Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

dikkemick
Adelaar

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 16 nov 2025 19:55
Dank voor je toelichting. Ik laat het hierbij.
Gaarne gedaan vrind.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Goed nieuws:

Syrische militairen en geheimagenten opgepakt voor geweld in Sweida

De Syrische commissie die onderzoek doet naar het geweld van dit jaar in de provincie Sweida zegt dat militairen en leden van de geheime dienst zijn opgepakt.

"We hebben positieve resultaten geboekt", zei rechter Hatem al-Naasan die het onderzoek leidt. Die resultaten zijn dat militairen en geheimagenten "van wie door het onderzoek en video's op sociale media vaststaat dat ze overtredingen hebben begaan" gevangen zijn gezet.

Op de beelden die op sociale media rondgingen, was onder meer te zien dat de militairen druzische burgers vernederden en doodschoten. Na verhoor zijn de verdachten overgedragen aan gerechtelijke autoriteiten... Het Syrische leger en regeringsgezinde milities kozen de kant van de bedoeïenen, Israël koos de kant van de druzen.
Gerechtigheid!
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 16 nov 2025 21:01 Goed nieuws: ......
Gerechtigheid![/url]
Nu de IDF klootschutters nog en regering Netanyahu! En al diegenen die zich hebben staan verlekkeren op Sderot Cinema!

Gerechtigheid

De "vrijwillige" uittocht is begonnen.

153 Palestijnen uit Gaza zijn donderdag met een gecharterde vlucht in Zuid-Afrika geland. Hun vlucht zou zijn georganiseerd door een hulporganisatie, met toestemming van Israëlische autoriteiten. De Palestijnse ambassade spreekt van 'mensenhandel'.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ondertussen staan de Palestijnen in Gaza ook nog met de voeten in het water.
En water gaat overal heen...
En je gaat niet zomaar op de grond liggen..
** ¥ **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 17 nov 2025 10:10 Ondertussen staan de Palestijnen in Gaza ook nog met de voeten in het water.
En water gaat overal heen...
En je gaat niet zomaar op de grond liggen..
Wel als je humaan in je kruis wordt geschoten
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 17 nov 2025 08:26
ChaimNimsky schreef: 16 nov 2025 21:01 Goed nieuws: ......
Gerechtigheid![/url]
Nu de IDF klootschutters nog en regering Netanyahu! En al diegenen die zich hebben staan verlekkeren op Sderot Cinema!

Gerechtigheid

De "vrijwillige" uittocht is begonnen.

153 Palestijnen uit Gaza zijn donderdag met een gecharterde vlucht in Zuid-Afrika geland. Hun vlucht zou zijn georganiseerd door een hulporganisatie, met toestemming van Israëlische autoriteiten. De Palestijnse ambassade spreekt van 'mensenhandel'.
Hoe weten we dat deze mensen er niet toe zijn gedwongen, door deze onbekende hulporganisatie?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 19 okt 2025 10:44
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 okt 2025 08:29 En het meest misdadige van onze aarde.
Het Zionisme is een kwaadaardig gezwel.
Erger dan de Taliban die alle vrouwenrechten afschaft en waar iedereen strikt volgens de wetten van Allah moet leven.
Erger dan Soedan waar nog veel grotere aantallen mensen worden uitgehongerd en vermoord.

Misschien komt het, om de woorden van Mus te herhalen, " dankzij hun vuige en achterbakse natuur " ?
Hier en nu misschien wel on topic. De Vergelijking (Gaza met het kwaad) die nog wel met Soedan geassocieerd zou moeten kunnen worden.

Elders (topic: Nazi vergelijkingen) schreef ik:

In Darfur werden wapens van onder meer Britse, Franse, Bulgaarse en Canadese defensiebedrijven aangetroffen. Deze wapens zouden via de Verenigde Arabische Emiraten in Soedan terechtkomen, die de RSF in ruil voor goud van materiaal voorzien en hun regionale dominantie proberen te vergroten.

Harde maatregelen of sancties tegen de RSF of de Verenigde Arabische Emiraten zijn er vooralsnog niet gekomen. VN-mensenrechtenchef Volker Türk uitte vrijdag kritiek op het uitblijven van internationaal ingrijpen

Ik zie dan ook overeenkomsten met Israël in combinatie met het westen!

Wapensteun.
Eigen belang.
Schijt aan mensenrechten organisaties.

Hoe hypocriet kan het westen zijn?

P.s: Nazi topic gesloten, maar hier meer op de plaats inderdaad.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Zal DIT het Israëlisch-Palestijnse conflict beëindigen?

Dat is de titel van een informatieve video die destijds hoopvol klonk voor een meer vreedzame toekomst in de Levant. De video is echter van vóór de Gaza-oorlog: 13 september 2023.

Nog geen maand later, op 7 oktober 2023, zat ik vanwege mijn periodiek terugkerende insomnia 's nachts relaxed te genieten van de voordelen die insomnia biedt, zoals onbekommerd zappend genieten van comedies en dergelijke. Plotseling werd ik geconfronteerd met de livebeelden van de grootschalige aanval op Israël. In eerste instantie dacht ik dat het AI-beelden waren, want kennelijk kon ik niet onmiddellijk verwerken dat de gebeurtenissen werkelijk plaatsvonden. Het bleek helaas de gruwelijke realiteit.

De impact daarvan is bij mij groter geweest dan eerdere terreurbeelden die we de afgelopen decennia zagen. Sindsdien zie ik het gewelddadige Islamistische terrorisme als één van de belangrijkste destabiliserende factoren voor duurzame vrede wereldwijd.

Mijn positie in het Israël/Palestina-debat is in de daaropvolgende periode merkbaar verhard. Vooral het wereldwijd toenemende antisemitisme heeft daarbij een doorslaggevende rol gespeeld. Waar ik Israël al bewonderde, ben ik inmiddels uitgesproken in mijn steun aan het bestaansrecht en de veiligheid van de Joodse staat. Ik noem mezelf tegenwoordig zelfs zonder bezwaar Zionist in de klassieke betekenis:
  • steun voor het zelfbeschikkingsrecht van het Joodse volk binnen veilige grenzen.
Het huidige staakt-het-vuren, gecombineerd met mijn bewuste keuze om wat afstand te nemen van mijn vaak onmiddellijke reflex om antisemitische uitingen te bestrijden, geeft me ruimte om mijn standpunten opnieuw te wegen. De voordelen die insomnia biedt komen weer van pas.

Inmiddels ben ik er van overtuigd geraakt dat door het succes van de Abraham Akkoorden de 'Axis of Resistance' werd getriggerd om de invasie in Israël, die men in alle stilte en het diepste geheim aan het voorbereiden was, te vervroegen in de hoop de verdere implementatie van de Abraham Akkoorden te voorkomen. De akkoorden maakten verdere normalisatie tussen Israël en Arabische staten namelijk waarschijnlijker, met name de verwachte stap van Saudi-Arabië.

Van mij persoonlijk hoeft er niet zo nodig nóg een aparte Palestijnse staat bij te komen, want ik zie Jordanië als een Palestijnse staat, dus een Palestijnse staat is er al volgens mij.

Maar goed, ik erken tevens dat een nieuwe diplomatieke fase, zeker als Saudi-Arabië de Abraham-akkoorden zou ondertekenen, politieke afspraken vereist. Dat betekent dat Israël in een toekomstig vredesakkoord waarschijnlijk toezeggingen zal moeten doen over een vorm van zelfbeschikking voor de Palestijnse bevolkingsgroepen die momenteel als staatloos worden beschouwd. Alleen dan ontstaat er regionale stabiliteit én diplomatieke ruimte.

Om die reden hoop ik dat Israël bereid zal blijken om zulke toezeggingen te doen,
mits de veiligheid van de burgerbevolking aan beide zijden gewaarborgd blijft.
Unpacked = 13 sep 2023 schreef:
Zal DIT het Israëlisch-Palestijnse conflict beëindigen?

Het vredesakkoord van 2020 tussen Israël en Bahrein, de VAE, Marokko en Soedan leidde tot een enorme economische, educatieve en culturele uitwisseling. Maar wat als de normalisering van de banden met Israël ook de Palestijnen ten goede zou komen? Hoewel veel Palestijnen zich in de steek gelaten voelen door Arabische regeringen die vrede met Israël steunen, zien sommigen de akkoorden als een weg naar een definitieve beëindiging van het Israëlisch-Palestijnse conflict.

Hoofdstukken:
00:00 Intro
00:40 Israëlische vrede met Egypte en Jordanië
01:18 Vredesakkoord van 2020
01:46 Culturele, academische en economische uitwisseling
01:25 Arabische steun voor de betrekkingen met Israël
02:15 Potentieel voor de betrekkingen tussen Israël en Saoedi-Arabië
02:45 Arabische oppositie tegen de betrekkingen met Israël
04:25 Voordelen van betrekkingen met Israël
04:53 Mogelijke katalysator voor het beëindigen van het Israëlisch-Palestijnse conflict
05:41 Interpersoonlijke relaties opbouwen
08:30 Economische voordelen voor Palestijnen

VIDEO duurt 11 minuten:

Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu

Read my lips:

Het wordt in Israël en (Palestijnse) omgeving pas vrede als alle Palestijnen verdreven zijn. En zelfs dan twijfel ik aan vrede in de levant.
Einstein/Mick
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 17 nov 2025 14:57 HierEnNu

Read my lips:

Het wordt in Israël en (Palestijnse) omgeving pas vrede als alle Palestijnen verdreven zijn. En zelfs dan twijfel ik aan vrede in de levant.
Inderdaad.
Gaza en de Palestijnen is maar een gering deeltje van de Arabische wereld.
En ik hoop van wel, maar ik héb maar zo het gevoel, dat het nooit écht wat zal worden tussen Arabieren en Israël.
** ¥ **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.presstv.ir/Detail/2025/11/1 ... -civilians
Een in Israël gevestigde mensenrechtenorganisatie heeft onthuld dat sinds oktober 2023 minstens 98 Palestijnen in Israëlische hechtenis zijn omgekomen, waarbij uit een parallel onderzoek blijkt dat de meeste slachtoffers burgers waren.

Volgens Israëlische gegevens verkregen door Physicians for Human Rights – Israel (PHRI) zijn sinds het begin van de Israëlische genocidale oorlog in Gaza in oktober 2023 minstens 98 Palestijnen omgekomen, in veel gevallen als gevolg van marteling, medische verwaarlozing en hongersnood.

In het rapport wordt opgemerkt dat het werkelijke dodental waarschijnlijk aanzienlijk hoger is, omdat honderden mensen die in Gaza worden vastgehouden, vermist worden. (..)
Ook dáar ben ik niet verbaasd over.
Valt overiigens in het niet bij de andere (zg. oorlogs-)misdaden.
** ¥ **
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.aljazeera.com/news/2025/11/ ... source=rss
De Israëlische minister van Nationale Veiligheid, Itamar Ben-Gvir, zegt dat functionarissen van de Palestijnse Autoriteit (PA) moeten worden vermoord als er vooruitgang wordt geboekt bij de erkenning van de Palestijnse staat als gevolg van een aanstaande stemming van de Verenigde Naties.

Tijdens een bijeenkomst van de Otzma Yehudit-partij op maandag belde Ben-Gvir topfunctionarissen van de PA “terroristen”, zo meldden meerdere Israëlische media. (..)
Zoiets als schrijven dat Israëlische kopstukken moeten worden vermoord als ze doorgaan met wat ze nu doen?
Lijkt me abject.
** ¥ **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Het idee dat "vrede pas mogelijk is als alle Palestijnen verdwenen zijn"

heeft niets te maken met de reële kansen op vrede of empathie voor de Gazanen en des te meer met Israël in een kwaad daglicht proberen te zetten. Dat "Arabieren per definitie nooit iets met Israël willen" berust op een onjuiste veralgemening over een uiterst diverse regio.

Arabieren vormen geen monolithisch blok. In de Arabische wereld bestaan seculiere groepen, pragmatische middenklassen, nationalisten, monarchieën, tribale structuren en ja, ook Islamistische bewegingen. Alleen die laatste categorie, de politieke Islam in zijn militante varianten, heeft een principiële afwijzing van het bestaan van Israël:
  • zeker níét de Arabieren als geheel.
Zulks hoort bij het Pan-Arabisch nationalisme, die oude stroming uit de tijd van Nasser.

Daar staat dan ook tegenover dat verschillende Arabische staten al decennia formele vrede, handel of veiligheidssamenwerking met Israël hebben: Egypte, Jordanië, de VAE, Bahrein, Marokko, en in mindere mate landen als Soedan. Hun motivatie is nuchter: stabiliteit, economie, technologie, energie, toerisme.
Dat is geen vijandschap, maar realpolitik.

Ook binnen de bevolking is het beeld genuanceerder dan vaak wordt aangenomen. De afkeer die leeft bij delen van de Arabische publieke opinie is meestal niet etnisch of existentieel van aard, maar reactie-gedrag op beelden uit Gaza en de Westbank. Het is emotie rond een conflict, geen intrinsieke haat tegen Israël als zodanig.

Wie stelt dat dé Arabieren nooit vrede met Israël willen, verwart de houding van Islamistische bewegingen met die van honderden miljoenen mensen die daar niet onder vallen. De grootste groep Arabieren is uitgekeken op ideologie en verlangt vooral rust, betaalbaar leven en economische kansen, precies de reden dat normalisatie-akkoorden de laatste jaren juist toenemen.

Vrede ontstaat niet door bevolkingen te verwijderen, maar door onderscheid te maken tussen ideologische tegenstanders en de veel bredere groep mensen die gewoon willen leven.
De regio is complex, maar dat maakt haar niet hopeloos.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wie stelt dat dé Arabieren nooit vrede met Israël willen.....
Het is Israël die nu absoluut geen vrede wil. Niet omdraaien HierEnNu [-X
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Stellen dat Israël absoluut geen vrede wil,

heeft niets te maken met de reële kansen op vrede of empathie voor de Gazanen en
des te meer met Israël in een kwaad daglicht proberen te zetten, zonder
onderscheid te maken tussen verschillende actoren in de regio.

De structurele afwijzing van vrede komt níét van de Arabieren en ook niet van álle Palestijnen,
maar van specifieke Islamistische bewegingen, met name van de Axis of Resistance.
Het zijn deze organisaties die het bestaan van Israël principieel verwerpen en
die op 7 oktober 2023 de facto de oorlog hebben geopend, niet andersom!
  • Analyses die dat verschil negeren, vervangen complexiteit bewust door propaganda.
Plaats reactie