Beste Henry,
U stelt dat er geschriften uit de eerste eeuw zijn, ik vraag welke en U antwoord “je zou kunnen denken aan evangelie van Thomas en Judas”.
Het gaat er om welke geschriften we kennen uit de 1 eeuw.
Niet welke geschriften er zijn waarvan sommigen menen dat ze wellicht wel eens uit eerste eeuw afkomstig zouden kunnen zijn geweest.
Ik ben het met U eens dat er van de tweede categorie veel zijn, maar het gaat om de eerste, mijn beste.
Nu heeft U al een paar keer zaken als 'zeker' gepresenteerd, die in het geheel niet zeker of zelfs onwaar zijn.
Dat vertroebeld een discussie onnodig.
De kerk beleidt de opstanding al ongeveer vanaf het jaar 0
Los van de opstanding is dit simpel niet waar omdat de kerk in het jaar 0 nog niet eens bestond. Ook niet ongeveer. Feitelijk weten we niets zeker over de eerste paar honderd jaar.
We hebben heel wat geschriften uit de 1e eeuw, waarin de gedachte dat Jezus is opgestaan wordt bestreden
Er bestaat geen enkel zo'n geschrift waarover geen twijfel bestaat. De aanname door U dat genoemde boeken uit de 1e eeuw stammen is net zo valide als dat ze uit het jaar 200 stammen. En de suggestie (zo men die er al in ziet) dat er een Jezus is geweest, is iets totaal anders dan de zekerheid dat die er is geweest.
vind je het niet een beetje vreemd, dat er zoveel (wetenschappelijke) moeite wordt gedaan om het bestaan van een fictieve figuur als Jezus te ontkennen?
Dit is in het geheel niet vreemd. Het is nodig om een aantal redenen:
- Er is 1689 jaar lang door kerk nogal wat aan geschiedvervalsing gedaan.
- Diezelfde kerk heeft veel moeite gedaan om hem als waar te presenteren.
- Het vergt nu eenmaal veel moeite om gelovigen te laten inzien dat hun levensdoel niets anders is dan gebakken lucht.
Tot slot, nog even over kinderen.
Het is een kenmerk van jonge kinderen (speciaal die in de leeftijd van Roodkapje verhalen) dat ze geen onderscheid maken tussen fictie en non-fictie. Ze weten het gewoon niet. Uw kinderen ook niet.
En als kinderen ouder worden vertel je ze van de tweede wereldoorlog (en de eerste ook, en alle godsdienstoorlogen). Dan zijn ze ouder en kunnen ze dat onderscheid wel maken.
Als U uw kinderen de ene avond over Roodkapje vertelde en de andere over Auschwitz, begrijpt U een paar fundamentele opvoedkundige zaken niet.
Het is nu al te laat, maar ze zullen het verschil niet weten tussen Hitler en de grote boze wolf.
Dit heeft waarschijnlijk nogal psycho-traumatische gevolgen voor uw kinderen.
Ik wilde veel sterkere bewoordingen gebruiken maar ik zal dat niet doen.
Al met al doet U hele vreemde, duidelijk onjuiste beweringen en daardoor komt U op mij niet geloofwaardig over.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)