Dan moeten ze ook niet gaan zeiken waarneer men dan een negatief beeld over de Islam krijgt. Hetzelfde geld idd ook voor het Christendom. Of zijn ze het er stiekem toch soms wel mee eens?Kitty schreef:Devious, hier ben ik het zeker mee eens. Is er ooit wel eens een antwoord gekomen op de vraag waarom moslims zich niet openlijk verzetten tegen hun geweldadige geloofsbroeders? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
De anti-koran film van Geert Wilders
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Dit antwoord zit hem denk ik gedeeltelijk in welke zaken wel en niet uitgebreid in de media bericht worden. Moslims die zich openlijk verzetten tegen gewelddadige geloofsbroeders bestaan wel degelijk. Maar kranten zullen daar wegens onder andere gebrekkige nieuwswaarde niet snel iets over schrijven. Als je even met google zoekt op bijvoorbeeld muslim condem violence kom je bijvoorbeeld deze lijst tegen.Yoyo schreef:Dan moeten ze ook niet gaan zeiken waarneer men dan een negatief beeld over de Islam krijgt. Hetzelfde geld idd ook voor het Christendom. Of zijn ze het er stiekem toch soms wel mee eens?Kitty schreef:Is er ooit wel eens een antwoord gekomen op de vraag waarom moslims zich niet openlijk verzetten tegen hun geweldadige geloofsbroeders? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Ik denk ook dat veel mensen zich niet aangeproken voelen voor daden van anderen. Verder is er vermoedelijk een groot deel die er het liefst helemaal niet over nadenkt (confrontatie!). En er zullen ook mensen zijn die er inderdaad geheel of gedeeltelijk achter staan.
Kleine update over het fitna onderwerp:
1) Fitna na dreigmenten verwijderd bij LiveLeak (bron)
2) PVV zakt verder van 12 naar 10 zetels (bron)
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
LiveLeak schreef:Following threats to our staff of a very serious nature, and some ill informed reports from certain corners of the British media that could directly lead to the harm of some of our staff, Liveleak.com has been left with no other choice but to remove Fitna from our servers.
This is a sad day for freedom of speech on the net but we have to place the safety and well being of our staff above all else. We would like to thank the thousands of people, from all backgrounds and religions, who gave us their support. They realised LiveLeak.com is a vehicle for many opinions and not just for the support of one.
Perhaps there is still hope that this situation may produce a discussion that could benefit and educate all of us as to how we can accept one anothers culture.
We stood for what we believe in, the ability to be heard, but in the end the price was too high.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Bedankt voor deze lijst Zonde!
Dus ja, er zijn wel degelijk moslims die zich verzetten tegen het geweld. Alleen heel erg jammer dat daar zo weinig publiciteit aan wordt gegeven en men dus verwacht dat Achmed van de hoek, die gewoon in vrede zijn leven wil leiden met zijn gezinnetje en op zaterdag gewoon zijn boodschappen doet bij de C1000 met een spandoek de straat op gaat.
Dus ja, er zijn wel degelijk moslims die zich verzetten tegen het geweld. Alleen heel erg jammer dat daar zo weinig publiciteit aan wordt gegeven en men dus verwacht dat Achmed van de hoek, die gewoon in vrede zijn leven wil leiden met zijn gezinnetje en op zaterdag gewoon zijn boodschappen doet bij de C1000 met een spandoek de straat op gaat.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
- collegavanerik
- Superposter
-
Theoloog
NRC - uit een opiniestuk van drie moslimgeleerden dat eerder in de Herald Tribune stond:
Sjeik Hamza Yusuf Hansona is een Amerikaanse islamoloog en moslim. Prins Hassan bin Talal uit Jordanië is voorzitter van het Arab Thought Forum. Din Syamsuddin is voorzitter van de Muhammadiya, de op één na grootste islamitische organisatie van Indonesië.
"Volgens een recente peiling door opiniepeiler Gallup onder moslims in 39 landen, is 92 procent van de moslims van mening dat aanvallen op burgers nooit te rechtvaardigen zijn. Op de vraag dit standpunt toe te lichten verwees een aanzienlijk deel van de groep naar de nadruk in de koran op de morele plicht onschuldige levens te beschermen. Maar Geert Wilders wil ons dit anders voorstellen. "
(...)
"Het staat buiten kijf dat een klein aantal criminele extremisten de laatste jaren in naam van de islam gewelddaden heeft begaan. Maar zij vertegenwoordigen niet de overgrote meerderheid van de moslims.
De opiniepeiling van Gallup wijst ook uit dat de geringe minderheid die geweld soms gerechtvaardigd acht, haar opvattingen zelden ondersteunt met behulp van de godsdienst of de koran. Deze mensen hebben meestal geopolitieke overwegingen. De anti- moslimtirades van Wilders zijn met andere woorden niet alleen racistisch, maar ook nog onjuist."
(...)
"Hoe voorkomen we dat onze jongeren ten prooi vallen aan dergelijke provocaties?
We moeten gevoelig zijn voor hun behoeften en zorgvuldig naar hen luisteren. We moeten elke kans benutten om de ontwikkeling van een gezonde westerse en islamitische identiteit te bevorderen. We moeten hun alternatieven bieden, zowel wat informatie betreft als op het terrein van dialoog en participatie. (...)"
Sjeik Hamza Yusuf Hansona is een Amerikaanse islamoloog en moslim. Prins Hassan bin Talal uit Jordanië is voorzitter van het Arab Thought Forum. Din Syamsuddin is voorzitter van de Muhammadiya, de op één na grootste islamitische organisatie van Indonesië.
"Volgens een recente peiling door opiniepeiler Gallup onder moslims in 39 landen, is 92 procent van de moslims van mening dat aanvallen op burgers nooit te rechtvaardigen zijn. Op de vraag dit standpunt toe te lichten verwees een aanzienlijk deel van de groep naar de nadruk in de koran op de morele plicht onschuldige levens te beschermen. Maar Geert Wilders wil ons dit anders voorstellen. "
(...)
"Het staat buiten kijf dat een klein aantal criminele extremisten de laatste jaren in naam van de islam gewelddaden heeft begaan. Maar zij vertegenwoordigen niet de overgrote meerderheid van de moslims.
De opiniepeiling van Gallup wijst ook uit dat de geringe minderheid die geweld soms gerechtvaardigd acht, haar opvattingen zelden ondersteunt met behulp van de godsdienst of de koran. Deze mensen hebben meestal geopolitieke overwegingen. De anti- moslimtirades van Wilders zijn met andere woorden niet alleen racistisch, maar ook nog onjuist."
(...)
"Hoe voorkomen we dat onze jongeren ten prooi vallen aan dergelijke provocaties?
We moeten gevoelig zijn voor hun behoeften en zorgvuldig naar hen luisteren. We moeten elke kans benutten om de ontwikkeling van een gezonde westerse en islamitische identiteit te bevorderen. We moeten hun alternatieven bieden, zowel wat informatie betreft als op het terrein van dialoog en participatie. (...)"
-
appelfflap
- Banned
er gebeurt helemaal nietsKitty schreef:Bedankt voor deze lijst Zonde!
met duizenden protesteerden ze tegen mohamedcartoons, massa's lezersbrieven worden geschreven indien het om hoofddoekenverbod, etc
massaprotesten tegen aanslagen zie je nooit. HEt belangt achmed echt wel aan om te tonen dat hij absoluut tegen zijn fundigeloofsgenoten is. Achmed is het grootste slachtoffer van Wilders zijn onzin
Je hebt gelijk als er al een dozijn zouden zijn geweest. waarom organiseren de moslimorganisaties niet een demonstratie op EUropese schaal? in principe moet je naar een miljoen deelnemers kunnen gaan. en uit koppigheid zouden ze dit bij elke onthoofding moeten doen.
op die moment geven ze een duidelijke boodschap af (zowel richting MO als in Europa)
- nevelleven
- Banned
peanut brains
Ik hoop dat de peanut brains op dit forum, door de eventuele economische consequenties door grootspraak en haatzaaierij, ook deze als dappere dwazen willen dragen. Of zijn deze lafaards ineens grote mietjes geworden. Een voorspelling die nu al gaande is is dat nederlandse producten worden geboycot omwille van jullie onverdraagzaamheid. Dit heeft gevolg dat de economie die al dreigt in het slob te komen nog verder in de shit kan komen. Eikels die zo pro Geert zijn moeten maar eigenlijk mocht er gevolgen zijn door dit gezeik voor de werkgelegenheid in Nederland of ontslagen worden of als ze en beetje ballen hebben gewoon ontslag nemen. Het is namelijk hun schuld. Dit namens de vele ondernemenrs die in het midden oosten hun brood verdienen.
-
a.r.
Re: peanut brains
peanut brainsnevelleven schreef:Ik hoop dat de peanut brains op dit forum, door de eventuele economische consequenties door grootspraak en haatzaaierij, ook deze als dappere dwazen willen dragen. Of zijn deze lafaards ineens grote mietjes geworden. Een voorspelling die nu al gaande is is dat nederlandse producten worden geboycot omwille van jullie onverdraagzaamheid. Dit heeft gevolg dat de economie die al dreigt in het slob te komen nog verder in de shit kan komen. Eikels die zo pro Geert zijn moeten maar eigenlijk mocht er gevolgen zijn door dit gezeik voor de werkgelegenheid in Nederland of ontslagen worden of als ze en beetje ballen hebben gewoon ontslag nemen. Het is namelijk hun schuld. Dit namens de vele ondernemenrs die in het midden oosten hun brood verdienen.
dappere dwazen
grote mietjes
Eikels
Welk een inhoudelijke bijdrage aan de discussie!
Ik hoop dat de dhimmie sukkels op dit forum eens snappen dat je nooit moet toegeven aan totalitaire systemen als de islam. Want nu is het een eis om een film te verbieden en morgen is het een eis om ongesluierde vrouwen te verbieden en overmorgen wordt je zelf om een of andere achterlijke woestijncultusreden verboden. Nou, dan maar een boycot hoor. Liever een bedrijf wat ingeblikt schaap met dadels importeerd over de kop dan onze democratienevelleven schreef:Ik hoop dat de peanut brains op dit forum,
Doedels
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Mensen die bij onthoofdingen er altijd verdraagzaam bij staan met een beroep op hun zakcenten hebben wat mij betreft inderdaad een nevelleven.nevelleven schreef:Ik hoop dat de peanut brains op dit forum, door de eventuele economische consequenties door grootspraak en haatzaaierij, ook deze als dappere dwazen willen dragen. Of zijn deze lafaards ineens grote mietjes geworden. Een voorspelling die nu al gaande is is dat nederlandse producten worden geboycot omwille van jullie onverdraagzaamheid. Dit heeft gevolg dat de economie die al dreigt in het slob te komen nog verder in de shit kan komen. Eikels die zo pro Geert zijn moeten maar eigenlijk mocht er gevolgen zijn door dit gezeik voor de werkgelegenheid in Nederland of ontslagen worden of als ze en beetje ballen hebben gewoon ontslag nemen. Het is namelijk hun schuld. Dit namens de vele ondernemenrs die in het midden oosten hun brood verdienen.
Als er iets is waar ik mijn oude vaderland nog steeds om liefheb is het wel de eigenschap dat men daar desnoods als enige in de wereld altijd de moed opbrengt om zich vrij en eerlijk en openlijk uit te spreken.
De film is nog maar twee dagen oud en hier in Finland (waar ik woon) kijkt men al met grote bewondering naar een klein land en een persoon die tot zulke moed in staat is. Sinds de cartoonrel waren het de Denen die enkel zo bewonderd werden, maar nu dringt ook Nederland tot ze door als de grootste verdediger van de vrijheid van meningsuiting, het grootste goed van onze westerse cultuur.
In gesprek gisteren met een Fin die zich er bewonderend over uitliet vroeg hij zich af of het komt doordat beide landen ooit met dat machtige Duitsland te maken had en alles maar ongestoord z'n gang liet gaan totdat het te laat was. Hij zei dat hij als Fin (vanwege de Russische buurman) precies wist waar deze moed vandaankwam en hoe je in zo'n land moet wonen om te weten hoe dierbaar je vrijheid is.
Born OK the first time
collegavanerik schreef:dit is wel een goede waarneming
http://www.elsevier.nl/opinie/reacties/ ... index.html
J.T. de Kogel op vrijdag 28 maart 2008 09:37
Ik deel de wens die Hans Jansen gisteren uitte dat de afvalligen nu eens uit de kast komen, en zie Fitna als een uitnodiging aan hen daartoe. Moslims die afkeuren wat Wilders laat zien, namelijk het letterlijk opvolgen van bloeddorstige koranverzen, ontkennen in wezen dat de koran het van a tot z letterlijk op te volgen woord van God is. Daarmee verklaren ze zich in de ogen van de haatbaarden tot afvalligen en dus tot vogelvrij. ....// ENZ ... Als ik de pech had gehad als moslim geboren te zijn weet ik ook nog zo net niet of ik het zou durven.
Dat is precies wat ik in mijn bijdragen hogerop (en de verwijsbijdrage op vrijdenker) eerder al aangaf. Voor veel "in de islammaatschappij geboren mensen" is de islam eigenlijk, inhoudelijk, allang bullshit. Maar ze riskeren allemaal het zwaard (op eigen islambodem) of de kogel (in 'vrije' landen). Vanuit de islamdoctrine ZELF. Ongeacht hoeveel er proberen te zeiken dat dat niet zo is.
Ongelovig zijn deze mensen daardoor niet (allemaal) maar ze zouden een ANDERE godsdienst aanhangen dan de islam.
Ik bekijk het hele Wilders-gedoe zoals gezegd niet vanuit Nederlandse partijpolitieke ogen, want (ik val in herhaling), in Nederland blijkt Wilders als dusdanig irritatie op te wekken (ongeacht wat hij doet of zegt) en is er niet één woord meer dat de bal speelt in plaats van de man. Ik heb daar in Belgie, politiek gezien, geen last van. Ik heb wel last van het Vlaams Belang die er als de kippen bij was om een graantje mee te pikken door Wilders te feliciteren. Maar het is VB die een ANDERE agenda heeft en met dubbele tong spreekt, niet Wilders.
Kitty,
Je concretiseert het nog steeds niet. Ik heb al zovele malen gewezen op de strict noodzakelijke eerste stap, Grondwetswijziging art 1, 1° lijn... Maar hier staan precies de gereformeerde Nederlanders als één blok bovenop, om hun godsdienstconstructie BOVEN de rest van de Nederlandse grondwet te houden.Willem je zegt het nu zelf, met woorden lukt het dus niet, dat is nu net wat ik bedoel. Met keihard aanpakken bedoel ik, het hier in dit land gewoon niet tolereren dat er op deze manier haat wordt verspreid door bijvoorbeeld radicale imams, dat die dus linea recta het land uit worden gezet. ...... ETC...
Op een ander plaats zei ik: Ik kom LATER nog eens terug kijken naar Nederland, als die grondwetswijziging er eindelijk is. Rendez-vous in 2050 ???
Trouwens, mijns inziens sla je de bal totaal mis in de wijze waarop je je idee verwoord: er is niets mis met de vrije meningsuiting, die dient juist extra beschermd te worden ! Het is de godsdienstdictatuur die de vrije meningsuiting bedreigt die eruit moet.
En ook de "universele verklaring van de rechten van de mens" bevat deze afschuwelijke vrijgeleide voor godsdienstdictaturen.
(Ik was een jaar geleden begonnen met een artikel aangaande die verklaring, ik heb dat ergens een half jaar geleden eens op Vrijdenker aangekondingd, maar het is nog steeds niet af. Sorry.. )
collegavanerik schreef: Klinkt hard maar is wel een gegeven, Vergelijk het communisme en radicale islam maar eens. Beide prediken de revolutie en wereldoverheersing van een ideologie, Tegenstanders worden vermoord. Gematigde islam is in wezen net zoiets als de CPN in haar nadagen, zij verloochent haar afkomst. CPN-ers zouden erchter nooit het regime in de sovjetunie afvallen. Gematigde moslims zitten in eenzelfde spagaat.
Deze vergelijking is zeer oppervlakkig.
Ten eerste, waarom het communisme vergelijken met de radicale islam ? Start dan tenminste onmiddelijk met het communisme te vergelijken met de islam zonder meer...
De islam predikt de onderwerping, aan het theocratisch dogma.
Het communisme predikt(e) "hun" gelijk, zoals MENSEN het zien. En dan, WELK communisme? Dat van Marx? Dat van Engels? Dat van Lenin? Trotsky? Stalin? Mao? Che Guevarra? enz enz enz...
Communisme was en is herschrijfbaar. Communisme is zowel feitelijk historisch, als inhoudelijk levend.
De islam is on-herschrijfbaar. Een statisch blok.
De genoemde vergelijking is dus oppervlakkig en raakt de essentie totaal niet.
Deze opmerking gaat ook op voor de bijdrage van rereformed aangaande het Nat. Sosialisme. Het bewijs van de onvergelijkbaarheid is de korte "hype" en de uiteindelijk instorting. Heel de geschiedenis door zijn zulke passages van menselijke dwaasheid (verdwazing) voorgekomen. Maar genoemde soort uitspattingen staan of vallen met de goeroe. Ze zijn verder niet wezenlijk aan iets anders gebonden.
Weerom: een totaal ander verhaal inzake de islam.
Willem_B schreef: De islam is on-herschrijfbaar. Een statisch blok.
Dat was met het christendom tot aan pakweg 1648 (vrede van Münster) ook het geval: niet geloven of in het verkeerde geloof geloven kon je je kop kosten. Christendom zou in die tijd ook on-herschrijfbaar hebben geleken. Toch heb je nu vrijzinnige christenen in wiens moraal ik me volledig kan vinden, behalve dat zij nog in de nestgeur van het geloof willen blijven hangen. En in de tijd dat wij hier in de 'achterlijke middeleeuwen' leefden, bloeide in de moslimwereld de wetenschap en was het juist dáár dat de Griekse en Romeinse geschriften een toevlucht vonden zodat wij die met de Renaissance konden herontdekken - vanuit de islamitische wereld komend.Willem_B schreef: Voor veel "in de islammaatschappij geboren mensen" is de islam eigenlijk, inhoudelijk, allang bullshit. Maar ze riskeren allemaal het zwaard (op eigen islambodem) of de kogel (in 'vrije' landen). Vanuit de islamdoctrine ZELF.
De islam is niet zo on-herschrijfbaar en statisch als je denkt. Je zegt zelf ook dat veel mensen in de islamitische wereld eranders over denken. Het is alleen tijd dat zij zich uit durven spreken. En zoals je bij de link die Zonde hierboven postte kon zien, doen velen dat ook. Het punt is, dat dit in de media te weinig aandacht krijgt. Wij willen de islam alleen maar als vijand zien. Genuanceerde meningen krijgen in de media tegenwoordig geen aandacht meer.
Wat Wilders doet, is angst en haat zaaien, en daarmee tweedracht in de samenleving. En dát krijgt media-aandacht. Een kwalijke zaak vind ik. We moeten juist in de media het geluid van liberale moslims laten horen. Niet dat ik het als atheïst daar volledig mee eens ben, maar met liberale geluiden die getoond worden, kunnen de liberalen de islam van binnenuit veranderen .
Overigens ben ik het wel met Kitty eens, dat imams en anderen die zich in hun uitspraken tegen de democratie keren, daarvoor aangepakt moeten worden, een preekverbod moeten krijgen of juridische maatregelen.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
Think,
Ik heb het hogerop reeds zeer precies en concreet aangegeven:
Islam VERANDEREN, betekent islam VERWERPEN.
Men kan een ANDERE en NIEUWE godsdienst stichten, maar die kan ONMOGELIJK al-islàm zijn.
Ik juich dat toe, dat ze maar een totaal nieuwe godsdienst uit hun mouw schudden, hoor, maar het is er gewoon niet, het gebeurt niet. Zelfs als het theoretisch KAN gebeuren. Die 'gematigden' hebben er al 600 jaar tijd voor gehad. Het is dat zwaard en die kogel die hen blijkbaar de das omdoen.
Een volledige herlezing van mijn hogere bijdragen, inbegrepen de verwijzingen, zal je één en ander duidelijk maken.
Om terug te keren naar het conrete NU:
WAAR is het publieke forum van die zogenaamd 'gematigde' moslims?????
- Waarin ze zwart op wit democratie boven theocratie stellen?
- Waarin ze zwart op wit verwerpen wat er aan geweld wordt bevolen in de koran?
- Waarin ze dus eveneens zwart op wit stellen dat de koran NIET het woord van god is, maar van een mens?
- Waarin ze verklaren NIET MEER al-islàm te zijn? Maar denkende wezens?
WAAR is dat maatschappelijk forum ?????
Toon het mij, in zijn maatschappelijke structuur, zijn politieke structuur, zijn volle glorie van overtuiging ! ???
Het lijkt wel alsof "wij" het voor hen moeten oprichten en aan ledenwerving gaan doen?
Aan het handje houden, die sukkelaars van gematigden... Kunnen ze het niet alleen?
Dit is allemaal onvolwassen ...
Overigens, terug 100% ontopic, is het toch zo makkelijk om Wilders af te schieten, omdat hij iets zegt en doet (namelijk EFFECTIEF zegt en doet, ongeacht zijn stijl), terwijl de rest ZIT en brabbelt (liefst binnensmonds.)
Kent iedereen nog dat oeroude hollandse spreekwoord?
De beste schippers staan aan wal...
Dat is wat mij betreft de meest passende samenvatting van de huidige hetze.
Wishfull thinking! Is dat idee op ook maar één enkel historisch precedent gestoelt?...met liberale geluiden die getoond worden, kunnen de liberalen de islam van binnenuit veranderen....
Ik heb het hogerop reeds zeer precies en concreet aangegeven:
Islam VERANDEREN, betekent islam VERWERPEN.
Men kan een ANDERE en NIEUWE godsdienst stichten, maar die kan ONMOGELIJK al-islàm zijn.
Ik juich dat toe, dat ze maar een totaal nieuwe godsdienst uit hun mouw schudden, hoor, maar het is er gewoon niet, het gebeurt niet. Zelfs als het theoretisch KAN gebeuren. Die 'gematigden' hebben er al 600 jaar tijd voor gehad. Het is dat zwaard en die kogel die hen blijkbaar de das omdoen.
Een volledige herlezing van mijn hogere bijdragen, inbegrepen de verwijzingen, zal je één en ander duidelijk maken.
Dat weten we allemaaal, maar we zijn in deze link niet bezig met geschiedenis, doch met het concrete NU. En de "geschiedenis" van het concrete NU, is overigens niet ouder dan 30 jaar.Dat was met het christendom tot aan pakweg 1648 (vrede van Münster) ook het geval: niet geloven of in het verkeerde geloof geloven kon je je kop kosten.
Om terug te keren naar het conrete NU:
WAAR is het publieke forum van die zogenaamd 'gematigde' moslims?????
- Waarin ze zwart op wit democratie boven theocratie stellen?
- Waarin ze zwart op wit verwerpen wat er aan geweld wordt bevolen in de koran?
- Waarin ze dus eveneens zwart op wit stellen dat de koran NIET het woord van god is, maar van een mens?
- Waarin ze verklaren NIET MEER al-islàm te zijn? Maar denkende wezens?
WAAR is dat maatschappelijk forum ?????
Toon het mij, in zijn maatschappelijke structuur, zijn politieke structuur, zijn volle glorie van overtuiging ! ???
Het lijkt wel alsof "wij" het voor hen moeten oprichten en aan ledenwerving gaan doen?
Aan het handje houden, die sukkelaars van gematigden... Kunnen ze het niet alleen?
Dit is allemaal onvolwassen ...
Overigens, terug 100% ontopic, is het toch zo makkelijk om Wilders af te schieten, omdat hij iets zegt en doet (namelijk EFFECTIEF zegt en doet, ongeacht zijn stijl), terwijl de rest ZIT en brabbelt (liefst binnensmonds.)
Kent iedereen nog dat oeroude hollandse spreekwoord?
De beste schippers staan aan wal...
Dat is wat mij betreft de meest passende samenvatting van de huidige hetze.

Hebr 6: