Stijn Bruers schreef:
1) je kunt wel empathie ontwikkelen door te oefenen. ik denk dat de meeste mensen wel voldoende potentieel hebben (psychopaten met gebrekkige hersencentra voor empathie uitgezonderd) om empathie te voelen met alle voelende wezens. Het komt erop neer om open te staan. En ook universele liefde (voor tegenpartij en voor levende, niet-voelende wezens,...) kun je ontwikkelen, maar dat vraagt wat meer inspanning...
volgens deze logica zou ik empathie kunnen ontwikkelen voor de malariamug? ik denk het niet
voor empathie is er een emotionele band nodig.
Stijn Bruers schreef:
2) herinner u dat ik meerdere argumenten gaf waarom "voelen" belangrijk is: een rationeel argument (gebaseerd op belangen: voelende wezens kunnen hun complexe belangen gewaarworden, en belangen worden beschermd door rechten, en zo worden "rechten" en "gevoelens" gekoppeld), en een emotioneel argument (gebaseerd op empathie en de ontwikkeling van morele deugden).
een groot deel van beesten voelt pijn. om hier nu automatisch rechten, plichten en allerlei belangen aan te koppelen lijkt me een brug te ver. een soort van misplaatste personificatie
Stijn Bruers schreef:
De meeste mensen (ongeveer 80%) kunnen wel eigenhandig een speelgoedrobotje stukslaan, maar ze zijn emotioneel niet in staat om een dier met eigen handen te doden, of gewoon ook maar een stevige schop te geven.
stedelingen in het westen. boeren hebben er echt geen probleem mee om hun zieke of gekwetste beesten af te maken. in de 3e wereld heeft men er geen probleem mee om een duif de kop in te kloppen. onze jachttechniek beperkt zich tot een bezoek aan de supermarkt maar het is heel snel geleerd omdat het hier over een 100 000j oud oerinstinct gaat.
Stijn Bruers schreef:
Wat hierbij vooral arbitrair is, is de bepaling van wezens waarvoor empathie al dan niet weggedrukt wordt. De nazi's sloeger erin om empathie voor joden te onderdrukken. Hoe?
ontmenselijking, klassieke techniek en zo oud als de straat
Stijn Bruers schreef:
Zonder die strategieen hou je het onmogelijk vol om systematisch zoveel dieren te doden. Maar op de duur knaagt dat vanbinnen.
genocide vreet inderdaad aan mensen, de economische realiteit van fokkerijen is van een heel andere orde.
Stijn Bruers schreef:
Hoewel ze zelf vlees eten, schrikken ze enorm als ze de beelden zien.
als ik operaties op tv zie vind ik dat ook enorm schokkend en griezelig. toch zal ik niet pleiten om chirurgie af te schaffen.
onwetendheid, op emotie's spelen is te makkelijk, goedkoop en een drogreden
Stijn Bruers schreef:
Mensen willen het eten, maar niet weten. En als ze het weten, willen ze het vergeten. Want als ze het weten en eten, botst dat met hun geweten.
Er is veel interessant onderzoek gebeurd over dat mechanisme van het afblokken van gevoelens van empathie
de meesten weten het al jaren echt wel en in veel gevallen zou ik ook graag zien dat het anders gebeurt. toch blijft de vleesconsumptie heel stabiel en hoog.
je kunt dieren en mensen niet over dezelfde kam scheren. de mechanismen van ontmenselijking tijdens een genocide kun je niet vergelijken met de boer zijn varkensstal.
beweren dat dit hetzelfde zou is jezelf blaasjes wijsmaken