God

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Scotfan
Geregelde verschijning

Bericht door Scotfan »

Bumblebee schreef: Dit is niet waar hoor, neem bijvoorbeeld Flavius Josephus, één of andere Romein, geen christen, die aan zijn superieur schreef over Jezus, "hij was de Gezalfde Gods (deze term was wel bekend bij de Romeinen die Palestina in hun bezit hadden), en heeft grote tekenen gedaan". Verder zijn Petrus en Paulus voor hun geloof in Christus gekruisigd, daar zijn ook Romeinse kronieken van.
Idd, ik meende ook al dat ik via documentaires (radio/TV) vele malen geschiedkundigen hoorde berichten dat er geschiedkundige bewijzen zijn dat Jezus wel heeft bestaan. Echter moet wel een kanttekening bij geplaatst worden dat de naam Jezus een veel voorkomende naam was.
Maar in Romeinse geschriften komt idd een persoon voor die zich de zoon van God noemde en die de naam Jezus droeg.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Bumblebee schreef:
Dit is niet waar hoor, neem bijvoorbeeld Flavius Josephus, één of andere Romein, geen christen, die aan zijn superieur schreef over Jezus, "hij was de Gezalfde Gods (deze term was wel bekend bij de Romeinen die Palestina in hun bezit hadden), en heeft grote tekenen gedaan". Verder zijn Petrus en Paulus voor hun geloof in Christus gekruisigd, daar zijn ook Romeinse kronieken van.
Iedere Joodse gezagsdrager was een 'gezalfde Gods', en Jezus was een veelvoorkomende naam. Eigenlijk zoiets als Jantje of Ruud, hier in Nederland. Het kan daarom niet als bewijs dienen voor het bestaan van de Jezus uit het christelijk geloof.
Het is daarom niet waardeloos. Het is interessant om dit soort dingen te onderzoeken en hier hypothesen rond op te bouwen. Dit geldt ook voor relikwieen als 'De lans van Longinus' of de Lijkwade. (al zijn documenten wel belangrijker). Maar het is geen bewijs. Het wordt pas bewijsmateriaal als de documentatie zeer gedetailleerd ingaat op de persoon en gebeurtenis, en dan moet het ook nog bevestigd worden door andere onafhankelijke bronnen. Dat een Romeins document iets zegt over een Rabbi die Jezus heette is hooguit een aanwijzing, maar geen bewijs.
ciao.. Devious... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Idd, ik meende ook al dat ik via documentaires (radio/TV) vele malen geschiedkundigen hoorde berichten dat er geschiedkundige bewijzen zijn dat Jezus wel heeft bestaan.

Zo zijn er ook zeer veel geschiedkundigen die beweren dat Jezus nooit heeft bestaan (zover zou ik zelf niet durven gaan, ik zeg hooguit dat er geen echte bewijzen voor zijn). Als het klopt dat er geschiedkundige bewijzen bestaan, dan ben ik benieuwd welke dat zijn. Als je dat beenderkistje bedoeld? Daarvan hebben ze al ontdekt dat het nep is.
Maar in Romeinse geschriften komt idd een persoon voor die zich de zoon van God noemde en die de naam Jezus droeg

Welke Romeinse geschriften zijn dat?

ciao.. Devious... 8)
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Jezus' fysieke bestaan nooit bewezen.

Bericht door jHenosch »

Dat Jezus (heel) misschien nooit echt zou hebben bestaan, maakt het verhaal van een G-d die zich solidair opoffert aan de mens ipv het eeuwige slachtoffer van de mens aan G-d, niet minder uniek.
De G-d die neerbuigt naar Zijn schepping en Zich als mens verkleedt als dienaar ipv te bedienen Koning en meelijdt met de mensen tot in den doet, was een trendbreuk die de Joden maar ook alle andere volkeren en religies in het Middenoosten nooit hebben kunnen begrijpen. Een Zich kwetsbaar opstellende G-d, ipv een Zich uitsluitend in den verre hemelen bevindende ongenaaktbare te bevrezen allah.

Jezus zei ook dat mensen die geloven zonder bewijs en uitsluitend geloven in de sterkte en robuustheid van het verhaal zelf, de beste gelovers zijn. Hoewel Hij daar zeker niet mee wilde zeggen dat men daarom geen onderzoek moest doen naar de feitelijke waarheidsgetrouwheid van het Woord.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 18 mar 2005 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Er is niemand die beweerd dat het verhaal niet uniek is. Het gaat er hier om of het waar gebeurd is.

Vriendelijke groet..
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Devious schreef:Er is niemand die beweerd dat het verhaal niet uniek is. Het gaat er hier om of het waar gebeurd is.

Vriendelijke groet..
Assume it was just simulation.
Plaats reactie