Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: Wat lees je nu?

Bericht door Jinny »

Ooit een boek gelezen van een Duitse Luftwaffe piloot WO2.
Geen idee meer hoe of het boek heette, wel dat het een leuke beschrijving gaf van de emoties van de oorlog.
Wat mij bijstaat uit het boek is dat de piloot expres mis schoot.
Boek eindigt ergens rond de Russische opmars in Duitsland.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Jim schreef:Ooit een boek gelezen van een Duitse Luftwaffe piloot WO2.
Geen idee meer hoe of het boek heette, wel dat het een leuke beschrijving gaf van de emoties van de oorlog.
Heinz G Konsalik, wellicht. Ik kan me een trilogie herinneren uit de 60er jaren.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Jinny

Bericht door Jinny »

Zou kunnen Henk.
Ik weet het eerlijk niet meer.
Maar er kwamen ook vrouwen in voor, Beierse meiden die hun benen omhoog deden om de soldaten aan te moedigen......
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Jim schreef:Zou kunnen Henk.
Maar er kwamen ook vrouwen in voor, Beierse meiden die hun benen omhoog deden om de soldaten aan te moedigen......
Wat bedoel je hiermee?

HenkM schreef:
Heinz G Konsalik, wellicht. Ik kan me een trilogie herinneren uit de 60er jaren.
Ik heb eens op die naam gegoogled maar kon daar geen oorlogsboeken mee vinden. Wel veel romans, en daar houd ik niet zo van. Gingen ook niet over de oorlog, dus waarschijnlijk is dat een andere schrijver met dezelfde naam?
Daar zal ik eens naar googelen.
Wel heb ik nu een boek gevonden dat heet "scherpschutter aan het oostfront" over de strijd tussen de Duitsers en de Russen. Weeral gebaseerd op waargebeurde verhalen. Zal die binnenkort eens bestellen.

Bedankt overigens voor het helpen zoeken =D>
Jinny

Bericht door Jinny »

Berjan schreef:
Jim schreef:Zou kunnen Henk.
Wat bedoel je hiermee?
De hoofdpersoon beschreef in vrij explicite bewoordingen de brieven met foto's die de soldaten kregen.
Met als rode lijn, met een ijzeren kruis kon je iedere Beierse meid krijgen die je wou hebben.
De brieven met foto waren ter aanmoediging vd soldaten.

Als ik er nog eens op kom zal ik het melden, was een vrij aardig boek.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Ik weet het weer: die trilogie was van Kirst
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Op dit moment lees ik deel drie van de 'Vijftig tinten'-serie, gewoon omdat het kan. :D
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Kitty schreef:Op dit moment lees ik deel drie van de 'Vijftig tinten'-serie, gewoon omdat het kan. :D
Ik heb de trilogie 'Vijftig tinten grijs' gekregen van iemand en ik ben in het eerste deel begonnen.
Vooralsnog vind ik het niet echt boeiend.
Non sum qualis eram
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik heb wekenlang op de radio moeten aanhoren dat als je 50 tinten grijs van Sinterklaas gekregen had, maar zelf liever van de regenboog houdt je ze dan bij de Kerstman weer kon inleveren :)
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

HenkM schreef:Ik weet het weer: die trilogie was van Kirst
Bedankt voor de naam. Ik heb gegoogled naar de naam, en deze link gevonden: http://www.boekbeschrijvingen.nl/kirst- ... kirst.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit degene die jij bedoelt?
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Berjan schreef:
HenkM schreef:Ik weet het weer: die trilogie was van Kirst
Bedankt voor de naam. Ik heb gegoogled naar de naam, en deze link gevonden: http://www.boekbeschrijvingen.nl/kirst- ... kirst.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Is dit degene die jij bedoelt?
Ja. 08/15, plus Fabriek voor officieren.

Maar zo te zien zullen ze allemaal wel in jouw straatje passen.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Ik lees nu

Vroeger was de aarde plat, (uit) geboorte tot 1939
Het geluid van bloemen, (bezig) 1939-1945
en Onder het kollende meer Doo.(hierna) 1945 -1965

Autobiografie van Toonder.

Toonder vind ik wel een interessant voorbeeld van iemand die vol zat met 'wollig denken' (paranormale onzin in allerlei vormen) maar daar op een goede manier mee omspringt. Hij verwerkte het in zijn werk (voornamelijk de Bommelsaga) zonder dat het opdringerig wordt. Je kunt er als lezer net zoveel (on)geloof aan schenken als je wilt. Er zitten meerdere lagen in verwerkt en de diepere die merk je niet eens op als gemiddelde lezer. Ik heb ze als tiener altijd met veel plezier gelezen zonder iets van de occulte verwijzingen mee te krijgen , terwijl ik toch héél fijn aanvoelde dat er iets in zat. Als volwassene heb ik vele verhalen nogmaals gelezen en nu herken ik er veel meer in (maar nog steeds lang niet alles)

Mijn favoriete personages zijn diegene die de verschillende kanten van kennis vergaren symboliseren

Prof Prlwytzkofsky, vertegenwoordiger van de zuivere wetenschap, "Praw, dat is ja ener waaaaanzin!"
Prof Joachim Sickbock, vert. van de opportunistische (amorele) wetenschap, "Ei, ei "
Hocus P. Pas, vert. van het occulte (duistere magie, alleen voor ingewijden) "Bij Zazel en Iod"
Kwetal vert. van de volksmagie "een groot denkraam"

Opvallende afwezige hier is de religie. Er komen geen religieuze figuren in Rommeldam voor, Heer Bommel ontmoet ze wel regelmatig tijdens zijn avonturen , maar altijd op reis, in verre, woeste achtergebleven gebieden die nog niet door de moderne tijd zijn ingehaald.... En dat is natuurlijk óók een boodschap...
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Blackadder schreef: Opvallende afwezige hier is de religie. Er komen geen religieuze figuren in Rommeldam voor, Heer Bommel ontmoet ze wel regelmatig tijdens zijn avonturen , maar altijd op reis, in verre, woeste achtergebleven gebieden die nog niet door de moderne tijd zijn ingehaald.... En dat is natuurlijk óók een boodschap...
Toonder was altijd al één van mijn favorieten (al helemaal omdat hij in Ierland ging wonen)

In sommige SF boeken zie je ook dat religie oha beperkt blijft tot een enkele (kleine) planeet. Anders dan de Aarde, dus.
Old man

Bericht door Old man »

Mijn vrouw kreeg het op haar heupen: ze ging de boekenplanken opruimen. Alle wegwerpboeken -boeken die je een keer leest en die dan maar blijven staan - moesten maar weg.

En zo kon het gebeuren dat ik, naast de pocket over de club van Rome, weer eens het boek
"Ik leef al 15 miljard jaar (zwarte gaten en eonen)" van Jean E. Charon onder ogen kreeg.

Hier is een (deel van) de tekst te vinden

Ik ben voornemens om het nog maar eens te lezen, maar ik ben bang dat ik weer niet goed zal begrijpen.
Zijn er hier die het boek kennen?
Bart
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Ik lees nu:
1. Richard Dawkins: The Magic of Reality (afrekenen met fabeltjes en mythen die met wetenschap verward worden) - mooi, en heel mooi geïllustreerd

2. Guus Kuijer - de bijbel voor ongelovigen
Ben nu bij het verhaal van Cham (zoon van Noach), waar het eerste hoofdstuk over Adam en Eva ging (Genesis) vanuit het gezichtspunt van Adam. (zo leerde ik dat zelfs de kleinkinderen van Noach niet met de ark mee mochten- wat ie heel normaal vond)

Ik weet niet wat ik er van moet maken. Voor mij is het om aan te tonen hoe ridicuul de bijbel in elkaar zit.
De recensenten (2) bij Bol.com denken er anders over, lol
Plaats reactie