Wat lees je nu?
Moderator: Moderators
Re: Wat lees je nu?
Een strip over DirkJan deel 5 van Mark Retera.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Peter van Velzen
- Site Admin
hoe verandert het internet ons denken (edge: 151 bijdragen)
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
Doe ik het weer!Peter van Velzen schreef:hoe verandert het internet ons denken (edge: 151 bijdragen)
De titel luidt "Hoe verandert internet je manier van denken".
Ik wens u alle goeds
Ik lees me helemaal suf op freethinker en diens linkjes, helemaal geweldig.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away -Philp K. Dick
De biografie van Marten Toonder. De autobiografie had ik al jaren geleden gelezen maar nu is er een waardige biografie. Ben pas een blz of 30 gevorderd maar so far so good.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Oorsprong van de Graalkoningen, van sir Laurence Gardner.
eerste indruk is erg goed.
eerste indruk is erg goed.
god is a word and the argument ends there -Bill Callahan
Ik ben begonnen aan een oudje;
The Mind's I: Fantasies and Reflections on Self & Soul
Essays samengesteld en becommentarieerd door Hofstadter en Dennet.
The Mind's I: Fantasies and Reflections on Self & Soul
Essays samengesteld en becommentarieerd door Hofstadter en Dennet.
Geschiedenis Van De Westerse Filosofie - Bertrand Russell (vertaling uit het Engels)
http://www.bol.com/nl/p/geschiedenis-va ... 4005737333
De titel spreekt voor zichzelf natuurlijk (de auteur kent men vast ook wel: vermaard filosoof, atheïst en leermeester van Wittgenstein o.a.). Een standaardwerk. Ik probeer dagelijks een hoofdstuk te lezen en ben inmiddels bij Aristoteles' Politica aanbeland.
Ondertussen lees ik inmiddels het volgende boek:
De Ondergang Van De Batavia - Mike Dash (vertaling uit het Engels)
http://www.bol.com/nl/p/de-ondergang-va ... 4001986895
Dit boek geeft een realistisch en zeer gedetailleerd beeld van het leven aan het begin van de 17-de eeuw in de Nederlanden (en in de Oost) aan de hand van de hoofdrolspelers in het debacle met de Batavia.
Zo gaat de schrijver o.a. in op de stand van de medische 'wetenschap', zoals die nog geen vier eeuwen geleden nog steeds gangbaar was, namelijk die aan de hand van de 1500 jaar eerder geleefd hebbende Galenus http://nl.wikipedia.org/wiki/Claudius_Galenus, als uitdieping bij het feit dat de onderkoopman aan boord een opleiding tot apotheker had genoten, alsmede op bepaalde toenmalige religieuze denkbeelden, om het antinomisme* van dezelfde hoofdrolspeler aannemelijk te maken.
Het blijft verbazen hoever de mens sindsdien is gekomen op het gebied van kennis en levensomstandigheden, in een zo korte tijd.
Nog op de stapel: Afsluitdijk 1940 - E. H. Brongers
http://www.bol.com/nl/p/afsluitdijk-194 ... 4002408167
* Antinomisme; woord van de dag.
http://www.bol.com/nl/p/geschiedenis-va ... 4005737333
De titel spreekt voor zichzelf natuurlijk (de auteur kent men vast ook wel: vermaard filosoof, atheïst en leermeester van Wittgenstein o.a.). Een standaardwerk. Ik probeer dagelijks een hoofdstuk te lezen en ben inmiddels bij Aristoteles' Politica aanbeland.
Ondertussen lees ik inmiddels het volgende boek:
De Ondergang Van De Batavia - Mike Dash (vertaling uit het Engels)
http://www.bol.com/nl/p/de-ondergang-va ... 4001986895
Dit boek geeft een realistisch en zeer gedetailleerd beeld van het leven aan het begin van de 17-de eeuw in de Nederlanden (en in de Oost) aan de hand van de hoofdrolspelers in het debacle met de Batavia.
Zo gaat de schrijver o.a. in op de stand van de medische 'wetenschap', zoals die nog geen vier eeuwen geleden nog steeds gangbaar was, namelijk die aan de hand van de 1500 jaar eerder geleefd hebbende Galenus http://nl.wikipedia.org/wiki/Claudius_Galenus, als uitdieping bij het feit dat de onderkoopman aan boord een opleiding tot apotheker had genoten, alsmede op bepaalde toenmalige religieuze denkbeelden, om het antinomisme* van dezelfde hoofdrolspeler aannemelijk te maken.
Het blijft verbazen hoever de mens sindsdien is gekomen op het gebied van kennis en levensomstandigheden, in een zo korte tijd.
Nog op de stapel: Afsluitdijk 1940 - E. H. Brongers
http://www.bol.com/nl/p/afsluitdijk-194 ... 4002408167
* Antinomisme; woord van de dag.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Het boek met de naam: 1491, van Charles C Mann, is een aanrader voor wie inzicht wil hebben in de Amerika's van vóór Columbus en vervolgens over de consequenties van het contact tussen twee werelddelen (waarbij vooral biologie een factor bleek te zijn van, voor de 'Indianen', beschavingsvernietigende proporties d.m.v. de uitwisseling van pathogenen. De Europeanen kwamen er nog relatief genadig vanaf met enkel uit de West geïmporteerde (geslachts)ziekten zoals syfilis), Het opent de ogen van de bevooroordeelde lezer die ook ik was van voor het lezen van dit boek. De Amerika's waren meer ontwikkeld en georganiseerd dan menigeen wellicht dacht. Één van de grootste steden ter wereld, betwistbaar zelfs dé grootste op dat moment, was het Azteekse Tenochtitlan (nu Mexicocity). Ik kwam het boek onlangs nog tegen op plaats 11 van de lijst van 40 wetenschappelijke boeken die je gelezen 'moet' hebben van de NRC.doctorwho schreef:1493 van Charles C Mann over de ontwikkeling van de wereld na de ontdekking van Amerika. Een leuk en goed leesbaar boek met onverwachte implicaties voor de ontdekkers en de ontdekten.
De grootste eyeopener voor mij was wel de discrepantie tussen het aantal ziekten die wederzijds werden overgedragen en hun impact. Doordat Europeanen, Aziaten en afrikanen al sinds mensenheugenis in contact stonden met elkaar was er een relatief grotere poel aan overdraagbare pathogenen en derhalve ook een grotere poel aan evolutionair ontwikkelde resistentie daartegen, in vergelijking met de mensen in de Amerika's. Doordat, met Columbus, de Amerikanen ineens werden blootgesteld aan legio voor hen nieuwe ziekten met een potentiëel epidemisch karakter stierf binnen een aantal generaties soms tot wel negentig procent van de inheemse populatie aan een 'simpele' ziekte als de griep, met als gevolg de totale ineenstorting van beschaving, vaak alvorens er ook maar enig contact was met Europese ontdekkingsreizigers.
Wanneer we uitgaan van een 20.000 jaar van afzondering (give or take) van de Amerikaanse inheemse populatie ten opzichte van de rest van de wereld, met dergelijke gevolgen, is dit een nederig stemmend voorbeeld van de snelheid van evolutie van ziekten.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Fjedka schreef:Het boek met de naam: 1491, .doctorwho schreef:1493 van Charles C Mann over de ontwikkeling van de wereld na de ontdekking van Amerika. Een leuk en goed leesbaar boek met onverwachte implicaties voor de ontdekkers en de ontdekten.
Niet gelezen maar beluisterd. Hoorcollege Kritisch denken
Hoorcollege over het ontwikkelen van heldere ideeën en argumenten van Johan Braeckman onder meer bekend al mede auteur van het boek de ongelovige Thoms heeft een punt. Veel van hetgeen in dit boek de revue passeert wordt in dit hoorcollege nog eens fijntjes uit de doeken gedaan.
Gewoon te leen bij de bieb natuurlijk. De beleving van het woon werkverkeer wordt er plezant door.
Samenvatting
Helder en kritisch denken, is lastiger dan het lijkt. Mensen zijn geneigd om patronen te herkennen die niet bestaan en toevallige gebeurtenissen als betekenisvol te zien. We vertrouwen meer op anekdotische verhalen dan op wetenschappelijk onderzoek. Johan Braeckman behandelt in zijn college de psychologische factoren die het kritisch denken bemoeilijken. Hij verduidelijkt hoe we helderder kunnen leren denken en ons kunnen behoeden voor foute vormen van redeneren.
ISBN: 9789085300731
Hoorcollege over het ontwikkelen van heldere ideeën en argumenten van Johan Braeckman onder meer bekend al mede auteur van het boek de ongelovige Thoms heeft een punt. Veel van hetgeen in dit boek de revue passeert wordt in dit hoorcollege nog eens fijntjes uit de doeken gedaan.
Gewoon te leen bij de bieb natuurlijk. De beleving van het woon werkverkeer wordt er plezant door.
Samenvatting
Helder en kritisch denken, is lastiger dan het lijkt. Mensen zijn geneigd om patronen te herkennen die niet bestaan en toevallige gebeurtenissen als betekenisvol te zien. We vertrouwen meer op anekdotische verhalen dan op wetenschappelijk onderzoek. Johan Braeckman behandelt in zijn college de psychologische factoren die het kritisch denken bemoeilijken. Hij verduidelijkt hoe we helderder kunnen leren denken en ons kunnen behoeden voor foute vormen van redeneren.
ISBN: 9789085300731
- Peter van Velzen
- Site Admin
An Introduction to the Science of Cosmology (met dank aan Blackadder)
Ik wens u alle goeds
Aan dat boek ben ik ook begonnen na de forumpost. Toch wel wat zwaardere kostPeter van Velzen schreef:An Introduction to the Science of Cosmology (met dank aan Blackadder)
Momenteel met twee boeken tegelijkertijd bezig:
Wat Jezus werkelijk zei, van Boudewijn Koole. Een regelrechte afrader overigens. Ik dacht dat mensen die zo'n predentieuze titel kozen ook wel wat meer verstand van zaken hadden. Maar dat valt tegen. Hij heeft bijvoorbeeld niet door dat Paulus een andere Jezus predikt dan de "historische". Wel zit de beschrijving van sekten in die tijd goed in elkaar, erg leerzaam. Dat er bijvoorbeeld twee groepen priesters waren wist ik niet. De Zedakotische priesterlijn (die Mozes als leermeester had) en de Henochistische priesterlijn (die Henoch als leermeester had). En die Zedakotische priesterlijn had de strijd gewonnen na de Babylonische ballingschap.
https://www.milinda-uitgevers.nl/synthe ... kelijk-zei" onclick="window.open(this.href);return false;
En "De Bevrijder" van een Amerikaanse schrijver. Een boek dat gaat over een amerikaanse kolonel die vocht in de WOII en een zilveren kruis kreeg voor zijn betoonde moed. Een regelrechte aanrader. Woensdagavond ontvangen en nu al op bladzijde 127, terwijl ik vandaag nog geen tijd heb gekregen om eruit te lezen.
Ik ben nog wel op zoek naar een boek over een Duitse soldaat in WOII, om vanuit hun oogpunt de WOII te lezen.
Wat Jezus werkelijk zei, van Boudewijn Koole. Een regelrechte afrader overigens. Ik dacht dat mensen die zo'n predentieuze titel kozen ook wel wat meer verstand van zaken hadden. Maar dat valt tegen. Hij heeft bijvoorbeeld niet door dat Paulus een andere Jezus predikt dan de "historische". Wel zit de beschrijving van sekten in die tijd goed in elkaar, erg leerzaam. Dat er bijvoorbeeld twee groepen priesters waren wist ik niet. De Zedakotische priesterlijn (die Mozes als leermeester had) en de Henochistische priesterlijn (die Henoch als leermeester had). En die Zedakotische priesterlijn had de strijd gewonnen na de Babylonische ballingschap.
https://www.milinda-uitgevers.nl/synthe ... kelijk-zei" onclick="window.open(this.href);return false;
En "De Bevrijder" van een Amerikaanse schrijver. Een boek dat gaat over een amerikaanse kolonel die vocht in de WOII en een zilveren kruis kreeg voor zijn betoonde moed. Een regelrechte aanrader. Woensdagavond ontvangen en nu al op bladzijde 127, terwijl ik vandaag nog geen tijd heb gekregen om eruit te lezen.
Ik ben nog wel op zoek naar een boek over een Duitse soldaat in WOII, om vanuit hun oogpunt de WOII te lezen.