Wat dat betreft kun je veel beter gaan klagen over de Grieks-Romeinse, de Keltische en de Germaanse culturen. Slavernij was in de Oudheid zo gewoon dat Plato en Aristoteles slaven konden gelijkstellen met dieren. In zo'n wereld is geen plaats voor onderlinge verantwoordelijkheid, solidariteit, medelijden en medeleven, CvE (Al een aflevering van Spartacus gezien, CvE ??)collegavanerik schreef:Tuurlijk slavernij wordt in de bijbel bekritiseerd, maar alleen als het om het eigen volk gaat.
"Gedenk de god die u uit het slavenhuis heeft geleid."
Maar even verderop wordt door die god even zo vrolijk opgedragen om de overwonnen vijand tot slaaf te maken.
In de Tora daarentegen wordt totaal anders tegen slavernij gekeken. Had een slaaf in de Oudheid doorgaans nauwelijks of geen rechten, de Tora beschermt hem des te meer.
(Wanneer er ook geheel anders in de Odyssee (jouw alternatief voor de Tien Geboden) tegen slavernij wordt aangekeken, mag je het mij meteen laten weten)
De middeleeuws-joodse geleerde Nachmanides (1194-1270) benadrukt de onwenselijkheid van slavernij in het algemeen in het licht van het eerste van de Tien Geboden:"Ik ben de Eeuwige, jullie God, die je uit het Land Egypte gevoerd heeft, uit het slavenhuis"(Exodus 20:2). Volgens Nachmanides betekent dit dat "indien Ik jullie bevrijd heb uit slavernij, jullie niet het recht hebben anderen tot slaven te maken. Slavernij in het algemeen wordt binnen het jodendom ongewenst geacht: "Want Mijn dienaren zijn zij" (Leviticus 25:42). Wreedheid tegenover slaven is in de Tora al helemaal uit den boze.
"Je zult niet met hardheid over hem heersen, maar je zult eerbied hebben voor je God"(Leviticus 25:43)
Geheel in de lijn met het mensbeeld van de Tora wordt al in de Tora voorgeschreven dat slaven na een beperkte tijd weer vrijgelaten moeten worden met de uiteindelijke bedoeling dat iedere slaaf economisch zelfstandig wordt. Daarbij kreeg de slaaf ook een aanzienlijke geldsom mee van zijn vroegere meester (Deuteronomium 15:13-15)
Newton, Wilberforce....CvE schreef:De afschaffing van de slavernij is tegengehouden tot 1863 met een beroep op de bijbel,
Een bevestiging van wat ik zeg.
Vandaar dat ik meer vrijzinnige ben, zonder de nauwe blik van de strenge letterlijkheid van jou 'gelovige' geestverwanten.CvE schreef: de slavenvaarders waren vrome zeeuwse en hollandse gereformeerden.

Job

Hebr 6:
  Hebr 6:  Job
 Job