MaartenV schreef: ↑21 okt 2023 15:15
Een enkele tegenwerping van Heeck, Dikkemick of Axxyanus kan deze vele wetenschappelijke papers op een forum niet weerleggen.
Ze blijven toch hun best doen. Je bent vrijdenker of je bent het niet!
MaartenV schreef: ↑21 okt 2023 15:28
dikkemick schreef: ↑21 okt 2023 15:18
MaartenV schreef: ↑21 okt 2023 15:15
Het gaat niet om geïsoleerd wetenschappelijk onderzoek; Het gaat om al die verschillende onderzoeken samen, die samen de 'body of evidence' sterk maken. Net zoals het bij BDE's niet om één getuigenis gaat, maar het gaat om miljoenen getuigenissen die allemaal universele elementen bevatten. Het is de hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek dat in die richting wijst dat dit overtuigend maakt.
Een enkele tegenwerping van Heeck, Dikkemick of Axxyanus kan deze vele wetenschappelijke papers op een forum weerleggen.
Maarten, er kunnen wereldwijd mensen paddo's slikken en hallucinaties ervaren. Maakt dat een bovennatuurlijke uitleg van een nde meer waarschijnlijk? Ik denk dat ook Heeck, Axxyanus en ik een oob experience kunnen ervaren als ons de juiste middelen wordt toegediend. Is dat bewijs voor extra dimensies?
Dikkemick: na tig uitleg heb je dus helemaal niks begrepen van de wetenschappelijke onderzoeken die hier geciteerd worden over deze middelen. Terwijl ik hier al vele malen heb uitgelegd dat paddo's (psilocybine), waar je naar verwijst, zeer sterk hersenactiviteit verminderen en dat er zelfs een negatieve correlatie is tussen paddo's ervaren en hoeveelheid hersenactiviteit (hoe intenser de ervaring, hoe minder hersenactiviteit) en dit dus gelijk kan gesteld worden aan NDE-ervaringen, waar ook hersenwerking wordt uitgeschakeld. Ketamine is ook zo'n 'middel' waar bij zeer hoge dosissen de hersenen niet meer blijken te werken en offline gaan.
Dus jouw gelijkstellen aan middelen klopt, daar ze de hersenwerking eveneens stopzetten of ons beste model zijn voor een stervend brein.
Hoelang nog Catillina...
De uitdrukking "
Hoe lang nog Catillina" kende ik niet.
Effe aan Google's Artificiële-intelligentie gevraagd...
Hoelang nog, Catillina?": Een roep om actie tegen samenzweringen
De uitdrukking "Hoelang nog, Catillina?" is een beroemde Latijnse frase die door de Romeinse senator Marcus Tullius Cicero werd uitgesproken in een van zijn toespraken tegen Lucius Sergius Catilina.
De historische context
In de 1e eeuw voor Christus smeedde Catilina een samenzwering om de Romeinse Republiek omver te werpen. Cicero, als consul van Rome, was vastbesloten deze samenzwering te ontmaskeren en te verijdelen. In een reeks toespraken, waaronder de beroemde "Catilinarische oraties", sprak Cicero zijn afschuw uit over Catilina's verraderlijke plannen en riep hij de senaat op om krachtig op te treden.
De uitdrukking "Hoelang nog, Catillina?" is een retorische vraag waarmee Cicero Catilina rechtstreeks aansprak en hem confronteerde met zijn misdaden. Met deze woorden drukte Cicero zijn ongeduld uit en eiste hij een einde aan Catilina's samenzwering.
Betekenis in de moderne tijd
De uitdrukking is sindsdien een gezegde geworden dat gebruikt wordt in verschillende talen, waaronder het Nederlands. Het wordt vaak gebruikt in situaties waarin iemand zich ergert aan voortdurende misstanden, onrechtvaardigheid of verraad. Het kan ook gebruikt worden als een oproep tot actie tegen mensen die kwaad in de zin hebben.
In het kort:
- Oorsprong: Een toespraak van Cicero tegen de samenzweerder Catilina.
- Betekenis: Een uitdrukking van ongeduld en een oproep tot actie tegen kwaaddoeners.
- Modern gebruik: Een gezegde dat gebruikt wordt in diverse talen om een situatie van onrecht aan te klagen.
In het Nederlands betekent de uitdrukking dus: "Hoe lang moeten we nog toelaten dat jij kwaad sticht?" of "Tot wanneer zullen we jouw misdaden nog tolereren?".
Het is een krachtige uitroep die de spreker's frustratie en verlangen naar verandering uitdrukt.
Mijn antwoord op "hoelang nog Catillina" in de context van de vrijdenkers hier =
NOOIT.
Op verandering in de mind-set van een vrijdenker hoef je niet te hopen want dat zou inhouden dat ze dan geen vrijdenker meer zijn.
Zolang iemand zich identificeert als "ik ben vrijdenker" kan je het vergeten, er kan gewoonweg niks binnen komen bij hen, al ga je op je hoofd staan om te proberen uitleggen wat jij hen wil uitleggen. Enige wat jij aan je discussies met hen hebt is dat het voor jezelf helderder, scherper, wordt.
Bij iemand die zegt: "Ik ben filosoof", maak je misschien nog een kans. Denk aan Jan Bor: Een toonaangevende Nederlandse filosoof.
Zo voerde ik net in de prompt van google's Artificiële-intelligentie dit in: "
Jan Bor: Een toonaangevende Nederlandse filosoof en psychedelica".
Antwoord...
Jan Bor en Psychedelica: Een Intrigerende Combinatie
Een interessante vraag! Hoewel Jan Bor vooral bekend is om zijn werk op het gebied van de filosofie, met name de verbinding tussen Oost en West, is er niet direct een sterke link tussen zijn werk en psychedelica die in het publieke domein wordt besproken.
Waarom zou deze combinatie interessant zijn?
- Verruiming van bewustzijn: Zowel psychedelica als bepaalde oosterse filosofieën (zoals het boeddhisme, waar Bor veel aandacht aan besteedt) exploreren de grenzen van het bewustzijn en zoeken naar een diepere betekenis van het bestaan.
- Niet-duale ervaringen: Beide kunnen niet-duale ervaringen teweegbrengen, waarbij het onderscheid tussen zelf en ander vervaagt. Dit is een thema dat in veel filosofische tradities terugkeert.
- Verbeelding en intuïtie: Zowel psychedelica als de filosofie van Bergson, waar Bor veel aandacht aan besteedt, benadrukken het belang van verbeelding en intuïtie boven rationeel denken.
Waarom vinden we weinig over deze connectie?
- Taboe: Psychedelica zijn lange tijd geassocieerd met de tegencultuur en zijn pas sinds kort weer onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. Hierdoor is er mogelijk nog niet veel onderzoek gedaan naar de overlap met filosofische tradities.
- Persoonlijke ervaring: Het is mogelijk dat Bor persoonlijke ervaringen heeft gehad met psychedelica, maar dat hij deze niet publiekelijk heeft gemaakt. Veel mensen die psychedelica gebruiken, doen dat in een intieme, persoonlijke context.
- Andere focus: Bor's werk is zo omvangrijk en divers dat deze specifieke connectie misschien onderbelicht is gebleven.
Mogelijke onderzoeksgebieden:
- Vergelijking van psychedelica-ervaringen met beschrijvingen van verlichte ervaringen in oosterse filosofieën.
- De rol van verbeelding en intuïtie in zowel psychedelica-ervaringen als in de filosofie van Bergson en Bor.
- De ethische implicaties van het gebruik van psychedelica in een filosofische context.
Conclusie
Hoewel er op dit moment geen directe, publiekelijk bekende link is tussen het werk van Jan Bor en psychedelica, is het een intrigerende combinatie die zeker de moeite waard is om verder te onderzoeken. Beide domeinen exploreren de grenzen van het bewustzijn en kunnen mogelijk nieuwe inzichten bieden in de menselijke ervaring.
Filosoof Jan Bor besteedt dus veel aandacht aan benadrukken van
het belang van verbeelding en intuïtie boven rationeel denken.
Hij die zich vrijdenker noemt doet net het tegenovergestelde.
Ik kan het weten want ik was zelf ooit in een ver verleden (35 jaar geleden) wat men een vrijdenker zou kunnen noemen.

"
Gebruik toch is je gezond verstand!" was een van mijn favoriete kreten.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!