Ja, een mens kan zich vanalles voorstellen. Een rijstebreiberg die je eerst moet opeten voor je in luilekkerland komt, 72 maagden met wie je seks kunt hebben, en het drinken van ambrosia, misschien krijg je er wel vleugeltjes van; en God die de tranen van je gezicht afwist, waar hij tevoren nooit tijd voor had. Al die voorstellingen zijn het product van een levendige en tevens kinderachtige verbeelding. Hoe meer ontwikkeld een mens is, des te minder heet en eeuwig die hel wordt, en des te minder hij te zeggen heeft over het hoe en wat van dat eeuwig bestaan. Handig, want het gaat tenslotte om het enigszins opheffen van de benauwdheid wat betreft dít leven. Je laat je fantasie dus uitspreken dát je erin gelooft, maar vertikt het om het verder nog te overdenken of uit te werken, aangezien je drommels goed weet dat alles wat de vroegere gelovigen, - die zich er nog niet voor schaamden -, erover gefantaseerd hebben, je enkel rode oortje bezorgt. Het is te genant om het over hemel en hel te hebben.Samante schreef:Ik ben geen christen, maar ik kan me voorstellen dat wat men ziet als hemel een soort tussenfase is.Rereformed schreef: (ja, ik weet dat het een flauwe bezigheid is, maar kan een christen mij een interessante bezigheid voorschotelen waar ik een eeuwigheid mee bezig moet zijn in die gefantaseerde hemel?), wordt eenvoudig niet overdacht.
Om een eeuwigheid mee door te brengen zou ik met zekerheid voor het omgekeerde kiezen: iedere dag contact met iemand anders.In die tussenfase sta je denk ik in contact met al je dierbaren
Alsof het mensenleven dat ik of jij of wie dan ook de moeite waard is om nog eens op terug te kijken. Kreun. Kijk, daar breng je de was weer naar de wasmachine, en gooi je er alweer teveel zeeppoeder in. Opgestoken vingertje. Zit je weer op de WC, schop je de bal weer hoog over het doel.kijk je terug op je leven door de ogen van anderen
Dat hebben we toch allemaal al gehad toen we de Donald Duck lazen en films bekeken?en heb je de mogelijkheid willekeurig welk leven te leiden
Awww, geweldig. De volgende keer ga ik mijn Nokia-aandelen op het juiste moment kopen en verkopen!Je kunt ook het vorige leven opnieuw leven en andere keuzes maken
Oh nee, toch niet, moet ik weer tiener worden en weer op een andere manier dwaas zijn.
Het punt is dat letterlijk alles wat men over 'eeuwig leven' zegt de lof der zotheid is. Indien je dat niet beseft komt dat omdat je geen besef hebt van de betekenis van eeuwig. Vreemd overigens, want ik had een zoontje die op vijfjarige leeftijd al in de sauna een filosofisch gesprek met mij erover had. Hij kon er geruime tijd bijna niet van slapen, want zijn gedachten benauwden hem vreselijk en kwamen steeds maar terug: "Maar, Isä, ga je echt naar de hemel als je doodgaat? En moet je daar dan eeuwig zijn? Houdt het nooit op?" Toen hij 5 was was hij nog redelijk en kon hij mij nog wat leren. Nu hij al boven de 25 is is hij echter een brave evangelische gelovige. Waarom zit een mens zo in elkaar dat hij als volwassene veelal liever de lof der zotheid prefereert?Als je de eeuwigheid moet leven, kan dat het beste in steeds een andere vorm. Het wordt anders erg eentonig
Als, als, als. Deze hele bezigheid van hel en hemel, laatste oordeel, eeuwig leven, is de allergrootste kinderachtigheid waarmee de moderne mens zich heeft ingelaten.