Discussie in beginsel met Jeroen over geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gerard_m
Superposter

Re: Discussie met Jeroen over geloof

Bericht door gerard_m »

@ Jeroen,
Welkom op dit forum... Ik val zo maar in een volop lopende discussie vanwege dit zinnetje:
Jeroen schreef:Zoals ik al eerder heb verteld ben ik nog onzeker over het vraagstuk of de bijbel mensen eeuwig naar de hel stuurt...Als de hel echter wel eeuwig is moet ik bekennen dat ik dat moeilijk te verkroppen vind.
Ik begrijp het concept dat sommige christenen aanhangen van een God die mensen voor straf naar de hel stuurt niet goed. Kun je het begrip "hel" niet gewoon zien als het alternatief voor "hemel" en is daar terecht komen niet gewoon het gevolg van je eigen keuzes? Als er geen alternatief voor de hemel zou zijn, is elk mens gedwongen om daar terecht te komen, of hij nu wil of niet. Daarmee verdwijnt elke vrije keuze en het hele concept van goed en kwaad ook.

In het boeddhisme bestaat zoiets als "karma", het gevolg van je eigen keuzes. Hier speelt een straffende God geen rol, maar kies je je eigen weg. In de richting van God of juist daarvandaan, daarin ben je vrij.

Misschien niet helemaal on topic maar slechts een overdenking.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

gerard_m schreef:@ Jeroen,
Welkom op dit forum... Ik val zo maar in een volop lopende discussie vanwege dit zinnetje:
Jeroen schreef:Zoals ik al eerder heb verteld ben ik nog onzeker over het vraagstuk of de bijbel mensen eeuwig naar de hel stuurt...Als de hel echter wel eeuwig is moet ik bekennen dat ik dat moeilijk te verkroppen vind.
Ik begrijp het concept dat sommige christenen aanhangen van een God die mensen voor straf naar de hel stuurt niet goed. Kun je het begrip "hel" niet gewoon zien als het alternatief voor "hemel" en is daar terecht komen niet gewoon het gevolg van je eigen keuzes? Als er geen alternatief voor de hemel zou zijn, is elk mens gedwongen om daar terecht te komen, of hij nu wil of niet. Daarmee verdwijnt elke vrije keuze en het hele concept van goed en kwaad ook.

In het boeddhisme bestaat zoiets als "karma", het gevolg van je eigen keuzes. Hier speelt een straffende God geen rol, maar kies je je eigen weg. In de richting van God of juist daarvandaan, daarin ben je vrij.

Misschien niet helemaal on topic maar slechts een overdenking.
Ik ben altijd blij wanneer een christen moeite heeft met de hel. Maar de manier waarop jij het wil oplossen, gerard_m, is niet eerlijk. In de gehele bijbel staat centraal dat mensen straf verdienen (bijv. Jer. 30:11) en God wraak neemt (bijv. Jer. 50:15) indien ze niet naar de boodschap willen luisteren. De hel moet dus in ieder geval als aktieve strafoplegging van Godswege gezien worden.
Born OK the first time
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Wanneer je de bijbel zou lezen als een letterlijk dictaat van God, heb je gelijk. Maar de schrijvers van boeken zoals Jeremia, zijn mensen die vanuit hun menselijke visie hebben geschreven en dus niet onfeilbaar zijn.

Rampen en ellende als straf van God is een begrijpelijke visie voor mensen uit die tijd (en voor sommige mensen ook in de 21e eeuw) maar geen logisch concept - naar mijn bescheiden mening.

het is trouwens niet mijn bedoeling om te veel in te breken in een lopende discussie :oops:
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

gerard_m schreef:Wanneer je de bijbel zou lezen als een letterlijk dictaat van God, heb je gelijk. Maar de schrijvers van boeken zoals Jeremia, zijn mensen die vanuit hun menselijke visie hebben geschreven en dus niet onfeilbaar zijn.

Heel leuk dat je dit zegt. Maar dan vraag ik me af of jij ooit wel eens het boek Jeremia hebt doorgelezen. Je kunt daar namelijk op elke bladzijde opnieuw en opnieuw lezen: "Jahweh richtte de volgende woorden tot de profeet Jeremia..." "Jahweh richtte zich bij monde van Jeremia tot...." "Dit zegt Jahweh van de hemelse machten"..."Daarom, dit zegt Jahweh, de God van Israël", "Luister dan naar de woorden van Jahweh, dit zegt Jahweh van de hemelse machten".... "Luister toch naar Jahweh, in wiens naam ik tot u spreek", "Maar nu ik u dit verteld heb luistert u niet naar de woorden waarmee Jahweh, uw God, mij naar u gezonden heeft"..."Nauwelijks had Jeremia deze woorden, waarmee hij door Jahweh, hun God, naar hen gezonden was gesproken, of Azarja en de andere eigengereide Judeeërs zeiden tegen hem: U liegt!"...

Indien je het eens bent met die pientere Judeërs van toen heb je natuurlijk gelijk met je weerwoord. Maar als ik het goed heb ben je nog nooit zo helder van geest geweest wat betreft de bijbel. Jij wil de woorden van Jeremia feilbaar laten zijn en tóch ook weer het woord van God laten zijn. Dat heeft geen pas.

Overigens is Jeremia niet de enige die het over de wraak en straf van God heeft. Het staat, zoals ik al opmerkte, centraal in de hele bijbel.
Born OK the first time
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Dat mag Jeremia zeggen, net als jij of ik kan zeggen dat we iets van God hebben gehoord. Maar zoals gezegd, als meneer Jeremia of wie dan ook zegt dat hij iets van God heeft gehoord, hoef ik dat niet letterlijk aan te nemen.

De bijbel claimt niet het letterlijke woord van God te zijn. Waarom zou ik hem dan zo lezen?
Indien je het eens bent met die pientere Judeërs van toen heb je natuurlijk gelijk met je weerwoord. Maar als ik het goed heb ben je nog nooit zo helder van geest geweest wat betreft de bijbel. Jij wil de woorden van Jeremia feilbaar laten zijn en tóch ook weer het woord van God laten zijn. Dat heeft geen pas.
Ik heb geen idee waar je deze ideeen op baseert. Ik laat de woorden van Jeremia nergens de woorden van God zijn.
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Rereformed schreef:
"Toen dacht Jahweh: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan 120 jaar blijven."

De bijbelschrijver weet zelfs wat God bij zichzelf denkt! Knap hoor. :lol:
Ah, dus daarom is het dat vrouwen ouder worden....

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeanne-Louise_Calment" onclick="window.open(this.href);return false;

De bijbel had het slechts over hij.....
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Rereformed
Moderator
Contacteer:

gerard_m schreef: Ik heb geen idee waar je deze ideeen op baseert. Ik laat de woorden van Jeremia nergens de woorden van God zijn.
Indien je het boek van Jeremia niet beschouwt als het woord van God dan vraag ik me af waarom je dan wél een hemel en een hel toch serieus neemt, want waarom zou je welk woord dan ook in de bijbel voor Gods woord moeten laten doorgaan? Je begon de discussie namelijk zo: "Kun je het begrip "hel" niet gewoon zien als het alternatief voor "hemel" en is daar terecht komen niet gewoon het gevolg van je eigen keuzes?" Daaruit maak ik op dat je hemel en hel neemt als zaken die blijkbaar wel bestaan.
Of is die opmerking van je enkel bedoeld voor Jeroen, omdat hij die begrippen serieus neemt? Maar indien zo, dan onderwerpt hij zich ook aan de uitspraken van goddelijke straf en wraak, en kan hij jouw suggestie toch niet opvolgen.
Born OK the first time
Destinesia

Bericht door Destinesia »

gerard_m schreef:De bijbel claimt niet het letterlijke woord van God te zijn. Waarom zou ik hem dan zo lezen?
Begrijp ik hier nu van een christen, dat de Koran, het boek Mormon, de Bhagavad Gita en de Wehkamp niet onder doen voor de Bijbel?
petals
Ervaren pen

Bericht door petals »

Jeroen° schreef: Ik ben erg benieuwd wat het woord zonde voor jou betekent en oproept.
Nou, voor mij roept het helemaal niks op want ik geloof er niet in. Maar het christendom veronderstelt een zondeval, waardoor de mens gedoemd is zijn hele leven op aarde te lijden, en een soort schuld naar god toe heeft die hij alleen goed kan maken door in Jezus als redder te geloven. Die is toch niet voor niets gestorven voor onze zonden? Zonder in hem te geloven kun je het sowieso vergeten. Als je nou gewoon zoals ik gelooft dat de mens helemaal niet slecht is, of een of andere stap naar god hoeft te maken om het in het hiernamaals te redden onder zijn loodzware zondenlast... dan heb je de hele berg aannames en theorieën van de bijbel helemaal niet nodig. Simpel toch?
Dat deze God zijn eigen geliefden niet kon veroordelen blijkt: "want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."
Huh? Maar hij heeft ze toch zelf gemaakt, hij is alwetend, almachtig dus hij wist wat ermee stond te gebeuren. Hij weet ook dat er een heleboel nooit zullen geloven. Het is als een mens die welbewust kinderen krijgt, ze een test geeft waarvan hij weet dat er een paar onmogelijk zullen slagen, en ze dan aan onmenselijke foltering blootstelt als straf. Nee, het is nog veel erger, want god is almachtig, van een mens zou je nog kunnen zeggen dat hij een fout maakt.
Zoals ik al eerder heb verteld ben ik nog onzeker over het vraagstuk of de bijbel mensen eeuwig naar de hel stuurt. Als het niet eeuwig is, maar zeg bijvoorbeeld 1 seconde, of 1000 jaar, dan is dat lijden uiteindelijk bedoeld om de hemel binnen te gaan, waarmee het vraagstuk rond het helse lijden dezelfde wordt als die van het aardse lijden. Daarover later meer.
Al was het maar een minuut naar de hel, dan zou het nog onmenselijk zijn. Doen lijden is voor mij simpelweg niet verenigbaar met liefde, klaar. Het verdient 0,0 respect. En lijden dat bedoeld is om de hemel binnen te gaan snap ik al helemaal niet. Misschien kun je dat uitleggen? Volgens mij staat er toch echt in de bijbel dat mensen het eeuwige vuur binnengaan waar de worm niet doodgaat... voor eeuwig verloren gaan.
Als de hel echter wel eeuwig is moet ik bekennen dat ik dat moeilijk te verkroppen vind. Anderzijds is er in mij wel sterk de gedachte dat zoiets toch zou moeten. Zie de hemel als een verzoening tussen man en vrouw. Is het dan niet moeilijk voor te stellen dat er verzoening zou zijn als de oorzaak van de breuk (vreemdgang bijvoorbeeld) nog aanwezig is of dat er geen erkenning is op dat gebied. Ik ken de God van de bijbel echter als een geduldig God die bovendien mensenharten kan bewegen. Ik heb dus grote hoop op de alverzoeningstheologie, die beter past bij een God als deze.
Het is grappig hoe jij precies dezelfde gedachtegang volgt als de moslims met wie ik heb samengeleefd. Zo erg zal god toch wel niet zijn? En hij is geduldig, hij geeft mensen een heel mensenleven de kans! Wow! Alleen staat in de bijbel / koran dus precies het tegenovergestelde: het is WEL zo erg want die hel die is er en velen gaan er heen, ondanks dat god het gewoon kon voorkomen want hij is immers almachtig. Nogmaals, er is verdorie helemaal geen verzoening nodig tussen god en de mens want dat is slechts een bouwsel van het christendom, alleen als je aanneemt dat de mens zondig is, zou je het nodig hebben maar dan alleen nog met een uitermate wrede god, absoluut geen liefdevolle. Als mijn man zou vreemdgaan zou ik weggaan en de eer aan mezelf houden, ik zou hem toch niet gaan folteren?
Wat betreft het vraagstuk van het aardse lijden, ik geloof dat God almachtig is en dat hij het kwaad gebruikt ten goede. Er is hoe dan ook iets mis op deze aardkloot, of God nou bestaat of niet. Wat dat betreft is het een vraag waar niet alleen christenen mee zitten, maar ook niet-gelovigen. Beiden hebben zo hun antwoorden natuurlijk. Ik geloof dat God de boel aan het fixen is, en soms met harde hand. Daarbij is het van essentieel belang om onderscheid te maken tussen straf omdat je het verdient, en straf als tuchtiging. Job kreeg bijvoorbeeld een hele hoop ellende over zich heen voor een relatief klein leerpuntje. Maar hij heeft er van geleerd en ongetwijfeld is hij God dankbaar. Je mag je dus, in goede en kwade tijden in de hand weten van almachtige God, die een eind goed al goed in het vizier heeft. Ik vind het zelf een hoopgevender antwoord dan het alternatief.
Nee, er is helemaal geen eind goed al goed want in het hiernamaals wordt het nog veel erger, velen naar de hel!! Nog meer lijden!! Dat heb ik echt nooit begrepen, hoe je het goed nieuws kan vinden om dat te horen. Een kleine groep, waaronder dan jij als ware gelovige, hopelijk naar de hemel, de rest het vuur in. Dat is goed nieuws? Ik zei een keer tegen mijn moslim-ex: ik heb het gevoel met dit wereldbeeld in een horrorfilm terecht gekomen te zijn, als dit echt waar is kan ik echt niet meer leven.

En wat ik al helemaal niet begreep van god: neem nou de moslims, of om het even welk ander geloof. Die geloven precies het zelfde over lijden, vertrouwen mateloos op god, net als de christenen, zitten dan volgens het christelijk geloof jarenlang te hopen en te smeken om de genade van god, lijden en denken ervan te leren, en worden alsnog in de hel gegooid want ze hebben het verkeerde geloof gekozen / de verkeerde lessen geleerd met hun beperkte menselijke verstand? Welke liefdevolle god zou dat kunnen toestaan? De macht van de duivel is blijkbaar groter dan die van god?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

@Petals
=D> Volgens mij som je de hoofdsom op van zowel christelijk- als moslimgeloof op een bijzonder scherpe manier: het is inderdaad een bouwerk van absurditeit op absurditeit.

Aan de basis van al deze absurditeiten ligt een zeer negatieve levensinstelling, negatief denken, zoals Jeroen het verwoordt: "Er is hoe dan ook iets mis op deze aardkloot, of God nou bestaat of niet. Wat dat betreft is het een vraag waar niet alleen christenen mee zitten, maar ook niet-gelovigen."
Jeroen is zo zeker van deze negativiteit dat hij voor het gemak ook maar even voor alle ongelovigen deze aardkloot tot iets problematisch kan maken.
Born OK the first time
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Destinesia schreef:
gerard_m schreef:De bijbel claimt niet het letterlijke woord van God te zijn. Waarom zou ik hem dan zo lezen?
Begrijp ik hier nu van een christen, dat de Koran, het boek Mormon, de Bhagavad Gita en de Wehkamp niet onder doen voor de Bijbel?
Dit suggereert dat er 2 categorieen boeken zouden zijn: (1) een boek door God geschreven en (2) alle overige boeken. De wereld is minder zwart-wit dan dat.

Dit is maar een voorbeeld, ik zie in deze hele discussie een fundamentalistische benadering van religie, waarin een tekst dicteert hoe je als mens moet denken. Als ik zou moeten kiezen, heb ik meer met de atheistische benadering dan de fundamentalistische, omdat je in de 1e plaats als mens zelf kan en mag nadenken. Ik geloof niet in een opperwezen die boeken schrijft als een dictaat en mensen gaat martelen als ze het boek niet volgen. Maar er zijn gelukkig meer smaken dan fundamentalist of atheist.

Ik ben benieuwd naar de visie van jeroen hierop en ik hoop dat hij nog gaat reageren (dit topic is als discussie met hem begonnen).
Jinny

Bericht door Jinny »

Destinesia schreef:
Per definitie rules de Wehkamp de andere vier voorbeelden. :D
Destinesia

Bericht door Destinesia »

gerard_m schreef:Dit suggereert dat er 2 categorieen boeken zouden zijn: (1) een boek door God geschreven en (2) alle overige boeken. De wereld is minder zwart-wit dan dat.
Verkeerd gesuggereerd. Je maakt er zelfs teveel woorden aan vuil. Ik zeg niets meer of minder dan dat dat alles volkomen mensenwerk is en niets anders. Gelovigen beweren (minimaal) dat 'God' veel en veel liever boeken schrijft of een speciale profeet (al dan niet met een magische wandelstok) met een speciaal lijntje aanstelt die Zijn Woorden mag doorgeven aan de 'gewone man', dan dat hij je persoonlijke voicemail inspreekt of Zich op televisie aan het oog van de mensheid toont. Haha goden lijken allemaal in één ding op elkaar.

Al die duizenden goden doen hetzelfde truukje:

1. Ze verstoppen zich opzettelijk.
2. Je moet in hun bestaan geloven.
3. Ze schrijven heilige boeken.
4. Je bent onwaardig en niet goed genoeg.
5. Ze verlangen van gelovigen dat ze nederig knielen omdat ze dat lekker vinden.
6. Je kunt deze lijst uitbreiden met nog veel meer belachelijke hobby's van verschillende goden
7. Anders denken christenen dat 6 punten satanisch klinken
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Hele leuke discussie! Maar Jeroen, waarom draai je om de hete brij heen? Je bent imo gewoon de zoveelste christelijke "cherrypicker"! Geef eens een concreet antwoord op de vraag van Jim! Waarom is een God noodzakelijk? Maar je draait er weer omheen en geeft geen concreet antwoord! Ik denk, als je echt eerlijk bent ten opzichte van jezelf, je jouw God meteen moet afschrijven! En dat is, geloof me, bijna onmogelijk! Maar als ik het kan, dan moet jij het zeker kunnen! Ik heb me er in het begin voor geschaamd, maar....zodra je eerlijk wordt tov jezelf, valt dat als een last van je schouders af! Kortom, treed eens buiten jezelf en kijk als een buitenstaander naar jezelf! Dan pas, denk ik, zie je hoe belachelijk je redenatie is! But...no hard feelings, doe ermee wat je wilt!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Samante

Bericht door Samante »

Destinesia schreef: Al die duizenden goden doen hetzelfde truukje:

1. Ze verstoppen zich opzettelijk.
2. Je moet in hun bestaan geloven.
3. Ze schrijven heilige boeken.
4. Je bent onwaardig en niet goed genoeg.
5. Ze verlangen van gelovigen dat ze nederig knielen omdat ze dat lekker vinden.
6. Je kunt deze lijst uitbreiden met nog veel meer belachelijke hobby's van verschillende goden
7. Anders denken christenen dat 6 punten satanisch klinken
Het bovenstaande is inderdaad de primitieve spiritualiteit van mensen, een godsbeeld dat van de betreffende god niet veel anders maakt dan een karikaturale spotprent. Niet iets om mee weg te lopen.

Een échte God, de Schepper van alles-dat-er-is, zou bovenstaande trucjes niet nodig hebben, want
1. Een dergelijke God zou zich overal en in alles openbaren en zichtbaar maken (het is aan ieder om die God ook op te merken);
2. Het geloof in een dergelijke God zou volstrekt onbelangrijk zijn en in geen geval een vereiste;
3. Die God zou als innerlijke waarheid communiceren met iedereen op alle denkbare manieren, eerder via gedachten en beelden in de geest dan via een antiek boek dat je toevallig moet aanspreken en dat geen verdere uitleg geeft dan via de ooit geschreven letters in dat boek;
4. Van onwaardigheid zou geen enkele sprake zijn, omdat een échte God almachtig en volmaakt is en er niets geschapen zou worden dat niet volmaakt is;
5. Van mensen wordt totaal niets verlangd of vereist, omdat een échte almachtige en volmaakte God volstrekt zonder enige behoefte is en niets van mensen nodig heeft om almachtig en volmaakt te zijn;
6. Een échte God maakt deel uit van de eigen schepping en het gehele leven is een expressie van die God, een empirische ervaring van God en ook de enige zinnige grond voor die schepping.
Plaats reactie