de bijbel goed lezen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Fish
Ontoombaar

Re: de bijbel goed lezen

Bericht door Fish »

Rob ter Horst schreef:
Fishhook schreef:
Rob ter Horst schreef:Was vanochtend weer even op de voor mij 'geblokkeerde' christelijke website. Duurde even voordat het men het weer doorhad, en men mijn vragen en opmerkingen ging verwijderen, en ik ook opnieuw geen toegang meer kreeg. Blijkbaar is het vragen naar de exacte geboortedatum van Jezus weer teveel, zeker als de geboorte wordt aangekondigd door de komst van de 3 wijzen en een heldere ster, maar is er toch niemand die het weet...

Ze denken zeker dat ik het opgeef... :wink:
Welke website is dat dan?
http://www.weeswaakzaam.wazzup.nl

Al mijn vragen zijn intussen weer verwijderd... maar ik heb nog ip-nummers genoeg...
Ik heb er even rondgeneusd, tenenkrommend. 8-[
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Rob ter Horst
Forum fan

Bericht door Rob ter Horst »

Kitty schreef:Heb je een rechtstreekse link naar waar jouw berichten staan?

Ik heb hier al even gelezen: http://weeswaakzaam.wazzup.nl/even-wauwelen/

Het is dat ze het zelf wauwelen noemen.
Helaas kost dat teveel tijd om op te zoeken. Ben ook niet altijd met mijn echter naam online geweest.
Volgens mij bestaat er geen absoluut bewijs, anders had god zich allang laten zien, of speelt ie misschien verstoppertje...
Marokkaanse_

Bericht door Marokkaanse_ »

Interessante discussie, notificatie.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Marokkaanse_ schreef:Interessante discussie, notificatie.
Wel is het onderwerp van die discussie sterk veranderd gedurende de loop daarvan.
Van goed lezen van naar interpreteren van naar reageren op naar ageren tegen.
Als vrijdenker is dit topic voor mij niet zo interessant. Weliswaar heb ik het boek gelezen, maar de inhoud daarvan heeft mij nooit kunnen beïndrukken. Niet met zijn "goddelijke" verhaal lijn en claims, en helemaal niet met zijn aaneenschakeling van geweld, bloedvergieting, intolerantie, seksisme, enz.
Als filosofisch boek bestaat het slechts uit een enkel opgeschoond hoofdstuk over waarden en normen, en een hoofdstuk met resterende acceptabele parabels en sprookjes, alles ter opvoeding van de lezers.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Job
Banned

Bericht door Job »

sarnian schreef:Van goed lezen van naar interpreteren van naar reageren op naar ageren tegen.
Als vrijdenker is dit topic voor mij niet zo interessant. Weliswaar heb ik het boek gelezen, maar de inhoud daarvan heeft mij nooit kunnen beïndrukken.
Wat heeft je niet kunnen bekoren ?
Wat je hieronder schrijft ??
Sarnian schreef:Niet met zijn "goddelijke" verhaal lijn en claims, en helemaal niet met zijn aaneenschakeling van geweld, bloedvergieting, intolerantie, seksisme, enz.
Genesis gelezen ? Dekaloog ? Hfst. 19 Leviticus ?, Dialogen van Job ?? Evangeliën ??
Over seksisme....bedoel je het Hooglied ?? enz... Met welke bril op lees je de bijbel ?
Sarnian schreef:Als filosofisch boek bestaat het slechts uit een enkel opgeschoond hoofdstuk over waarden en normen,
Heel zachtjes uitgedrukt: erg magere conclusie. Sarnian !Zeker over een boek die wereldwijd en in de geschiedenis van mensen tot op vandaag zo van betekenis is geweest en van betekenis blijft.

En dan dit !
Sarnian schreef:met resterende acceptabele parabels en sprookjes, alles ter opvoeding van de lezers.
Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Job schreef:
sarnian schreef:Van goed lezen van naar interpreteren van naar reageren op naar ageren tegen.
Als vrijdenker is dit topic voor mij niet zo interessant. Weliswaar heb ik het boek gelezen, maar de inhoud daarvan heeft mij nooit kunnen beïndrukken.
Wat heeft je niet kunnen bekoren ?
Slavernij en verkrachting van vrouwelijke krijgsgevangenen bijvoorbeeld?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
sarnian
Bevlogen

Bericht door sarnian »

Job schreef:Genesis gelezen ? Dekaloog ? Hfst. 19 Leviticus ?, Dialogen van Job ?? Evangeliën ... ??
Zinloze vraag als ik 2 regels eerder vermeldde dat ik "Weliswaar het boek gelezen heb, maar de inhoud daarvan mij nooit heeft kunnen beïndrukken". Ja dus.
Job schreef:Met welke bril op lees je de bijbel ?
Ik lees dat boek niet meer, maar zou ik het doen, dan toch zeker met mijn leesbril op ! :lol:
Job schreef:Heel zachtjes uitgedrukt: erg magere conclusie. Sarnian !Zeker over een boek die wereldwijd en in de geschiedenis van mensen tot op vandaag zo van betekenis is geweest en van betekenis blijft.
Ik verwerp niet dat de bijbel zeker van grote betekenis is geweest. Maar voor mij blijft het toch voornamelijk een boek dat bestaat uit veel onacceptabele dwang, angst, en geweld, aangevuld met kreten over waarden en normen, en een hoofdstuk met resterende acceptabele parabels en sprookjes, alles ter opvoeding van de lezers.
Tot slot, beste Job : of die bijbel wel zo van betekenis blijft is nog maar de vraag. Mijn geld staat er in ieder geval niet op.
.
A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by hope of reward and fear of punishment after death. (Albert Einstein)
Job
Banned

Bericht door Job »

sarnian schreef:Tot slot, beste Job : of die bijbel wel zo van betekenis blijft is nog maar de vraag. Mijn geld staat er in ieder geval niet op.
Geloof heeft toekomst

Waarom was het in 1500 vanzelfsprekend om in God te geloven? En waarom is dat nu een mogelijkheid die niet de meest voor de hand liggende is?

Dat is de vraag die de Canadese filosoof Charles Taylor (1931) aan de orde stelt in ”Een seculiere tijd”. Aan de hand van een brede en erudiete cultuuranalyse geeft hij antwoord.

”Een seculiere tijd” is de Nederlandse vertaling van ”A secular Age”, dat is ontstaan uit een serie lezingen die Taylor in 1999 hield aan de universiteit van Edinburgh. Het boek telt vijf hoofddelen. De eerste drie zijn gebaseerd op deze lezingen. Deel IV en V bevatten uitwerkingen van thema’s die naar de mening van de auteur in de lezingen onvoldoende aan de orde konden komen.

”Een seculiere tijd” geeft via een brede historische uiteenzetting inzicht in het secularisatieproces. Onderzocht wordt hoe de ontwikkeling van een religieus naar een wetenschappelijk wereldbeeld is gelopen. Via het deïsme –de opvatting dat God de wereld heeft geschapen, om die verder te laten functioneren als een uurwerk– is het gekomen tot het uitbannen van God uit de werkelijkheid.

Dit leidt tot wat Taylor noemt het ”omsloten zelf”. Dit is een van de kernbegrippen uit zijn boek. Het betekent onder meer dat de mens een besef van macht heeft gekregen om het eigen leven en de wereld te ordenen. „Boven alles is er sprake van een zekere trots, een besef van eigenwaarde, dat des te sterker is naarmate men zich beter bewust is van deze grote verworvenheid en van de irrationele angsten waarvan men zich heeft bevrijd.”

Een belangrijk begrippenpaar dat Taylor vervolgens gebruikt om de cultuur te analyseren is het ”perspectief van immanentie” en het ”perspectief van transformatie” (vrij vertaald: vernieuwing, bekering). Vanuit het perspectief van immanentie is het zinloos om je met religie bezig te houden. Het gaat om de ontplooiing van dit aardse leven, iets anders is er niet.

Vanuit het perspectief van transformatie, dat tegenover het perspectief van immanentie staat, is religie als levensvernieuwende factor wel degelijk van belang. Taylor stelt dat veel mensen terugdeinzen voor de materialistische en moreel laakbare consequenties van het eerste standpunt, maar zij schrikken ook terug voor de verplichtende aanspraken van een traditioneel geloof in God. Ze nemen een tussenpositie in. Een term als ”ietsisme” past daarbij. Men behoudt ondertussen toch een latente waardering voor het godsdienstige. „Wanneer ze mensen zien of horen die werkelijk door deze bronnen van transformatie zijn geraakt, kan dat hen diep ontroeren”, schrijft Taylor. Denk bijvoorbeeld aan de waardering voor figuren als moeder Teresa en majoor Bosshardt.

De belangrijkste stelling van de rooms-katholieke Taylor is dat het geloof toekomst heeft. Hij laat zien dat de secularisatie uit het christendom is voortgekomen. Taylor bestrijdt de gedachte dat de wetenschap het geloof overbodig heeft gemaakt. Zijn boek kan daarom worden beschouwd als een repliek aan atheïstische schrijvers als Daniel Dennett en Richard Dawkins. Hij benadrukt dat het wetenschappelijke wereldbeeld een constructie is die ten onrechte voor de werkelijkheid wordt aangezien. In dit verband citeert hij met instemming een uitspraak van de filosoof Witt­genstein: „Een beeld houdt ons gevangen.”

Ook de sociologische ”secularisatiethese”, de gedachte dat de secularisatie langzamerhand zal toenemen, bestrijdt Taylor. Op deze punten reikt hij materiaal aan waarmee de apologetiek (verdediging van het geloof) zijn voordeel kan doen.

De nadruk van Taylors betoog ligt op de westerse wereld: Europa, de Verenigde Staten. Maar ook ontwikkelingen in Midden- en Zuid-Amerika (waar de pinksterbeweging sterk groeit) en andere delen van de wereld worden in ogenschouw genomen. Daarbij is Taylor genuanceerd genoeg om oog te hebben voor de nationaal beïnvloede verscheidenheid. Zo gaat hij ook kort in op de Nederlandse verzuiling. Taylor plaatst die tegen de achtergrond van wat hij het ”tijdperk van de mobilisatie” noemt. Daarmee wordt bedoeld dat men ongeveer sinds het einde van de achttiende eeuw zich genoodzaakt ziet om nieuwe vormen van gemeenschappelijkheid, collectief handelen en kerkelijkheid te aanvaarden. De geschiedenis van de Verenigde Staten en van veel Europese landen toont daarvan duidelijke voorbeelden.

In onze Nederlandse situatie komt dit onder meer naar voren in het ontstaan van verenigingen, politieke partijen, christelijk onderwijs en nieuwe kerken en bewegingen zoals Afscheiding en Reveil. „Het wordt steeds duidelijker dat elke politieke, sociale en kerkelijke structuur waarnaar we streven door mobilisatie in het leven moet worden geroepen”, schrijft Taylor. Hij wijst in dit verband onder meer op het streven van de Rooms-Katholieke Kerk om in Frankrijk na de Revolutie het verloren gegane terrein te herwinnen en de liberale reactie daarop, en op de opkomst van het methodisme in Engeland.

In politiek opzicht, zo stelt Taylor, gedragen gezindten zich als minderheden die erkend willen worden. Schadelijk gevolg van mobilisatie op religieuze grondslag is volgens hem dat godsdienst niet meer een zaak is van de hele gemeenschap, maar van een partijgebonden standpunt.

”Een seculiere tijd” heeft veel indruk gemaakt. Niet voor niets won het de prestigieuze Templeton Prize, een alternatieve Nobelprijs, en werd het door het Amerikaanse tijdschrift Christianity Today uitgeroepen tot boek van het jaar. Wie verder wil komen in de bezinning op de vragen van christendom en cultuur, kerk en samenleving, kan om dit boek niet heen.

Een seculiere tijd, Charles Taylor, vert. Marjolein Stoltenkamp, met inl. van Ger Groot;uitg. Lemniscaat, Rotterdam, 2009 (herdruk volgt medio april 2010); ISBN 978 90 477 01 56 9; 1146 blz.; € 59,95.

--------------------------------------------------------------------------------

„De boodschap uit het evangelie past niet in de categorieën die in een eeuwenlange geschiedenis aan ons zijn overgeleverd, en ze wordt steeds opnieuw vervormd, zelfs door haar eigen aanhangers, om haar wél in termen van deze categorieën te begrijpen.

Dit betekent dat er duidelijk onjuiste versies van het christelijke geloof bestaan. Maar het betekent niet dat we één enkele juiste versie kunnen vinden om ze te vervangen. De greep die deze historisch overgeleverde categorieën op ons hebben (...) is zo sterk dat het ons moeilijk valt te doordenken wat de christelijke openbaring betekent. De onjuiste categorieën voelen voor ons vaak ‘natuurlijker’ aan. Daarom gaan we te werk met een zekere mate van onduidelijkheid en verwarring. Dit is de situatie waarin we theologie bedrijven.”

Harry Groeneboom

Job
(Martin Buber)
collegavanerik
Superposter

Empathie zit ons in de genen Job.

"Als ge een goed mens ziet, bedenk dan hoe ge hem kunt navolgen; als ge een slecht mens ziet, onderzoek dan uw eigen hart."
Confucius
Chinees filosoof (551 v.C. - 479 v.C.)
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Job
Banned

Bericht door Job »

collegavanerik schreef:Empathie zit ons in de genen Job.
Als dat zo is, waarom wijs je de boodschap van 'heb uw naaste lief, gelijke uzelf' dan af, CvE. Dit is tegen-natuurlijk. Eigenlijk zou je de bijbelse boodschap moeten omarmen 8*)
CvE schreef:"Als ge een goed mens ziet, bedenk dan hoe ge hem kunt navolgen; als ge een slecht mens ziet, onderzoek dan uw eigen hart."
Ik heb het idee dat jij daar al grote moeite mee hebt. :o

Je schijnt patent te hebben om kort te reageren en totaal niet inhoudelijk in te gaan om stukken die ik hier plaats. M.a.w., ik hecht nauwelijks meer waarde aan jouw bijdragen.
Dit betekent dat ik het nut niet meer ervan inzie om op jou te reageren.

Job
(Martin Buber)
collegavanerik
Superposter

Job schreef:
Als dat zo is, waarom wijs je de boodschap van 'heb uw naaste lief, gelijke uzelf' dan af, CvE. Dit is tegen-natuurlijk. Eigenlijk zou je de bijbelse boodschap moeten omarmen 8*)
Nee dat is juist niet tegennatuurlijk. Een mens is een individu in een sociale context het is heel natuurlijk dat individuele prioriteiten botsen met sociale prioriteiten. Door de extreem lange broedzorg die de mens heeft is er een natuurlijke neiging tot bescherming van de zwakkeling, anders was onze soort allang uitgestorven, maar ook zijn we als individu op zoek naar overleven.
En dat ene knipsel uit de bijbel is niet eens origineel, confucius kwam er al mee. Waarom tors je die andere ballast toch mee?
Afbeelding Hebr 6:
Job
Banned

Bericht door Job »

collegavanerik schreef:
Job schreef:
Nee dat is juist niet tegennatuurlijk. Een mens is een individu in een sociale context het is heel natuurlijk dat individuele prioriteiten botsen met sociale prioriteiten. Door de extreem lange broedzorg die de mens heeft is er een natuurlijke neiging tot bescherming van de zwakkeling, anders was onze soort allang uitgestorven, maar ook zijn we als individu op zoek naar overleven.
Krijg ik toch nog spontaan een ietwat langer reactie van CvE ?

Nee, CvE. Ik bedoel dat het afwijzen door jou van 'heb uw naaste lief' dan tegennatuurlijk is.
Bovendien heb ik het niet over de broedzorg. Dat doet iedere moeder (nou ja...)
Nee, ik bedoel altru:isme in de betekenis van het Christelijke agape. Want dit is geheel iets anders.
"De kudde in de steek laten om die ene (Ene) te redden".
CvE schreef:En dat ene knipsel uit de bijbel is niet eens origineel, confucius kwam er al mee. Waarom tors je die andere ballast toch mee?
Waarom zo vér zoeken als het zo dichtbij te vinden is en ook nog in een veel subliemere vorm ?
Het bijbels geloof is een openbaringsgeloof. Ik meen de leer van Confucius toch van niet.
Dat laatste is eerder een filosofie, een levenshouding. De bijbelse boodschap een OPDRACHT waartoe de mens GEROEPEN wordt.
(Martin Buber)
collegavanerik
Superposter

Job schreef: Waarom zo vér zoeken als het zo dichtbij te vinden is en ook nog in een veel subliemere vorm ?
Het bijbels geloof is een openbaringsgeloof. Ik meen de leer van Confucius toch van niet.
Dat laatste is eerder een filosofie, een levenshouding. De bijbelse boodschap een OPDRACHT waartoe de mens GEROEPEN wordt.
"Openbaring"? Nee hoor dat is gewoon je evolutionair bepaalde geweten. heb ik ook hoor. Daar heb ik geen mensen voor nodig die stemmen uit de hemel horen (Jezus, Paulus, Mohammed of Joseph Smith).
Afbeelding Hebr 6:
Job
Banned

Bericht door Job »

collegavanerik schreef:
Job schreef: Waarom zo vér zoeken als het zo dichtbij te vinden is en ook nog in een veel subliemere vorm ?
"Openbaring"? Nee hoor dat is gewoon je evolutionair bepaalde geweten. heb ik ook hoor. Daar heb ik geen mensen voor nodig die stemmen uit de hemel horen (Jezus, Paulus, Mohammed of Joseph Smith).
CvE,

Veklaar dan eens waarom het dan zo vaak mis gaat in de wereld ? Sinds mensenheugenis !
(We hoeven alleen al maar naar de laatste paar eeuwen te kijken, je weet wel, de periode van de door atheïsten zo geprezen eeuwen van Verlichting.)
Waarom mensen elkaar na het leven staan; moord, doodslag; vervolging, bedrog, list, leugen, geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben, stelen, de ander tot zondebok maken.

Nietsche heeft eens gezegd dat 'het geweten' een joodse 'uitvinding' is.

Ach, CvE misschien heb jij wel het bijbels licht gezien, zonder dat je het beseft. :lol:

Job
(Martin Buber)
collegavanerik
Superposter

Job schreef:
collegavanerik schreef:
CvE,

Veklaar dan eens waarom het dan zo vaak mis gaat in de wereld ? Sinds mensenheugenis !
(We hoeven alleen al maar naar de laatste paar eeuwen te kijken, je weet wel, de periode van de door atheïsten zo geprezen eeuwen van Verlichting.)
Waarom mensen elkaar na het leven staan; moord, doodslag; vervolging, bedrog, list, leugen, geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben, stelen, de ander tot zondebok maken.

Nietsche heeft eens gezegd dat 'het geweten' een joodse 'uitvinding' is.

Ach, CvE misschien heb jij wel het bijbels licht gezien, zonder dat je het beseft. :lol:

Job
Verklaar dan ook eens waarom het zo wonderbaarlijk vaak goed gaat in de wereld? Waarom 90% van de Nederlanders zich zonder problemen aan de afgesproken regels houdt? Terwijl we de grootste secularisatie van de wereld meemaken?
Natuurlijk zijn er oppportunistische criminelen, maar ga maar eens na: Hoeveel kinderen uit je klas zijn op het slechte pad terecht gekomen?

"Ik ben de waarheid en het leven niemand komt tot de Vader tenzij door mij" en vervolgens vervloekt Jezus een vijgeboom omdat die buiten het seizoen geen vrucht draagt.

vergelijk die uitspraak eens met dit
Krishnamurti schreef:Because I am free, unconditioned, whole -- not the part, not the relative, but the whole Truth that is eternal -- I desire those, who seek to understand me to be free; not to follow me, not to make out of me a cage which will become a religion, a sect. Rather should they be free from all fears -- from the fear of religion, from the fear of salvation, from the fear of spirituality, from the fear of love, from the fear of death, from the fear of life itself. As an artist paints a picture because he takes delight in that painting, because it is his self-expression, his glory, his well-being, so I do this and not because I want anything from anyone.

You are accustomed to authority, or to the atmosphere of authority, which you think will lead you to spirituality. You think and hope that another can, by his extraordinary powers -- a miracle -- transport you to this realm of eternal freedom which is Happiness. Your whole outlook on life is based on that authority.
Afbeelding Hebr 6:
Plaats reactie