gerard_m schreef: ↑07 jun 2018 09:36
@ Dickemick:
Aanvullend op de reactie van Erik: wanneer ik mij zorgen maak over radicale islam, gaat het mij om behoud van individuele vrijheid, een seculiere samenleving waar je ook homo mag zijn, of vrouw met gelijke rechten, of van je geloof af kan als je dat wilt. Iedere Vrijdenker zou dit moeten ondersteunen.
Elke vergelijking met enge stromingen vind ik dan ook zeer ongepast. Die stonden namelijk voor precies het omgekeerde.
Ook ik maak me zorgen over individuele vrijheid zoals ik me ook zorgen maak over het salarisverschil tussen mannen en vrouwen die exact hetzelfde werk doen. Dit alles is zo gegroeid en onderdeel van een cultuur waarin je bent opgegroeid. "Helaas" zijn onze moslim-medebewoners (de ouders of grootouders) soms in streng islamitische landen opgegroeid. Dat strookt niet met onze normen en waarden en natuurlijk moeten ook zij zich aan onze wetten houden. Homo's MOETEN dus geaccepteerd worden. Je mag het persoonlijk niet eens zijn met een dergelijke stelling, maar je houd je aan de wet en discrimineert niet! Zo mag je als baas persoonlijk vinden dat de mannen harder werken, maar als de wet zegt dat je ze gelijk moet belonen met de vrouwen, dan houd je je als werkgever aan die wet. In een dergelijk land leven we nu eenmaal. En ik vind dus ook, als je het vanwege een religie hier niet mee eens bent, dan stel je het ter discussie, maar houd je vervolgens wel aan de regels. Ben je het er dan nog niet mee eens en kun je er niet mee leven, kun je ook wat mij betreft vertrekken.
Dan de reactie van Erik:
Sorry hoor, maar ik lees in de hint van dikkemick dat diverse forummers in dit topic zich bedienen van nazi sympathiëen.
Ik vind dat zeer beledigend!
Dat zou inderdaad zeer beledigend zijn. Gelukkig heb ik dat dan ook nergens gedaan! Ik probeer duidelijk te maken dat er veralgemeniseert wordt en dat al snel wordt gewezen op een (enorme) toename van radicale islam. Er IS een toename en deze vorm van islam MOET bestreden worden.
Als labyrinth vervolgens (vriendelijk) vraagt om verduidelijking door teksten te quoten waaraan aanstoot wordt genomen of waaruit dus nazi sympathiëen zouden blijken wordt er niet thuis gegeven.
Ik heb (en dat is inderdaad mijn fout) meerdere topics gebruikt om tot een dergelijk vergelijk te komen. Ik merk absoluut bij sommige forummers dat er islamhaat heerst en ik meen dat dit ongegrond is. Ik lees toch echt over achterlijke culturen en gevangen zitten (onder dwang) onder de hoofddoek, terwijl polls toch echt aangeven dat dit niet zo is.
En ja, dan kloppen uiteraard de polls niet omdat er gelogen zou worden. Mij verbaast dit op een vrijdenkers site.
Ook de uitspraak "Het is het continue wijzen naar en het vergelijken van de hoofddoekjes met radicale islam." is flink uit de context getrokken en is gewoonweg niet waar.
Wat wel aangevoerd is dat het hoofdoekje MEDE symbool staat voor het radicale islamitische dogma, daarmee is nog NIET gezegd dat iedere hoofddoekdrager radicaal is! Die conclusie is voor de rekening van de lezer.
Ook dat is jouw mening (dat dit doekje symbool staat voor een radicaal islamitisch dogma). Wat vind jij van een baard? Het zijn wat mij betreft onderbuikgevoelens die niet gebaseerd zijn op de werkelijkheid.
Misschien moeten we ons toch eens iets meer gaan richten op de cijfers.
In dat opzicht is het misschien leuk om eens uit te gaan zoeken welk percentage van de salafisten gevaarlijk radicaal is?
Dit ziet er veelbelovend uit.
Hier wordt van 345 radicale moslims in Nl. gesproken.
En voor de liefhebber, hier een
QUIZ.
Ook zijn er vragen gesteld over de vergelijking met refo meisjes t.o.v. moslim meisjes maar daar wordt gewoon niet op gereageerd.
Er wordt daar iets over geroepen -net als eerder ergens over kinderen van Jehova's getuigen- om als argument te dienen, maar dit wordt op geen enkele manier met bewijs ondersteund, maar als het gaat om cijfers/onderzoeken/filmpjes die het vermeende gelijk aantonen dat het islamitische gedachtegoed an sich geen gevaar oplevert dan is men in staat om het ene na het andere "bewijs" op tafel te leggen.
Over de kwaliteit van dat bewijs kan overigens gediscussieerd worden.
Daar ga je gelijk weer. Over dit bewijs kan natuurlijk weer gediscussieerd worden omdat dit bewijs niet in bepaalde straatjes past. Verder heb ik er inderdaad Jehova's getuigen of refo's bij gehaald omdat je hiet met deze manier van opvoeden van je kinderen ook totaal oneens kunt zijn. Jehova's getuigen vind ik persoonlijk een radicale groep. Ze plegen alleen geen aanslagen. En de zwarte rokjes diende als voorbeeld om aan te tonen dat ook kleine refomeisjes geen vrije keuze hebben.
Ik heb niemand in dit topic -maar ik kan daar uiteraard overheen gelezen hebben- zien stellen dat alle moslims gedeporteerd moeten worden of op een andere onsmakelijke manier van ontdaan moeten worden.
Daarvan mensen beschuldigen die menen dat er een probleem is met een deel van de moslims en de uitbreiding van het islamitisch geloof in Europa is in mijn opinie NOT DONE!
Als je mij (of iemand anders) kunt aantonen waar deze beschuldiging staat? De reden dat ik Joden.... typte was om nogmaals aan te geven dat je bevolkingsgroepen/geloofsovertuigingen niet op 1 hoop kunt gooien. Islam radicaliseert niet. Een aantal mensen maakt zich hier schuldig aan en DIT aantal mensen moet bestraft worden.
Wat me nog het meest verbaasd is dat ik de felle reacties aan het adres van de "islamofoben" in dit topic nog nooit gezien heb in het verleden in topics waar het ging om bijvoorbeeld het christelijk geloof in gesprek met de christelijke fundamentalisten die hier hun dogma's kwamen verdedigen.
Daar had men duidelijk minder problemen met het tot de grond toe afbranden van het dogma en hun belijders!
Reken erop als hier een moslim dogma's komt prediken dat mijn haren overeind gaan staan!
De discussie hier is veel breder gevoerd dan alleen het symbool hoofddoekje, nu moeten we niet doen alsof het alleen daarover is gegaan en dat ermee gezegd wordt hoofddoekje=radicale moslim.
Eens.
De invloed van het christendom in Europa is echt niet verdwenen door het te negeren, maar vooral ook door er tegen in opstand te komen, door met kennis en rede het te ontmaskeren voor wat het is namelijk onzindelijk en gevaarlijk denken.
En hoe lang heeft dit geduurd? Is deze kennis door de strot geduwd in Nederland of is dit toch een zeer geleidelijk proces geweest?
Beweren dat de secularisatie van het christendom vanzelf is gegaan is gewoonweg niet waar!
Denken dat dit bij de islam wel zo zal gaan is je kop in het zand steken.
Vanzelf? Ik heb de verzuiling als eerste oorzaak genoemd en daar ik m.i. voldoende tijd overheen gegaan. Vervolgens (en dit is pas van later datum) hebben alle gelovigen tegenwoordig vrijelijk toegang tot deze kennis.
Het is wel mijn mening dat het islam ook zo zal vergaan. Maar misschien wel in omgekeerde volgorde.
Net als ooit bij het christendom gedaan is moet secularisatie binnen de islam op gang gebracht worden door te beginnen duidelijk aan te geven waar de grenzen liggen van geloofsdogma's binnen Europese democratiën en de hard verdiende vrijheden van de inwoners.
De verzuiling konden de gelovigen zelf prima bewerkstelligen. Daar lagen alleen interne geloofsdogna's aan ten grondslag. Ik geloof niet dat de staat deze dogma's door de strot heeft geduwd. Zelfs gelijkheid van de vrouw is iets van de laatste jaren. Daarin mag (moet!) overigens de regering wel een actieve rol spelen.
En het is precies dat waar ik vooral bij moslims een totale desinteresse zie, de meesten hebben niets met die westerse vrijheden en democratie behalve wanneer het in hun voordeel werkt.
Ze vormen meer en meer een groeiende afgesloten groep binnen Europa met een enkele politieke woordvoerder hier en daar die langzaam morrelen aan de verworven democratische vrijheden.
En op plekken in steden waar voornamelijk moslims wonen is geen enkele interactie en daar broeit het extremisme waarvan de rest van de moslimgemeenschap genoegzaam de andere kant op kijkt.
Laten we wat dat laatste betreft hiervoor waken in Nederland. Geen ghetto's (geen vergelijk met w.o2!) van sociale goedkope huurwoningen en b.v. discriminatie op de arbeidsmarkt, maar integratie van 2 kanten.
Het KAN als ik naar mijn voorbeelden op het werk kijk. Van onze democratische vrijheden blijft iedereen met de tengels af, tenzij dit democratisch beslecht wordt. We hebben gekozen voor een democratie waarin (gelijke) mensenrechten centraal staat. Ik denk dat hier nog wel wat winst te behalen valt.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick