open mind forum

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Samante

Bericht door Samante »

Erik schreef:
Ray schreef:
Erik schreef: Het is nu juist die zogenaamde 'liefde' waaraan de christen zich spiegelt die voor een bekrompen gevaarlijke denkwereld zorgt!
De god uit de bijbel heeft niets met liefde te maken, dat is meer dan duidelijk als je die bijbel leest.
Jammer, dat veel gelovigen daar anders over denken.
Niet alleen jammer, maar eerder kortzichtig!
De abstracte denkwijze vol tegensprekingen in die gevaarlijke religieuze denkwereld draagt grotendeels bij aan de enorme chaos waarin deze wereld verkeert.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Samante schreef:
Ray schreef:
cymric schreef:Ehm, deze site wellicht? :wink:
Ehm... dit forum kun je niet echt open minded noemen. Je moet hier bijvoorbeeld atheïst zijn, want anders word je irrationeel, egocentrisch, narcistisch, kleuterniveau-denkend, en voor ik weet niet wat nog meer uitgemaakt. Of je wordt in de negeerhoek gezet. :roll:
Dat is dus helemaal niet waar Ray. Ik heb mezelf voorgesteld als spiritueel toen ik hier binnenkwam. Dit heeft geleid tot een discussie van 108 berichten in het topic Samante's spiritualiteit (forum Occultisme/New Age).
Allemaal kritische en belangstellende vragen van deelnemers aan dit forum en ik heb niet een enkele keer het idee gehad dat men mij weg wilde hebben. Kritische vragen stelde men wel en dat vond ik prima ook omdat men mij daarmee ook een spiegel voorhield.
Ik heb alle vragen beantwoord en op een gegeven moment leek iedereen min of meer tevreden (als dat niet zo is hoor ik het graag).

Kritische vragen moeten kunnen en zeggen per definitie niets over het 'open minded' zijn van deelnemers aan het forum. Het kan echter zijn dat je een voor jou te zwaar kaliber forumdeelnemers hebt getroffen.
:D fbs33
Ray

Bericht door Ray »

Bedankt voor alle tips. En bedankt voor de leuke pm's!

Jullie hebben al gemerkt, dat ik min of meer verdwenen ben. Maar ik heb onlangs van wat mensen gehoord, die hier ook deelgenomen hebben aan dit forum.

Wat ik eigenlijk daarom alleen nog wou zeggen:

Ik kwam hier heel enthousiast binnen. Ik ben nog steeds enthousiast, maar wel minder naiëf. Wat wel jammer is: ik had een heel positief beeld over atheïsten. Dat is voor een groot deel verdwenen. Dat vind ik eigenlijk jammer, dus blijf ik hier nu weg.

Misschien een tip voor sommige atheïsten (dus niet allemaal!) hier: sla het positieve beeld dat mensen van atheïsten hebben, niet met een paar grote klappen de grond in. Is voor alle partijen jammer, heb ik gemerkt.
Make love, not war.
Gerard
Bevlogen

Bericht door Gerard »

Ray schreef:ik had een heel positief beeld over atheïsten. Dat is voor een groot deel verdwenen. Dat vind ik eigenlijk jammer, dus blijf ik hier nu weg.
Wat heeft jouw beeld van atheïsten zo drastiche gewijzigd?
Misschien is de conclusie dat atheïsten ook maar gewoon mensen zijn. Zo heb ik mezelf althans wel altijd beschouwd.
"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwig maakt met argumenten."
Friedrich Nietzsche
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Ray schreef:Ik ben blij, dat tenminste nog iemand naar een wolk kijkt. Ik heb een pb gekregen, dat ik moet oppassen met wat ik hier schrijf, want er zijn al "mensen ondergedoken" om hun ideeën. Vandaar dat mijn avatar weg is, mijn profiel is versoberd etc. Ik ben voorzichtig geworden.
Beste Ray, wat ben je nu toch de waarheid aan het verdraaien. Ik heb je willen waarschuwen voor het feit dat jouw e-mail adres en internet site te gemakkelijk naar jouw als persoon verwijst. Ik heb je ervoor gewaarschuwd dat veel mensen mee kijken en ik al diverse mensen ken die via een forum op die manier in de problemen kwamen.

Ik heb duidelijk aangegeven dat deze praktijk helaas een veel voorkomend gebeuren is in internetland, nu begin je er mij zwart mee te maken, erger nog, dit hele forum. Ik heb expliciet aangegeven dat ik van geen enkel lid van dit forum dit soort wanpraktijken verwacht. Destijds bedankte voor deze tip. Helaas heb ik de posts niet meer, maar ik ga niet achterbaks doen, jij wel....je leeft er van!
Ray schreef:Misschien een tip voor sommige atheïsten (dus niet allemaal!) hier: sla het positieve beeld dat mensen van atheïsten hebben, niet met een paar grote klappen de grond in. Is voor alle partijen jammer, heb ik gemerkt.
Ja Ray, je hebt gelijk, ik zal in het vervolg nooit meer commentaar geven op topics ingebracht door "open minded" mensen, en ik zal in het vervolg helemaal nooit meer ventileren dat ik godsdienst irrationeel vind, ik ben maar een atheïst immers, en ik moet ook een beetje rekening houden met de zwakke maagjes van overtijdse hippies....
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Beste Ray.
bad_religion schreef:
Ray schreef:Ik ben blij, dat tenminste nog iemand naar een wolk kijkt. Ik heb een pb gekregen, dat ik moet oppassen met wat ik hier schrijf, want er zijn al "mensen ondergedoken" om hun ideeën. Vandaar dat mijn avatar weg is, mijn profiel is versoberd etc. Ik ben voorzichtig geworden.
Beste Ray, wat ben je nu toch de waarheid aan het verdraaien. Ik heb je willen waarschuwen voor het feit dat jouw e-mail adres en internet site te gemakkelijk naar jouw als persoon verwijst. Ik heb je ervoor gewaarschuwd dat veel mensen mee kijken en ik al diverse mensen ken die via een forum op die manier in de problemen kwamen.....
Ik vermoed dat jij de waarschuwing helemaal verkeerd hebt begrepen. Dat was helemaal niet bedoeld als verkapt dreigement, maar als waarschuwing omdat er mensen meelezen (die geen lid van dit forum zijn) met slechte bedoelingen. Een bedankje voor deze tip zou meer op z'n plaats zijn denk ik.

En ten tweede wil ik nog even kwijt dat ik vind dat jij teveel generaliseert. Je scheert iedereen over dezelfde kam, althans, dat komt wel zo over.

Een vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Ray

Bericht door Ray »

Devious schreef:Beste Ray.
bad_religion schreef:
Beste Ray, wat ben je nu toch de waarheid aan het verdraaien. Ik heb je willen waarschuwen voor het feit dat jouw e-mail adres en internet site te gemakkelijk naar jouw als persoon verwijst. Ik heb je ervoor gewaarschuwd dat veel mensen mee kijken en ik al diverse mensen ken die via een forum op die manier in de problemen kwamen.....
Ik vermoed dat jij de waarschuwing helemaal verkeerd hebt begrepen. Dat was helemaal niet bedoeld als verkapt dreigement, maar als waarschuwing omdat er mensen meelezen (die geen lid van dit forum zijn) met slechte bedoelingen. Een bedankje voor deze tip zou meer op z'n plaats zijn denk ik.

En ten tweede wil ik nog even kwijt dat ik vind dat jij teveel generaliseert. Je scheert iedereen over dezelfde kam, althans, dat komt wel zo over.

Een vriendelijke groet...
In de eerste plaats heb ik ook bedankt voor die pm. En mijn citaat hierboven is toch niet slecht? Ik maak niemand zwart. Ik bedoel echt letterlijk, dat ik gewoon voorzichtig ben geworden, dankzij die vriendelijk bedoeld zijnde pb! De enige die dus een zwarte piet krijgt toegeschoven is dus degene, die blijkbaar rare dingen doet, als hij teveel van je weet. (Wie dat is, weten we dus niet!) Ik zie het dus niet als een dreigement van bad_religion, maar wel als waarschuwing voor "gekken" die hier meekijken. Zo was die pb ook echt bedoeld, hoor! Ik heb 'm niet bewaard, maar zo kwam hij in ieder geval wel op mij over! Ik verdraai dus niets, maar word alleen verkeerd begrepen.

Natuurlijk generaliseer ik, als ik zeg, dat ik een negatief beeld heb gekregen van atheïsten. Dat realiseer ik me ten zeerste. Daarom kom ik hier niet zo vaak meer. Ik wil namelijk voorkomen, dat ik echt ga generaliseren.

Voor GH: wat mijn beeld van atheïsten heeft gewijzigd? Ik heb hier aan een paar topics meegedaan en kreeg daar hele negatieve reacties. Ik ging hier heen met het beeld, dat atheïsten heel erg open staan voor verschillende denkbeelden. Ik schrok ervan hoe fanatiek enkele van hen reageerden, als je iets schreef, wat zij "onzin" vonden. Kort geleden hoorde ik van drie andere mensen, die hier op het forum zaten, dat zij al een tijdje weg zijn, omdat zij dezelfde ervaring hadden. Tsja, dan wordt een positief beeld, toch vanzelf wat minder rooskleurig.
Make love, not war.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Ray schreef:Ik ging hier heen met het beeld, dat atheïsten heel erg open staan voor verschillende denkbeelden.
Dat je van 'vrijdenker' in de war raakt, ala. Sommigen nemen dat wel héél erg letterlijk en verwachten dat je ook de onzinniger dingen des levens serieus overdenkt---en raken gepikeerd als er toch een zekere structuur in het denken blijkt te zitten die onzin niet erg serieus neemt.

Maar denken dat atheïsten heel erg open staan voor verschillende denkbeelden... Neem me niet kwalijk dat ik het zeg, maar dat is toch erg naïef gedacht. Een atheïst is iemand die niet in goden gelooft en verder niets, dus op wat voor manier is dat 'openstaan'...? Sommige atheïsten moeten NIETS hebben van religie en zullen het te vuur en te zwaard bestrijden, de anderen zijn het gewoon en daarmee uit. Er zitten bij wijze van spreken nette huisvaders tussen, maar ook dolgedraaide psychopaten.

Weet je heel zeker dat de die twee begrippen niet met elkaar verwart?

@Devious: is er een korte beschrijving ergens op freethinker om het verschil aan te duiden zodat mensen hier niet komen met het verkeerde idee in hun achterhoofd?
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

cymric schreef: @Devious: is er een korte beschrijving ergens op freethinker om het verschil aan te duiden zodat mensen hier niet komen met het verkeerde idee in hun achterhoofd?
http://www.freethinker.nl/vrijdenker.htm#boven
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
bad_religion

Bericht door bad_religion »

Een atheïst is iemand die niet in goden gelooft en verder niets, dus op wat voor manier is dat 'openstaan'...? Sommige atheïsten moeten NIETS hebben van religie en zullen het te vuur en te zwaard bestrijden...
Sommige atheisten worden in hun prive en werk leven ook te vuur en te zwaard bestreden, juist met de woorden "je bent niet open minded", vaak in discussie waar de bijgelovige geen argumenten te berde brengt maar alleen maar beschuldigingen. Ray heeft hier ook prima aan dit beeld voldaan, kan zelf geen kritiek hebben en schuift dat af naar het ontbreken van "open minded" zijn van die gemene atheisten, die ook nog ens zeggen wanneer ze iets onzin vinden. vrijdenken wordt ten onrechte geassocieerd met kwakkeloos alles aannamen. Het is Ray zelf die de gebeten hond speelt maar nog maar bitter weinig van argumentatie heeft laten zien dan het beschuldigende vingertje. En dat er mensen weg zijn? Dat gebeurt wel vaker in situaties waar argumentatie verder gaat dan aanname van de premisse "overtuiging". Mijns inziens is het geoorloofd om broddelpraat aldus te benoemen, ik hoef mezelf niet te verplichten met jan en alleman mee te doen in de mallemolen van "aanname". Als mensen als Ray niet tegen kritiek kunnen, niet kunnen accepteren dat een atheïst godsdienst, de ziel, etc. irrationeel vinden dan hebben mensen als Ray atheïsme geeneens begrepen. Maar wel het beschuldigende vingertje uitsteken.

Wat mij betreft vertrekken er nog wat meer fantasten van dit forum, broddelpraat is er al genoeg in de wereld...
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Hallo Ray.
Ray schreef: In de eerste plaats heb ik ook bedankt voor die pm. En mijn citaat hierboven is toch niet slecht? Ik maak niemand zwart. Ik bedoel echt letterlijk, dat ik gewoon voorzichtig ben geworden, dankzij die vriendelijk bedoeld zijnde pb!
Oké, dan is dat duidelijk. Sorry als ik je verkeerd heb begrepen.
De enige die dus een zwarte piet krijgt toegeschoven is dus degene, die blijkbaar rare dingen doet, als hij teveel van je weet. (Wie dat is, weten we dus niet!)

Oh, ik weet dat wel. Ik ga er niet teveel over zeggen, maar het betreft mensen die er niet van houden dat 'profeten' als Jezus en Mohammed 'beledigd' worden. De waarschuwing was, gezien de titel van jouw topic ('Jezus is gay') zeer terecht.

Een vriendelijke groet....
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

... bad_religions grote tirade gesnipt...
Jaja, 't is al goed. Ik gebruikte het gedrag van de atheïst alleen maar om aan te geven dat er een vreselijk diverse groep mee wordt aangeduid, die dus ook op veel verschillende manieren denkt. Niet als expliciet voorbeeld. Waar het mij om ging is hoe iemand kon denken dat een atheïst overal voor openstaat.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Ray

Bericht door Ray »

cymric schreef:
Ray schreef:Ik ging hier heen met het beeld, dat atheïsten heel erg open staan voor verschillende denkbeelden.
Dat je van 'vrijdenker' in de war raakt, ala.

Maar denken dat atheïsten heel erg open staan voor verschillende denkbeelden... Neem me niet kwalijk dat ik het zeg, maar dat is toch erg naïef gedacht. Een atheïst is iemand die niet in goden gelooft en verder niets, dus op wat voor manier is dat 'openstaan'...?

Weet je heel zeker dat de die twee begrippen niet met elkaar verwart?
Helaas ben ik nu inderdaad niet meer zo naïef. Met openstaan bedoel ik overigens niet, dat je zelf alles maar gelooft. Ik ben zelf gelovig, maar sta zeker open voor atheïstische denkbeelden. Maar het blijkt dus nu dat ik "vrijdenker" heb verward met "open mind". Weer wat geleerd!
Make love, not war.
Ray

Bericht door Ray »

bad_religion schreef:
Een atheïst is iemand die niet in goden gelooft en verder niets, dus op wat voor manier is dat 'openstaan'...? Sommige atheïsten moeten NIETS hebben van religie en zullen het te vuur en te zwaard bestrijden...
Sommige atheisten worden in hun prive en werk leven ook te vuur en te zwaard bestreden, juist met de woorden "je bent niet open minded", vaak in discussie waar de bijgelovige geen argumenten te berde brengt maar alleen maar beschuldigingen. Ray heeft hier ook prima aan dit beeld voldaan, kan zelf geen kritiek hebben en schuift dat af naar het ontbreken van "open minded" zijn van die gemene atheisten, die ook nog ens zeggen wanneer ze iets onzin vinden. vrijdenken wordt ten onrechte geassocieerd met kwakkeloos alles aannamen. Het is Ray zelf die de gebeten hond speelt maar nog maar bitter weinig van argumentatie heeft laten zien dan het beschuldigende vingertje. En dat er mensen weg zijn? Dat gebeurt wel vaker in situaties waar argumentatie verder gaat dan aanname van de premisse "overtuiging". Mijns inziens is het geoorloofd om broddelpraat aldus te benoemen, ik hoef mezelf niet te verplichten met jan en alleman mee te doen in de mallemolen van "aanname". Als mensen als Ray niet tegen kritiek kunnen, niet kunnen accepteren dat een atheïst godsdienst, de ziel, etc. irrationeel vinden dan hebben mensen als Ray atheïsme geeneens begrepen. Maar wel het beschuldigende vingertje uitsteken.

Wat mij betreft vertrekken er nog wat meer fantasten van dit forum, broddelpraat is er al genoeg in de wereld...
De enige die nu zielig doet, ben jij zelf. Want blijkbaar word je zelfs privé en op je werk lastig gevallen. Ik zeg alleen maar, dat ik een negatief beeld krijg van atheïsten. Dat is verder niet zo zielig voor mij, hoor. Ik vind het alleen jammer. Ik ben hier ook niet degene die vindt dat iedereen alles maar kwakkeloos moet aannemen. Daar zijn sommige mensen hier zelf erg goed in. En dat ik atheÏsme verkeerd heb begrepen? Ik ken atheïsten die een heel andere zienswijze hebben dan jij. Natuurlijk vinden die geloof ook irritationeel, maar zij staan wel open voor mensen die wel geloven. Net zoals dat ik "atheïsme" irrationeel vindt. Maar ik sta zeker open voor mensen die positief beide kanten kunnen bekijken!
Make love, not war.
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Ray schreef:Helaas ben ik nu inderdaad niet meer zo naïef. Met openstaan bedoel ik overigens niet, dat je zelf alles maar gelooft. Ik ben zelf gelovig, maar sta zeker open voor atheïstische denkbeelden. Maar het blijkt dus nu dat ik "vrijdenker" heb verward met "open mind". Weer wat geleerd!
Ik denk dat het alleen maar goed is dat je een stukje van je naïveteit kwijt bent, dus zo 'helaas' vind ik dat niet. Verder ging het mij niet om het verschil tussen vrijdenker en open minded: je stelde atheïsten gelijk aan open minded en dat is niet juist. Kan ik concluderen dat je je ook dit verschil realiseert?

Overigens vraag ik me stilletjes ook af wat dat 'open minded' precies is. Wanneer ben ik open minded, en wanneer closed minded?
Plaats reactie