Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

HierEnNu
Superposter

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door HierEnNu »

B.S. schreef: 01 sep 2024 17:43 Psychedelica zijn dus doodeng en heel gevaarlijk.
Sowieso, maar ja, dat zijn alcohol en nicotine ook,
maar zelfs indien men een overdosis water neemt ...

• Watervergiftiging:

Veel water drinken in korte tijd kan leiden tot een zogenaamde watervergiftiging, waarbij te veel water in je lichaam aanwezig is en je organen minder goed beginnen te werken. Dit kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen zoals een coma en de dood.
BRON: Watervergiftiging
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
dikkemick
Adelaar

Re: Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

Bericht door dikkemick »

Nutteloze info. Water hebben we nodig om te overleven, psychedelica niet.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 01 sep 2024 19:11 Nutteloze info. Water hebben we nodig om te overleven, psychedelica niet.
Nou en? Niets van wat jij schrijft hebben we nodig om te overleven:
waarom schrijf jij hier dan toch van alles wat jij zelf nutteloze info vindt?
Kennelijk vind je zelf dat je nutteloos bezig bent, dus
ga eens wat doen wat je zelf niet nutteloos vindt.
  • Haal bijvoorbeeld honderd keer adem vóór je nutteloos reageert en
    lees dan ondertussen grondig datgene waar je eventueel op wilt reageren en
    denk eerst diep na vóór je als reactie jouw nutteloze info verstuurt en
    verstuur die nutteloze info dan niet,
    tenzij jij het info vindt die we nodig hebben om te overleven :idea: :
    • dan ben jij heel nuttig bezig!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 01 sep 2024 22:54
dikkemick schreef: 01 sep 2024 19:11 Nutteloze info. Water hebben we nodig om te overleven, psychedelica niet.
Nou en? Niets van wat jij schrijft hebben we nodig om te overleven:
waarom schrijf jij hier dan toch van alles wat jij zelf nutteloze info vindt?
Kennelijk vind je zelf dat je nutteloos bezig bent, dus
ga eens wat doen wat je zelf niet nutteloos vindt.
  • Haal bijvoorbeeld honderd keer adem vóór je nutteloos reageert en
    lees dan ondertussen grondig datgene waar je eventueel op wilt reageren en
    denk eerst diep na vóór je als reactie jouw nutteloze info verstuurt en
    verstuur die nutteloze info dan niet,
    tenzij jij het info vindt die we nodig hebben om te overleven :idea: :
    • dan ben jij heel nuttig bezig!
Dit is wetenschappelijk vaststelbaar: negatieve correlatie tussen EEG en bewustzijn

On topic weer HierEnNu! Psychedelica.
Wellicht psychedelische muziek?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

B.S. schreef: 01 sep 2024 17:43 Psychedelica zijn dus doodeng en heel gevaarlijk.
Er zitten er nog al wat tussen ja.
En alleen daarom is er met een wijde boog omheen lopen het beste.

En dan zijn er toch die best aantrekkelijk zijn en niet echt verslavend?
Dan dus doen?

Moet jij weten, maar ik hou het bij de wijde boog, want hersenen hebben het zo al moeilijk genoeg om een voldoende betrouwbare indruk van de omgeving voor te schotelen en er hoeft maar weinig te gebeuren om dat te verstoren.
Mijn hersenen met opzet ontregelen trekt me zo bezien echt niet aan. Noodzaak dan?
Tuurlijk niet.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
bonifacius
Diehard

Bericht door bonifacius »

MaartenV schreef: 31 aug 2024 11:50 Energetische draaikolken als poorten via een zwart gat tot Het Licht. Misschien is een zwart gat in onze wereld hier wel een poort tot die wereld?
Ik heb mij na mijn heftige beleving van door een zwart gat gezogen te worden en in een licht dat niet van deze aarde is uit te komen jarenlang bezig gehouden met het internet af te struinen naar de betekenis ervan.

Hier één van de mooiste verklaringen uit het transcript van een Engelstalige video (ik heb het vertaald) met prachtige beelden geïllustreerd. (Zie video onderaan).
00:51
'S Werelds grootste spirituele leraren van oude tot moderne tijden hebben hun mening gedeeld dat de diepste waarheid van ons ´zijn´ niet het eigendom is van één bepaalde religie of spirituele traditie maar dat het te vinden is binnenin het hart van elke persoon.

De dichter Rumi zei: "Waar is die maan die nooit opkomt of ondergaat? Waar is die ziel die noch met noch zonder ons is? Zeg niet dat het hier of daar is. De hele schepping is "Dat", maar voor de ogen die dat kunnen zien.

26:12
Een manier om de niet-conceptuele aard van Samadhi te beginnen begrijpen is om gebruik te maken van de analogie van het zwarte gat.
Een zwart gat wordt traditioneel beschreven als een regio van ruimte met een enorm zwaartekrachtveld, zo krachtig dat geen licht of materie kan ontsnappen.
Nieuwe theorieën postuleren dat alle objecten van de kleinste microscopische deeltjes tot macro kosmische formaties zoals sterrenstelsels een zwart gat hebben of mysterieuze singulariteit in hun midden.
In deze analogie gaan we deze nieuwe definitie van een zwart gat gebruiken als "het midden dat overal is”.

In Zen zijn er veel gedichten en koans die ons oog in oog brengen met de poortloze poort.
Men moet de poortloze poort passeren om Samadhi te realiseren.
Een waarneming-horizon is een grens in ruimte-tijd waar voorbij gebeurtenissen een externe waarnemer niet kunnen beïnvloeden, wat betekent dat wat er ook gebeurt buiten de gebeurtenis horizon onkenbaar is voor jou.

Je zou kunnen zeggen dat de gebeurtenis-horizon van een zwart gat analoog is aan de poortloze poort.
Het is de drempel tussen het zelf en geen zelf.
Er is geen "ik" dat de gebeurtenis-horizon passeert. In het midden van een zwart gat bevindt zich de eendimensionale singulariteit die de massa van miljarden zonnen in een onvoorstelbaar kleine ruimte bevat.
Effectief een oneindige massa. Letterlijk een universum in iets oneindig kleiner dan een korrel zand.
De singulariteit is iets ondoorgrondelijk buiten tijd en ruimte.

Volgens de natuurkunde is beweging onmogelijk, het bestaan van dingen is onmogelijk.
Wat het ook is, het behoort niet tot de wereld van waarneming, maar toch kan het niet beschreven worden als louter stilte.
Het gaat voorbij stilte en beweging.

Wanneer je het centrum realiseert dat overal en nergens is, breekt dualiteit af, vorm en leegte, tijd en het tijdloze.
Je zou het een dynamische stilte kunnen noemen, of een zwangere leegte, in het centrum van absolute duisternis.
De taoïstische leraar Lao Tse zei: “Duisternis in de duisternis, de toegangspoort tot alle begrip."

De schrijver en vergelijkende mytholoog Joseph Campbell beschrijft een terugkerend symbool, onderdeel van de meerjarige filosofie die hij de Axis Mundi noemt; het centraal punt of de hoogste berg. De paal waarrond alles draait. Het punt waar stilte en beweging samen zijn.
Vanuit dit centrum een machtige bloeiende boom is gerealiseerd. Een Bodhi boom die zich aansluit bij alle werelden.

Precies zoals een zon in een zwart gat wordt gezogen toen jij de grote werkelijkheid benaderde, je leven begint eromheen te evolueren en jij begint te verdwijnen.
Als je het imminente zelf nadert, kan dat angstaanjagend zijn voor de egostructuur.
De bewakers van de poort zijn daar om degenen op hun reis te testen.

Men moet bereid zijn om het hoofd te bieden aan zijn grootste angsten en tegelijkertijd iemands inherente kracht accepteren. Om licht te brengen aan de onbewuste verschrikkingen en de verborgen schoonheid binnenin.
Al deze uitleg, de hele video, is natuurlijk alleen begrijpelijk voor de ogen die kunnen zien en dat zijn er maar weinigen op deze planeet, al is hun aantal gestaag groeiend.

Het gaat dus over het midden dat overal is, ook in elk mens dus, zijn / je eigen middelpunt.
Zie eerder van mijn wijze bijzondere mentor die ook beschreven zou kunnen worden als een mysticus / spirituele leraar.
bonifacius schreef: 31 aug 2024 13:32
MaartenV schreef: 31 aug 2024 11:50 Energetische draaikolken als poort tot een andere dimensie.
Ja, mijn wijze bijzondere mentor (in India noemen ze zo iemand een verlichte goeroe die over tijd en ruimte heen kan kijken) vertelde me 15 jaar geleden al over mijn emotionele rationele draaikolken.
Zo zei hij in 2009 langs de telefoon:
Je emoties waren zo sterk dat ik dacht: wat is er? Maar ze waren heel sterk, heel diep. Daarmee dacht ik, ik ga maar is bellen. Ik zag enorme energetische cirkels, bewegingen, stromingen bij jou. ik dacht: er gaat wat om in die gast. Maar niet negatief, iets dat je brengt naar het centrum. Maar daar ontstaan ook de angsten, in het centrum van de draaikolk heb je bang naar beneden gezogen te worden. Dat is ook zo. Je wordt gezogen naar je eigen middelpunt.
Mijn mysticus / spirituele leraar zei ook nog: "Je zou er vele boeken kunnen over schrijven en dan lezen ze die allemaal maar dan snappen ze het nog niet, en voor diegene die het snappen moet je geen boeken schrijven".

Voor wie is dan een video als deze?
Voor diegenen waarvoor ontwaken achter de hoek staat, eraan zit te komen, en voor diegenen die al ontwaakt zijn.

De video begint met...

Afbeelding
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius
Diehard

bonifacius schreef: 31 aug 2024 11:31 Toevallig ben ik al meer dan dertig jaar artiest / animator van beroep. 8*)
Mensen noemen mij ook wel is een sjamaan...
Ik heb dezelfde job als Eris Drew... > Zie > https://www.youtube.com/watch?v=bq02Ch0fpNM&t=791s

Eris Drew weet ook wat te vertellen over magic mushrooms en muziek > https://www.youtube.com/watch?v=fCqhZW6 ... x=2&t=183s

Onderschrift bij de video..
Eris Drew is a DJ, producer and activist who uses magic mushrooms as part of her creative process. An advocate for the spiritual and scientific properties of psilocybin, she's hosted parties where guests are able to enjoy mushrooms in a safe environment.
Eris Drew organiseerde feesten waar gasten in een veilige omgeving van paddenstoelen konden genieten!
Daar droom ik ook lang van inplaats van wekelijks geconfronteerd te worden met door alcohol geïntoxiceerde gasten die ontaarden in de grootste egoïsten die er rond lopen!

Maar ja, op huwelijks en andere privé evenementen - wat mijn segment als DJ is - zie ik alcohol nog niet vervangen worden door magic mushrooms. Wie weet ooit in een verre toekomst.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 31 aug 2024 11:50 Ja, ik antwoord meestal ook voor de zwijgende meerderheid aan meelezers. Ik merk dat er toch veel mensen zijn die deze topic lezen. Ik hoop hen te kunnen late, zien dat 'dé realiteit' misschien niet alleen onze alledaagse fysische werkelijkheid is, maar er ook een metafysische werkelijkheid is waar via psychedelica, holotropisch ademwerk of meditatie en BDE's of andere vormen een glimp kan worden opgevangen.
Zou je dan niet beter je best moeten doen? Want die zwijgende meerderheid die merkt ook dat jij steeds opnieuw vast komt te zitten, waarna je een soort geheugenverlies lijkt te ervaren en opnieuw met argumenten komt waar al lang een antwoord werd op gegeven.

Als je hoopt mensen iets te laten zien, dan moet je vooruitgang tonen. Wat jij toont is dat je steeds opnieuw het zelfde rondje aflegt. Hoe je daarmee hoopt mensen iets beduidends te tonen, ontgaat me.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
bonifacius
Diehard

MaartenV schreef: 21 okt 2023 15:15 Een enkele tegenwerping van Heeck, Dikkemick of Axxyanus kan deze vele wetenschappelijke papers op een forum niet weerleggen.
Ze blijven toch hun best doen. Je bent vrijdenker of je bent het niet! :lol:
MaartenV schreef: 21 okt 2023 15:28
dikkemick schreef: 21 okt 2023 15:18
MaartenV schreef: 21 okt 2023 15:15 Het gaat niet om geïsoleerd wetenschappelijk onderzoek; Het gaat om al die verschillende onderzoeken samen, die samen de 'body of evidence' sterk maken. Net zoals het bij BDE's niet om één getuigenis gaat, maar het gaat om miljoenen getuigenissen die allemaal universele elementen bevatten. Het is de hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek dat in die richting wijst dat dit overtuigend maakt.

Een enkele tegenwerping van Heeck, Dikkemick of Axxyanus kan deze vele wetenschappelijke papers op een forum weerleggen.
Maarten, er kunnen wereldwijd mensen paddo's slikken en hallucinaties ervaren. Maakt dat een bovennatuurlijke uitleg van een nde meer waarschijnlijk? Ik denk dat ook Heeck, Axxyanus en ik een oob experience kunnen ervaren als ons de juiste middelen wordt toegediend. Is dat bewijs voor extra dimensies?

Dikkemick: na tig uitleg heb je dus helemaal niks begrepen van de wetenschappelijke onderzoeken die hier geciteerd worden over deze middelen. Terwijl ik hier al vele malen heb uitgelegd dat paddo's (psilocybine), waar je naar verwijst, zeer sterk hersenactiviteit verminderen en dat er zelfs een negatieve correlatie is tussen paddo's ervaren en hoeveelheid hersenactiviteit (hoe intenser de ervaring, hoe minder hersenactiviteit) en dit dus gelijk kan gesteld worden aan NDE-ervaringen, waar ook hersenwerking wordt uitgeschakeld. Ketamine is ook zo'n 'middel' waar bij zeer hoge dosissen de hersenen niet meer blijken te werken en offline gaan.

Dus jouw gelijkstellen aan middelen klopt, daar ze de hersenwerking eveneens stopzetten of ons beste model zijn voor een stervend brein.

Hoelang nog Catillina...
De uitdrukking "Hoe lang nog Catillina" kende ik niet. :lol:
Effe aan Google's Artificiële-intelligentie gevraagd...
Hoelang nog, Catillina?": Een roep om actie tegen samenzweringen

De uitdrukking "Hoelang nog, Catillina?" is een beroemde Latijnse frase die door de Romeinse senator Marcus Tullius Cicero werd uitgesproken in een van zijn toespraken tegen Lucius Sergius Catilina.

De historische context

In de 1e eeuw voor Christus smeedde Catilina een samenzwering om de Romeinse Republiek omver te werpen. Cicero, als consul van Rome, was vastbesloten deze samenzwering te ontmaskeren en te verijdelen. In een reeks toespraken, waaronder de beroemde "Catilinarische oraties", sprak Cicero zijn afschuw uit over Catilina's verraderlijke plannen en riep hij de senaat op om krachtig op te treden.

De uitdrukking "Hoelang nog, Catillina?" is een retorische vraag waarmee Cicero Catilina rechtstreeks aansprak en hem confronteerde met zijn misdaden. Met deze woorden drukte Cicero zijn ongeduld uit en eiste hij een einde aan Catilina's samenzwering.

Betekenis in de moderne tijd

De uitdrukking is sindsdien een gezegde geworden dat gebruikt wordt in verschillende talen, waaronder het Nederlands. Het wordt vaak gebruikt in situaties waarin iemand zich ergert aan voortdurende misstanden, onrechtvaardigheid of verraad. Het kan ook gebruikt worden als een oproep tot actie tegen mensen die kwaad in de zin hebben.

In het kort:

- Oorsprong: Een toespraak van Cicero tegen de samenzweerder Catilina.
- Betekenis: Een uitdrukking van ongeduld en een oproep tot actie tegen kwaaddoeners.
- Modern gebruik: Een gezegde dat gebruikt wordt in diverse talen om een situatie van onrecht aan te klagen.

In het Nederlands betekent de uitdrukking dus: "Hoe lang moeten we nog toelaten dat jij kwaad sticht?" of "Tot wanneer zullen we jouw misdaden nog tolereren?".

Het is een krachtige uitroep die de spreker's frustratie en verlangen naar verandering uitdrukt.
Mijn antwoord op "hoelang nog Catillina" in de context van de vrijdenkers hier = NOOIT.
Op verandering in de mind-set van een vrijdenker hoef je niet te hopen want dat zou inhouden dat ze dan geen vrijdenker meer zijn.

Zolang iemand zich identificeert als "ik ben vrijdenker" kan je het vergeten, er kan gewoonweg niks binnen komen bij hen, al ga je op je hoofd staan om te proberen uitleggen wat jij hen wil uitleggen. Enige wat jij aan je discussies met hen hebt is dat het voor jezelf helderder, scherper, wordt.

Bij iemand die zegt: "Ik ben filosoof", maak je misschien nog een kans. Denk aan Jan Bor: Een toonaangevende Nederlandse filosoof.
Zo voerde ik net in de prompt van google's Artificiële-intelligentie dit in: "Jan Bor: Een toonaangevende Nederlandse filosoof en psychedelica".
Antwoord...
Jan Bor en Psychedelica: Een Intrigerende Combinatie

Een interessante vraag! Hoewel Jan Bor vooral bekend is om zijn werk op het gebied van de filosofie, met name de verbinding tussen Oost en West, is er niet direct een sterke link tussen zijn werk en psychedelica die in het publieke domein wordt besproken.

Waarom zou deze combinatie interessant zijn?

- Verruiming van bewustzijn: Zowel psychedelica als bepaalde oosterse filosofieën (zoals het boeddhisme, waar Bor veel aandacht aan besteedt) exploreren de grenzen van het bewustzijn en zoeken naar een diepere betekenis van het bestaan.

- Niet-duale ervaringen: Beide kunnen niet-duale ervaringen teweegbrengen, waarbij het onderscheid tussen zelf en ander vervaagt. Dit is een thema dat in veel filosofische tradities terugkeert.

- Verbeelding en intuïtie: Zowel psychedelica als de filosofie van Bergson, waar Bor veel aandacht aan besteedt, benadrukken het belang van verbeelding en intuïtie boven rationeel denken.

Waarom vinden we weinig over deze connectie?

- Taboe: Psychedelica zijn lange tijd geassocieerd met de tegencultuur en zijn pas sinds kort weer onderwerp van wetenschappelijk onderzoek. Hierdoor is er mogelijk nog niet veel onderzoek gedaan naar de overlap met filosofische tradities.

- Persoonlijke ervaring: Het is mogelijk dat Bor persoonlijke ervaringen heeft gehad met psychedelica, maar dat hij deze niet publiekelijk heeft gemaakt. Veel mensen die psychedelica gebruiken, doen dat in een intieme, persoonlijke context.

- Andere focus: Bor's werk is zo omvangrijk en divers dat deze specifieke connectie misschien onderbelicht is gebleven.

Mogelijke onderzoeksgebieden:

- Vergelijking van psychedelica-ervaringen met beschrijvingen van verlichte ervaringen in oosterse filosofieën.

- De rol van verbeelding en intuïtie in zowel psychedelica-ervaringen als in de filosofie van Bergson en Bor.

- De ethische implicaties van het gebruik van psychedelica in een filosofische context.

Conclusie

Hoewel er op dit moment geen directe, publiekelijk bekende link is tussen het werk van Jan Bor en psychedelica, is het een intrigerende combinatie die zeker de moeite waard is om verder te onderzoeken. Beide domeinen exploreren de grenzen van het bewustzijn en kunnen mogelijk nieuwe inzichten bieden in de menselijke ervaring.
Filosoof Jan Bor besteedt dus veel aandacht aan benadrukken van het belang van verbeelding en intuïtie boven rationeel denken.
Hij die zich vrijdenker noemt doet net het tegenovergestelde.

Ik kan het weten want ik was zelf ooit in een ver verleden (35 jaar geleden) wat men een vrijdenker zou kunnen noemen. 8*)
"Gebruik toch is je gezond verstand!" was een van mijn favoriete kreten.
Laatst gewijzigd door bonifacius op 04 sep 2024 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 02 sep 2024 12:19
Er zitten er nog al wat tussen ja.
En alleen daarom is er met een wijde boog omheen lopen het beste.

En dan zijn er toch die best aantrekkelijk zijn en niet echt verslavend?
Dan dus doen?

Moet jij weten, maar ik hou het bij de wijde boog, want hersenen hebben het zo al moeilijk genoeg om een voldoende betrouwbare indruk van de omgeving voor te schotelen en er hoeft maar weinig te gebeuren om dat te verstoren.
Mijn hersenen met opzet ontregelen trekt me zo bezien echt niet aan. Noodzaak dan?
Tuurlijk niet.

Roeland
Goh, ik veronderstelde een Bourgondische inborst achter Avatar heeck, zo iemand die tijdens een partij schaak ontzettend kan genieten van een dure dike bolknak en een 10 jaar op het vat gerijpte Wiskey. Dat jij van de blauwe knoop zou zijn had ik echt niet vermoed!
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

HierEnNu,

Even bijstellen dus:
Ik ben van de Bourgondische Knoop.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

heeck schreef: 04 sep 2024 12:38 HierEnNu,

Even bijstellen dus:
Ik ben van de Bourgondische Knoop.

Roeland
Dat leg ik dan ff uit als geheelonthoudende levensgenieter,
maar wat blijkt tot mijn grote verbazing?
De Bourgondische Knoop is een fysiek verschijnsel:

axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 21 okt 2023 15:15 Het gaat niet om geïsoleerd wetenschappelijk onderzoek; Het gaat om al die verschillende onderzoeken samen, die samen de 'body of evidence' sterk maken. Net zoals het bij BDE's niet om één getuigenis gaat, maar het gaat om miljoenen getuigenissen die allemaal universele elementen bevatten. Het is de hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek dat in die richting wijst dat dit overtuigend maakt.

Een enkele tegenwerping van Heeck, Dikkemick of Axxyanus kan deze vele wetenschappelijke papers op een forum niet weerleggen.
Natuurlijk wel. Want als onze tegenwerpingen niet sterk genoeg zouden geweest zijn, dan had jij al lang in al die artikelen een antwoord kunnen vinden op onze tegenwerpingen. Dan zou jij het niet nodig vinden om steeds opnieuw de resetknop in te drukken. Dan zou je verdere vooruitgang kunnen tonen i.p.v. steeds opnieuw over het zelfde te moeten beginnen.

Om niet te vergeten dat er een verschil is tussen wat de werkelijke resultaten van dat onderzoek zijn en hoe jij dat interpreteert.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

bonifacius schreef: 04 sep 2024 12:22 Filosoof Jan Bor besteedt dus veel aandacht aan benadrukken van het belang van verbeelding en intuïtie boven rationeel denken.
Hij die zich vrijdenker noemt doet net het tegenovergestelde.
Ja en? Er is geen idee zo idioot of je vind wel een filosoof die dat idee genegen is. Je hebt ook filosofen die het belang van rationeel denken benadrukken.
bonifacius schreef: 04 sep 2024 12:22 Ik kan het weten want ik was zelf ooit in een ver verleden (35 jaar geleden) wat men een vrijdenker zou kunnen noemen. 8*)
"Gebruik toch is je gezond verstand!" was een van mijn favoriete kreten.
Opnieuw, wat is je punt? Je komt hier over als een verslaafde aan hallucinaties die zijn gebruik probeert te rationaliseren.
MaartenV
Bevlogen

Bericht door MaartenV »

axxyanus schreef: 05 sep 2024 09:20 Opnieuw, wat is je punt? Je komt hier over als een verslaafde aan hallucinaties die zijn gebruik probeert te rationaliseren.
Psychedelica zijn (wetenschappelijk bewezen) niet verslavend.
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Gesloten