Aton schreef:Ik denk dat je je daarin vergist. Hem heeft helemaal geen hernieuwde interpretatie gegeven van de Torah, en dat kan je als we enigszins de evangeliën kunnen vertrouwen, dit zien onder Matt.5 : 17 - 19. Hij verklaard hierin geen jota aan de Wet ( Torah ) te willen wijzigen en veroordeeld hen die daar zou van afwijken. Wat hij predikte was net een oproep om zich opnieuw tot het joods geloof en de Wet te houden.
Dat klopt ook inderdaad, in principe was zijn leer niet nieuw; heel wat van zijn geboden, ook die van de vijand liefhebben, vind je ook terug in de Torah, hoewel dan vaak in andere bewoordingen. De farizeeën en Hij waren in veel dingen ook met elkaar eens, daarom discussieerden ze ook zoveel met elkaar (dat is een echt joodse traditie; hoe meer je het eens bent met elkaar, hoe meer je daarover met elkaar twist... en ook met God).
Maar, als we inderdaad even van de evangelieën mogen uitgaan, geeft hij een aantal geboden ook een nieuwe, radicalere dimensie. "Er staat geschreven / de ouden hebben gezegd... maar Ik zeg u." Ook legt Hij bijvoorbeeld het sabbatsgebod op een veel liberalere manier uit en betrekt Hij het ook veel meer op zichzelf ("Kom bij Mij, Ik zal u rust geven") en legt Hij sowieso meer de nadruk op liefde en mededogen, op de "geest van de wet," dan op het strikt naleven van voorschriften en geboden.
Hij gaat dus uit van het vertrouwde, keurt deze ook niet af, maar geeft deze een nieuwe, frisse inhoud. Dat is dan ook inherent aan het jodendom toen en nu: de Torah moet steeds opnieuw worden uitgelegd, geïnterpreteerd.
Van de mythische versie Jezus ga je natuurlijk geen spoor van terugvinden, maar van een historische Jezus wel. Ik denk hierbij aan bv. aan het vinden van zijn graf.
http://thehumanist.com/magazine/march-a ... his-family" onclick="window.open(this.href);return false;
Men zal uiteraard alles in het werk stellen om deze site en het onderzoek in een kwaad daglicht te plaatsen. De belangen in het spel zijn te groot.
De waarheid zal uiteindelijk altijd zegevieren, dat is wat ik geloof. God of geen God. Denk ook niet dat je te snel in complotdenken moet vallen, hoewel wetenschappers inderdaad niet zelden ook minder wetenschappelijke belangen hebben bij bepaalde onderzoeken en ook uit minder zuiver motieven hun conclusies kunnen trekken. Het zijn ook maar mensen.
Misschien heb je gelijk, dat kan best, maar dat hoeft dus niet. Dat zou dan degelijk uitgezocht en aan het licht gebracht moeten worden met duidelijke bewijsvoering.
Wat ik van die site begrijp, is er vooral veel discussie over de vondst en de identiteit van het graf en kan men dus niet per se met zekerheid stellen dat het echt het graf van Jezus zelf zou zijn. Uiteraard zijn daar nu dus verschillende (soms stellige) meningen over, zo begrijp ik, maar de tijd en verder onderzoek zal leren wat er uiteindelijk waar zal zijn en niet.
Iets dus om wellicht in de gaten te houden, maar niet iets waarover ik mij zorgen zal gaan maken of zo.