Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 23 aug 2024 12:12 Neen, dat is niet langer overleven. Dat zijn luxe mogelijkheden voor mensen die (tijdelijk) zich geen zorgen moeten maken om te overleven.
Het idee dat streven naar een breder bewustzijn een luxe is, kan ik enerzijds wel nog volgen, maar misschien onderschatten we daarmee hoe essentieel het kan zijn voor ons welzijn. Juist door verder te kijken dan de onmiddellijke overlevingsdrang, kunnen we wellicht strategieën ontwikkelen die ons beter in staat stellen om niet alleen te overleven, maar ook ons moreel hoog te houden.
Axxyanus schreef:Als er al zo'n toegang bestaat, dan kan je toch maar best wachten om die toegang te proberen wanneer je redelijk zeker bent dat je overleven in de nabije toekomst niet in gevaar is. Want op het moment dat er een risico is dat je niet overleeft, kan je maar beter aanwezig zijn in het hier en nu en niet in dat universeler bewustzijn.
Ik denk dat het een misverstand is om te denken dat een breder bewustzijn en in het hier en nu aanwezig zijn om te kunnen overleven elkaar uitsluiten. Integendeel, sommige ervaringen van breder bewustzijn, zoals die bereikt worden via meditatie of bepaalde vormen van bijvoorbeeld psychedelische therapie, kunnen ons juist helpen om beter met stressvolle situaties om te gaan door ons een dieper gevoel van verbondenheid en perspectief te geven.

Neem bijvoorbeeld inheemse samenlevingen die nauw verbonden zijn met de natuur en regelmatig gebruik maken van plantmedicijnen. Deze gemeenschappen integreren rituelen met psychedelische brouwsels, zoals ayahuasca of peyote, in hun culturele praktijken om diepe psychologische en sociale verbindingen te versterken. Door middel van deze rituelen, vaak gecombineerd met muziek en dans, ontwikkelen zij een relatie met het grotere mysterie van het leven, een bron van respect en verbondenheid met het universum. In plaats van het enkel te zien als een ontsnapping, wordt dit bredere bewustzijn ervaren als een essentieel onderdeel van hun overleving en welzijn, omdat het hen helpt hun plaats in het grotere geheel te begrijpen en te waarderen.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
dikkemick
Adelaar

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door dikkemick »

Jaaa! Laten we terug gaan naar de oude geneeswijzen!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 23 aug 2024 17:24 Jaaa! Laten we terug gaan naar de oude geneeswijzen!
Lang Leve het Kruidenvrouwtje.
Die is ook stukken goedkoper.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 23 aug 2024 16:53
axxyanus schreef: 23 aug 2024 12:12 Neen, dat is niet langer overleven. Dat zijn luxe mogelijkheden voor mensen die (tijdelijk) zich geen zorgen moeten maken om te overleven.
Het idee dat streven naar een breder bewustzijn een luxe is, kan ik enerzijds wel nog volgen, maar misschien onderschatten we daarmee hoe essentieel het kan zijn voor ons welzijn. Juist door verder te kijken dan de onmiddellijke overlevingsdrang, kunnen we wellicht strategieën ontwikkelen die ons beter in staat stellen om niet alleen te overleven, maar ook ons moreel hoog te houden.
Kan je dit even verduidelijken? Heb je het hier over het persoonlijke welzijn van ieder van ons of eerder over een soort maatschappelijk welzijn?

En die moreel die hoog te houden is, heb je het dan over onze gemoedstoestand, zoals in "het moreel van de troepen" of over iets anders?
Axxyanus schreef:Als er al zo'n toegang bestaat, dan kan je toch maar best wachten om die toegang te proberen wanneer je redelijk zeker bent dat je overleven in de nabije toekomst niet in gevaar is. Want op het moment dat er een risico is dat je niet overleeft, kan je maar beter aanwezig zijn in het hier en nu en niet in dat universeler bewustzijn.
MaartenV schreef: 23 aug 2024 16:53 Ik denk dat het een misverstand is om te denken dat een breder bewustzijn en in het hier en nu aanwezig zijn om te kunnen overleven elkaar uitsluiten. Integendeel, sommige ervaringen van breder bewustzijn, zoals die bereikt worden via meditatie of bepaalde vormen van bijvoorbeeld psychedelische therapie, kunnen ons juist helpen om beter met stressvolle situaties om te gaan door ons een dieper gevoel van verbondenheid en perspectief te geven.

Neem bijvoorbeeld inheemse samenlevingen die nauw verbonden zijn met de natuur en regelmatig gebruik maken van plantmedicijnen. Deze gemeenschappen integreren rituelen met psychedelische brouwsels, zoals ayahuasca of peyote, in hun culturele praktijken om diepe psychologische en sociale verbindingen te versterken. Door middel van deze rituelen, vaak gecombineerd met muziek en dans, ontwikkelen zij een relatie met het grotere mysterie van het leven, een bron van respect en verbondenheid met het universum. In plaats van het enkel te zien als een ontsnapping, wordt dit bredere bewustzijn ervaren als een essentieel onderdeel van hun overleving en welzijn, omdat het hen helpt hun plaats in het grotere geheel te begrijpen en te waarderen.
Maar ik ga ervan uit dat ze dit soort rituelen enkel uitvoeren als ze zich op dat moment redelijk veilig voelen?! Dat als bv ze de indruk hebben dat er een luipaard in hun omgeving rondsluipt, en ze dus waakzaam moeten zijn, dat ze hun rituelen niet op zo'n moment zullen uitvoeren. Dat als ze dan bewakers rond het dorp opstellen, dat ze verwachten dat die bewakers waakzaam zullen zijn in het hier en nu en niet op reis naar het universele bewustzijn onder invloed van ayahuasca of peyote?

Afgaande op wat Mullog schreef, had ik de indruk dat die het had over het overleven van de risico's van het moment. Een persoonlijk overleven van de risico's in een situatie. Jij in bovenstaande paragraaf lijkt het eerder over een soort samenlevingsoverleven te hebben. Dat heeft natuurlijk ook zijn belang maar het lijkt me niet waar Mullog het over had.

Dus als we het hebben over het overleven van een risico waar je in een bepaalde situatie aan onderhevig bent. Ben je dan van oordeel dat het je overlevingskansen verbetert als je dan in contact bent met dat universele bewustzijn onder invloed van ayahuasca, peyote of hoed dan ook?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

ok, interessante meningen allemaal.

Maar laat ons teruggaan naar de wetenschappelijke bevindingen en de logische conclusies die we daaruit kunnen trekken.

Het blijkt dat psychedelica intens vasoconstrictief zijn. Dat betekent dat ze voor een vernauwing van de bloedvaten zorgen. En deze
vasoconstrictie verhoogt bij hogere dosissen.

Een relevant onderzoek dat aantoont dat LSD en andere psychedelica vasoconstrictieve eigenschappen hebben, is uitgevoerd door Dyer en Gant (1973). Het onderzoek, getiteld "Vasoconstriction produced by hallucinogens on isolated human and sheep umbilical vasculature," onderzocht de effecten van verschillende hallucinogenen, waaronder LSD, psilocybine, mescaline, en bufotenine, op de vasculatuur (bloedvaten) van de navelstreng van mensen en schapen.

Onderzoeksopzet
In dit onderzoek werden helicale stroken van menselijke navelstrengaders en schapen navelstrengslagaders geïsoleerd en blootgesteld aan verschillende hallucinogenen. De spieractiviteit van de bloedvaten werd gemeten bij een constante temperatuur van 37°C onder een spanning van 1 gram. Het doel was om de contractiele respons van de bloedvaten te evalueren als reactie op deze stoffen.

Resultaten
De resultaten toonden aan dat alle geteste hallucinogenen, waaronder LSD, psilocybine, mescaline, en bufotenine, een significante vasoconstrictie veroorzaakten, met LSD als de krachtigste van de onderzochte stoffen. De vasoconstrictieve effecten van LSD werden antagonized door cinanserin, een serotonine-antagonist, wat aangeeft dat de vasoconstrictie waarschijnlijk werd gemedieerd via serotonerge receptoren.

Dit onderzoek toont dus aan dat LSD en andere psychedelica dosisafhankelijke vasoconstrictieve eigenschappen hebben, vooral via serotonerge mechanismen.

Conclusie
LSD en andere psychedelica zoals psilocybine en mescaline kunnen vasoconstrictie veroorzaken, wat betekent dat ze bloedvaten kunnen vernauwen. LSD bleek in dit onderzoek het meest potente middel te zijn met betrekking tot het veroorzaken van vasoconstrictie.

Logische conclusie:
wanneer psychedelica bloedvaten vernauwen en bij hogere doses een sterkere bloedvatvernauwing veroorzaken, en mensen daarbij intensere ervaringen optekenen, dan betekent dit dat er een omgekeerde relatie bestaat tussen hersenmetabolisme en bewustzijnservairng.

En kom nu weer niet af met de onjuiste bewering dat dat geen logische conclusie is uit bovenstaande.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 24 aug 2024 17:20 ...

Logische conclusie:[/b] wanneer psychedelica bloedvaten vernauwen en bij hogere doses een sterkere bloedvatvernauwing veroorzaken, en mensen daarbij intensere ervaringen optekenen, dan betekent dit dat er een omgekeerde relatie bestaat tussen hersenmetabolisme en bewustzijnservairng.

En kom nu weer niet af met de onjuiste bewering dat dat geen logische conclusie is uit bovenstaande.
Maarten, dus als ik LSD gebruik en in een auto rij en denk te vliegen terwijl ik net 5 kilometer per uur over een snelweg sukkel omdat ik prachtige lichteffecten zie en geen remmende en botsende medeweggebruikers met op, door en tussen het vuurwerk dansende apen die achter vissen aanzitten dan heb ik een intense bewustzijn ervaring?
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

Mullog schreef: 24 aug 2024 18:55
MaartenV schreef: 24 aug 2024 17:20 ...

Logische conclusie:[/b] wanneer psychedelica bloedvaten vernauwen en bij hogere doses een sterkere bloedvatvernauwing veroorzaken, en mensen daarbij intensere ervaringen optekenen, dan betekent dit dat er een omgekeerde relatie bestaat tussen hersenmetabolisme en bewustzijnservairng.

Maarten, dus als ik LSD gebruik en in een auto rij en denk te vliegen terwijl ik net 5 kilometer per uur over een snelweg sukkel omdat ik prachtige lichteffecten zie en geen remmende en botsende medeweggebruikers met op, door en tussen het vuurwerk dansende apen die achter vissen aanzitten dan heb ik een intense bewustzijn ervaring?
Er zijn binnen de wetenschap objectieve maten en schalen ontwikkeld om de intensiteit van psychedelische ervaringen, zoals die bijvoorbeeld veroorzaakt wordt door LSD, te meten. De meest gebruikte schalen in wetenschappelijk onderzoek zijn ontworpen om verschillende aspecten van de psychedelische ervaring vast te leggen, waaronder de intensiteit van de ervaring.

1. 5D-ASC (Five-Dimensional Altered States of Consciousness Scale)
De 5D-ASC is een van de meest gebruikte schalen om de intensiteit en de verschillende dimensies van de psychedelische ervaring te meten. Deze schaal beoordeelt vijf hoofdcomponenten van de ervaring:

Oceanische Boundlessness (OB): Gevoelens van eenheid en gelukzaligheid.
Anxious Ego Dissolution (AED): Gevoelens van angst en verlies van ego.
Visionary Restructuralization (VR): Visuele hallucinaties en veranderingen in perceptie.
Reduced Vigilance (RV): Verminderde alertheid en bewustzijn van de omgeving.
Auditory Alterations (AA): Veranderingen in de auditieve perceptie.
Deze schaal wordt vaak gebruikt in wetenschappelijke studies om de intensiteit van ervaringen bij verschillende doses van psychedelica zoals LSD te vergelijken.

2. MEQ (Mystical Experience Questionnaire)
De MEQ meet de mate van mystieke ervaringen tijdens het gebruik van psychedelica. Deze schaal beoordeelt vier dimensies:

Mystieke Eenheid: Gevoelens van eenheid met alles.
Heiligheid: Ervaring van heiligheid of ontzag.
Innerlijke Vrede: Gevoel van diepe vrede en sereniteit.
Ineffability: Het onvermogen om de ervaring in woorden uit te drukken.
De intensiteit van een psychedelische ervaring kan hiermee objectief worden gekwantificeerd, afhankelijk van de scores op deze verschillende dimensies.

3. Ego Dissolution Inventory (EDI)
De EDI meet specifiek de mate van ego-dissolutie, een belangrijk aspect van de psychedelische ervaring waarbij het gevoel van zelf of ego tijdelijk verdwijnt. Hogere scores op deze schaal correleren vaak met meer intense en diepgaande psychedelische ervaringen.

Toepassing in Onderzoek
In wetenschappelijke studies worden deze schalen vaak gebruikt om de correlatie tussen dosis, de fysiologische effecten (zoals vasoconstrictie en veranderingen in hersenactiviteit), en de subjectieve intensiteit van de ervaring te analyseren. Er is dus inderdaad aangetoond dat hogere doses van psychedelica, die mogelijk sterkere fysiologische reacties zoals vasoconstrictie veroorzaken, vaak leiden tot intensere bewustzijnservaringen, zoals gemeten door deze schalen (Liechti et al., 2016).

Dus ja, er zijn objectieve manieren om de intensiteit van een psychedelische ervaring te meten, en deze zijn cruciaal in het begrijpen van hoe fysiologische veranderingen zoals vasoconstrictie zich verhouden tot de intensiteit van bewustzijnservaringen tijdens het gebruik van psychedelica.

Bron: Liechti, M., Dolder, P., & Schmid, Y. (2016). Alterations of consciousness and mystical-type experiences after acute LSD in humans. Psychopharmacology, 234, 1499-1510.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

MaartenV schreef: 24 aug 2024 19:37 ...
Dus ja, er zijn objectieve manieren om de intensiteit van een psychedelische ervaring te meten, en deze zijn cruciaal in het begrijpen van hoe fysiologische veranderingen zoals vasoconstrictie zich verhouden tot de intensiteit van bewustzijnservaringen tijdens het gebruik van psychedelica.
...
Maarten, wat ik probeer te doen is de gemeten psychedelische ervaring te vertalen naar wat iemand onder invloed van psychedelica ervaart. Het is wat anders of je ergens een cijfertje aan toekent of dat iemand in de illusie dat hij kan vliegen van een flatgebouw afspingt.

En ik doe dat omdat je nergens het alternatief lijkt te overwegen dat onder invloed van psychedelica je hersenen niet goed functioneren (zoals door mij al eerder gegeven voorbeeld van een benzineauto met diesel in de tank). En dat het universele bewustzijn waar je naartoe werkt ook gewoon een (tijdelijke) fout in de bedrading kan zijn.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

MaartenV schreef: 18 sep 2023 06:24 Dit is wetenschappelijk gemeten dus dat zou zichzelf respecterende vrijdenkers die wetenschap consequent respecteren, moeten overtuigen dat de hersenen bewustzijn uitfilteren, in plaats van het te veroorzaken.
En wat zou het dan veroorzaken? Mensen zonder hersenen lijken totaal geen bewustzijn te hebben. Daarom noemen we ze dan ook lijken.

Volgens jouw manier van redeneren zouden bewusteloze mensen het meeste bewustzijn hebben. Enig bewijs daarvoor is er absoluut niet.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

MaartenV schreef: 24 aug 2024 17:20 Maar laat ons teruggaan naar de wetenschappelijke bevindingen en de logische conclusies die we daaruit kunnen trekken.
Daar zit nu een probleem.
Jij verheft alles wat je uitkomt als: bevindingen , conclusies , ............. , als breed gedragen door de wetenschap.

Toch heb je niet meer dan dat onder bepaalde omstandigheden de hersenen zich anders dan regulier gedragen.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 25 aug 2024 09:08
MaartenV schreef: 24 aug 2024 17:20 Maar laat ons teruggaan naar de wetenschappelijke bevindingen en de logische conclusies die we daaruit kunnen trekken.
Daar zit nu een probleem.
Jij verheft alles wat je uitkomt als: bevindingen , conclusies , ............. , als breed gedragen door de wetenschap.

Toch heb je niet meer dan dat onder bepaalde omstandigheden de hersenen zich anders dan regulier gedragen.
En over het algemeen ben je dan tot eea is uitgewerkt volkomen onbekwaam tot het uitvoeren van welke normale bezigheid ook.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik lees nu een fraaie uitleg.

Psychedelica zijn bewustzijnsveranderende middelen: ze kunnen de zintuigelijke waarneming, zoals zicht, gehoor, smaak en reuk beïnvloeden.

Dat is wat anders dan verruimende middelen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

dikkemick schreef: 25 aug 2024 10:02 Ik lees nu een fraaie uitleg.

Psychedelica zijn bewustzijnsveranderende middelen: ze kunnen de zintuigelijke waarneming, zoals zicht, gehoor, smaak en reuk beïnvloeden.

Dat is wat anders dan verruimende middelen
Het zou nog beter zijn te spreken van bewustzijnsbeperkende middelen.
Er wordt immers een deel van de werkelijkheid verdrongen door een schijnwerkelijkheid.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 24 aug 2024 17:20 Conclusie
LSD en andere psychedelica zoals psilocybine en mescaline kunnen vasoconstrictie veroorzaken, wat betekent dat ze bloedvaten kunnen vernauwen. LSD bleek in dit onderzoek het meest potente middel te zijn met betrekking tot het veroorzaken van vasoconstrictie.

Neen ik zal er terecht op wijzen dat dat geen logische conclusie is.

Waar jij mee afkomt is equivallent aan het volgende. Neem een redelijk flexibele waterslang en zorg er voor dat er water door stroomt. Als je nu het einde van die waterslang lichtjes toeknijpt dan zal je merken dat het water er met een hogere snelheid uitstroomt. Jij denkt dat je uit het bovenstaande kan besluiten dat er een omgekeerde relatie is tussen uitstroomsnelheid van het water en de opening van de slang. Maar als je die opening verder en verder dichtknijp zal de snelheid van het uitstromende water terug minder snel worden tot het water uiteindelijk er helemaal niet meer uitstroomt.

Het probleem met jouw conclusie is dat die er impliciet van uitgaat dat de functie tussen hersenmetabolisme en bewustzijnservairng, monotoon is. Dat je dus een specifiek besluit dat van toepassing is op een bepaald bereik, kan veralgemen over het hele domein. Maar jij hebt helemaal niet aangetoond dat we met een monotone functie te maken hebben en daarmee is je logische conclusie dus ongeldig.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzi

Bericht door heeck »

Een heel leesbaar, in het nederlands geschreven recent artikel dat een mooi overzicht geeft van de huidige stand van zaken en vooruitzichten. Inclusief niet-medische of -therapeutische inzet van psychedelica.
De door MaartenV vaak aangehaalde Carthart-Harris inclusief diens met Friston opgestelde REBUS-model komt langs. En Aldous Huxley wordt als het ware bijgewerkt met de inmiddels verkregen inzichten.
En . . . het ontbreekt alle modellen nog aan volldoende proefondervindelijk bewijs.
Lijfloos reizen noch een overlijden negerend bewustzijn worden in het artikel genoemd.

https://www.tijdschriftvoorpsychiatrie. ... -netwerken

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Gesloten