Waarom mensen downloaden

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: Waarom mensen downloaden

Bericht door Jinny »

Eight track?
Gokje, ik weet het ook nu even niet.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

Jim schreef:MRI reken ik onder de sterke velden.
Daar zijn voorschriften voor indien je in de MRI kelder moet werken.
Daar is consumentenelektronica niet op voorbereid
Ik bedoelde dan ook dat SSD nog beter bestand is tegen regulier magnetisch veld dan HDD.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Als je digitaal download ben je er zelf verantwoordelijk voor hoe en waar je het bestand opslaat. Zelf ben ik nooit voorstander geweest van cd's/dvd's aangezien deze makkelijk beschadigd kunnen raken. Een beter systeem vond ik minidisc die ik nog in verschillende uitvoeringen heb liggen. Natuurlijk kan een elpee ook beschadigd raken maar met de overgang naar een nieuw medium mag je verwachten dat ze kijken naar factoren zoals bescherming tegen krassen. Op vinyl is het minder storend dan op een cd, die kun je vaak weggooien omdat de laser blijft hangen.

Ik heb in het verleden veel gedraaid als DJ en heb meer dan 1500 12" platen.Ik weet welke nummer op welke kant staat en heb een beeld van een nummer aan de hand van de hoes en stickerinfo. Ik kan ook aan de groeven zien wanneer er iets veranderd in het nummer. Dat beeld heb ik niet bij digitale dragers; hoe maak ik snel onderscheid tussen 1500 nummers op een USB-Stick?
Ik weet dat mijn collectie niet veel meer waard is, maar dat is niet erg. In muziek, film en PC-Games gaan de ontwikkelingen op technologisch gebied snel en weet je dat op een gegeven moment jouw dragers achterhaald zijn. Toch zal ik niet snel afstand doen van deze collectie, af en toe koop ik zelfs nog vinyl erbij.
Ik heb geen ambities meer om veel te draaien en zal niet overstappen naar een nieuwe drager zoals CD of software. Overigens snap ik de DJ's niet die zelf nog muziek pitchen op een digitaal medium want dat was alleen noodzakelijk op een mechanische drager zoals een platenspeler. Tuurlijk kun je zeggen dat het om een 'skill' gaat, maar de CD gaat echt niet sneller of langzamer draaien als je pitcht. Met CDs draaien is al lang achterhaald, tegenwoordig moet je voor de dag komen met software zoals Ableton of Traktor. En dan ga je niet meer zelf handmatig pitchen.

Hoewel de oude dragers prima voldeden (er is niets mis met vinyl luisteren op een goede installatie) komt er vanzelf een nieuw medium zoals de PC en moet je daar op inspringen. Het is in deze discussie niet de vraag welke drager het beste voldoet, maar hoe je moet omgaan met nieuwe medium en zaken zoals muziek, boeken, games en films. Ik ben zelf nooit een voorstander geweest van de grote maatschappijen die muziek door je strot proberen te duwen voor een veel te hoge prijs. Liever heb ik een kleinere maatschappij met een goede verstandhouding met de artiest die er nog een fatsoenlijke boterham aan kan verdienen. Die artiest moet ook vrij zijn om zelf te kiezen hoe het materiaal wordt aangeboden.

We weten allemaal dat kopiëren al decennia lang plaatsvindt. Binnen alle marktsegmenten gebeurt wel iets wat niet door de beugel kan en wat oogluikend wordt toegestaan. Maar altijd tot op zekere hoogte, en dan kan er worden ingegrepen. Ik kan me niet voorstellen dat dit nu ook niet het geval zal zijn. Op mijn vakgebied heb ik te maken met de Belastingdienst en weet inmiddels wel hoe ze te werk gaan. Als het uit de klauwen loopt wordt er ingegrepen en ook nog eens met terugwerkende kracht. En kom dan niet aan dat je het niet wist of dat iedereen het doet.
Op elke euro die niet wordt verkocht aan muziek/games/films/boeken loopt de Belastingdienst €0,16 mis. Kopieergedrag is ingecalculeerd maar wel tot op zekere hoogte. Er zal internationaal vast wel contact over zijn, dat is op andere gebieden ook het geval.

Ik denk dat uiteindelijk het de eindgebruiker behoorlijk lastig zal worden gemaakt om via Torrent-sites te downloaden. Cruciaal daarbij zal zijn de rol van de Providers en die zullen uiteindelijk overstag gaan. Voor een ICT-er is het niet zo moeilijk om te achterhalen wie er wat aan het downloaden is (en daarmee ook aan het uploaden is). Van het blokkeren hoeft dan geen sprake te zijn, maar wel van het belasten van de consument. Maw: als er een verdenking is dat je illegale content download en daarmee ook upload kun je de Belastingdienst achter je aankrijgen. Er is een mogelijkheid dat dit via de Providers gespeeld zal worden, dus afhankelijk van de hoeveelheid data betaal je veel of weinig. Met de huidige economische crisis die nog een jaar of 10 gaat duren zie ik dit als een mogelijkheid.

Overigens heb ik nog geen onderbouwde argumenten gezien waarom men denkt gratis te mogen downloaden. Zelf noemde ik al gierig en hebberig zijn :)
Blackadder
Ervaren pen

Bericht door Blackadder »

Bedankt voor je uitvoerige achtergrond verhaal lanier, het verheldert een boel mbt je positie.

Belangrijkste argument waarom men gratis denkt te mogen downloaden is heel simpel:

Omdat het MAG!
Downloaden via internet
Over het downloaden via internet bestaat vaak onduidelijkheid: wat mag wel en wat mag niet. Volgens de wet mag het volgende:

Muziek
Het downloaden van muziek via internet is toegestaan, mits het 'voor eigen oefening, studie of gebruik' is, zo vermeld de wet. Men betaald hier een kleine bijdrage voor bij de aanschaf van lege geluidsdragers, zoals een cassettebandje of cd-rom. Het uitlenen, verkopen of aan anderen laten luisteren is verboden. Hiervoor is toestemming van de auteur voor nodig.

Films
Downloaden van films is legaal indien het 'voor eigen oefening, studie of gebruik' is. Ook hiervoor wordt een kleine bijdrage gevraagd die als heffing op lege dvd's zit. Uitlenen of verkopen, verhuren of cadeau geven is zonder toestemming van de auteur illegaal.

Spellen
Downloaden van spellen is in zijn geheel verboden, ook voor eigen gebruik! Vaak wordt beweert dat indien men het originele spel bezit, het downloaden of kopiëren wel legaal zou zijn, dit is echter in strijd met wat de wet zegt. Zonder toestemming van de auteur mogen spellen en interactieve software niet gedownload of gekopieerd worden.

Nu kun je aandragen dat torrents dan niet mogen omdat die ook uploaden. Technisch gezien kun je de upload functie uitschakelen, zodat je niet in overtreding bent. Dat is wel parasitair gedrag, het zogenaamde leechen en wordt niet echt gewaardeerd omdat torrent technologie juist op samenwerklen gebaseerd is. Mensen die dit punt uit principe belangrijk vinden kunnen altijd nog gebruik maken van andere manieren om te downloaden, usenet is daar het beste voorbeeld van.

Zelf vind ik dat niet uploaden van torrents een beetje een onzinverhaal. De 1ste seeder die de torrent maakt zie ik als upload bron, die neemt het initiatief om een bepaald item beschikbaar te maken, de andere 'uploaders' zorgen er slechts voor dat een item dat al beschikbaar is, sneller verspreid kan worden.

De belastingdienst zal van ze langzalzeleven nooit niet de middelen hebben om achter uploaders aan te gaan zitten, ze kraken nu al in hun voegen en moeten schoorvoetend toegeven dat het controleren van de normale belastingaangifte van miljoenen particulieren en bedrijven al niet lukt. Als ze zich hier in de verre toekomst mee bezig gaan houden zal dat zijn nadat de huidige copyright wetgeving zal zijn aangepast aan de moderne tijd en de digitale economie groter is dan de traditionele economie. (detailhandel)

Voor een ICT er (ik ben er zelf een) is het wel degelijk moeilijk om te achterhalen wie wat aan het doen is op internet, zodra die persoon enkele eenvoudige stappen neemt om zijn privacy te beschermen. De meeste mensen nemen die stappen niet omdat er weinig reden is op dit moment om het te doen voor een brave burger. (En ook omdat het gros van de bevolking digibeet is en niet weet wat te doen)

Mocht er echter een noodzaak komen om het wel te doen, dan zal dit snel veranderen aangezien het werkelijk heel simpel is en ook digibeten het straks kunnen omdat er '1 click solutions' zullen komen om je anonimiteit te waarborgen. Deze zullen zelfs door de providers meegeleverd worden, net zoals de providers ook virusscanners en allerlei andere beveiliging zijn gaan meeleveren in de loop der jaren.

Met veel mankracht kan dan nog steeds wel een en ander worden getraceerd, maar dit is niet iets dat je op grote schaal kan gaan doen dus het helpt niet bij miljoenen file-sharing gebruikers.

Maar goed, ik verwacht niet dat de politiek filesharing verder gaat criminaliseren, maar eerder dat de regelgeving juist verder versoepeld gaat worden en aangepast gaat worden aan de realiteit.
May the Lord hate you and all your kind, may you be turned orange in hue, and may your head fall off at an awkward moment.'
Samante

Bericht door Samante »

Ik snap Lanier ook wel dat makers van films en muziek beloond moeten worden. Zelf kocht ik jarenlang, tot op een jaar geleden ongeveer, met regelmaat films op dvd. Ook ga ik regelmatig naar de bioscoop.
Maar kopen van dvd's is niet altijd eenvoudig, omdat veel incourante of gedateerde films moeilijk te krijgen zijn en vaak voor veel geld kunnen worden besteld.

Series kan ik met downloaden in alle seizoenen zien terwijl ze in de handel slechts voor 1 of 2 seizoenen te koop zijn.

Ik download nu films via nieuwsgroepen. Het werkt niet met torrents, uploaden is er in mijn geval niet bij.
Uploaden zou ik nooit gaan doen. De meeste films die ik zoek op de nieuwsgroepen vind ik daar ook en ook zijn het soms films die nog in de bioscoop draaien of moeten komen. Als ik zie dat een heel nieuwe film goed is wil ik die vaak toch nog in de bioscoop zien. Maar met downloaden zie ik ook veel bagger voorbij komen en ben ik blij dat ik daar geen geld aan heb uitgegeven.

Wat ik graag zou zien is dat oudere films, bijvoorbeeld in 3D, opnieuw in de bioscoop vertoond gaan worden. Avatar is een film die ik graag nog eens in de bioscoop wil zien in 3D. Maar bioscopen doen daar niet aan.

Muziek downloaden is mijn ding niet, ik heb muziek ook uiterst zelden aangekocht. Ik luister naar de gewone radio en naar internetradio. En soms via youtube.

Als ik soms bij een winkel scherp geprijsde dvd's zie wil ik die soms nog wel kopen. Helemaal als het bijzondere films zijn die je in de handel niet snel meer tegenkomt.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wat helaas onlosmakelijk is verbonden met techniek is veroudering en in principe verlies van eigendom. Stel dat je eind jaren '70 de Betamax video kocht van Rocky I en dat je nog steeds die film hebt willen kijken de afgelopen decennia. Dan heb je dezelfde film moeten kopen als VHS video, Laserdisc, DVD, BluRay, etc. Aangezien de dragers niet zijn gemaakt op duurzaamheid (CDs rotten onder je handen weg) kun je naar verloop van tijd niet meer naar het oude materiaal kijken, als je de apparatuur nog hebt. Het zou wat mij betreft eerlijker zijn om voor een upgrade te betalen i.p.v. het volle pond.

o.a. dit nog gevonden: http://webwereld.nl/nieuws/64734/2009-- ... -vuur.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Samante schreef: Ik download nu films via nieuwsgroepen. Het werkt niet met torrents, uploaden is er in mijn geval niet bij.
Volkomen legaal dus.
Lieve schat, bij mij kom je daar nog wel mee weg maar ik vrees dat Lanier op de ethische puntjes gaat wijzen. ;)
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Argumenten? :D
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Argumenten?
Het lijkt me volkomen duidelijk:

Lanier ken ik als nuchter en sluw, en die weet dat ie dit topic in the pocket heeft, nog wel met god en de bijbel achter zich, wat best opmerkelijk genoemd kan worden hier; gij zult niet stelen.
En van alles wat wij daar tegenin brengen gaat Lanier zeggen; maar dat blijft stelen.
Samante zie ik al een poging doen. ;)
Ik weet dat er christenen zijn die alles recht kunnen praten mbt gedrag en hiermee conflicterende Bijbelteksten, daar hebben we hier zelfs topics over, ik ga mij daar zelf niet aan wagen.

Gelukkig heb ik Lucifer achter me; stealing is heavenly, not to get caught is divine...
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Het christelijke, gij zult niet stelen, is gejat. 8*)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
collide

Bericht door collide »

ik heb ff wat verder onderzoek gedaan naar wat het nou eigenlijk een artiest oplevert qua verschillende verkopen zoals itunes, spotify, en cd en ik vond het vrij verrassend.

een artiest verdient op een cd 10% laten we voor het makkelijke ff een cd nemen van 16 euro verdient een artiest dus €1,60
de andere 90% word verdeelt over de: Distributie - Detailhandel winst - Publishing royalties - Verpakking & productie - Muziek vakbonden - Detailhandel overhead - Label overhead - Marketing/promotie - Label winst

een artiest verdient op spotify een kwart cent per stream een nummer moet zeker 400x gestreamed worden om 1 euro op te leveren voor de artiest.

een artiest verdient op itunes voor een verkochte track €0,25. de track wordt verkocht voor 1 euro en 75% ervan wordt verdeeld over de webwinkel, facilitaire bedrijf en platenmaatschappij.

in theorie zou dus als iedereen van itunes download en dus eerlijk betaald de artiest veel meer verdienen dan op een cd.

http://www.petermeindertsma.nl/blog/hoe ... st-per-cd/
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... utje.dhtml
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 37&t=90572
ik doe wat ik wil, en dat wil ik met jou delen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Wie betaalt er nog voor Games?
http://mobiel.nu.nl/pda/tech/435178-93- ... egaal.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

lanier schreef:Wie betaalt er nog voor Games?
http://mobiel.nu.nl/pda/tech/435178-93- ... egaal.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik moet zeggen dat ik al in geen tijden een spel heb gekocht.

Nee wacht, een jaar geleden ongeveer voor het laatst. Enemy Territory: Quake Wars.

Maar verder niet. Ik speel voornamelijk Open Source spellen, en die zijn voornamelijk gratis.

Niet dat dat de reden is dat ik alleen open source speel. De reden is dat ze veel beter worden onderhouden, en ook vaak meer een "personal touch" hebben. Ook zijn ze vaak meer op een niche gericht.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
collide

Bericht door collide »

lanier schreef:Wie betaalt er nog voor Games?

games moeten ze gewoon slimmer aanpakken, gewoon online uitbrengen zonder download of gratis download en als je beter wilt worden moet je items kopen of een premium account aanmaken, merk ik zelf op online games die houden het jaren vol op die manier en hebben niet het gezeik van illegale downloads.
ik doe wat ik wil, en dat wil ik met jou delen.
Jinny

Bericht door Jinny »

Is het heel erg als ik zeg dat ik geen spellen speel (laatste was onder W3.11, silent hunter?) en ook geen muziek of films meer download?
Plaats reactie