Bedankt voor het artikel, Heeck. Het is goed om eens een overzicht te lezen over de huidige stand van zaken.heeck schreef: ↑25 aug 2024 12:40 Een heel leesbaar, in het nederlands geschreven recent artikel dat een mooi overzicht geeft van de huidige stand van zaken en vooruitzichten. Inclusief niet-medische of -therapeutische inzet van psychedelica.
De door MaartenV vaak aangehaalde Carthart-Harris inclusief diens met Friston opgestelde REBUS-model komt langs. En Aldous Huxley wordt als het ware bijgewerkt met de inmiddels verkregen inzichten.
En . . . het ontbreekt alle modellen nog aan volldoende proefondervindelijk bewijs.
Lijfloos reizen noch een overlijden negerend bewustzijn worden in het artikel genoemd.
https://www.tijdschriftvoorpsychiatrie. ... -netwerken
Roeland
Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn
Moderator: Moderators
Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzi
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn
Ik zou een eigen experiment willen voorstellen.
Mensen kunnen helemaal verdwijnen in een spannend boek.
Ze beleven als het ware de gebeurtenissen mee en zijn bijna van de echte wereld af.
Wat zou dat voor een scan opleveren?
Ik denk ,maar heb geen bewijs, dat men ook een afwijkend patroon waarneemt.
Dat zou interessant zijn men kan dan meten dat men in een schijnwereld is.
Ik vrees echter dat er niet veel handen op elkaar gaan voor dit experiment.
Ze beleven als het ware de gebeurtenissen mee en zijn bijna van de echte wereld af.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn
Ref: Steven Laureys, belgisch psychiaterTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 aug 2024 14:15 Ik zou een eigen experiment willen voorstellen.
Vorige week nog demo op TV:
Neem een gemiddeld mens, zeg Joris, en daarnaast een meditatief geoefend monnik.
Zet ze naast elkaar met elk 3 electroden op het voorhoofd geplakt, met doorverbinding aan een simpele EEG-recorder.
Op signaal start gaan beiden aan niets denken.
RESULTAAT
Tot signaal start hebben beiden het rommelige EEG.
Na start loopt EEG van Joris met zelfde patroon door.
Dat van monnik is terstond egaal blauw.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Interessant men kan dus zonder middelen in te nemen (of letsel) het beeld beïnvloeden.heeck schreef: ↑26 aug 2024 16:15Ref: Steven Laureys, belgisch psychiaterTIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑26 aug 2024 14:15 Ik zou een eigen experiment willen voorstellen.
Vorige week nog demo op TV:
Neem een gemiddeld mens, zeg Joris, en daarnaast een meditatief geoefend monnik.
Zet ze naast elkaar met elk 3 electroden op het voorhoofd geplakt, met doorverbinding aan een simpele EEG-recorder.
Op signaal start gaan beiden aan niets denken.
RESULTAAT
Tot signaal start hebben beiden het rommelige EEG.
Na start loopt EEG van Joris met zelfde patroon door.
Dat van monnik is terstond egaal blauw.
Roeland
Maar het is niet precies het experiment waar ik op doelde.
Bedankt voor de reactie.
Tiberius,
Wie weet heeft Steven Laureys nog meer uitgevlooit; het is duidelijk zijn onderzoeksdomein.
Deze zat nog in mijn korte-termijn-geheugen.
Je conclusie lijdt mogelijk aan dezelfde kwaal als die van MaartenV, want verdere patronen zal de monnik ook niet kunnen “borduren”.
Hoewel . . . .
https://www.edunext.be/blog/2023/10/21/ ... reys-makks
Jouw vraag kan ook aanleiding zijn voor een andere, namelijk of patronen in de hersenen van buitenaf kunnen worden veranderd. En ook daar zie ik Laureys weer:
https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... il-wrapper
Dat zou een enorme stap zijn want tot niet zo lang geleden had ik vanwege de soort aanbieders TMS voornamelijk bij de hobbyisten en de magneetmatjes gegroepeerd.
Roeland
Wie weet heeft Steven Laureys nog meer uitgevlooit; het is duidelijk zijn onderzoeksdomein.
Je conclusie lijdt mogelijk aan dezelfde kwaal als die van MaartenV, want verdere patronen zal de monnik ook niet kunnen “borduren”.
Hoewel . . . .
Jouw vraag kan ook aanleiding zijn voor een andere, namelijk of patronen in de hersenen van buitenaf kunnen worden veranderd. En ook daar zie ik Laureys weer:
Dat zou een enorme stap zijn want tot niet zo lang geleden had ik vanwege de soort aanbieders TMS voornamelijk bij de hobbyisten en de magneetmatjes gegroepeerd.
Roeland
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Natuurlijk kan dat van buitenaf worden beïnvloed.heeck schreef: ↑27 aug 2024 10:12 Tiberius,
Hoewel . . . .
Roeland
Wat we zien zijn immers velden en die kan men overspoelen met een veel krachtiger veld.
Of de persoon er dan zonder schade van af komt betwijfel ik.
De monnik maakt bewust een patroon, dat het een soort nul waarde is doet niet ter zake.
Of meer haalbaar is???? Daarvoor zo er geëxperimenteerd moeten worden.
Mijn vraag:
Wat voor patroon krijgt men als iemand helemaal op gaat in een boek?
blijft echter onbeantwoord.
PS.
Je vergelijking komt me nogal onaangenaam over, ik heb niets van de redeneer methoden van Maarten.
Tiberius,
Welk scala aan uitkomsten verwacht je en wat voor saillante conclusies zouden mogen worden getrokken bij welke uitkomsten?
Roeland
Wie weet is het nodig eerst aan te geven welk soort boek welk soort patroon zal geven, of dat eerst moet worden bepaald wat de emotie-scores van de proefpersonen zijn.Mijn vraag:
Welk scala aan uitkomsten verwacht je en wat voor saillante conclusies zouden mogen worden getrokken bij welke uitkomsten?
Roeland
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Ik verwacht eigenlijk niet zoveel.heeck schreef: ↑27 aug 2024 14:46 Tiberius,
Wie weet is het nodig eerst aan te geven welk soort boek welk soort patroon zal geven, of dat eerst moet worden bepaald wat de emotie-scores van de proefpersonen zijn.Mijn vraag:
Roeland
Dat is trouwens een goede instelling bij dit soort experimenten, voor men het weet werkt men naar de verwachting toe.
Het is dus heel goed mogelijk dat er geen verschil kan worden gemeten.
Mocht er geen verschil kunnen worden gemeten is het toch een goed experiment geweest.
Je tweede vraag is buiten de orde in de wetenschap.
Eerst meten en pas daarna de resultaten beoordelen en daarna heel misschien conclusies trekken,
het omgekeerde is meer iets voor gelovigen.
Tiberius,
Zie voor herkennen EEG-patronen:
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 012003/pdf
En let op fig.1 met lezende.
Ook staat me bij dat er zelfs competities bestaan op basis van het zelf beïnvloeden van de eigen EEG.
Net zoals de monnik maar dan competetief ipv comtemplatief.
Moet met de juiste zoektermen wel te vinden zijn.
Aha:
https://www.youtube.com/watch?v=IDfDAGssRkI&t=11s
Roeland
Zie voor herkennen EEG-patronen:
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 012003/pdf
En let op fig.1 met lezende.
Ook staat me bij dat er zelfs competities bestaan op basis van het zelf beïnvloeden van de eigen EEG.
Net zoals de monnik maar dan competetief ipv comtemplatief.
Moet met de juiste zoektermen wel te vinden zijn.
Aha:
https://www.youtube.com/watch?v=IDfDAGssRkI&t=11s
Roeland
- bonifacius
- Diehard
Hilarisch die dikkemick!MaartenV schreef: ↑05 aug 2024 11:06
Alchohol is geen psychedelicum. Dat zou je toch moeten weten als vrijdenker als in een discussie over psychedelica wil praten, hé Dikkemick. Bewustzijnsverruiming, zoals ervaren met psychedelica, houdt in dat je nieuwe perspectieven en inzichten verkrijgt die je normaal gesproken niet zou hebben, zoals tijdens mystieke ervaringen. Dit kan leiden tot een bewustzijnsstaat, waar je een diepere connectie voelt met jezelf, anderen, en de wereld om je heen. Bijvoorbeeld: een eenheidservaring. Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt dit, aangezien recent is bewezen dat psychedelica vaak langdurige positieve veranderingen in persoonlijkheid en welzijn teweegbrengen. Dit in tegenstelling tot alcohol.
Volg eens een beetje de wetenschap op het vlak van psychedelica, hé, Dikkemick.
Dan zou je zo'n dom voorbeeld van alcohol niet aanhalen, aangezien alcohol geen psychedelicum is.
Hoe blijvend dom / dwaas kan een mens zijn. Als er geen verbetering inzit moet een mens zo geboren zijn, dat kan niet anders. Er valt hem / haar niets kwalijk te nemen dan.
Dat jij nog de moeite doet om op hem te reageren gaat mijn petje te boven MaartenV.
Waarom ik echter vooral reageer is dat ik onlangs ontdekt heb wat mij vijf jaar geleden is overkomen tijdens mijn eerste kennismaking met psychedelica. Om precies te zijn met 5-Me0-DMT, het zwaarste ter wereld.
Ik ben toen door een energetische draaikolk of vortex gezogen. Ik beschreef het toen en nu nog altijd alsof ik met hypersonische snelheid in een zwart gat gezogen ben - wat een enorme doodsangst teweegbracht - om daarna in een licht uit te komen dat niet van deze aarde is.
Mijn beschrijving heeft veel weg van een bijna-dood ervaring zo ontdekte ik een maand na de ervaring.
Zoek maar op chatGTP of google's Artificiële-intelligentie op "het concept van een energetische draaikolk of vortex met psychedelica" of zoiets.
Ik deed het net zelf en kreeg dit antwoord...
Toevallig ben ik al meer dan dertig jaar artiest / animator van beroep.Energetische Draaikolken en Psychedelica: Een Verkenning
Het concept van een energetische draaikolk, of vortex, is een fascinerend snijvlak tussen wetenschap, spiritualiteit en kunst. Het wordt vaak gebruikt om complexe, dynamische processen te visualiseren, van kosmische gebeurtenissen tot persoonlijke transformaties. Psychedelica, met hun vermogen om het bewustzijn te alteren en visuele hallucinaties op te wekken, hebben dit concept nog verder verrijkt.
Wat is een Energetische Draaikolk?
- Wetenschappelijke basis: In de natuurkunde vinden we talloze voorbeelden van draaikolken: van tornado's tot zwarte gaten. Deze draaikolken worden vaak geassocieerd met grote hoeveelheden energie.
- Spirituele interpretatie: In veel spirituele tradities worden draaikolken gezien als poorten naar andere dimensies, of als symbolen van persoonlijke groei en transformatie.
- Visuele representatie: Draaikolken worden vaak afgebeeld als spiraalvormige patronen, soms met een centraal punt waar alle energie naartoe trekt.
De Connectie met Psychedelica
- Visuele ervaringen: Onder invloed van psychedelica kunnen mensen intense visuele ervaringen hebben die sterk doen denken aan draaikolken. Deze kunnen zich voordoen als patronen in het gezichtsveld, of als een gevoel van in een draaikolk gezogen te worden.
- Bewustzijnsverandering: Psychedelica kunnen het bewustzijn drastisch veranderen, waardoor mensen een gevoel van eenheid met het universum kunnen ervaren. Dit kan versterkt worden door de visualisatie van draaikolken.
- Symbolische betekenis: Draaikolken kunnen tijdens een psychedelische ervaring een diepe symbolische betekenis krijgen, bijvoorbeeld als representatie van een persoonlijke reis of een spirituele ontwaking.
Waarom Fascineren Draaikolken Ons?
- Universele symbool: Draaikolken komen voor in culturen over de hele wereld en hebben vaak dezelfde symbolische betekenissen.
- Complexiteit en schoonheid: De wiskundige en geometrische precisie van draaikolken, gecombineerd met hun visuele impact, maakt ze zowel intellectueel als esthetisch aantrekkelijk.
- Verbinding met het onbekende: Draaikolken worden vaak geassocieerd met het mysterieuze en het onbekende, waardoor ze een gevoel van verwondering en ontzag oproepen.
De Rol van Kunst
Kunstenaars hebben de draaikolk en psychedelica vaak als inspiratiebron gebruikt. Van de klassieke kunst van de Renaissance tot de moderne digitale kunst, draaikolken zijn een terugkerend motief. Psychedelic art, met zijn levendige kleuren en abstracte patronen, heeft dit thema naar nieuwe hoogten getild.
Conclusie
Het concept van een energetische draaikolk, in combinatie met de visuele ervaringen die psychedelica teweegbrengen, biedt een rijke voedingsbodem voor zowel wetenschappelijke als artistieke verkenning. Het is een universeel symbool dat ons verbindt met de natuurlijke wereld en ons uitnodigt om de diepte van ons eigen bewustzijn te verkennen.
Wil je meer weten over een specifiek aspect van dit onderwerp? Hier zijn enkele suggesties:
- Wetenschappelijke onderbouwing: De wiskunde achter draaikolken, de rol van fractalen in natuurlijke patronen.
- Spirituele interpretaties: Draaikolken in verschillende culturen en religies, de relatie met chakra's en energiebanen.
- Psychedelische ervaringen: Persoonlijke verslagen, de rol van neurotransmitters, de therapeutische potentie van psychedelica.
- Kunst en cultuur: Psychedelic art, de invloed van psychedelica op muziek en literatuur.
Disclaimer: Het gebruik van psychedelica is in veel landen illegaal en kan ernstige risico's voor de gezondheid met zich meebrengen. Dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden en mag niet worden opgevat als een aanmoediging tot het gebruik van illegale stoffen.
Let op: Als je interesse hebt in het onderzoeken van psychedelica, raad ik je aan om dit te doen onder begeleiding van een ervaren professional.
Mensen noemen mij ook wel is een sjamaan...
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
Ja, ik antwoord meestal ook voor de zwijgende meerderheid aan meelezers. Ik merk dat er toch veel mensen zijn die deze topic lezen. Ik hoop hen te kunnen late, zien dat 'dé realiteit' misschien niet alleen onze alledaagse fysische werkelijkheid is, maar er ook een metafysische werkelijkheid is waar via psychedelica, holotropisch ademwerk of meditatie en BDE's of andere vormen een glimp kan worden opgevangen.bonifacius schreef: ↑31 aug 2024 11:31Hilarisch die dikkemick!MaartenV schreef: ↑05 aug 2024 11:06
Alchohol is geen psychedelicum. Dat zou je toch moeten weten als vrijdenker als in een discussie over psychedelica wil praten, hé Dikkemick. Bewustzijnsverruiming, zoals ervaren met psychedelica, houdt in dat je nieuwe perspectieven en inzichten verkrijgt die je normaal gesproken niet zou hebben, zoals tijdens mystieke ervaringen. Dit kan leiden tot een bewustzijnsstaat, waar je een diepere connectie voelt met jezelf, anderen, en de wereld om je heen. Bijvoorbeeld: een eenheidservaring. Wetenschappelijk onderzoek ondersteunt dit, aangezien recent is bewezen dat psychedelica vaak langdurige positieve veranderingen in persoonlijkheid en welzijn teweegbrengen. Dit in tegenstelling tot alcohol.
Volg eens een beetje de wetenschap op het vlak van psychedelica, hé, Dikkemick.
Dan zou je zo'n dom voorbeeld van alcohol niet aanhalen, aangezien alcohol geen psychedelicum is.
Hoe blijvend dom / dwaas kan een mens zijn. Als er geen verbetering inzit moet een mens zo geboren zijn, dat kan niet anders. Er valt hem / haar niets kwalijk te nemen dan.
Dat jij nog de moeite doet om op hem te reageren gaat mijn petje te boven MaartenV.
Energetische draaikolken als poorten via een zwart gat tot Het Licht. Misschien is een zwart gat in onze wereld hier wel een poort tot die wereld?Waarom ik echter vooral reageer is dat ik onlangs ontdekt heb wat mij vijf jaar geleden is overkomen tijdens mijn eerste kennismaking met psychedelica. Om precies te zijn met 5-Me0-DMT, het zwaarste ter wereld.
Ik ben toen door een energetische draaikolk of vortex gezogen. Ik beschreef het toen en nu nog altijd alsof ik met hypersonische snelheid in een zwart gat gezogen ben - wat een enorme doodsangst teweegbracht - om daarna in een licht uit te komen dat niet van deze aarde is.
Mijn beschrijving heeft veel weg van een bijna-dood ervaring zo ontdekte ik een maand na de ervaring.
Zoek maar op chatGTP of google's Artificiële-intelligentie op "het concept van een energetische draaikolk of vortex met psychedelica" of zoiets.
Ik deed het net zelf en kreeg dit antwoord...
Toevallig ben ik al meer dan dertig jaar artiest / animator van beroep.Energetische Draaikolken en Psychedelica: Een Verkenning
Het concept van een energetische draaikolk, of vortex, is een fascinerend snijvlak tussen wetenschap, spiritualiteit en kunst. Het wordt vaak gebruikt om complexe, dynamische processen te visualiseren, van kosmische gebeurtenissen tot persoonlijke transformaties. Psychedelica, met hun vermogen om het bewustzijn te alteren en visuele hallucinaties op te wekken, hebben dit concept nog verder verrijkt.
Wat is een Energetische Draaikolk?
- Wetenschappelijke basis: In de natuurkunde vinden we talloze voorbeelden van draaikolken: van tornado's tot zwarte gaten. Deze draaikolken worden vaak geassocieerd met grote hoeveelheden energie.
- Spirituele interpretatie: In veel spirituele tradities worden draaikolken gezien als poorten naar andere dimensies, of als symbolen van persoonlijke groei en transformatie.
- Visuele representatie: Draaikolken worden vaak afgebeeld als spiraalvormige patronen, soms met een centraal punt waar alle energie naartoe trekt.
De Connectie met Psychedelica
- Visuele ervaringen: Onder invloed van psychedelica kunnen mensen intense visuele ervaringen hebben die sterk doen denken aan draaikolken. Deze kunnen zich voordoen als patronen in het gezichtsveld, of als een gevoel van in een draaikolk gezogen te worden.
- Bewustzijnsverandering: Psychedelica kunnen het bewustzijn drastisch veranderen, waardoor mensen een gevoel van eenheid met het universum kunnen ervaren. Dit kan versterkt worden door de visualisatie van draaikolken.
- Symbolische betekenis: Draaikolken kunnen tijdens een psychedelische ervaring een diepe symbolische betekenis krijgen, bijvoorbeeld als representatie van een persoonlijke reis of een spirituele ontwaking.
Waarom Fascineren Draaikolken Ons?
- Universele symbool: Draaikolken komen voor in culturen over de hele wereld en hebben vaak dezelfde symbolische betekenissen.
- Complexiteit en schoonheid: De wiskundige en geometrische precisie van draaikolken, gecombineerd met hun visuele impact, maakt ze zowel intellectueel als esthetisch aantrekkelijk.
- Verbinding met het onbekende: Draaikolken worden vaak geassocieerd met het mysterieuze en het onbekende, waardoor ze een gevoel van verwondering en ontzag oproepen.
De Rol van Kunst
Kunstenaars hebben de draaikolk en psychedelica vaak als inspiratiebron gebruikt. Van de klassieke kunst van de Renaissance tot de moderne digitale kunst, draaikolken zijn een terugkerend motief. Psychedelic art, met zijn levendige kleuren en abstracte patronen, heeft dit thema naar nieuwe hoogten getild.
Conclusie
Het concept van een energetische draaikolk, in combinatie met de visuele ervaringen die psychedelica teweegbrengen, biedt een rijke voedingsbodem voor zowel wetenschappelijke als artistieke verkenning. Het is een universeel symbool dat ons verbindt met de natuurlijke wereld en ons uitnodigt om de diepte van ons eigen bewustzijn te verkennen.
Wil je meer weten over een specifiek aspect van dit onderwerp? Hier zijn enkele suggesties:
- Wetenschappelijke onderbouwing: De wiskunde achter draaikolken, de rol van fractalen in natuurlijke patronen.
- Spirituele interpretaties: Draaikolken in verschillende culturen en religies, de relatie met chakra's en energiebanen.
- Psychedelische ervaringen: Persoonlijke verslagen, de rol van neurotransmitters, de therapeutische potentie van psychedelica.
- Kunst en cultuur: Psychedelic art, de invloed van psychedelica op muziek en literatuur.
Disclaimer: Het gebruik van psychedelica is in veel landen illegaal en kan ernstige risico's voor de gezondheid met zich meebrengen. Dit artikel is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden en mag niet worden opgevat als een aanmoediging tot het gebruik van illegale stoffen.
Let op: Als je interesse hebt in het onderzoeken van psychedelica, raad ik je aan om dit te doen onder begeleiding van een ervaren professional.![]()
Mensen noemen mij ook wel is een sjamaan...
Ik ben blij dat we iemand op het forum hebben die ervaring heeft met 5MeO-DMT. Jij kan vanuit je eigen ervaring getuigen wat er 'aan de andere kant' is te zien en je kan het ook voor jezelf vergelijken met deze wereld en het werkelijkheidskarakter van beiden vergelijken. Je kan zeggen of psychedelica inderdaad 'Mind revealing' zijn. Dank voor jou getuigenis, Bonifacius.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
- bonifacius
- Diehard
Heel origineel en moedig dat je dat probeert te laten zien op een forum als dit.MaartenV schreef: ↑31 aug 2024 11:50 Ja, ik antwoord meestal ook voor de zwijgende meerderheid aan meelezers. Ik merk dat er toch veel mensen zijn die deze topic lezen. Ik hoop hen te kunnen laten zien dat 'dé realiteit' misschien niet onze alledaagse fysische werkelijkheid is, maar een metafysische werkelijkheid is die via psychedelica, holotropisch ademwerk of meditatie of andere vormen kan worden ontdekt.
Al zijn hier wel enkele uitzonderingen met een open geest en dus volgens jou een zwijgende meerderheid aan meelezers.
Ja, mijn wijze bijzondere mentor (in India noemen ze zo iemand een verlichte goeroe die over tijd en ruimte heen kan kijken) vertelde me 15 jaar geleden al over mijn emotionele rationele draaikolken.
Zo zei hij in 2009 langs de telefoon:
Hij voorzag dus, of voelde aan, wat stond te gebeuren met mij. Maar het heeft nog tien jaar en enkele relationele drama's verder geduurd eer ik naar mijn middelpunt gezogen werd op een wel heel onverwachte manier. Via psychedelica dus, Specifiek 5-Me0-DMT zoog mij het zwarte gat of wormgat in.Je emoties waren zo sterk dat ik dacht: wat is er? Maar ze waren heel sterk, heel diep. Daarmee dacht ik, ik ga maar is bellen. Ik zag enorme energetische cirkels, bewegingen, stromingen bij jou. ik dacht: er gaat wat om in die gast. Maar niet negatief, iets dat je brengt naar het centrum. Maar daar ontstaan ook de angsten, in het centrum van de draaikolk heb je bang naar beneden gezogen te worden. Dat is ook zo. Je wordt gezogen naar je eigen middelpunt.
"Zwarte gat, wormgat, leegte, singulariteit, geen-zelf, dat is allemaal hetzelfde" schrijft Jed McKenna in zijn boek "Droomstaat".
Dat is juist.
Ik ben ontwaakt.Kernpunten uit "Droomstaat":
- De illusie van het zelf: McKenna stelt dat het gevoel van een individueel, permanent zelf een illusie is. Ons bewustzijn springt voortdurend tussen - verschillende perspectieven en identiteiten.
- De geconstrueerde realiteit: Onze ervaring van de wereld wordt gevormd door onze overtuigingen, verwachtingen en culturele programmering.
- Ontwaken: Het doel van spiritueel zoeken is volgens McKenna het doorzien van deze illusies en het realiseren van een staat van pure bewustzijn, los van de beperkingen van het ego.
bron: google's Artificiële-intelligentie
Ik zou dus kunnen zeggen dat ik verlicht ben geworden, maar een "ik" kan niet verlicht zijn en een baby kent het woord verlichting niet, die is verlicht. Iemand die verlicht is heeft zelfs de woorden niet meer nodig.
Het Zelf is al vrij: Er is geen pad naar verlichting te volgen, want je bent al DAT (ik ben Zijn / Nisargadatta Maharaj).
Graag gedaan mijn getuigenis.MaartenV schreef: ↑31 aug 2024 11:50 Ik ben blij dat we iemand op het forum hebben die ervaring heeft met 5MeO-DMT. Jij kan vanuit je eigen ervaring getuigen wat er 'aan de andere kant' is te zien en je kan het ook voor jezelf vergelijken met deze wereld en het werkelijkheidskarakter van beiden vergelijken. Je kan zeggen of psychedelica inderdaad 'Mind revealing' zijn. Dank voor jou getuigenis, Bonifacius.
Maar ik zie niets "aan de andere kant" hoor. Ik kan niet over het muurtje van tijd en ruimte heen kijken zoals mijn wijze mentor / goeroe kon (hij is overleden in 2019).
Maar ik ben door mijn bewustzijn hier aan deze kant op aarde zo sterk aanwezig dat ik uiteindelijk zie hoe deze wereld is, en dat is niet zo fraai. In feite maakt mijn bewustzijn mij soms verdrietig.
PS: Interessant als je in Google's Artificiële-intelligentie prompt ingeeft: "over tijd en ruimte heen kijken”
Stukje eruit:
Ik onthoud eruit dat ik 'tijdloos' ben.Filosofische en Spirituele Perspectieven
- Tijd als illusie: Sommige filosofen en mystici beweren dat tijd een menselijke constructie is en dat er in werkelijkheid geen lineaire tijd bestaat.
- Non-duale ervaring: In veel spirituele tradities wordt gesproken over een staat van bewustzijn waarin het onderscheid tussen jezelf, anderen en de wereld om je heen verdwijnt. In deze staat zou je kunnen zeggen dat je 'tijdloos' bent.
- Parallelle universums: Het idee van meerdere universums, of werelden, suggereert dat er oneindig veel mogelijkheden bestaan. Misschien kunnen we op een bepaalde manier toegang krijgen tot deze andere werelden en zo 'over tijd en ruimte heen kijken'.
En ja, over die Parallelle universums... Daar ben ik enkele jaren geleden is in geknald tijdens een goed begeleide psilocybine groeps-ceremonie. Althans volgens de begeleiders. Het was midden in de nacht en heel de omgeving lichtte op voor mij, vooraf gegaan door een enorme lachbui waarna het plots licht en stil werd. Bizar.
Misschien kan ik ooit toch nog in dit leven over tijd en ruimte heen kijken, met of zonder psychedelica.
Laatst gewijzigd door bonifacius op 31 aug 2024 13:44, 5 keer totaal gewijzigd.
- De enige constante in het leven is verandering.
Welke zwijgende meerderheid[?] aan meelezers?
Hoe merk jij dat er toch veel mensen zijn die deze topic lezen? En zwijgen?
Best wel apart dat jij je zulks inbeeldt, want dit is een Vrijdenkersforum, toch?
Kennelijk geeft positieve feedback je een goed gevoel, dus waarom schrijf je niet op een spiritueel forum waar mensen ECHT geïnteresseerd zijn in wat jij zoal schrijft? Want hier is men merendeels bezig jouw schrijfsels te debunken vanwege het gebrek aan wetenschappelijke grond.
Zie je zelf niet dat je fantasie zonder enige redelijkheid meteen op hol slaat?MaartenV schreef:Energetische draaikolken als poorten via een zwart gat tot Het Licht.
Misschien is een zwart gat in onze wereld hier wel een poort tot die wereld?
Houd het liever wat dichter bij jezelf. Zoals nu bijvoorbeeld met die zogenaamde Energetische Draaikolken. Er zijn meerdere geesteswetenschappen die het waarnemen van Energetische Draaikolken heel gewoon vinden [zonder drugsgebruik en/of magische hocus pocus!] en je hoeft je daar dan niet eens heel erg in te verdiepen
alvorens je er zelf [nuchter!] mee kunt gaan experimenteren.
Ik denk daarbij in eerste instantie aan 'wetenschap' omtrent Chakra's.

BRON: A Beginner's Guide to the 7 Chakras and Their Meanings
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
.
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
Draaikolken? Wat een rare gelijkenis als mascotte!“Bonifacius en Aanhaalders” schreef: Waarom ik echter vooral reageer is dat ik onlangs ontdekt heb wat mij vijf jaar geleden is overkomen tijdens mijn eerste kennismaking met psychedelica. Om precies te zijn met 5-Me0-DMT, het zwaarste ter wereld.
Draaikolken staan voor het ultieme toppunt van passiviteit.
Iedere molecuul van de draaikolk immers kan alleen verplaatsen in de richting waar de omringende moleculen heen duwen.
Dit simpele inzicht wordt door de aangehaalde CHATGPT-output niet aangeleverd.
En dat iedereen vanzelf bedenkt dat een normaal mens als de dood is voor echte draaikolken van het formaat tornado doet mij niet uitzien naar een bij de dope-peddler opgehaalde.
Tenzij zodoende MaartenV zijn verwachting over een lijfloos bestaan kan worden aangetoond. Wie weet geef ik me daartoe wel aan de wetenschap!
Roeland
Psychedelica zijn dus doodeng en heel gevaarlijk.