een nieuwe ethiek...

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag
LordDragon
Bevlogen

Re: een nieuwe ethiek...

Bericht door LordDragon »

Opsafari
Evengoed kunt u, vleeseter, een vegetariër niet veroordelen op zijn eetgewoonten.
Duizend bommen en granaten, waar doe ik dat man? Waar heb ik gezegd dat jij vlees moet eten?
Zoals u een Chinees die uw huiskat opeet veroordeelt,
veroordeelt? Ik snij hem de keel over, afblijven van mijn kitten! :twisted:
Ik hoop overigens niet dat u hier de zaak ook om gaat draaien door te beweren dat het nut van de vleeseter gelegen is in voor mij een omgeving te scheppen waarin ik van dieren kan houden en kan beslissen ze niet op te eten.
kan iemand dit voor mij vertalen aub??? :D
Niet alles om ons heen is nodig.
wat een zeik opmerking, naturalistisch gezien is alles wat er is, alles om ons heen, net de realiteit. Alles om ons heen bestaat uit systemen en dat is nou net waar ik op geil 8-[
met stroomstoten of in gaskamers

bah
een nekschot? tis maar en voorstel, slachtoffer beseft niet dat ie sterft.

stijn
Je zult zien: er is een duidelijk emotioneel verschil tussen het slachten van dieren en het uittrekken van worteltjes.
](*,)

Digit
Deze reactie had ik verwacht ! Maar blij dat je de ergernis snapt.
ja hoor en van joe en van ongeloveloos en van lanfy en van mezelf. :angel12:

Fishook
Ik post nu ook net als LD uit de tijd dat er nog op elke hoek een slager zat, en je s'maandags door het raam stond te kijken hoe koeien en varkens geslacht werden, ieder kon het zien en er werd gewoon vlees gegeten.
Min of meer! Ik weet in ieder geval nog dat ik als vierjarig jongentje er bij was toen mijn grootvader vee slachtte. En heb geholpen, ik vind dat lichaam van die dieren en de interne blik die je kan erin kan werpen bij het kuisen trouwens helemaal niet afstotend, eerder interessant, vanuit anatomisch opzicht! maar lopende banden vind ik ook maar niks. :wink:

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

Kitty schreef:
OpSafari schreef:@Kitty

Dat fabrieksverhaal was niet van mijn hand, maar ik begrijp je verhaal.
Feitelijk zeg je dus dat je geen bezwaren hebt tegen het doden van dieren, omdat je er ooit aangewend bent. Ik weet niet of je huisdieren hebt, maar als je die zou hebben, dan zou je die toch niet willen doden neem ik aan? Of ben je wat dat betreft ook pragmatisch, of zie je het doden van je huisdier op dezelfde manier als het kapot gooien van een dure antieke vaas?
Ja precies, ik ben gek op het kapot gooien van antieke vazen en oh wat ben ik gewend aan het doden van dieren, het is bijna een verslaving.

Ik ga vanaf nu op idiote vergelijkingen, idiote antwoorden geven, dan weten jullie het vast?
¿¿idiote vergelijking??

U gaf aan met dieren doden geen probleem te hebben en ik vraag: zou u uw eigen dier doden (bedenk dat een dier dat niet uw eigen dier is weleens andermans dier zou kunnen zijn). Ik neem aan dat u wel een probleem zou hebben met het doden van uw eigen geliefde huisdier, dus de volgende vraag is wat voor emoties hier dan een rol spelen: zij die vergelijkbaar met het verdriet dat een kapot geliefd kunstobject u bezorgt, of is er sprake van liefde voor het dier?

Als dat laatste het geval zo is, wat ik dus denk, waarom dan geen probleem met het doden van het dier van een ander?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Stijn Bruers schreef: ok, maar wat is dan wel een goede basis om rechten aan te koppelen? En waarom?
Ik denk ook niet dat er sprake is van misplaatste personificatie. We hebben duidelijke aanwijzingen dat dieren kunnen voelen. Ik weet niet wat je bedoelt met "personen": voelende wezens of intelligente denkende en voelende wezens?
jij dicht dieren menselijke eigenschappen toe en wil ze als het ware gelijk behandelen
de basis om rechten toe te eigenen verschilt van diersoort tot diersoort en kan zelfs van periode tot periode verschillen. dieren die een gevaar voor de mensen vormen mogen en moeten vernietigd worden. ik ga een malariamug echt geen gevangenisstraf opleggen.

Stijn Bruers schreef: Hoe het ook zij, vele mensen hebben emotionele problemen hierbij. De oude Griek plutarchus vroeg zich al af of vlees eten wel zo natuurlijk is, als niemand erin slaagt om met eigen handen en mond (zonder hulpmiddelen) een dier te pakken en de nek over te bijten. We kunnen zonder problemen een appel plukken en erin bijten, maar ik ken werkelijk niemand, zelfs geen veeboeren, die een kip pakken en zonder pinken de keel durven open te bijten.
wij gaan van leeuwen ook niet eisen dat zij enkel met mes en vork mogen eten.
Alle dieren op deze aardkloot hebben zo hun eigen manieren om hun prooi te vangen en te verorberen. de ene op snelheid, de andere op kracht, nog andere gebruiken vergif, de mens gebruikt zijn verstand, etc

Omdat we inzien ...
de uitleg is irrelevant. iets enkel beoordelen op basis van beelden en het oordeel "vies uitzien" is simpelweg fout. onwetendheid uitbuiten met schockerende beelden heeft niets met informatieverstrekken te maken.
Kijk; ik heb al tientallen keren met dierenrechtenorganisatie Bite Back mensen op straat aangesproken en beelden over de vee-industrie laten zien. Honderden mensen heb ik al gesproken.
men weet dat er teveel dierenmishandeling is. men weet dat er klootzakken tussen zitten maar als je doet alsof dit de doorsneeslachter is dan ben je verkeerd bezig.
er zijn verwerpelijke toestanden (parmaham, ganzelever, megakippenkwekerijen) maar het gros vd boeren zijn brave mensen die hunne kost verdienen en wel degelijk rekening houden met hun beesten.
je moet de wantoestanden aanpakken maar bepaalde basiselementen mag je niet uit het oog verliezen.
empathie tav beesten is aangeleerd, beesten zijn geen mensen en mensen zullen altijd vlees eten zonder een vorm van schuldgevoel met zich mee te dragen.
En daar hoor ik de drogredenen die ik verzamel (heb er al zo'n 150 verzameld). Nog steeds geen zinnig argument gehoord.
over smaken en kleuren kun je niet discussiëren. jij zult, naar jouw standaard, nooit een zinnig argument horen wat vleeseten betreft.
Al wat ik kan zeggen is dat de psychologische strategieen toch wel enkele duidelijke parallellen vertonen...

slachterijen hebben een economische agenda (kostenbesparing, snelheid, volume). de holocaust was echt geen verborgen subsidie voor de gasindustrie

ps
wat vegetarisch betreft; waar leg jij de grens en waarom?
tomaten leven ook dus waarom mag ik die massaal kweken en slachten voor mijn genot? waarom mag ik die in een oven duwen of levend verorberen?
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

LordDragon schreef:Opsafari
Evengoed kunt u, vleeseter, een vegetariër niet veroordelen op zijn eetgewoonten.
Duizend bommen en granaten, waar doe ik dat man? Waar heb ik gezegd dat jij vlees moet eten?
HELEMAAL NERGENS!!! LEES NOU TOCH !!! Ben ik nou gek of is iedereen dom?

U zegt dat ik uw vleeseten niet mag veroordelen omdat u tenslotte ook niet mijn niet-vleeseten veroordeelt. Dat laatste doet u ook helemaal niet, maar dat is nog geen reden om het wel eten van vlees WEL te veroordelen en te bekritiseren.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

OpSafari schreef:De zesentwinting vaste commentaren van het vleesetersalfabet.

Hitler was een vegetariër. Zie je wel ! vegangelisten zijn enge mensen
Ik zie dat je leren schoenen draagt. Wast ben jij een hypocriet !
Hoe weet je dat de koe die ons deze biefstuk levert niet toevallig net vreedzaam van ouderdom was overleden toen hij bij het abattoir aan kwam rijden? Een koe kan niet rijden, domoor
En? Zijn de dieren je dankbaar? Ik wedt dat ze je regelmatig bedanken
Waarvoor denk je dat de Schepper dat belachelijke beest dat "kalkoen" heet anders geschapen heeft?
Een waarheid als een koe, uhm kalkoen
Word je niet gek van elke dag weer boter, kaas en eieren en groenten? je bent het al
Mijn dochter van elf zei op een dag dat ze gee nvlees meer wou eten. Wij hebben haar toen gewoon haar zin gegeven. Na een weekje was het over. zie je wel, zit gewoon tussen de oren
Stel je niet aan! Juist, stelletje aandachtrekkers
Jij ziet er altijd zo bleek uit Komt door dat veggie konijnenvoer
En zeker ook geheelonthouder? je bent idd van enige humor verstoken
Wat voor type meisjes hoop je daarmee te veroveren? ik denk dat je meer kans maakt bij jongens :lol:
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
appelfflap
Banned

OpSafari schreef: waarom dan geen probleem met het doden van het dier van een ander?
omdat ik met het dier van een ander geen emotionele band opgebouwd heb. of dit nu de kat vd buur is of die idiote mug die mij in de zomer terroriseert doet er niet toe.
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

appelfflap schreef: wat vegetarisch betreft; waar leg jij de grens en waarom?
tomaten leven ook dus waarom mag ik die massaal kweken en slachten voor mijn genot? waarom mag ik die in een oven duwen of levend verorberen?
Gewervelde dieren was het voorstel. Dat lijkt mij een mooie grens. Gewervelde dieren hebben een dusdanig complex zenuwstelsel en neurosysteem dat zij heel waarschijnlijk in staat zijn pijn en emoties te kunnen voelen.
appelfflap schreef:
OpSafari schreef: waarom dan geen probleem met het doden van het dier van een ander?
omdat ik met het dier van een ander geen emotionele band opgebouwd heb. of dit nu de kat vd buur is of die idiote mug die mij in de zomer terroriseert doet er niet toe.
Dat wilde ik horen.

En wat nou als anderen (bijvoorbeeld de buurman) wel een emotionele band met dat dier hebben? Dat telt niet?

En wat als Stijn je buurman is en je duwt een kalkoen de oven in? Wat dan nog het verschil met het konijntje van je dochtertje?
Laatst gewijzigd door OpSafari op 06 jan 2010 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Stijn Bruers
Banned

Bericht door Stijn Bruers »

Kitty schreef:
Dat wil ik nog wel even toelichten. Jij schreef dat juist dat fabrieksmatige in slachthuizen ingebracht is om de empathie met dieren tegen te gaan. Dit is grote onzin, het is een economisch probleem dat het op die manier moet, omdat er anders niet aan de vraag voldaan kan worden. Ik zou juist niet in een slachthuis willen werken vanwege dat fabrieksmatige lopende band werk.

Ik zou echter geen moeite hebben om een enkele kip op een boerderij de kop af te hakken. Wel zou ik dus moeite hebben honderden kippennekken eraf te zien gaan bij ondersteboven hangende kippen op een lopende band manier.
maar dat is een foute vergelijking.
Wat verkies je: één bedwelmde kip die daar aan een haak hangt slachten, of een bewuste kip vangen en eigenhandig doden? En niet met een doek over hun hoofd. En eventueel met een botte bijl zodat de kip niet meteen dood is...
Of wat verkies je: honderden bedwelmde kippen in een modern slachthuis slachten, of honderden kippen in een boerderij allemaal vangen en slachten?

En een nog belangrijkere vraag: wat is het gemakkelijkste: je eerste kip eigenhandig slachten (je hoeft zelfs niet de nek over te bijten, je kunt een mes gebruiken), of je eerste appel eigenhandig plukken en erin bijten (ja, erin bijten, zonder mes te gebruiken)? OK, die kip was waarschijnlijk aan het spartelen en dat maakt het er niet simpel op, dus laten we zeggen dat het hevig waaide en de tak van de appelboom ook heen en weer bewoog...
O ja, en nog iets: alvorens je eerste kip te slachten en appel te plukken, vertellen we over het leven van een kip en een appel. Die kip heeft kuikentjes waar ze voor zorgt, vertoont activiteit in hersengebieden die instaan voor emoties, kan waarschijnlijk zelfs empathie voelen met andere kippen omdat ze zus en zo reageert,... Stel dat je vanalles weet over de psychologie van een kip en van een appel. Wat is dan het gemakkelijkste te doden? En laten we het varken erbij halen. Je weet dat zo'n varken de intelligentie heeft van een 3-jarig kind (goed, een volwassen varken...). je weet dat ze een sterke moeder-big band hebben. Moeder zingt voor de kleintjes, knuffelt ze,... Ze kennen vrij complex spelgedrag, hebben noties van fair play, kunnen hun emoties tonen met gedrag en vocalisaties, kunnen schaamte voelen, en verontwaardiging als ze onrechtvaardig behandelt worden,... Goed: varken slachten of een grote zware pompoen in stukken snijden, wat is emotioneel het eenvoudigst?

By the way: ik heb vroeger zelf ook een haan geslacht en veel op een veeboerderij geholpen (varkens en melkvee)...
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

Stijn,

Ik krijg de indruk dat er een aantal mensen hier zijn op dit forum die het allemaal fantastisch vinden om dieren te doden.
Ongeloveloos
Banned

Stijn Bruers schreef:
By the way: en veel op een veeboerderij geholpen (varkens en melkvee)...

Je liegt dat je barst ! Van koeien (en hun gedrag) heb jij geen kaas gegeten !!!
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

Ongeloveloos schreef: Je liegt dat je barst ! Van koeien (en hun gedrag) heb jij geen kaas gegeten !!!
en jij weet precies hoe je ervoor moet zorgen dat ze geen gedrag meer hebben he :-)
Ongeloveloos
Banned

OpSafari schreef:Stijn,

Ik krijg de indruk dat er een aantal mensen hier zijn op dit forum die het allemaal fantastisch vinden om dieren te doden.

die indruk had je 3 maanden geleden ook al :^o
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

opsafari
Hij kan dus niet aanvoeren dat ik vleeseten niet zou mogen veroordelen omdat hij mijn niet-vlees eten niet veroordeelt.
aha je geeft toe dat je een ongelooflijke stromanner bent! Ik veroordeel jou niet dat is een feit waar je het zelf mee eens bent dus het zijn niet de vleeseters die de vega's aanvallen! Ontmaskerd! En tolstoy kan de boom in!

Hier weer scheve argumentatie
Word je niet gek van elke dag weer boter, kaas en eieren en groenten?
Hoezo? van Stijn mag ik niet eens eieren en kaas eten!
Wist je dat je om kaas te maken een stukje koeienmaag nodig hebt?
wist je dat dat bs is???
Had jij niet de pest aan honden? Of ben je gewoon bang voor ze?
Wat heeft dit met de discussie te maken? En neen ik hou van honden.

stijn
Maar nee, zowat 90% van de mensen loopt ontwijkend voorbij onze straattentoonstelling. Echt ontwijkend: in een grote boog, net de andere kant opkijken,...
Hoezo, en dat verbaast je?

Je streeft geen verbetering van de omstandigheden na, je wil enkel mensen dingen verbieden! Dat argument kan je niet breken! Waarom zouden mensen daarin gedesinteresseerd zijn? Niet haalbaar = verspilling van energie!

Macht en dogma zoals in religie en geloven, daarom de term vegangelisten, misschien begrijp je het nu?

Zucht, ik krijg ook zin in een slotje, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
appelfflap
Banned

OpSafari schreef: En wat nou als anderen (bijvoorbeeld de buurman) wel een emotionele band met dat dier hebben? Dat telt niet?
ik heb geen reden om het dier van de buurman af te maken dus zolang dat beest mij niet aanvalt, terroriseert edm heb ik geen reden om dat dier iets aan te doen.
OpSafari schreef: En wat als Stijn je buurman is en je duwt een kalkoen de oven in? Wat dan nog het verschil met het konijntje van je dochtertje?
met mijn dochtertje heb ik een emotionele band en met het kalkoen niet dus koop ik konijn in de supermarkt. waar wil je nu naartoe?
OpSafari
Banned

Bericht door OpSafari »

appelfflap schreef:
OpSafari schreef: En wat nou als anderen (bijvoorbeeld de buurman) wel een emotionele band met dat dier hebben? Dat telt niet?
ik heb geen reden om het dier van de buurman af te maken dus zolang dat beest mij niet aanvalt, terroriseert edm heb ik geen reden om dat dier iets aan te doen.
Als het beest eetbaar is heeft u wel reden dat te doen toch?
OpSafari schreef: En wat als Stijn je buurman is en je duwt een kalkoen de oven in? Wat dan nog het verschil met het konijntje van je dochtertje?
met mijn dochtertje heb ik een emotionele band en met het kalkoen niet dus koop ik konijn in de supermarkt. waar wil je nu naartoe?
U kunt ook het konijn van uw dochtertje de oven inschuiven, maar laat dat na om uw dochtertje niet te duperen.... Heeft uw dochtertje misschien emotionele b...

ach, laat ook maar.
Gesloten