De Iran Oorlog

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: De Iran Oorlog

Bericht door Gerard R. »

dikkemick schreef: 24 mar 2026 10:44
Gerard R. schreef: 24 mar 2026 10:29
dikkemick schreef: 24 mar 2026 09:14
China kernwapens
Rusland kernwapens
Amerika kernwapens

En Europa niet?

Wat zou het fijn zijn als al deze grootmachten slechts dat aantal kernwapens mag bezitten dat een ander continent maar 1x in as mag leggen.
Vraag ik me af als Europa door kernwapens verwoest is, wat andere grootmachten daar dan te zoeken hebben. De hele aarde zal vergeven zijn van splijtstoffen en wellicht wordt de nucleaire winter ingezet.
Hallelujah! Dan hebben we het voor elkaar. Wordt de mensheid gedecimeerd en zitten we met dat restant aan kernwapens.
Teken dwingende verdragen en zet dat geld in voor klimaat want DAT is de grote zorg die we zouden moeten hebben.
Dat kan niet als iedereen bang voor elkaar is en Tit for Tat wil doen. Dan wordt alles steeds erger.
(Ja, er waren afgelopen jaren wel eens goedbedoelende mensen, die figuren zoals ik soms zwartgallig vonden en vinden. :? )
Er was ooit een eerste iemand die buskruit uit probeerde op mensen.
Ooit werd chemisch gas voor t eerst ingezet om te doden.
Biologisch weet ik het niet, maar ooit staat er iemand op die zegt: "Laten we een tactisch kernwapen inzetten" en het ook doet.
Ja, ik roep altijd dat die dingen niet voor gebruik zijn omdat als je er een gooit, je een lading van die dingen terug kan krijgen en vice versa etc.. Maar je hebt volkomen gelijk, 1 foutje (en die zijn er al bijna geweest) en we zijn klaar op aarde.
Heb je ze niet, nou....... dán kan je ook wat meemaken hier op aarde.. Kan je kiezen.

Het probleem zit in de (oorlogs-)koppen, the Warmongers, de angsthazen (een van de sterke drijfveren). Wij mensen deugen niet voor de wereld die we hebben gemaakt. We kunnen ons een geo-mensen-jungle niet meer permiteren. Hoe akelig en traag ook, diplomatie is de enige weg. Maar die weg is vaak slechts ultiem beschikbaar of vernield.
** Planeet ziet er mooi uit vanuit de ruimte...... **
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

dikkemick schreef: 24 mar 2026 10:44 Biologisch weet ik het niet, maar ooit staat er iemand op die zegt: "Laten we een tactisch kernwapen inzetten" en het ook doet.
Ben je Hiroshima en Nagasaki vergeten terwijl je dat horloge als avatar hebt? Al waren dat wel strategische kernwapens. De Verenigde Staten hebben alle ABC massavernietigingswapens ingezet: kernwapens op Hiroshima en Nagasaki, biologische wapens in veldtests, experimenten en tijdens de Koreaanse oorlog, en chemische wapens in Vietnam.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 24 mar 2026 11:06
dikkemick schreef: 24 mar 2026 10:44 Biologisch weet ik het niet, maar ooit staat er iemand op die zegt: "Laten we een tactisch kernwapen inzetten" en het ook doet.
Ben je Hiroshima en Nagasaki vergeten terwijl je dat horloge als avatar hebt? Al waren dat wel strategische kernwapens. De Verenigde Staten hebben alle ABC massavernietigingswapens ingezet: kernwapens op Hiroshima en Nagasaki, biologische wapens in veldtests, experimenten en tijdens de Koreaanse oorlog, en chemische wapens in Vietnam.
Maar dan roepen ze dat dat was om nog veel meer doden te voorkomen, voor verdediging tegen iets afschuwelijks etc. etc..
Vrede maken door de ander te vernietigen met het Vredesleger dus. De vraag blijft: moet je ze nou hebben of niet?! :?
** Planeet ziet er mooi uit vanuit de ruimte...... **
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 24 mar 2026 09:14
Mullog schreef: 24 mar 2026 08:18 De kracht van nucleaire afschrikking zit hem naar mijn mening vooral in dat het bij een beperkt aantal partijen beschikbaar is. Als Jan en alleman aan de kernwapens gaat dan wordt het afschrikkende effect minder en de kans op "ongelukken" groter (met mogelijke domino effecten omdat een kernbom zich al helemaal niks van landsgrenzen aantrekt).
China kernwapens
Rusland kernwapens
Amerika kernwapens

En Europa niet?

Wat zou het fijn zijn als al deze grootmachten slechts dat aantal kernwapens mag bezitten dat een ander continent maar 1x in as mag leggen.
Vraag ik me af als Europa door kernwapens verwoest is, wat andere grootmachten daar dan te zoeken hebben. De hele aarde zal vergeven zijn van splijtstoffen en wellicht wordt de nucleaire winter ingezet.
Hallelujah! Dan hebben we het voor elkaar. Wordt de mensheid gedecimeerd en zitten we met dat restant aan kernwapens.
Teken dwingende verdragen en zet dat geld in voor klimaat want DAT is de grote zorg die we zouden moeten hebben.
Het VK kernwapens
Frankrijk kernwapens
India kernwapens
Pakistan kernwapens
Noord Korea kernwapens
Israël kernwapens

Het lijst is wat mij betreft eigenlijk al te lang.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 24 mar 2026 10:44 ...
Biologisch weet ik het niet, maar ooit staat er iemand op die zegt: "Laten we een tactisch kernwapen inzetten" en het ook doet.
Ik voorzie dat Trump dat misschien nog wel in Iran gaat doen.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mullog schreef: 24 mar 2026 13:23
Ik hoop dat hij dan voor die tijd afgezet is. Dat er toch nog verstandige Amerikanen zijn.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

dikkemick schreef: 24 mar 2026 13:42
Mullog schreef: 24 mar 2026 13:23
Ik hoop dat hij dan voor die tijd afgezet is. Dat er toch nog verstandige Amerikanen zijn.
Die hebben het land reeds verlaten.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

ChaimNimsky schreef: 24 mar 2026 00:26
HierEnNu schreef: 24 mar 2026 00:12
ChaimNimsky schreef: 23 mar 2026 11:02 Het is tijd dat Europa eens op eigen benen leert te staan. Dit is een uitgelezen kans: maak duizenden kernwapens (dat is hoe dan ook prioriteit nummer 1), start een eigen grote conventionele wapen-industrie en help tegelijkertijd Oekraine zodat het wint van Rusland. Dan kun je "nee" tegen de VS zeggen en een krachtige eigen koers varen. Europa heeft namelijk meer potentie dan de VS.
:shock:
Dat klinkt als een forse koerswijziging. Hoe zie je dat praktisch voor je, gegeven de huidige Europese verdeeldheid en bestaande verdragen? Op termijn kan zo’n massale nucleaire opbouw misschien bijdragen aan meer autonomie, maar in de huidige situatie? Zou dat Europa niet eerder instabieler maken dan veiliger?
De hele wereld is nu met andere zaken bezig. Russische agressie heeft Europa verenigd en wakker geschud, en zonder de Amerikaanse nucleaire paraplu moeten Europese landen zelf voor afschrikking zorgen.

Poolse leiders hebben publiekelijk gezegd dat ze openstaan voor nucleaire opties, en politici en analisten in Polen discussiëren over een eigen nucleair programma. Bijna heel Europa zal gecoördineerd en eensgezind uit het Non-Proliferation Treaty moeten stappen en aan een gezamenlijke doctrine moeten werken.
Ik snap je punt over Europese autonomie, maar Mullog raakt daar wel een kern.
Mullog schreef: 24 mar 2026 08:18:scissors:
De kracht van nucleaire afschrikking
:scissors:

Nucleaire afschrikking werkt juist omdat het beperkt is. Als we dat opschalen naar 'heel Europa', nemen we niet alleen afschrikking mee, maar ook risico’s, fouten en politieke grilligheid. En dat gecoördineerd uit het Non-Proliferation Treaty stappen en één lijn trekken? Dát veronderstelt een mate van Europese eensgezindheid die er nu simpelweg niet is en waarschijnlijk nooit
  • Dan kan zo’n stap juist averechts werken.
. . . . . . . . . . . . .
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
We will dance again AND keep on dancing ...
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 24 mar 2026 19:41
ChaimNimsky schreef: 24 mar 2026 00:26
HierEnNu schreef: 24 mar 2026 00:12

:shock:
Dat klinkt als een forse koerswijziging. Hoe zie je dat praktisch voor je, gegeven de huidige Europese verdeeldheid en bestaande verdragen? Op termijn kan zo’n massale nucleaire opbouw misschien bijdragen aan meer autonomie, maar in de huidige situatie? Zou dat Europa niet eerder instabieler maken dan veiliger?
De hele wereld is nu met andere zaken bezig. Russische agressie heeft Europa verenigd en wakker geschud, en zonder de Amerikaanse nucleaire paraplu moeten Europese landen zelf voor afschrikking zorgen.

Poolse leiders hebben publiekelijk gezegd dat ze openstaan voor nucleaire opties, en politici en analisten in Polen discussiëren over een eigen nucleair programma. Bijna heel Europa zal gecoördineerd en eensgezind uit het Non-Proliferation Treaty moeten stappen en aan een gezamenlijke doctrine moeten werken.
Ik snap je punt over Europese autonomie, maar Mullog raakt daar wel een kern.
Mullog schreef: 24 mar 2026 08:18:scissors:
De kracht van nucleaire afschrikking

Nucleaire afschrikking werkt juist omdat het beperkt is. Als we dat opschalen naar 'heel Europa', nemen we niet alleen afschrikking mee, maar ook risico’s, fouten en politieke grilligheid. En dat gecoördineerd uit het Non-Proliferation Treaty stappen en één lijn trekken? Dát veronderstelt een mate van Europese eensgezindheid die er nu simpelweg niet is en waarschijnlijk nooit
  • Dan kan zo’n stap juist averechts werken.
Als de VS onder Trump de NAVO verlaat en de nucleaire paraplu niet meer garandeert, verandert dat de dynamiek aanzienlijk. Zelfs nu vermoed ik dat Trump de VS niet mee zal laten doen in een kernoorlog om Europa te verdedigen. Europa zal moeten beseffen dat het de luxe niet meer heeft om te treuzelen.

Er zijn legio momenten geweest dat landen het gebruik van kernwapens serieus overwogen, zoals Israel tijdens de Jom Kipoeroorlog, of de VS en de Sovjetunie tijdens de Cuba crisis. De VS overwoog serieus kernwapens tijdens de Koreaanse oorlog in te zetten en had die plannen al voor Vietnam. Maar afschrikking werkt. Toen Japan geen afschrikking had tijdens WO2, werden ze dan ook tegen Japan gebruikt. Duh!

Poetin zou een strategische fout maken indien hij geen kernwapens zou inzetten als hij een kernoorlog kan winnen tegen een bijna onverdedigd Europa zonder de Amerikaanse nucleaire paraplu (waarbij ook de kernwapens van Groot-Brittannië onder vallen). Die paar honderd Franse atoomwapens zouden hem daar niet effectief tegenhouden.

Tijdens de WO2 zette men het Manhattan-project op, waarbij duizenden wetenschappers en technici vanuit de hele wereld in het diepste geheim werden samengebracht, enorme fabrieken en onderzoekscentra werden gebouwd, en logistiek en materiaalvoorziening op ongekende schaal werden georganiseerd, grotendeels buiten de normale wettelijke kaders, vooral met betrekking tot veiligheid, geheimhouding en financieringzodat in een paar jaar kernwapens konden worden ontwikkeld en ingezet. Tegelijkertijd wist de Sovjetunie, ondanks de chaos en verwoestingen van de oorlog, hun eigen nucleaire programma snel op te zetten, wat enorme coördinatie, spionage-inspanningen en mobilisatie van wetenschappelijke en industriële middelen vergde. Ook Israel voerde in de jaren zestig het nucleaire programma bij Dimona geheim en zeeeer efficiënt uit, met enorme inspanningen om technologie, personeel en informatie buiten het zicht van vijanden te organiseren, in strijd met internationale verdragen en zonder toestemming van de internationale gemeenschap, gedreven door existentiële bedreigingen uit de regio.

Zelfs het trage en bureaucratische Europa, waar normaal gesproken alles nog langzamer dan met een slakkengangetje gaat, zou in een existentiële crisis in staat moeten zijn om complexe en grootschalige projecten snel tot uitvoering te brengen, met voldoende kernwapens en kwalitatief uitstekende commandostructuren. Of heb ik het continent toch overschat?
Zionist
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Het is maar de vraag hoeveel kernwapens Poetin heeft, die echt werken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
lost and not found yet!
Superposter

Bericht door lost and not found yet! »

Bonjour schreef: 24 mar 2026 22:43 Het is maar de vraag hoeveel kernwapens Poetin heeft, die echt werken.
Wat denk je? En gebaseerd op wat?
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Een paar honderd max. Gebaseerd op zijn budget, min corruptie. Laatst een verhaal over gehoord. Maar ik denk dat ie zelf niet weet welke van de duizenden. Dus een raket lanceren is net zo gevaarlijk voor Rusland als voor de buurlanden.

https://www.youtube.com/watch?v=ikUspOj8Ee0
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Bonjour schreef: 24 mar 2026 23:14 Een paar honderd max. Gebaseerd op zijn budget, min corruptie. Laatst een verhaal over gehoord. Maar ik denk dat ie zelf niet weet welke van de duizenden. Dus een raket lanceren is net zo gevaarlijk voor Rusland als voor de buurlanden.

https://www.youtube.com/watch?v=ikUspOj8Ee0
Klopt. Als je het onderhoudsbudget van de VS vergelijkt met dat van Rusland dan moet je als Rus wel heel moedig zijn om zo'n ding af te schieten met het risico dat het al in de lanceerinstallatie ontploft of ergens landt wat niet de bedoeling is.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Waarom steunt Europa de aanval op Iran niet?

De auteur van onderstaand artikel stelt dat de Amerikaanse en Israëlische aanval op Iran gerechtvaardigd is vanwege de dreiging die uitgaat van het Iraanse regime, onder meer door steun aan terrorisme, militaire opbouw en nucleaire ambities. Volgens hem hebben diplomatieke pogingen jarenlang niets opgeleverd en was ingrijpen onvermijdelijk.

Hij bekritiseert de Europese reactie scherp, die volgens hem vooral bestaat uit oproepen tot terughoudendheid en diplomatie. Dat ziet hij als zwak en inconsistent, zeker gezien de rol van Iran als tegenstander van het Westen. In zijn visie zou Europa zich juist onvoorwaardelijk achter de VS en Israël moeten scharen.

Ook waarschuwt hij dat deze houding de geloofwaardigheid van Europa binnen het bondgenootschap ondermijnt en de relatie met de VS kan verzwakken. Het stuk is duidelijk normatief en kiest expliciet positie voor militair ingrijpen, waarbij Europese terughoudendheid wordt neergezet als zwakte in plaats van als bewuste afweging.

Ik ga daar een heel eind in mee, maar wat ik nog steeds niet begrijp:
  • "Waarom steunt Europa de aanval op Iran niet?"
.
EW - 02 maart 2026 - Leestijd: 3 minuten schreef:
"Wij roepen op tot terughoudendheid."

Dat was de rode draad in de Europese reacties op de Amerikaans-Israëlische aanval op de brute machthebbers in Iran, die 28 februari is ingezet. Europa laat in het dossier Iran opnieuw zijn laffe gezicht zien.

Al 47 jaar ‘regeert’ in Iran een duivelse theocratie. Uit naam van Allah wordt een bevolking van 93 miljoen zielen op niets ontziende manier onder de knoet gehouden. Uit naam van diezelfde Allah worden terreurorganisaties in het hele Midden-Oosten gesteund en bewapend.

Iran, dat Rusland volop drones levert die worden ingezet in Oekraïne, volop langeafstandsraketten bouwt en werkt aan een eigen kernbom, vormt ook een steeds grotere bedreiging voor het Westen. Duizenden goedwillende diplomatieke pogingen om het Iraanse bewind in te tomen, en af te houden van het ontwikkelen van een atoombom, leverden niks op. Onlangs slachtte het regime 30.000 onbewapende landgenoten, die het waagden om in demonstraties hun ongenoegen te uiten over hun incompetente, hypocriete machthebbers.

Ondanks eerdere mislukkingen deden de Verenigde Staten recent nog pogingen om met de wrede ayatollahs te onderhandelen. Die gesprekken leidden tot niets, zoals ook al die eerdere pogingen vastliepen. Washington was er klaar mee, en dat was Israël al langer. Samen vielen ze op 28 februari terecht Iran aan, om het moorddadige regime een kopje kleiner te maken.

Het hele Westen doodsvijand

Iran heeft niet alleen Israël, maar het hele Westen tot doodsvijand bestempeld. Iran is een gevaar voor Europa. Als je bondgenoten dat gevaar willen stoppen, steun je dat (en, nog beter, bied je ook militaire hulp aan). Punt uit. De Canadese premier Mark Carney snapt dat wel. Hij aarzelde niet en sprak volop steun uit voor de Amerikaanse en Israëlische aanvallen.

De lafheid van Europa is Washington zeker niet ontgaan. Het belangrijkste NAVO-land heeft er een argument bij om minder gewicht toe te kennen aan de verplichtingen die voortvloeien uit het Atlantische bondgenootschap.
Laatst gewijzigd door HierEnNu op 25 mar 2026 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
. . . . . . . . . . . . .
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
We will dance again AND keep on dancing ...
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"
Waarom steunt Europa de aanval op Iran niet?
Omdat Europa door had en heeft dat dat (de aanval!)stupide was!!

Wat wel heel fijn voor Israël is, is dat deze oorlog afleidt van de andere oorlog die ze begonnen zijn. Die in Libanon.
Hezbollah grijpt meer terug op militante en ondergrondse tactieken en dat maakt het voor Israël moeilijk om grip te krijgen op wat ze doen en dat is te zien in de Israëlische strategie! Verwoesten maar.

Wat ik eerder zei: Israël schiet volkomen door het lint met hun "beveiligingen". Er is een wespennest (hornaar nest) gecreëerd en Europa bedankt daar gelukkig voor.

Stop met vernietigen, stop met annexeren en ga in gesprek!!!
Maar nee. Israël gaat meer reservisten oproepen.
Fight baby, FIGHT!
Laatst gewijzigd door dikkemick op 25 mar 2026 17:58, 2 keer totaal gewijzigd.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gesloten