Toch blijft het interessant erop door te gaan, want ik heb exact dezelfde opvoeding gehad, met dezelfde nadruk op Gods liefde, en ben het grootste gedeelte van mijn leven welwillend geweest in mijn houding tot de bijbel, zo welwillend zelfs dat ik theologie ging studeren.Thomas72 schreef:Wat ik wil aangeven is dat er aan de selectie van je bronnen en wat je voor waar aanneemt al een keus voorafgaat. En die keus is waar het om gaat. Zo is mijn houding naar de bijbel welwillend, althans dat is mijn streven. En dat zal ongetwijfeld deels te maken hebben met wat ik heb meegekregen vanuit mijn opvoeding, waar inderdaad de nadruk lag op gods liefde voor deze wereld. En dat beeld is mij dierbaar, klopt helemaal, en wens ik niet zomaar op te geven.
Maar juist vanuit die opvoeding en die nadruk op Gods liefde is de bijbel voor mij later onaanvaardbaar geworden. Ik heb destijds mijn bijbelgeloof opgegeven geheel om religieuze redenen. Niet omdat ik niet meer in God kon geloven gaf ik mijn christelijk geloof op, maar omdat ik inzag dat de bijbel godslastering is. Wat mij betreft gaat het hier inderdaad om een keus, maar één die veel fundamenteler is dan de keus waar jij het over hebt.
Jouw beroep op een keus maken is ongeldige argumentatie. Zoals je al verscheidene malen en door verscheidene forummers is aangezegd kun je die keus niet naar de positieve kant doen overhellen met een beroep op wat je als positieve zaken beschouwt, wanneer daar de grofste godslastering tegenover staat, zoals het beeld scheppen dat God een oorlogsgod is, en wel één die zelfs opdracht kan geven tot uitroeien van zeven volken. Dat is met honderd procent zekerheid menselijke waanzin.
Weer kom je met een cop-out, en weer negeer je dat je in het bijbelgeloof te maken hebt met een oorlogsgod en één die zelfs opdracht tot genocide geeft. Deze zaak is absoluut niet complex. Verdedigen van zo'n god is immoreel.Thomas72 schreef: Pijn en lijden is een complexe en subjectieve beleving, waar vanuit verschillende gezichtspunten veel over te zeggen valt.Het mooiste beeld, vind ik, komt nog wel van de apostel Paulus, die het lijden van de tegenwoordige tijd vergelijkt met de barensnood van een zwangere vrouw. Een korte tijd van lijden, die er niet meer toe doet als het kind in de armen van de moeder wordt gelegd (Rom. 8).