Esoterisch Christendom

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pieter
Forum fan

Re: Esoterisch Christendom

Bericht door Pieter »

Mariakat schreef:
Pieter schreef: Alleen in die context ben ik atheïst.
Moeilijk hoor.
Atheïst = zonder godsgeloof.
Geloof je nu wel of niet in (één of andere) god?
Zonder godsgeloof wat betreft een god met menselijke eigenschappen.
Ik geloof dus niet in een andere god, omdat ik begin te begrijpen dat god nooit gescheiden als een "ander" gevonden kan worden.

Pieter schreef:
mariakat schreef: But what's in a name, ik ben namelijk ook de zoon van god verbonden met alles en iedereen en iedereen met mij... :wav:
Dus pantheïst en geen atheïst.
Eigen zienswijze, die christendom met pantheïsme moet verbinden?
Waarom anders daar de christelijke zoon van God bijhalen?
Voor de rest: geen idee wat voor naambordje op mijn geplakt moet worden. Misschien wel een vrijdenker die zich vrijdenkt met de gedachten van het licht.:sunny:
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Pieter schreef:
Mariakat schreef:
Pieter schreef: Alleen in die context ben ik atheïst.
Moeilijk hoor.
Atheïst = zonder godsgeloof.
Geloof je nu wel of niet in (één of andere) god?
Zonder godsgeloof wat betreft een god met menselijke eigenschappen.
Het is me volslagen onduidelijk.
Ben je nu wel of niet atheïst? :?:
Voor de rest: geen idee wat voor naambordje op mijn geplakt moet worden. Misschien wel een vrijdenker die zich vrijdenkt met de gedachten van het licht.:sunny:
Ik wil helemaal geen etiketje plakken, maar ben gewoon nieuwsgierig naar hoe jij staat tov. theïsme, voordat ik me verder kan verdiepen in jou uitleg over jouw filosofie.
Door mijn interesse in andere mensen probeer ik het steeds weer, maar ik kan hier geen wijs uit. :wink:

Ik heb de vraag expres zo gesteld en god met kleine letter, om juist geen bepaalde soort god of religie bordje op je te plakken.
Dus: Geloof je nu wel of niet in een god?
- De god van de monotheïsten heeft zijn naam met een hoofdletter, God (of een ander woord in een andere taal), omdat het er maar één is.
- Goden van andere religies hebben vaak andere specifieke namen, omdat het er meer zijn.
- Is het geen aparte entiteit, maar een beschrijving van bijv. "alles wat is" waar je zelf dus ook een deel bent, daar staat het voorvoegsel "pan" voor. Dus pantheïst. (met variaties)

Gewoon met ja of nee te beantwoorden.
- Is het nee, dan zijn we klaar, maar verwijder dan het woord god uit je vocabulaire, als je aan wil geven welke soort levensbeschouwing wel hebt.

- Is het ja, dan komt pas de vraag in welke god en/of hoe jij dan deze god, waar je wel in gelooft, ziet.

Dan kan ik je woorden misschien beter in een bepaald perspectief zien.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Mariakat,

Eigenlijk wil ik mij niet binden aan namen of omschrijvingen, omdat ze ook beperkend en binden kunnen worden, maar als je een benaming wilt past deze wel het beste.
Panentheïsme (Grieks: pan=alle, en=in en theos=god) is de zienswijze dat God immanent is in het gehele universum, dat het universum een deel is van God en dat God de drijvende kracht is in het universum. In tegenstelling tot pantheïsme, betekent panentheïsme niet dat het universum synoniem is met God. In plaats daarvan gaat panentheïsme ervan uit dat God meer is dan het universum: God is zowel transcendent als immanent. In veel theologische vormen wordt God daarom gezien als zowel de schepping, de universele moraal en de schepper daarvan.

Misschien mag ik het uitleggen met een voorbeeld van chocola, een voorbeeld voor sommige misschien te eenvoudig om serieus genomen te worden. Maar dat is okay, no big deal.

Van chocola (symbool dat staat voor mind/scheppingskracht) kan je veel vormen, figureren en beelden maken.Maar wat het "IS" kan je niet uitbeelden, dat moet je proeven. Scheppingskracht(god/chocola) is overal en in iedereen hetzelfde (het is liefde/het is zoet), echter wat het uitbeeld is verschillend. Om het heel en kort bondig samen te vatten: Deze wereld is de uitbeelding en heeft in die zin niets "met god/of wat je bent" te maken. Een chocolade konijn bestaat niet, alleen de chocola is werkelijk. Maar ook een monster van chocola is nog steeds zoet en is liefde.

Ontwaken is in mijn ogen dus niets anders dan weer zien waar alles uit is opgebouwd(verbeeldingskracht van je eigen mind) en zien wat is opgebouwd enkel beeld is en niet langer misleidend is om je mee te identificeren. Want als je proeft wat je bent heb je geen beeld meer nodig, is mijn ervaringsweg van ontwaken die ik stap voor stap wil leren gaan.

God is in alles, maar is niet wat het uitbeeld.God is zowel transcendent als immanent.

Misschien (iets) duidelijker hoe ik het zie. 8-[
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Pieter schreef: Eigenlijk wil ik mij niet binden aan namen of omschrijvingen, omdat ze ook beperkend en binden kunnen worden, maar als je een benaming wilt past deze wel het beste.
Panentheïsme (Grieks: pan=alle, en=in en theos=god) is de zienswijze dat God immanent is in het gehele universum, dat het universum een deel is van God en dat God de drijvende kracht is in het universum.
Duidelijk.
Theïst dus.
God is in alles, maar is niet wat het uitbeeld.God is zowel transcendent als immanent.

Niet echt, maar het is een begin.

Totdat je kwam met termen als "de zoon van God", dacht ik het zo ongeveer ook begrepen te hebben.
Door je zeer uitgebreide associaties en gedachtenspinsels lijk je het alleen maar veel ingewikkelder te maken. :wink:
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

hoog tijd om hier eens wat roet in het eten te gooien :D

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... en#p190431" onclick="window.open(this.href);return false;

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Pieter schreef:Mariakat,

Eigenlijk wil ik mij niet binden aan namen of omschrijvingen, omdat ze ook beperkend en binden kunnen worden, maar als je een benaming wilt past deze wel het beste.
Panentheïsme (Grieks: pan=alle, en=in en theos=god) is de zienswijze dat God immanent is in het gehele universum, dat het universum een deel is van God en dat God de drijvende kracht is in het universum. In tegenstelling tot pantheïsme, betekent panentheïsme niet dat het universum synoniem is met God. In plaats daarvan gaat panentheïsme ervan uit dat God meer is dan het universum: God is zowel transcendent als immanent. In veel theologische vormen wordt God daarom gezien als zowel de schepping, de universele moraal en de schepper daarvan.

Misschien mag ik het uitleggen met een voorbeeld van chocola, een voorbeeld voor sommige misschien te eenvoudig om serieus genomen te worden. Maar dat is okay, no big deal.

Van chocola (symbool dat staat voor mind/scheppingskracht) kan je veel vormen, figureren en beelden maken.Maar wat het "IS" kan je niet uitbeelden, dat moet je proeven. Scheppingskracht(god/chocola) is overal en in iedereen hetzelfde (het is liefde/het is zoet), echter wat het uitbeeld is verschillend. Om het heel en kort bondig samen te vatten: Deze wereld is de uitbeelding en heeft in die zin niets "met god/of wat je bent" te maken. Een chocolade konijn bestaat niet, alleen de chocola is werkelijk. Maar ook een monster van chocola is nog steeds zoet en is liefde.

Ontwaken is in mijn ogen dus niets anders dan weer zien waar alles uit is opgebouwd(verbeeldingskracht van je eigen mind) en zien wat is opgebouwd enkel beeld is en niet langer misleidend is om je mee te identificeren. Want als je proeft wat je bent heb je geen beeld meer nodig, is mijn ervaringsweg van ontwaken die ik stap voor stap wil leren gaan.

Wat een super metefoor. Ik ben gek op chocola, nu weet ik waarom. =D>
Dit meen ik serieus, ook als is het verpakt in een grapje!

Het is niet te simpel, het is precies goed. De identificatie van de vorm laat de chocolade soms anders smaken, daardoor vergeet je dat het chocolade is. En daar moet je dus door heen zien. Doet me ook denken aan een woordenwisseling die ik als kind ooit had in mijn familie. Elke soort pasta smaakt anders terwijl het toch van het zelfde is gemaakt. Je gaat je identificeren met de vorm en daarom denk je dat. Daar was men het dus niet mee eens.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Dank je Ingi,

Ja, onze verbeelding is zeer krachtig. Zo krachtig dat we er bang voor zijn, liever aan een beperkt beeld van ons zelf vasthouden dan te ontwaken.

Het volgende gedicht ken je misschien wel, maar toch... een geschenk nu gegeven aan jou:

"Onze diepste angst is niet dat wij onvolmaakt zouden zijn,
Onze diepste angst betreft juist onze niet te meten kracht.
Niet de duisternis, maar het licht in ons
is wat we het meeste vrezen.

Wij vragen onszelf af:
Wie ben ik om mezelf briljant, schitterend, geweldig te achten?
Maar wie ben jij om dat niet te zijn?

Je bent een kind van God!
Je onbelangrijk voordoen bewijst de wereld geen dienst.
Er is niets verlicht aan je klein te maken opdat
andere mensen zich bij jou niet onzeker zullen voelen.

Wij zijn bestemd om te stralen zoals kinderen dat doen.
Wij zijn geboren om de glorie Gods die in ons is te openbaren.
De glorie is niet slechts in enkelen,
maar in ieder mens aanwezig.

En als wij ons licht laten stralen geven we onbewust
andere mensen toestemming hetzelfde te doen.
Als wij van onze eigen angst bevrijd zijn
bevrijdt onze aanwezigheid vanzelf anderen."
Marianne Williamson
Ingi
Ervaren pen

Bericht door Ingi »

Ja, ken ik. En helemaal waar. Dank je.
Kennis is nog geen wijsheid. Alle wijsheid begint bij een diep ontzag voor de natuur.
DiMensie

Bericht door DiMensie »

Ingi schreef:Wat een super metefoor. Ik ben gek op chocola
Moet je toch eens een keer om kijken als je die chocola achter je laat,
dan blijkt het toch gewoon allemaal shit te zijn
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik weet dat ik onvolmaakt ben, maar dat roept bij mij geen angst op. In al mijn feilen is er wel een medemens die mij kan helpen. Het is slechs als wij ons alleen voelen, zonder medemensen om ons heen, dat de angst zich van ons meester maakt. Wie zorgt er voor mijn dagelijk brood als er geen bakker is? Wij helpt mij bij ziekte als er geen dokter is? Wie repareert de waterleiding als er geen loodgieter is?

zolang er genoeg medemensen zin. hoeven wij nergens bang voor te zijn.

Weest gerust
Wij zijn er nog , , ,
Ik wens u alle goeds
siger

Bericht door siger »

Peter van Velzen schreef:Het is slechs als wij ons alleen voelen, zonder medemensen om ons heen, dat de angst zich van ons meester maakt. Wie zorgt er voor mijn dagelijk brood als er geen bakker is? Wij helpt mij bij ziekte als er geen dokter is? Wie repareert de waterleiding als er geen loodgieter is?

zolang er genoeg medemensen zin. hoeven wij nergens bang voor te zijn.
Hulde.
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Peter schreef:Wie zorgt er voor mijn dagelijk brood als er geen bakker is? Wij helpt mij bij ziekte als er geen dokter is? Wie repareert de waterleiding als er geen loodgieter is?
Dank Peter, maar misschien is de belangrijkste wel die in je onderschrift.

Wie wenst mij alle goeds als er geen Liefde is?
Peter van Velzen
Site Admin

Pieter schreef:
Peter schreef:Wie zorgt er voor mijn dagelijk brood als er geen bakker is? Wij helpt mij bij ziekte als er geen dokter is? Wie repareert de waterleiding als er geen loodgieter is?

Aangezien de voorwaarde niet op gaat, is daar geen antwoord op.
Ik wens u alle goeds
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Peter van Velzen schreef:
Pieter schreef:

Aangezien de voorwaarde niet op gaat, is daar geen antwoord op.
:?:

Jij wenst mij toch alle goeds, dat moet wel van jou liefde komen. Toch?

En ik kan je verzekeren ...er is behoefte aan.

Ik accepteer het...bedankt.
Peter van Velzen
Site Admin

Pieter schreef: Jij wenst mij toch alle goeds, dat moet wel van jou liefde komen. Toch?

En ik kan je verzekeren ...er is behoefte aan.

Ik accepteer het...bedankt.
Bedenk dit elke keer dat iemand je goedendag zegt, en het leven wordt aanzienlijker prettiger.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie