Besnijden is kindermishandeling

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Re: Besnijden is kindermishandeling

Bericht door Bram Kaandorp »

KluukKluuk schreef:Dat is reeds verboden en dat vind ik volkomen terecht.
Maar waarom dat wel, en mannelijke besnijdenis niet?

ik vraag je niet om consequent te zijn, ik vraag je waarom je de twee als verschillend ziet.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Inkonsekwent. Als ouders hun meisjes willen laten besnijden sta je achter het verbod van de overheid. M.b.t. jongensbesnijdenis om dezelfde reden wil je de overheid geen rol laten spelen.

Groet

kiks

edit. Ik zie nu dat Bram hetzelfde constateert.
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
KluukKluuk

Bericht door KluukKluuk »

Bram Kaandorp schreef:
Maar waarom dat wel, en mannelijke besnijdenis niet?

ik vraag je niet om consequent te zijn, ik vraag je waarom je de twee als verschillend ziet.
De kleine schaamlippen hebben een functie bij de seksuele belevenis, zij kunnen kunnen zwellen en hebben veel gevoelszenuwen. De voorhuid echter is gewoon een stukje huid.

Nogmaals ik ben geen voorstander van besnijdenis maar voor mijn weegt de vrijheid van de ouders op tegen de redenen om het niet te doen.
KluukKluuk

kiks schreef:
Inkonsekwent. Als ouders hun meisjes willen laten besnijden sta je achter het verbod van de overheid. M.b.t. jongensbesnijdenis om dezelfde reden wil je de overheid geen rol laten spelen.
Dat mag u best vinden, ik vind echter jongens- en meisjesbesijdenis twee verschillende dingen.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

KluukKluuk schreef:Dat mag u best vinden, ik vind echter jongens- en meisjesbesijdenis twee verschillende dingen.
Het zijn technisch gezien inderdaad twee verschillende zaken. Anderszijds wordt in beide gevallen de lichamelijke integriteit geschonden. Of ben je van mening dat ouders eigenaren zijn van kinderen.

Groet

kiks
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

KluukKluuk schreef:Dat mag u best vinden, ik vind echter jongens- en meisjesbesijdenis twee verschillende dingen.
Maar beiden gebeuren zonder instemming van degene die de ingreep ondergaat. Ik zie het verschil niet.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
aton

Bericht door aton »

KluukKluuk schreef: Omdat ik er helemaal niet voor ben dat de overheid maar gaat dicteren wat ouders wel en niet kunnen doen met hun kinderen. Er zijn uiteraard grenzen en dan vind ik dat de overheid moet ingrijpen maar niet bij zo iets futiels als het afsnijden van een stukje voorhuid.
He, ben je leesblind of zo ? Had ik het over de overheid om hierover te beslissen of over de kinderen zelf ( als ze meerderjarig zijn niet is te verstaan ) om hierover te beslissen. Dikke zaak als de overheid zijn verantwoordelijkheid zou willen opnemen en besnijdenis te verbieden. En wat betreft HIV, al eens iets over condooms gehoord, scheelt een stukje penis.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

KluukKluuk schreef:
Jim schreef:Kluuk kluuk, wellicht is deze posting je ontgaan?
Gaarne had ik hier je idee over.....
Dit nu verbieden, iets wat een eeuwenoude traditie is, ben ik op tegen. Ik vind dat de risico's zeer klein zijn, en er zijn zelfs ook enige voordelen met besnijdenis.

Ik vind dat de ouders moeten bepalen of zij besnijdenis van hun kinderen willen niet de overheid.
Eeuwenoude tradities zijn geen legitimatie. En de ouders mogen ook geen klein stukje oor af laten snijden een vingerkootje verwijderen of tepels die mannen toch niet nodig hebben.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
KluukKluuk

kiks schreef:
Het zijn technisch gezien inderdaad twee verschillende zaken. Anderszijds wordt in beide gevallen de lichamelijke integriteit geschonden. Of ben je van mening dat ouders eigenaren zijn van kinderen.
Ik ben van mening dat kinderen van niemand eigendom zijn, niet van hun ouders maar zeer zeker ook niet van de overheid.

Ik geloof dat een kind er het best bij gebaat is om door de ouders te worden opgevoed zij zullen over het algemeen het beste met hun kinderen voorhebben, alleen in extreme situaties vind ik moet de overheid ingrijpen, bijvoorbeeld als de ouders drugsgebruikers zijn of bijvoorbeeld gewelddadig tegenover hun kinderen zijn. Dat betekent voor mij dat onder normale omstandigheden de ouders zullen moeten bepalen wat het beste voor hun kinderen is en niet de overheid. Dat kan dus betekenen dat de ouders bepalen dat zij hun jongens willen laten besnijden of bijvoorbeeld hun kinderen naar een islamitische school willen sturen. Dat zijn zaken die voor mij tot de privésfeer behoren en waar de overheid niets mee te maken moet hebben.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Daarmee geef je ouders ook het recht meisjes te laten besnijden. Leg het verschil nou eens uit.

Groet

kiks
Doppelgänger
Bevlogen

Daar heeft de overheid, gezien artikel 11 van de Nederlandse Grondwet, wel degelijk iets mee te maken:
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Doppelganger schreef:Daar heeft de overheid, gezien artikel 11 van de Nederlandse Grondwet, wel degelijk iets mee te maken:
Ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam.
Dus die aardige puntoortjes bij het elfjesgeloof kan ik op mijn buik schrijven :(
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Doppelgänger
Bevlogen

Helaas! :D
KluukKluuk

Doppelganger schreef:Daar heeft de overheid, gezien artikel 11 van de Nederlandse Grondwet, wel degelijk iets mee te maken:
Maar dat geldt toch echt niet voor een stukje voorhuid. U zou dat nu wel kunnen willen, maar de realiteit is toch echt anders.

Besnijdenis is in Nederland niet bij de wet verboden, en als ik het goed begrijp is voor een verbod ook niet de politieke draagkracht aanwezig.

Gelukkig maar!
KluukKluuk

kiks schreef:Daarmee geef je ouders ook het recht meisjes te laten besnijden. Leg het verschil nou eens uit.
Ik heb reeds geschreven dat ik jongen- en meisjesbesnijdenis niet te vergelijken vind.

Vindt u het werkelijk te vergelijken?
Plaats reactie