Ik denk niet dat dat de basis van ons bestaan is. De basis van ons bestaan is - denk ik - onze stofwisselingSam J schreef:@Peter van Velzen
Het paradoxale van mijn inhoud is precies datgene waar ik over struikel. Dit paradox vormt de basis van ons zijn of bestaan. Ik loop vast op het denken in causaliteit. Het meest voor de hand liggende is nog steeds dat de big bang ons bestaan heeft gevormd, maar hoe is de big bang tot stand gekomen, en hoe datgene wat de big bang tot stand heeft laten komen etc etc. Dit is het mysterie van het leven. Het eeuwige wordingsproces.
De oorzaak - indien er een is - van de big-bang is niet het mysterie van het leven, hoogstens het mysterie van de wetenschap. Het is degene die het wil begrijpen maar niet begrijpen die maakt dat het een mysterie is. En als de interpretatie van de big-bang als onstaan van de tijd juist is er ook nog geen eeuwig wordingsproces (maar dat komt misschien nog wel). Blijkbaar nemen mensen in hun zoektocht naar kennis altijd te veel hooi op hun vork. Ze willen het niet alleen weten, maar ook nog begrijpen. Soms is dat wat veel gevraagd, en moeten we ons erbij neerleggen, dat hij nu eenmaal zo is. . . .