Neen, dat zit niet besloten in de term. Atheïsme betekent niet 'verwerping van theïsme', maar 'afwezigheid van theïsme'. Daarom is iedereen, bij wie geen theïsme aanwezig is, een atheïst. Een baby is atheïst; een ongeschreven blad; bij de pasgeborene moet al het theïsme nog ingegoten worden, en is het theïsme 100 % afwezig, en daarom is de pasgeborene een atheïst.bad_religion schreef:En een atheïst doet dat wel, dat zit besloten in de term atheïst.De agnost neemt geen stelling in.
Er zijn ook mensen die gewoon niet geïnteresseerd zijn; die het niet kan schelen of God wel of niet bestaat, zonder dat ze ooit God hebben verworpen, of überhaupt ooit zin hebben gehad om over die vraag na te denken. Ook deze mensen zijn atheïst.
Ikzelf heb vrijwel alle bekende Godsdiensten onderzocht, en de methoden gevolgd, en de leerstellingen onderzocht, en ik heb ontdekt dat er geen enkele theïstische leer bestond die haar aannames kon hardmaken met bewijzen en logische argumenten, waarop ik het theïsme verwierp, zonder te stellen dat God onmogelijk kan bestaan, want daar had ik geen bewijzen voor. Ik werd agnost; iemand bij wie theïstische aannames volledig ontbreken, maar óók andere aannames die niet vergezeld gaan met bewijs en logische onderbouwing. Agnosticisme betekent niet 'deurtjes open laten' (uit angst voor een mogelijke schepper), maar het is gewoon een skeptische houding. Het is de bescheiden houding van iemand die beseft dat het mogelijk is dat hij/zij er volkomen of gedeeltelijk naast zit; het besef dat je ongelijk kunt hebben (en dit strekt veel verder dan alleen religieuze onderwerpen). Een agnost neemt wel standpunten in, maar dit zijn altijd voorlopige standpunten, nooit absolute standpunten.
Het volledig ontbreken van theïstische aannames maakt van de agnost een atheïst, al is het een vorm van atheïsme waar sommige atheïsten het niet mee eens zullen zijn, maar dat het een vorm van atheïsme is kan niemand ontkennen, of men moet kunnen aanwijzen wat de theïstische denkbeelden zijn die de agnost heeft aangenomen (en dát is erg onlogisch, want zodra de agnost theïstische denkbeelden heeft aangenomen, dan houdt hij/zij op agnost te zijn).
Vriendelijke groet....