Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Gerard R.
Superposter

Re: Oorlog Midden Oosten en gerelateerd

Bericht door Gerard R. »

https://www.bbc.com/news/articles/c99lp ... mpaign=rss
De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi heeft de VS ervan beschuldigd elke keer dat er een "diplomatieke oplossing op tafel ligt" te kiezen voor een "roekeloos militair avontuur".

Iraniërs zouden "nooit buigen voor de druk", zei Araghchi in een post op X, een dag nadat beide partijen de ander beschuldigden van het lanceren van aanvallen in de Straat van Hormuz en terwijl de VS op meer Iraanse schepen schoten.

Ondanks de botsingen zei Trump dat het staakt-het-vuren intact was. (..)
Duidelijk te zien, dat de VS & Israël denken te kunnen doen wat ze willen. En dat Iran dan een ontkennend vingertje laat zien [-X

Dus zo komt het niet erg verder. Laten we onze portemonnee gereed houden. Tenzij er iets spectaculairs gebeurt.. hoewel..
de mondiale moeilijkheden kunnen nog lang blijven, ook als ze eruit geraken. Er is teveel schade in de Golf.
** Planeet ziet er echt mooi uit vanuit de ruimte... och jammer.... **
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Podcast De Dag: de nieuwe grenslijnen in Gaza https://share.google/8XcpICFOasVHkmO3p

Pech....
Schedel weg!
(Aan de andere kant: Ze was al 5)

Het jeukt enorm om mijn oude anti-Israel "beleid" terug te zetten.
Ongestraft! De wereld kijkt toe en slaapt verder.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 09 mei 2026 18:25 Podcast De Dag: de nieuwe grenslijnen in Gaza https://share.google/8XcpICFOasVHkmO3p

Pech....
Schedel weg!

Van mij mag je!
Ik zit op Aljazeera een doc over journalist Anas Al Jarif in Gaza te kijken, die werd geëlimineerd. Mét daarbij allerlei 'footage' van wat er is gebeurd met Palestijnen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Anas_al-Sharif

Ik weet niet goed wat ik erger moet vinden, wat de Joden ondergingen of wat de Palestijnen overkwam in Gaza.
En kom me nu niet aan met vergelijkingen over aantallen doden enzo.

En dan nog hoe de journalistiek monddood is/wordt gemaakt opdat de wereld maar niet weet.... wat de wereld toch wel aan de weet komt natuurlijk, al deed/doet met niets. Ook nog Libanon, West Bank, Iran, mondiaal.. Toch een beetje apocalyptisch...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.aljazeera.com/news/2026/5/9 ... source=rss
Teheran, Iran – Terwijl de Verenigde Staten wachten op de laatste reactie van Teheran op teksten voor een overeenkomst die wordt uitgewisseld via tussenpersonen, benadrukken de Iraanse autoriteiten en aan de staat gelieerde media dat zij de controle over de Straat van Hormuz belangrijker dan ooit vinden.

Woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Esmaeil Baghaei, vertelde verslaggevers zaterdag dat Iran het voorstel van Washington nog steeds aan het beoordelen was. (..)

Het theocratische en militaire establishment in Iran heeft de zegening“van de zeestraat jarenlang verwaarloosd, zegt Mohamad Mohkber, een senior adviseur van de vermoorde Opperste Leider Ayatollah Ali Khamenei, en eerste vice-president onder wijlen Ebrahim Raisi.

In werkelijkheid is het een vermogen op het niveau van een atoombom, want als je over een vermogen beschikt dat met één enkel besluit de hele wereldeconomie kan beïnvloeden, is dat een enorm vermogen, zei hij vrijdag tegen het aan de staat gelieerde persbureau Mehr. (..)
Het is een ongekend middel dat wordt ingezet. We hebben ook iets in die richting gezien met graan voor de wereld dat Ukraine een paar jaar geleden niet uitkon vanwege de oorlog dáar.
Zou dát onze toekomst gaan zijn?? :roll:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Gerard R. schreef: 09 mei 2026 18:57
dikkemick schreef: 09 mei 2026 18:25 Podcast De Dag: de nieuwe grenslijnen in Gaza https://share.google/8XcpICFOasVHkmO3p

Pech....
Schedel weg!

Van mij mag je!
Ik zit op Aljazeera een doc over journalist Anas Al Jarif in Gaza te kijken, die werd geëlimineerd. Mét daarbij allerlei 'footage' van wat er is gebeurd met Palestijnen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Anas_al-Sharif

Ik weet niet goed wat ik erger moet vinden, wat de Joden ondergingen of wat de Palestijnen overkwam in Gaza.

En dan nog hoe de journalistiek monddood is/wordt gemaakt opdat de wereld maar niet weet.... wat de wereld toch wel aan de weet komt natuurlijk, al deed/doet met niets. Ook nog Libanon, West Bank, Iran, mondiaal.. Toch een beetje apocalyptisch...
Het ergste en meest cynische vind ik dat de slachtoffers van weleer (joden) nu bijna (...ik moet voorzichtig zijn) geen haar beter zijn dan daders destijds. Nu is het regering Israël.
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 10 mei 2026 00:21
Gerard R. schreef: 09 mei 2026 18:57

Pech....
Schedel weg!

Van mij mag je!

Het ergste en meest cynische vind ik dat de slachtoffers van weleer (joden) nu bijna (...ik moet voorzichtig zijn) geen haar beter zijn dan daders destijds. Nu is het regering Israël.
Het gebeurt vaak en het is zeer bekend in de psychologie, zoals je wellicht weet.

Ik had in mijn studietijd overigens een soort met zo'n stel te maken. Een pestkop ongelooflijk en z'n onafscheidelijke zeer sterke, grote vriend beschermer. En maar pesten en maar etteren die kleine, de hele groep moest naar hun pijpen dansen.

Gelukkig ben ik niet zo geworden, maar voor anderen ging dat niet altijd op. Dat dus in het minuscuul. En nu dus weer eens in het groot ook, in het 'geo' zeg maar.
Wilt u nog wat oorlogen...?

Mensen.. groepen.. volken..... #-o
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 10 mei 2026 00:21 ...
Het is,als kinderen van gescheiden ouders die ook vaker gaan scheiden, slachtoffers van huiselijk geweld die zelf ook huiselijk geweld gaan plegen, incest slachtoffers die dat later ook zelf gaan doen en ga zo maar door. Het lijkt mensen eigen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mullog schreef: 10 mei 2026 08:06
dikkemick schreef: 10 mei 2026 00:21 ...
Het is,als kinderen van gescheiden ouders die ook vaker gaan scheiden, slachtoffers van huiselijk geweld die zelf ook huiselijk geweld gaan plegen, incest slachtoffers die dat later ook zelf gaan doen en ga zo maar door. Het lijkt mensen eigen.
Ik vraag me af hoeveel van de huidige Zionisten daadwerkelijk afstammen van de zware slachtoffers van de nazi terreur.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.aa.com.tr/en/middle-east/ir ... er/3932959
Iraanse woordvoerder zegt dat Teheran's 'terughoudendheid voorbij is'
‘Vanaf vandaag (zondag) is onze terughoudendheid voorbij. Elke aanval op onze schepen zal gepaard gaan met zware, beslissende Iraanse reacties op Amerikaanse schepen en bases', zegt woordvoerder van het Iraanse parlementscomité voor Buitenlands Beleid en Nationale Veiligheid (..)
Tegelijk heeft Iran gereageerd op het meer punten Amerikaanse voorstal tot vrede ingebracht via Pakistan.
Geprobeerd zal worden te komen tot een acceptabele overeenkomst zodat de oorllog beëindigd kan worden. Dat is naar verluidt de teneur van het Iraanse antwoord.

Iran wil dus zeggen dat hun geduld op is, maar dat ze best willen praten over een eind aan de oorlog.
Daar hoort ook de oorlog van Israël in Libanon bij, die moet stoppen vindt Teheran.

Hoe het moet gaan met de nucleaire zaken is nog onduidelijk. Ze hebben nog een flinke partij 60% opgewerkte splijtstof, dat is erg veel opgewerkt materiaal, waamee eventueel een kernbom kan worden gemaakt. Iran heeft wel altijd gezegd geen kernwapens te ambiëren, ook vanwege hun religie.. Maar ze willen kernenergie niet kwijt voor energie. De VS eiste tot nu dat ze het stoppen.

Er is op dit moment vrij veel militaire onrust in de Golf. En in Libanon net zo; daar vallen elke dag doden omdat het daar zo ongeveer gaat als in Gaza.
Plaats reactie