Afleidingen van "Hoe is het in de hemel"

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kiks
Bevlogen

Re: Hoe is het in de hemel?

Bericht door kiks »

Willempie schreef:
kiks schreef: Je voert hier dus duidelijk wél een formule in. Ik begrijp dat jij dat niet door hebt.

Groet

kiks
Als jij liefde en vertrouwen een formule wilt noemen dan heb je gelijk. Voor mij is het meer dan een formule in die zin dat ik niet geloof dat `de rechte leer` verlossing brengt. Dat is in ieder geval wat ik probeerde te zeggen.

Nee dat is niet de formule. Je misplaatste metafoor god, liefde, vertrouwen klinkt te belachelijk voor woorden als je je god tenminste serieus neemt. Jij gelooft helemaal niet in de god van de bijbel, maar creëert hier een eigen god.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

dikkemick schreef: Leg uit wat je gelooft (zeker weet) en als je dit niet kunt stel je dan bescheiden op en zeg: "Ik weet het niet".
Er zijn heel veel dingen die ik niet weet. Dat is zeker. Maar ik weet wel dat God mij nog nooit in de steek heeft gelaten, vanaf het moment dat ik Hem ben gaan vertrouwen. en daarom weet ik dat Hij dat ook nooit zal doen.
Hallo meneer God, met Anna.
dikkemick
Adelaar

Re: Afleidingen van "Hoe is het in de hemel"

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
Ik betrek dat op de mens die Hij heeft geschapen, dus voor iedereen. Wel geldt dat van mensen die meer gegeven is ook meer verlangd wordt. Dit geldt bijvoorbeeld het volk Israël. Het geldt ook mij omdat Hij zich op een zeer bijzondere manier aan mij heeft geopenbaard. Niet omdat ik zo bijzonder ben, denk ik, want ik beschouw mijzelf als een absolute nul. Ik leef alleen maar uit genade. Elke ademtocht beschouw ik als genade. Er zijn dingen die ik denk te begrijpen. Er zijn nog veel meer dingen die ik niet begrijp. Ik vertrouw erop dat God het toch wel het beste zal weten en toch wel het beste met ons voorheeft.
En dat mensen geschapen zijn, kun je niet uitleggen. Hoe? Wie is die God? Je weet het niet. Het enige "houvast" dat je hebt is een uitermate dubieus (deel geplagieerd) boek dat aantoonbaar vol fouten en onwaarheden staat waarvan wordt beweerd dat het goddelijk (dus foutloos) geopenbaard is.

En dan kan ik je vervolgens wel exact uitleggen langs welke wegen de BEWEZEN evolutie werkt. Hoe het werkt, waarom het werkt zoals het werkt en welke bewijzen we er allemaal voor hebben. Bewijzen die JIJ met eigen ogen kunt gaan onderzoeken/zien/aanraken! Maar dat doet Willempie (en Karssenberg e.v.a.) niet, want dat geloof, dat met de paplepel ingegoten is voelt zo veilig en goed. Alle terechte bijbelkritieken worden terzijde geschoven en cognitieve dissonantie viert hoogtij.
Je zit gevangen in die geloofswereld en de rede heeft hier geen toegang meer toe. Wetenschap, onderzoek, empirie, logica hebben totaal geen enkele vat meer op je denken. Evolutie IS een FEIT, welke geloof je ook aanhangt. Dit ontkennen is je gezond verstand negeren/ontkennen en dat niet vreselijk gaan knagen kan ik me niet voorstellen. Dat iemand zich bewust kan blijven verstoppen. Nogmaals: Wij hoeven niet in vage bewoordingen te vervallen om evolutie uit te leggen, zoals jij je god probeert uit te leggen. Evolutie spat er vanaf. Daar kun je niet omheen. En als je dat toch doet belazer je jezelf en daar heeft god je geen hersens voor gegeven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Er hebben ongeveer 106 miljard mensen geleefd volgens een schatting in 2011. En het kan best nog een miljoen jaar duren voor dat 'H'ij terug komt.
Hoeveel hebben we er dan die terug komen? :shock:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Willempie schreef:Maar ik weet wel dat God mij nog nooit in de steek heeft gelaten, vanaf het moment dat ik Hem ben gaan vertrouwen. en daarom weet ik dat Hij dat ook nooit zal doen.
Zo weet een kind dat de tandenfee bestaat en Sinterklaas verantwoordelijk is voor de prachtige geschenken op 5 december. Misschien wordt het tijd voor je eens te leren onderscheid te maken tussen wat je weet en denkt te weten.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Fish schreef:Er hebben ongeveer 106 miljard mensen geleefd volgens een schatting in 2011. En het kan best nog een miljoen jaar duren voor dat 'H'ij terug komt.
Hoeveel hebben we er dan die terug komen? :shock:
In gods (fantasie)wereld kan alles! En troost je: Willempie kan zich niet voorstellen wat 106 miljard is. Ik overigens ook niet. Jezus zou terugkeren nog tijdens het leven van de mensen destijds. Maar ook dat weten ze weer vakkundig te verdraaien.
MAAR! We hoeven niet lang meer te wachten!
http://somehelpful.info/Prophecy/Signs.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Willempie schreef:
HenkM schreef:
Willempie schreef: Ik betrek dat op de mens die Hij heeft geschapen, dus voor iedereen. Wel geldt dat van mensen die meer gegeven is ook meer verlangd wordt. Dit geldt bijvoorbeeld het volk Israël. Het geldt ook mij omdat Hij zich op een zeer bijzondere manier aan mij heeft geopenbaard. Niet omdat ik zo bijzonder ben, denk ik, want ik beschouw mijzelf als een absolute nul. Ik leef alleen maar uit genade. Elke ademtocht beschouw ik als genade. Er zijn dingen die ik denk te begrijpen. Er zijn nog veel meer dingen die ik niet begrijp. Ik vertrouw erop dat God het toch wel het beste zal weten en toch wel het beste met ons voorheeft.
en hij schreef: Wij kunnen ons geen voorstelling maken van dingen als de hemel en het is absurd om van gelovigen te verlangen dat ze dat wel zouden kunnen.
Maar je denkt wel dat jouw god jou persoonlijk begeleidt en jou (dan ook) persoonlijk kent, tussen al die miljarden zieltjes?
Ja. God is almachtig en oneindig. Hij kan dat.
Dus hij zou ook al het lijden en rampspoed kunnen voorkomen.
Nog afgezien van de honderden fouten in een menselijk lichaam.

Maar dat was mijn punt niet:
jij bent dus belangrijk genoeg, hoe onnozel je ook bent (zeg je zelf), om opgemerkt te worden?
Laat staan begeleiden.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Willempie schreef:[..... Maar ik weet wel dat God mij nog nooit in de steek heeft gelaten, vanaf het moment dat ik Hem ben gaan vertrouwen. en daarom weet ik dat Hij dat ook nooit zal doen.
Wat bedoel je met niet in de steek laten?
Als jij morgen (onverhoopt) gegijzeld wordt en de gijzelnemer dreigt jou te doden, beginnend met het amputeren van een pink (zoals bij Gerrit Jan Heijn 1987) wat heb je er dan aan te weten dat God bij jou is?
Spreekt Hij je dan voordat het (onverhoopt) met je afgelopen is moed in dat je na je dood bij Hem in de hemel kom?
Daar kom je toch ook als hij je zou bevrijden als je een natuurlijke dood sterft?
Telt jouw wens om te willen blijven leven niet voor Hem?
Noem je dat "niet in de steek laten?"
Waaruit bestaat zo'n ondersteuning eigenlijk?
Herhaal je steeds dat God voor je zorgt zodat je het zelf gaat geloven zonder dat God eigenlijk ook maar éen woord tot je heeft gesproken?
Of denk je dat God met jouw (onverhoopte) geweldadige dood een speciale bedoeling heeft als 106.000.000.000ste mens?
NB: Doe wel en zie niet om.
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Fish schreef:Er hebben ongeveer 106 miljard mensen geleefd volgens een schatting in 2011.
Off-topic: Dit aantal is evolutionistisch gezien niet eens te definiëren, laat staan te schatten. Waar moet je beginnen?
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

writer schreef:@Samante
Hoe kom je aan die wijsheid?
Het lijkt mij dat je alles wat je opsomt hebt verzonnen en er daarna in ben gaan geloven.
Zo niet, welke argumenten heb jij voor jouw zienswijze over het hiernamaals?
Ik heb ooit het inzicht gekregen dat ik overal, in alles en iedereen besta. Althans, mijn spirituele wezen.
Dat er niet geoordeeld en gestraft wordt in een hiernamaals lijkt me logisch. Het ene deel van het wezen moet dan het andere deel van het wezen oordelen en ook straffen. Alsof de grote linker teen oordeelt over de rechter kleine teen en dan ook moet straffen. Het kan er bij mij niet in.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Samante schreef:.........
Ik heb ooit het inzicht gekregen dat ik overal, in alles en iedereen besta.....
Hoe kwam je aan dat inzicht?
NB: Doe wel en zie niet om.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Willempie schreef: Er zijn heel veel dingen die ik niet weet. Dat is zeker. Maar ik weet wel dat God mij nog nooit in de steek heeft gelaten, vanaf het moment dat ik Hem ben gaan vertrouwen. en daarom weet ik dat Hij dat ook nooit zal doen.
Welke ' god-versie ' bedoel je ?
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Karssenberg schreef:
Fish schreef:Er hebben ongeveer 106 miljard mensen geleefd volgens een schatting in 2011.
Off-topic: Dit aantal is evolutionistisch gezien niet eens te definiëren, laat staan te schatten. Waar moet je beginnen?
Bij Adam ?
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

writer schreef:
Samante schreef:.........
Ik heb ooit het inzicht gekregen dat ik overal, in alles en iedereen besta.....
Hoe kwam je aan dat inzicht?
In een psychose heb ik een ervaring gehad die me dat inzicht gaf.
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Aton schreef:
Karssenberg schreef:
Bij Adam ?
Minstens bij Lucy
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Plaats reactie