Moreel heeft te maken met gedragingen omtrent het moraal. Boodschappen gedragen zich niet, boodschappers wel.Jagang schreef: Deze zin loopt wat raar, maar om het antwoord eenvoudig te houden, zou ik zeggen dat we allemaal inspraak hebben mbt de vraag of een traditie immorele boodschappen in zich draagt, of dito gevolgen heeft. Wat de een niet immoreel vindt, kan door de ander wel als zodanig gezien worden.
In de ethiek is een waarde een grootheid waarvan de norm de manier is waarmee men de waarde nastreeft.Hoezo is de inhoud van traditie een waarde, en wat daar buiten staat een norm?
Een norm is een vereiste waaraan men moet voldoen, en een waarde is daar complementair aan.
In de beleving van veel mensen lijkt traditie juist de norm te zijn.
Neen (in mijn opvatting), traditie is de waarde. Stierenvechten (als gedraging) de norm. Traditie is een instrumentele waarde van de intrinsieke waarden (meestal) saamhorigheid en (culturele) eenheid.Nou ja, traditie is meer een norm dan een waarde.
Dat zou dan de norm zijn. Ik weet niet in hoeverre dat zo is, maar als een traditie bij "een volk hoort" dan zou je dat kunnen opvatten als een implicatie van "meedoen of je bent niet van dit volk".Dat merk je ook aan alle reactie's op de klagenden.
Eigenlijk vereisen traditie's dat je participeert, en "niet te moeilijk doet".
EenschMaatschappelijke normen en waarden kunnen m.i. vervolgens van invloed zijn op traditionele (amorele) normeringen.
Tuurlijk. Maar dat immorele slaat op de afwegingen en gedragingen van mensen, niet over tradities.Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je onder "immoreel" verstaat.
Daar kun je inderdaad ethische theorieën op loslaten als mens. Als traditie zelf is dat wat lastig.Als mensen menen dat een jaarlijks schouwspel waarbij een blanke man heerst over zijn zwarte knechten amoreel is, een verkeerde boodschap uitzendt, dan heb je gewoon een ethische discussie te pakken.
Als we het over gevolgen hebben, kies je al voor het utilisme. Je zou ook de plichtethiek (die, als ongeschreven regel, altijd zwaarder weegt dan het utilisme), of welke ethische theorie je ook zou willen... Maar dat neemt niet weg, dat tradities moraliteit ontgroeit zijn, en slechts een instrumentele waarde hebben.Wij kunnen ook niet altijd alle gevolgen overzien die de andere partij wellicht ondervindt van zo'n traditie.
Het staat vast dat jij en ik geen last hebben van zwarte pieten, maar impliceert dat ook dat anderen daar geen last van hebben?
Groet,
Bob