Roken
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Roken
Ala iemand weet hoe je een roker van zijn verslaving afhelpt zou ik dat graag vernemen.
Ik ben zeven -jaar ouder dan mijn vrouw en vrouwen leven gemiddeld langer maar zij rookt de laatste tijd zo frequent dat ik vrees dat ik nog het langst zal leven! Een door mijn neef(je) toegezegde beloning van 1500 Euro als ze zou stoppen bleek niet te werken.
Ik ben zeven -jaar ouder dan mijn vrouw en vrouwen leven gemiddeld langer maar zij rookt de laatste tijd zo frequent dat ik vrees dat ik nog het langst zal leven! Een door mijn neef(je) toegezegde beloning van 1500 Euro als ze zou stoppen bleek niet te werken.
Ik wens u alle goeds
-
- Banned
verslaving héPeter van Velzen schreef: ↑26 nov 2021 01:16 Ala iemand weet hoe je een roker van zijn verslaving afhelpt zou ik dat graag vernemen.
ben ook roker geweest en bij mij was het puur psychisch
eens ik overtuigd was dat ik de nicotine niet meer nodig had ben ik heel makkelijk gestopt
wel nog maanden fysieke en psychische afkickverschijnselen gehad
ergste voorbeeld was 1,5j later toen ik aan de kassa vd supermarkt op de band ineens een pakje zag voorbijschieten (onbewust meegepakt blijkbaar)
Ja, zo af en toe...nu en dan drink ik 1 of 2 biertjes, maar:lost and not found yet! schreef: ↑25 nov 2021 22:57Ja en? Mensen zijn daar zelf verantwoordelijk voor! Ga gewoon zaterdag naar je plaatselijke markt om mensen te ontmoedigen om te roken! Dan bereik je misschien iets! Ps, je drinkt ook niet?dikkemick schreef: ↑23 nov 2021 09:38 https://www.ad.nl/binnenland/helft-roke ... ~aff23280/
ZO sneu!! En ZO verslavend dus. Maar het mag, wordt gedoogd en levert de schatkist geld op.
A: ben niet verslaafd
B: val er anderen niet mee lastig
C: stop er acuut mee als t 60 euro kost.
Roken is diep-sneu
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
- lost and not found yet!
- Bevlogen
A: Fijn voor je!dikkemick schreef: ↑26 nov 2021 10:32Ja, zo af en toe...nu en dan drink ik 1 of 2 biertjes, maar:lost and not found yet! schreef: ↑25 nov 2021 22:57Ja en? Mensen zijn daar zelf verantwoordelijk voor! Ga gewoon zaterdag naar je plaatselijke markt om mensen te ontmoedigen om te roken! Dan bereik je misschien iets! Ps, je drinkt ook niet?dikkemick schreef: ↑23 nov 2021 09:38 https://www.ad.nl/binnenland/helft-roke ... ~aff23280/
ZO sneu!! En ZO verslavend dus. Maar het mag, wordt gedoogd en levert de schatkist geld op.
A: ben niet verslaafd
B: val er anderen niet mee lastig
C: stop er acuut mee als t 60 euro kost.
Roken is diep-sneu
B: Hoeft ook niet, want je bent niet verslaafd!
C: Dat weet je niet want je bent nooit verslaafd aan roken geweest!
Ik heb 35 jaar gerookt en weet hoe verslavend het kan zijn! Een beetje meer inlevingsvermogen over verslaafdheid zou je goed doen.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Je moet het echt zelf willen. Je moet echt er zelf van overtuigd zijn dat je ervan af wil. Vervolgens moet je door de periode heen zonder terug te vallen. Dat is heel moeilijk. Ik rook nu ongeveer 12 jaar niet meer. Toch denk ik af en toe dat het best nog wel lekker zou zijn, maar niet structureel. Ik heb het geluk dat ik niet meer drink en niet uit ga. Dat scheelt enorm.Ala iemand weet hoe je een roker van zijn verslaving afhelpt zou ik dat graag vernemen.
LANFY, voor de oudere rokers onder ons heb ik "begrip" in die zin dat ik snap dat ze ooit begonnen zjin en nu totaal afhankelijk van dat kankerstokje zijn geworden.lost and not found yet! schreef: ↑26 nov 2021 23:20 A: Fijn voor je!
B: Hoeft ook niet, want je bent niet verslaafd!
C: Dat weet je niet want je bent nooit verslaafd aan roken geweest!
Ik heb 35 jaar gerookt en weet hoe verslavend het kan zijn! Een beetje meer inlevingsvermogen over verslaafdheid zou je goed doen.
Je weet ook vast nog wel dat in iedere huiskamer op tafel zo'n potje stond met sigaretten. Het was huiselijk, gezellig en sociaal volkomen geaccepteerd. Op radio en TV volop reclame. Ik zie de stoere Marlboro cowboy (*) op zijn paard nog voor me. De leraar in de klas rookte, de koffiekamers zagen blauw en in restaurants hing er over je maaltijd een walm van sigaren/sigarettenrook.
Maar al langer zijn we nu aan het waarschuwen voor de gevaren en gevolgen van (MEE!)roken. Roken is, of je voor-of tegenstander bent een zeer verslavende kankerstimulant. Roken is niet meer goed te praten of te bagatelliseren.
JA, je hebt zelfbeschikkingsrecht, maar dat heb ik ook! En dus mag in openbare gelegenheden gelukkig niet meer gerookt worden. Me nu inleven in die sneue figuren die onder een afzuigkap staan te slurpen aan hun brandende nicotinestruik lukt me niet.
Kijk, het is net als met die hooligan-sneuneuzen uit het andere topic. Die hersencellen zijn nog zwaar onderontwikkeld en je bent dan blijkbaar gevoelig voor dat copycat gedrag. Je vriendje rookt (vraag me niet waarom) en dit wordt nog immer als stoer (of zelfstandig?) gezien. Onbegrijpelijk in deze tijd.
Maar ik zal het kort houden en het zal aan m'n inlevingsvermogen liggen (of het ontbreken daaraan) maar ik kan geen begrip opbrengen voor de jongere generatie (de 50 minners) die nu nog steeds de longen zwart moeten zuigen met teer, koolmonoxide, anti-hoestmiddeltjes, ammoniak (koeienscheten), benzeen, formaldehyde en ga zo maar door. Maar wel janken dat TATAsteel dicht moet.
Sorry, ik liet me even gaan. Hier de stoere cowboy
*

Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
- Banned
met zulke foto's maakt ge rokers zenuwachtig en ambetant
wat wil een roker die zenuwachtig en ambetant is?
Ambetant? Ken dit niet.appelfflap schreef: ↑27 nov 2021 10:28 met zulke foto's maakt ge rokers zenuwachtig en ambetant
Weet de roker ook waarom t lontje steeds kort wordt en waardoor t LIJKT dan nicotine kalmeert?
Het is t cold turkey verschijnsel!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
- Banned
verslaving is niet rationeel
iedereen weet dat roken ongezond is, om het heel zacht uit te drukken. Ik wist dat al toen ik er als puber mee begon.
zijn er eigenlijk studies naar het effect van bangmakerij zoals die foto's?
Die foto is geen bangmakerij, die foto is de knetterharde realiteit! Maar ook die zal niet binnenkomen bij de verslaafden.appelfflap schreef: ↑27 nov 2021 11:01verslaving is niet rationeel
iedereen weet dat roken ongezond is, om het heel zacht uit te drukken. Ik wist dat al toen ik er als puber mee begon.
Meester nicotine is de baas over je!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Inderdaad die zal niet binnenkomen. Het is namelijk een heel menselijk probleem dat niet beperkt is tot roken. Mensen kunnen doelen hebben op de lange termijn en dan tot de vaststelling komen dat ze hun gedrag op korte termijn onvoldoende in de hand hebben om die lange termijn doelen te behalen.dikkemick schreef: ↑27 nov 2021 11:41Die foto is geen bangmakerij, die foto is de knetterharde realiteit! Maar ook die zal niet binnenkomen bij de verslaafden.appelfflap schreef: ↑27 nov 2021 11:01verslaving is niet rationeel
Meester nicotine is de baas over je!
Zonder verslaving is het al moeilijk genoeg, dus met een verslaving vereist het echt wel een serieuze inspanning.
Dus i.p.v. hier te kankeren op de rokers, wat is je voorstel om daar iets aan te veranderen? Wat verwacht je van de mensen/maatschappij/overheid dat zou kunnen helpen in het terugdringen van het roken?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Daar is de regering al ten dele serieus mee bezig. Het pakje wordt duurder (nog niet duur genoeg), reclame wordt niet meer gemaakt en roken wordt ontmoedigd.axxyanus schreef: ↑27 nov 2021 11:56 Inderdaad die zal niet binnenkomen. Het is namelijk een heel menselijk probleem dat niet beperkt is tot roken. Mensen kunnen doelen hebben op de lange termijn en dan tot de vaststelling komen dat ze hun gedrag op korte termijn onvoldoende in de hand hebben om die lange termijn doelen te behalen.
Zonder verslaving is het al moeilijk genoeg, dus met een verslaving vereist het echt wel een serieuze inspanning.
Dus i.p.v. hier te kankeren op de rokers, wat is je voorstel om daar iets aan te veranderen? Wat verwacht je van de mensen/maatschappij/overheid dat zou kunnen helpen in het terugdringen van het roken?
Dat ik kanker op rokers is omdat IK er veel last van ondervind als iemand zijn/haar stokje weer zo nodig MOET opsteken omdat het gaat jeuken.
Mijn voorstel zou zijn om de hoeveelheid verslavende stoffen in die peuk te verminderen. Af te bouwen dus, zodat de drang naar dat volgende shot steeds langer uitgesteld kan worden.
Zo is er, zoals je weet, onlangs ook alcoholvrij bier (en wijn) op de markt gekomen. Stel dat we dat met sigaretten doen, kun je toch stoer doen in je (puber)groepje door aan een stokje te zuigen en een walm uit te blazen, zonder dat je verslaafd raakt.
Einstein/Mick
Einstein/Mick
ALS je over een flinke dosis karakter en doorzettingsvermogen beschikt, dan stop je gewoon. Zo simpel kun je er in staan. Geef meester Nicotine gewoon je middelvinger. JIJ bent de baas over je gewoonten, niet 1 of ander smerig stofje.appelfflap schreef: ↑27 nov 2021 12:39zo werkt het altijd bij verslavingen
ik weet ook voor mezelf dat 1 trekje volstaat om binnen de 2 à 3 maand terug kettingroker te zijn
Einstein/Mick
Einstein/Mick