zien en onder welke veiligheidsvoorwaarden
dat haalbaar is, ligt op het terrein van onderhandelingen. Zonder wederzijdse erkenning kán
geen enkel model, één staat, twee staten of een confederatie, gerealiseerd worden.
Je probeert van een juridische vraag een morele test richting mij te maken, maar zo werkt het niet.
Zelfbeschikking is een internationaal recht, geen retorisch instrument om mij een positie in te drukken.
Dus nogmaals:
- ja, een Palestijnse staat is ook volgens mij denkbaar, maar alleen wanneer er wederzijdse
erkenning én veiligheidsgaranties zijn. Zolang die ontbreken, blijft elk scenario theoretisch.
- Dáár zit de ontbrekende schakel,
niet in de manier waarop jij je vragen aan mij formuleert.
Je ontkent toch niet dat velen (o.a in Israël) de Palestijnen liever kwijt dan rijk zijn? Wormen zijn de sluipwespen ook liever kwijt dan rijk.
Zo gek is het vergelijk dus niet?
Suggestief??? Hoe is Israël ontstaan? En.....ze koloniseren nog steeds!!De formulering "in wat nu (koloniaal) Israël heet" is opnieuw zo’n suggestieve insteek.
Daarmee presenteer je jouw aannames als vaststaand feit, en daar ga ik niet in mee.
Internationaal recht??De vraag of Palestijnen recht hebben op een eigen staat is geen kwestie van mijn persoonlijke gunst,
maar een kwestie van internationaal recht. Een volk heeft in principe recht op zelfbeschikking.
Hoe een eventuele Palestijnse staat eruit zou moeten zien en onder welke veiligheidsvoorwaarden
dat haalbaar is, ligt op het terrein van onderhandelingen.
Schijt aan internationaal recht toch?? Israël heeft overduidelijk geen boodschap aan internationaal recht.
En wie bepaalt die veiligheidsvoorwaarden?
Laat me raden.....
Israël?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ik sowieso niet.
Het ontwijken gaat je goed af
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Pas op:
.