Post-Trump periode.

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Post-Trump periode.

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

B.S. schreef: 17 dec 2022 18:13 Peter van Velzen: dus een parlementariër zou in uw systeem in de praktijk minstens een paar duizend uitbrengen? Zonder computersystemen is dat dus niet te doen.
Als een partij de kiesdrempel niet haalt zou deze de wel daarop uitgebrachte stemmen kunnen overdragen aan een andere partij naar keuze - gaat dat geen koehandel in de hand werken?
De toekenningen zouden zelf cyclisch kunnen worden, met alle vreemde gevolgen van dien.
Je kun dan hebben dat de kleinste uiteindelijk toch de zetel krijgt.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 18 dec 2022 10:03
B.S. schreef: 17 dec 2022 18:13 Peter van Velzen: dus een parlementariër zou in uw systeem in de praktijk minstens een paar duizend uitbrengen? Zonder computersystemen is dat dus niet te doen.
Als een partij de kiesdrempel niet haalt zou deze de wel daarop uitgebrachte stemmen kunnen overdragen aan een andere partij naar keuze - gaat dat geen koehandel in de hand werken?
De toekenningen zouden zelf cyclisch kunnen worden, met alle vreemde gevolgen van dien.
Je kun dan hebben dat de kleinste uiteindelijk toch de zetel krijgt.
Dat het vrijwel alleen goed te doen is met een (beveiligd!) computersysteem, ben ik met je eens. In een vergadering van een vereniging van eigenaren, waar voor verschillende appartementen een verschillend aantal stemmen wordt uitgebracht kan dit nog wel handmatig, maar bij gemiddeld een half miljoen stemmen en 538 congresleden lijkt me dat inderdaad te traag gaan. Jouw voorstel om daar 200 van te maken, verandert daar slechts weinig aan.

De "koehandel" zal wel meevallen. Het ging in Nederland de laatste keer om ruim 200.000 stemmen. Dat is ruim 2 procent van de stemmen. Ook deze overdracht moet in principe tevoren worden bekend gemaakt, en dient - eveneens - voor aanvang van de verkiezingen te worden gepubliceerd. De overdracht is in principe naar een ander persoon, maar die persoon is doorgaans degene die in Nederland de lijsttrekker van de partij zou zijn. Er is één uitzonderingsgeval. Om te voorkomen, dat alle personen op de lijst van alternatieven van een kandidaat óók te weinig stemmen krijgen, wordt voor de verkiezingen een lijst van - ik stel voor 9 - kandidaten bekend gemaakt, maar na de eerste telling, wordt direct een herteling gehouden in elke staat. En als de twee personen die in die staat de meeste stemmen kregen, bij hertelling niet dezelfden zouden zijn, wordt direct een nieuwe hertelling gehouden, net zo lang totdat de laatste hertelling dezelfde twee senatoren oplevert als een eerdere. Zodra dit voor elke staat is gedaan, krijgen de kandidaten de gelegenheid om één naam aan hun lijstje toe te voegen, die op grond van deze laatste telling met zekerheid in het congres zou komen, óf omdat het een senator is, óf omdat er op deze persoon al minstens 1/438 kreeg van de stemmen die niet op een senator zijn uitgebracht. Dat garandeert namelijk, dat die persoon in het congres komt. Dit wordt óók openbaar gepubliceerd. Pas daarna worden de itteratie van het doen afvallen van de personen met de minste stemmen gestart.

Het is weliswaar mogelijk, dat persoon A bij voorkeur zijn stemmen toevertrouwd aan persoon B, persoon B aan persoons C en die weer aan persoon A. Dát bedoel je waarschijnlijk met cyclisch. Maar in het algemeen zal slechts één van die personen op het betreffende moment in het proces, de minste stemmen hebben. Als er twee of meer zijn met een gelijk aantal stemmen, dan kan er geen overdracht tussen die personen plaats vinden, en gaan de stemmen naar de volgende persoon op zijn of haar lijstje.

De kleinste partij kan inderdaad een "zetel" krijgen, maar tenzij een kandidaat van een andere partij zijn of haar stemmen niet doorgeeft aan een partijgenoot, maar aan een persoon van die kleinste partij. (en dat zou openlijk moeten geschieden en bekend worden gemaakt!). Dan kan dat alleen als alle grotere partijen ook een of meer "zetels" krijgen, en er dus geen overdracht van stemmen is tussen partijen. De kleinste partij zal echter wel minder stemmen kunnen uitbrengen in de vergadering dan enige andere partij.

Er zou wel iets merkwaardigs kunnen gebeuren in het uiterst onwaarschijnlijke geval dat een partij op zich genoeg stemmen krijgt, maar dat de partijgenoten op elk lijstje van een van hun kandidaten staan, tesamen niet genoeg stemmen vergaren. In dat geval zou die partij ook (wellicht alle) stemmen kunnen kwijtraken aan een kleinere partij.

Ik blijf van mening dat een dergelijk systeem in vrijwel alle opzichten superieur is aan het huidige kiessysteem in de VS. Waarbij alle stemmen die niet worden uitgebracht op de winnaar in het betreffende district, feitelijk niet meetellen, en waarbij het er ook niet toe doet hoeveel stemmen die winnaar precies krijgt. Vrijwel elke stem telt hier mee!
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

@Peter van Velzen

Het spijt me maar volgens mij rammelt je systeem aan alle kanten.
Je beroept je ook te vaak op: "Dat zal wel niet voorkomen".

Ik vrees dat jouw systeem nooit zal voldoen er er telkens nieuwe problemen/ongewenstheden zullen op doeken. (vergelijkbaar met Godel)

Voor de VS zal het terecht nooit in deze vorm worden geaccepteerd, daar iemand die gekozen is wordt geacht de belangen van zijn Staat te bewaken. Dat is niet verenigbaar met dat hij zijn positie krijgt met stemmen uit andere Staten.
Natuurlijk kan dat worden aangepast, maar dan moet alles op de schop. (waar ik voor zou zijn)

Hoe het werkt met de verkiezingen van een president is me nog steeds onduidelijk.
Ook maakt het het beloofde denk ik niet waar. (een president die door de meerderheid wordt geaccepteerd)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 19 dec 2022 09:44 @Peter van Velzen

Het spijt me maar volgens mij rammelt je systeem aan alle kanten.
Je beroept je ook te vaak op: "Dat zal wel niet voorkomen".

Ik vrees dat jouw systeem nooit zal voldoen er er telkens nieuwe problemen/ongewenstheden zullen op doeken. (vergelijkbaar met Godel)

Voor de VS zal het terecht nooit in deze vorm worden geaccepteerd, daar iemand die gekozen is wordt geacht de belangen van zijn Staat te bewaken. Dat is niet verenigbaar met dat hij zijn positie krijgt met stemmen uit andere Staten.
Natuurlijk kan dat worden aangepast, maar dan moet alles op de schop. (waar ik voor zou zijn)

Hoe het werkt met de verkiezingen van een president is me nog steeds onduidelijk.
Ook maakt het het beloofde denk ik niet waar. (een president die door de meerderheid wordt geaccepteerd)
Het is mij niet duidelijk wat je bedoelt met "het rammelt aan alle kanten".

Ik beriep mij niet op "dat zal wel niet voorkomen" Ik bestreed alleen jouw bewering dat het "waarschijnlijk" zou zijn, dat de meeste congresleden uit Californië zouden komen. Het is wel waarschijnlijk dat het er meer zouden zijn dan - op grond van het aantal inwoners proportioneel zou zijn.

Dat elk systeem problemen en ongewenstheden zal opleveren, is ongetwijfeld waar. Ik denk echter dat het huidige systeem véél meer problemen en ongewenstheden heeft opgeleverd. Bijvoorbeeld:

2. Bill Clinton won de verkiezingen in 1992 omdat Ross Perot 19% van de stemmen haalde. Had Perot niet meegedaan, dan waren die stemmen mogelijk naar George H. Bush gegaan.
2. Bij de laatste twee verkiezingen voor de senaat in Californië konden de kiezers slechts kiezen uit twee democraten.
3. Ondanks dat in 2020 beide Republikeinse kandidaten voor de Senaat in Georia ongeveer 49% van de stemmen haalden, werden toch twee Democraten gekozen.
4. Een senator uit de staat Vermont die minder dan 200.000 stemmen verkreeg, heeft evenveel stemkracht in de Senaat als een senator uit de staat Texas die bijna 6 miljoen stemmen kreeg.
5. Door Gerrymandering kan een partij, ook als ze minder stemmen haalt binnen een staat, toch de meeste zetels verwerven. Dit is wellicht nog niet het ergste. Ook zonder Gerrymandering, kan een partij die slechts een fractie meer van de stemmen behaalt, in theorie ALLE zetels verwerven. Ik geef grif toe dat dit onwaarschijnlijk is maar:
6. In 1964 verkregen de Democraten een 2/3 meerderheid in het huis van afgevaardigden, ondanks dat de Repubikeinen meer dan 42% van de stemmen kregen.
7. Bij de senaatsverkiezingen In 1962 kregen de republikeinen zelfs 49% van de stemmen, maar slechts 14 van de 39 senaatszetels die dat jaar betwist konden worden. (een senator wordt voor 6 jaar gekozen, Daarom staan er elke 2 jaar slechts een deel op het stembiljet)

Ik heb - omdat ik zelf een voorkeur heb voor Democraten - bewust naar voorbeelden gezocht waarin de Republikeinen werden benadeeld. Uiteraard is het huidig systeem pas echt funest voor een eventuele derde partij.

Ik denk overigens - net als jij - dat de meeste Democraten en Republikeinen die nu het congres vormen, geen elke verandering zullen accepteren, die een derde (of vierde partij) een serieuse kans zal opleveren.

Dat het terecht zou zijn dat iemand alleen met behulp van stemmen uit de staat waar hij zelf vandaan komt kan worden gekozen, lijkt mij een twijfelachtig standpunt. Als een partij in elke staat 0,1% van alle stemmen in de VS krijgt. Zou die volgens dat criteria niet altijd in het congres komen, ondanks dat zij in totaal 5% van alle stemmen zou hebben verkregen. Een partij die slechts 0,2% van de stemmen zou krijgen, maar al die stemmen kwamen uit dezelfde staat, zou wél met zekerheid in het congres komen.

Inderdaad, vrijwel alles zou op de schop moeten, daar zijn we het over eens.

Wat de verkiezingen van de president betreft. hier een wikepedia artikel waarin het wordt uitgelegd.

Dat de zowel de Democraten als de Republikeinen daar niet voor zijn, lijkt me evident. Dat zij wel soms Ranked choice voting accepteren, komt omdat in dat systeem meestal toch óf een Democraat óf een Republikein zou winnen. Mensen kunnen weliswaar gerust een kandidaat uit een derde partij op plaats één zetten. zonder dat ze daarmee een extreem rechtse Republikein, of een extreem linkse democraat bevoordelen. Maar daar is wel alles mee gezegd.
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 21 dec 2022 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typfout hersteld
Ik wens u alle goeds
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Het meest in de buurt van een eerlijk systeem komt evenredige vertegenwoordiging, ondanks alle nadelen fie dat ook heeft. De VS zijn daar echter hoogstwaarschijnlijk te groot voor, en ook de federale structuur maakt het minder geschikt.
Iemand als Frans Verhagen, die de VS onafwendbaar naar een soort sutoritarisme meent te zien afglijden, is in de Amerikaanse context nog steeds voorstander van het Electoral College - het land is te groot, en de aparte delen moeten invloed op de politiek kunnen uitoefenen, disproportionaliteit moet daarin toch voor lief genomen worden.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 20 dec 2022 13:42 Het meest in de buurt van een eerlijk systeem komt evenredige vertegenwoordiging, ondanks alle nadelen fie dat ook heeft. De VS zijn daar echter hoogstwaarschijnlijk te groot voor, en ook de federale structuur maakt het minder geschikt.
Iemand als Frans Verhagen, die de VS onafwendbaar naar een soort sutoritarisme meent te zien afglijden, is in de Amerikaanse context nog steeds voorstander van het Electoral College - het land is te groot, en de aparte delen moeten invloed op de politiek kunnen uitoefenen, disproportionaliteit moet daarin toch voor lief genomen worden.
Dat:
'Maar voor lief nemen"
kan wel eens slecht uitpakken.

Er was in de verste verte geen echte meerderheid voor de drooglegging.
Toch wist een minderheid (en slechts met één stem meer) dat door te drukken.

Resultaat:
Een wet die door zeker 80% van de mensen aan de laars werd gelapt en een enorm gangsterdom, dat er nu nog is.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Tja, in Nederland drijven pressiegroepen er ook dingen dingen voor waar geen meerderheid onder de bevolking voor is, zoals excuses voor een lang verdwenen misstand...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik weet niet wat gevaarlijker is op dit moment.
Trump (God verhoede dat dit gebeurt) nogmaals president of die extreem rechtse annexerende Palestijnofoob die Israël straks weer gaat regeren.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Trump. Buiten Israël is de impact nihil.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

B.S. schreef: 22 dec 2022 14:47 Trump. Buiten Israël is de impact nihil.
Toch maak ik me op dit moment meer zorgen over t midden oosten.
Hoe (legaal) extreem crimineel rechts kun je zijn? Daar kan zelfs Trump een puntje aan zuigen
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.nu.nl/buitenland/6243811/tr ... pport.html

En nog steeds wordt dit gevaar voor de samenleving niet opgenomen of opgepakt.
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 22 dec 2022 06:47 Ik weet niet wat gevaarlijker is op dit moment.
Trump (God verhoede dat dit gebeurt) nogmaals president of die extreem rechtse annexerende Palestijnofoob die Israël straks weer gaat regeren.
Trump is vele malen gevaarlijker. Maar natuurlijk is het voor de Palestijnen voorbij, want door de gemiddeld enorme hoeveelheid kinderen die de orthodox joodse gemeenschap krijgt, groeit deze groep gestadig en krijgt daardoor steeds meer politieke invloed. De meerderheid van de joden is nog atheist, maar ze worden ingehaald door de orthodoxe joden. Ik vermoed dat ze binnen twee decennia de Palestijnen uit Israël zullen hebben verwijderd en hun grond opgeëist -- dat valt volgens mij niet meer tegen te houden.
Zionist
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Trump blijft gevaar nummer 1 voor de wereld en zeker voor Europa.
Gelukkig ziet het er nu naar uit dat hij geen kans meer maakt om herkozen te worden.
Born OK the first time
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Rereformed schreef: 23 dec 2022 13:00 Trump blijft gevaar nummer 1 voor de wereld en zeker voor Europa.
Gelukkig ziet het er nu naar uit dat hij geen kans meer maakt om herkozen te worden.
De laatste tijd hoop ik juist dat het ego van die narcistische engerd groot genoeg is om desondanks een gooi naar het presidentschap te wagen -- óf als zelfstandige kandidaat óf voor de Republikeinen, want het ziet er steeds meer naar uit dat hij hoe-dan-ook de Republikeinse partij in zijn val mee zal nemen.
Zionist
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

ChaimNimsky schreef: 23 dec 2022 13:09
Rereformed schreef: 23 dec 2022 13:00 Trump blijft gevaar nummer 1 voor de wereld en zeker voor Europa.
De laatste tijd hoop ik juist dat het ego van die narcistische engerd groot genoeg is om desondanks een gooi naar het presidentschap te wagen -- óf als zelfstandige kandidaat óf voor de Republikeinen, want het ziet er steeds meer naar uit dat hij hoe-dan-ook de Republikeinse partij in zijn val mee zal nemen.
Onderschat Trump EN de Amerikanen niet. Die mafklappers stemmen zo nogmaals op onze narcist.
Einstein/Mick
Gesloten