Beste Lanier ik bedoel jouw er ook niet mee maar ik ben een beetje bang dat sommig commentaar die ik geef uit de context wordt getrokken als ik mensen begin aan te wijzen hetgeen tot onnodige geprikkeldheid en misvattingen kan leiden. Ik citeer iemand immers niet letterlijk maar maak mijn opmerking een beetje over het verloop van deze discussie. Zou ik mensne benoemen dan vind ik dit niet geheel correct....lanier schreef:Wie doet dat en ....
Als je er tijd en zin voor heblanier schreef:Even 31 pagina's doorlezen?bipolair schreef:lees de topic even door
Ik weet niet of je de extremisten alleen moet benoemen. Het gaat mij erom of er religieuze teksten zijn die kunnen oproepen tot extremisme en die teksten zijn er.Weinig "vrijdenken" in mijn ogen, benoem dan de extremisten onder deze hele grote groep mensen zou ik zeggen en stel dat aan de kaart.
Zonder iedereen als extremist neer te zetten kun je rustig filosoferen over hoe die teksten uitgelegd kunnen worden.
Excuses Lanier, ik had alreeds aan mijn vorige antwoord iets toegevoegd.......
Even opnieuw copy/pasten....
Lees de topic even door en zie met wat voor een gemak monotheïstische religies even worden weggezet als universeel agressief en extremistisch. Bij navraag over de gebruikte criteria blijft het onduidelijk. Er zijn natuurlijk agressieve en extremisten onder de monotheïsten maar er wordt in dit draadje door bepaalde personen te gemakkelijk mee gesmeten. Weinig "vrijdenken" in mijn ogen, benoem dan de extremisten onder deze hele grote groep mensen zou ik zeggen en stel dat aan de kaart.
Ik denk dat we mensen overschatten als we zeggen dat de vaak haatdragende intolerante passages uit (meestal zeer oude) geschriften altijd een vredelievende herinterpretatie krijgen, maar ook onderschatten als we stellen dat dit altijd een tijdbom is omdat mensen altijd weer terug zouden grijpen naar een letterlijke opvatting.
Religie vervult bij gelovigen een zekere functie die toch ook persoonlijk is en niet ieder persoon is gecharmeerd van haatdragendheid of intolerantie. Daar staat tegenover dat er personen zijn die zich liever vanuit haatdragendheid laten leiden t.o.v. andere mensen andere meningen.
Maar om nu iedereen te generaliseren als idiote haatdragende mensen die niet in staat zijn tot een vredelievende herinterpretatie gaat mij te ver.
Wanneer we stellen dat de "ogenschijnlijke vredelievendheid" alleen gericht is om te overleven (van die religie) en dat de "haatmodule" altijd weer geactiveerd kan worden is koffiedik kijken of het begin van een prachtig vormpje complot theorie.
Neemt niet weg dat ik als atheïst ook niet gecharmeerd ben van allerlei "heilige geschriften", maar ik wil niet beginnen een heel grote groep te veroordelen over wat vroeger mensen deden, of in de toekomst zouden kunnen doen. Wel sta ik open voor kritieken op hedendaagse fundamentalistische extremisten, uiteraard.....
Sorry voor de onduidelijkheid voor andere lezers...