Karssenberg schreef:Er zijn ook vandaag de dag mensen, die zichzelf christen noemen, maar ondertussen de meest vreselijke dingen zeggen over homo's, Moslims of welke groep dan ook.
Ik reageer de laatste tijd nagenoeg niet meer om diverse redenen, waarvan 1 omdat ik heb gemerkt dat een discussie als deze altijd maar weer een herhaling van zetten is en nooit een punt van intellectuele eerlijkheid vertoont aan de kant van de gelovige.
Toch blijf ik wel veel discussies op dit forum volgen omdat het me nu eenmaal blijft boeien.
Het kijkje in het brein van mijn gelovige medemens blijft fascinerend.
Vooral het altijd weer terugkerende verschijnsel van cognitieve dissonantie blijft een vast gegeven in een discussie als deze.
Zo ook in deze discussie.
De christenen die jij hier noemt zijn net zo christen als jij.
Zij interpreteren het woord van hun god, echter hun interpretatie bevalt jou niet, ze conflicteert met wat niet gelovigen een geweten noemen.
Dus jouw geweten dwingt je hen af te doen als nep-christenen, gelovigen die een dwaalleer volgen.
Je beseft alleen niet dat zowel zij als jij zich in een spagaat bevinden.
Dit alles wordt mogelijk gemaakt door teksten in een boek waar je alle kanten mee uit kunt.
Dat simpele gegeven moet jouw op zijn minst toch een vraagteken opleveren.
Echter (zoals ik een andere discussies ook al waarnam) negeer je dit feit door het simpelweg naast je neer te leggen en allerhande excuses te verzinnen.
Hoe kan een boek wat zo ontzettend onduidelijk is van een vermeend onfeilbare god afkomstig zijn en ook nog eens bedoeld zijn voor de gehele mensheid als leidraad?
Voor mij is het antwoord kort en simpel, omdat er niet zoiets als een god bestaat.
Dat is voor jou uiteraard geen antwoord waar je genoegen mee kunt/wilt nemen, maar het is het enige antwoord wat logisch is.
Voor een bestaande entiteit met de kenmerken die christenen hem toedichten en die het beste voor heeft met zijn schepping zou het een peuleschil zijn geweest om een duidelijke handleiding te fabrieken.
Maar in plaats daarvan hebben we religeuze geschriften van allerlei aard en oorsprong en vele verschillende godsdiensten die op zijn minst verschrikkelijk ambigu zijn.
Dat dit leidt tot de meest vreselijke moordpartijen en onderdrukkingen heeft de geschiedenis wel bewezen.
Ik geloof slechts in 1 god minder dan jij doet, dat is wat jou weerhoudt om uit die spagaat te komen.
Waar ben je bang voor?
Ik zou in jou plaats als de dood zijn voor de hel van de andersgelovigen.
Ik hoef als atheist enkel bang te zijn voor de excessen die gelovigen loslaten op de mensheid, en daar heb ik een al een dagtaak aan.
Jij hebt nog veel meer te vrezen.
Blijft fascinerend die spagaat, het moet toch een keer pijn gaan doen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)