Pieter schreef:Mariakat schreef:Pieter schreef:
Alleen in die context ben ik atheïst.
Moeilijk hoor.
Atheïst = zonder godsgeloof.
Geloof je nu wel of niet in (één of andere) god?
Zonder godsgeloof wat betreft een god met menselijke eigenschappen.
Het is me volslagen onduidelijk.
Ben je nu wel of niet atheïst?
Voor de rest: geen idee wat voor naambordje op mijn geplakt moet worden. Misschien wel een vrijdenker die zich vrijdenkt met de gedachten van het licht.

Ik wil helemaal geen etiketje plakken, maar ben gewoon nieuwsgierig naar hoe jij staat tov. theïsme, voordat ik me verder kan verdiepen in jou uitleg over jouw filosofie.
Door mijn interesse in andere mensen probeer ik het steeds weer, maar ik kan hier geen wijs uit.
Ik heb de vraag expres zo gesteld en god met kleine letter, om juist geen bepaalde soort god of religie bordje op je te plakken.
Dus: Geloof je nu wel of niet in een god?
- De god van de monotheïsten heeft zijn naam met een hoofdletter, God (of een ander woord in een andere taal), omdat het er maar één is.
- Goden van andere religies hebben vaak andere specifieke namen, omdat het er meer zijn.
- Is het geen aparte entiteit, maar een beschrijving van bijv. "alles wat is" waar je zelf dus ook een deel bent, daar staat het voorvoegsel "pan" voor. Dus pantheïst. (met variaties)
Gewoon met ja of nee te beantwoorden.
- Is het nee, dan zijn we klaar, maar verwijder dan het woord god uit je vocabulaire, als je aan wil geven welke soort levensbeschouwing wel hebt.
- Is het ja, dan komt pas de vraag in welke god en/of hoe jij dan deze god, waar je wel in gelooft, ziet.
Dan kan ik je woorden misschien beter in een bepaald perspectief zien.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.