@Axxyanus, ik zie je punt. Ik denk dat we het er allebei over eens zijn dat punt 2 niets uitmaakt. Ik heb teruggelezen om te zoeken waar ik stel of impliceer dat dit iets uitmaakt, maar ik zie het niet.
Het voorbeeld van het uitbranden van ogen met accuzuur heb ik trouwens niet anders behandeld. Zonder terug te lezen, volgens mij gebruikte ik het in de context van vaders die hun dochters niet willen laten leren, omdat een vrouw niet behoort te leren (niet expliciet vermeld, maar het voorbeeld gaat over de Islam en ik denk dat ik wel heb vermeld dat Harris dit voorbeeld gebruikt. Jij hebt het boek, het staat er vast in of niet? Misschien kan je het hier delen?).
Zijnoot: Ik heb het boek nog niet gelezen trouwens en ik denk dat ik de Engelse versie ga aanschaffen. Misschien begrijp ik dan beter je tegenstandpunt.
Wij kunnen evengoed vanuit religieuze idealen vertrekken en dan wetenschappelijk nagaan welk gedrag dat religieuze ideaal het best benadert en op die manier ook een moreel landschap schetsen. Dat moreel landschap zal er anders uitzien als dat van Harris maar het is het resultaat van de zelfde werkwijze.
Interessant dat je dit stelt... Ik denk juist het tegenovergestelde, dat als we dat doen, we uiteindelijk bij hetzelfde landschap aankomen als dat van Harris, juist omdat het op dezelfde werkwijze is gericht. Je zal namelijk een hoop religieus gedrag moeten laten vallen omdat de wetenschappelijke conclusies over wat juist is anders zullen zijn dan de religieuze stellingen van waaruit je vertrekt.
Nog eens helemaal vanaf het begin. Ik gebruik voor het gemak de definities van wikipedia:
Ethiek (Grieks: èthos, gewoonte of zedelijke handeling) of moraalwetenschap is een tak van de filosofie die zich bezighoudt met de kritische bezinning over het juiste handelen. In algemene zin probeert ethiek de criteria vast te stellen om te kunnen beoordelen of een handeling als goed of fout kan worden gekwalificeerd, en om de motieven en consequenties van deze handeling te kunnen evalueren. [...]
In de ethiek vraagt de filosoof zich af wat de uiteindelijke norm is voor het menselijk handelen. Hoewel in de omgangstaal ’ethisch’ in de betekenis van ’moreel’ wordt gebruikt, gaat het om twee verschillende gebieden: ’moraal’ is het zedelijk handelen zelf, terwijl ethiek de studie ervan is.
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethiek" onclick="window.open(this.href);return false;
Wij willen graag meer weten over de studie van zedelijk handelen. Waarom wil men weten wat juist handelen inhoudt? Waarom wil men weten wat als "goed" of "fout" kan worden gekwalificeerd?
1. Een mens handelt naar behoeften en kan zich bezinnen over dat handelen.
2. Daaruit volgt een oordeel, wat weer gebruikt kan worden voor verdere referentie. Deze informatie slaan we categorisch op.
3. Door ons bewustzijn en descriptieve vaardigheden kunnen we daardoor voorspellen wat er zal plaatsvinden na een handeling.
4. Onze behoeften bepalen dus door ons oordeel wat ons handelen gaat zijn.
Ik wil graag dat we het eens zijn over de volgende punten:
1. Ieder mens heeft behoeftes.
2. Het categorisch opslaan van oordelen gebeurt dualistisch: We spreken over bruikbaar of onbruikbaar, juist of onjuist, goed of kwaad, geslaagd of mislukt, waarheid of leugen.
3. Menselijke behoeften uiten zich in actie door het raamwerk wat is opgebouwd uit onze eerdere oordelen.
4. Dit proces van handelen naar oordelen, gebeurt zowel bewust als onbewust.
Omdat ieder mens behoeftes heeft zal er door ieder mens worden gehandeld. Onze ervaring bepaald ons handelen en omdat een mens nooit dezelfde ervaringen heeft zal de handelswijze per mens verschillen en zullen de voorkeuren anders zijn.
In de wetenschap onderzoekt men de verhouding tussen reden en gevolg met behulp van de wetenschappelijke methode waaruit theoriën volgen. Peter haalde al de evolutietheorie aan om bepaald gedrag te beschrijven. Zo heb je in de psychologie de ontwikkelingspsychologie, zelfbeschikingstheorie of de behoeftentheorie. Ik ga hier niet in detail op in.
Globaal kan je dus stellen dat er bepaalde behoeftes zijn die voor elk mens overeenkomen. We willen allemaal deze behoeftes bevredigen dus handelen we. Dit is een gegeven.
Het bewuste proces van het handelen zal dus geconcentreerd zijn op het bevredigen van behoeftes. Dit valt te beschouwen als "dat wat juist is volgt uit het bevredigen van behoeftes". Moralistisch/ethisch handelen gaat dus over de juiste manier om behoeften te bevredigen. We willen dus weten wat juist is om onze behoeftes efficiënt te kunnen bevredigen.
Je ontkomt er dan niet aan om de mogelijke acties van een mens en de gevolgen daarvan als basis te nemen bij het onderzoeken van wat ethisch juist is. Dit is prima wetenschappelijk te onderzoeken. Het enige wat Sam doet is de wetenschappelijke conclusie trekken dat we onbewust en bewust streven naar een zo hoog mogelijk welzijn. Dat op zich wordt weer een uitgangspunt.
Zonder de mens als kernpunt is er geen ethiek. Waarschijnlijk twijfel je daarom aan het bestaan van ethische kennis, omdat je op een of andere manier de context tot het menselijk handelen wil reduceren tot abstracte regels die ook op andere abstracte termen van toepassing zijn (tenminste dat gevoel krijg ik als ik je zo lees), maar dat is onmogelijk.
Je kan niet stellen dat "leven is goed", of "vuur is slecht", zonder de mens als context. Het zijn in ethische context, letterlijk waardeloze standpunten, standpunten zonder ethische waarde.