Respect voor geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
axxyanus
Moderator

Re: Respect voor geloof

Bericht door axxyanus »

Nu even niet schreef:Respect is bewondering. Hebben we bewondering voor iemands geloof? Iets wat we bewonderen willen we vaak zelf ook hebben, kunnen, doen.
Als we vragen om mensen met respect te behandelen, vragen we niet om ze te bewonderen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Nu even niet
Geregelde verschijning

Bericht door Nu even niet »

axxyanus schreef:
Nu even niet schreef:Respect is bewondering. Hebben we bewondering voor iemands geloof? Iets wat we bewonderen willen we vaak zelf ook hebben, kunnen, doen.
Als we vragen om mensen met respect te behandelen, vragen we niet om ze te bewonderen.
We behandelen mensen met respect, maar bewonderen niet hun geloof.
Bram Kaandorp
Ervaren pen

Bericht door Bram Kaandorp »

axxyanus schreef:Als we vragen om mensen met respect te behandelen, vragen we niet om ze te bewonderen.
Dan lijkt het mij handiger om te zeggen dat we mensen tolerant behandelen, om verwarring te voorkomen.
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?"

Douglas Adams
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Bram Kaandorp schreef:
axxyanus schreef:Als we vragen om mensen met respect te behandelen, vragen we niet om ze te bewonderen.
Dan lijkt het mij handiger om te zeggen dat we mensen tolerant behandelen, om verwarring te voorkomen.
Ik weet niet hoor. Stel dat we het hebben over gevangenen. Die moeten nog altijd met een zeker respect behandeld worden. Maar zeggen dat we ze tolerant moeten behandelen lijkt me niet de juiste boodschap over te brengen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

axxyanus schreef:
Ik weet niet hoor. Stel dat we het hebben over gevangenen. Die moeten nog altijd met een zeker respect behandeld worden. Maar zeggen dat we ze tolerant moeten behandelen lijkt me niet de juiste boodschap over te brengen.
Ik denk, dat je respect moet hebben voor ieder mens met wie je in aanraking komt. Zulk respect houdt helemaal niet in dat je de daden of opvattingen van hem of haar goedkeurt.
Tolerantie heeft geen betrekking op mensen maar op situaties. Soms moet je, een bepaalde situatie tolereren, bijvoorbeeld om erger te voorkomen. Voor overheden en gezagsdragers soms best lastige afwegingen.
Op het openbare terrein moeten soms situaties gedoogd worden, die in andere kringen verboden worden. Een christelijke wethouder zal niet zomaar de prostitutie in zijn gemeente kunnen en willen verbieden. Maar als de man bij wijze van soreken ouderling is in zijn kerkelijke gemeente dan zal hij voor de leden van zijn kerkelijke gemeente veel 'strenger' zijn.
Vreemd-gaan is ook zo'n onderwerp. Een overheid zal dit niet kunnen en mogen verbieden. Zelfs een organisatie, die openlijk propaganda hiervoor voert (Second Love) kan niet verboden worden en moet gelolereerd worden, zolang ze zich aan de wet houden.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Karssenberg schreef:Ik denk, dat je respect moet hebben voor ieder mens met wie je in aanraking komt.
Ik denk dat je zelfs respect moet hebben voor ieder levend wezen.
Wat dat betreft zou ik vegetarier moeten zijn!
Karssenberg schreef:Zulk respect houdt helemaal niet in dat je de daden of opvattingen van hem of haar goedkeurt.
Vreemd dat je dan wel boos wordt als ik jouw opvattingen bij het grof vuil zet.

Al met al is respect voor geloof dus geenzins vanzelfsprekend en al helemaal niet opeisbaar.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Erik schreef: Ik denk dat je zelfs respect moet hebben voor ieder levend wezen.
Ik ben inderdaad tegen dierenmishandeling en onnodige dierproeven. Maar ik zie wel een fundamenteel onderscheid tussen mens en dier. Wie dat niet ziet moet misschien inderdaad hele goede redenen hebben om geen vegetariër te zijn. Maar dat is een ander onderwerp.
Vreemd dat je dan wel boos wordt als ik jouw opvattingen bij het grof vuil zet.
Ik word niet boos, omdat je het niet eens zou zijn met mijn opvattingen. Maar wel betreur ik de manier waarop je respect voor de persoon en je mening over diens opvattingen heel ongenuanceerd door elkaar gooit.
Al met al is respect voor geloof dus geenzins vanzelfsprekend en al helemaal niet opeisbaar.
Je hoeft wat mij betreft 'geloof' helemaal niet te respecteren. Maar ik vraag me wel af of geloof en gelovigen nog wel getolereerd zouden worden als mensen met opvattingen als jij ten beste geeft aan de macht zouden komen.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Nu even niet
Geregelde verschijning

Wat dat betreft zou ik vegetariër moeten zijn!
Nee, veganist.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Karssenberg schreef:Maar ik zie wel een fundamenteel onderscheid tussen mens en dier.
Mensen zijn ook gewoon zoogdieren.
Karssenberg schreef:Maar wel betreur ik de manier waarop je respect voor de persoon en je mening over diens opvattingen heel ongenuanceerd door elkaar gooit.
Daar is niets ongenuanceerd aan, ik heb dat zeer duidelijk uitgelegd.
Personen zoals jij die immorele, onethische, haatdragende teksten onderschrijven en tegelijkertijd superioriteit en exclusiviteit prediken waar hij ook maar de kans krijgt verdienen in mijn opinie gewoon geen respect.
Daarmee behandel ik je nog steeds niet respectloos al vind jij misschien van wel.
Karssenberg schreef:Je hoeft wat mij betreft 'geloof' helemaal niet te respecteren.
Wat fijn dat ik dat niet hoef van jou.
Waarom probeer je het dan toch te slijten en te verdedigen op een plek als hier?
Dan toon je toch geen enkele interesse in wat mensen van jouw geloof vinden?!
Of is dat dan een vreemde manier van respect tonen voor de opvattingen van een atheïst?
Karssenberg schreef:Maar ik vraag me wel af of geloof en gelovigen nog wel getolereerd zouden worden als mensen met opvattingen als jij ten beste geeft aan de macht zouden komen.
Ja hoor, die worden zeker getolereerd, atheïsme predikt geen exclusiviteit.
Zolang jou vrijheid van geloof geen invloed heeft op de vrijheid van andersdenkenden is er geen vuiltje aan de lucht voor je.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Nu even niet schreef:
Wat dat betreft zou ik vegetariër moeten zijn!
Nee, veganist.
Ja, nu je het zegt. #-o

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mensen die menen respect voor iedere medemens te moeten hebben, dus ook vrouwen en homo's maar ondertussen een vrouwonvriendelijke, homofobe Waarheid (met "W") aanhangen, kan ik wederom geen respect voor opbrengen. Ze verloochenen zichzelf want op die manier nemen ze HET boek niet serieus. En ja er zal ongetwijfeld een passage in voorkomen waarin je homo's en vrouwen als volwaardig mens moet beschouwen. Maar dat wordt wel zoeken geblazen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Erik schreef:
Karssenberg schreef:Ik denk, dat je respect moet hebben voor ieder mens met wie je in aanraking komt.
Ik denk dat je zelfs respect moet hebben voor ieder levend wezen.
Hoe gek het ook klinkt, een slager kan het dier dat hij gaat slachten ook met respect behandelen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Mensen die ideeën of religies aanhangen die disrespect naar mensen impliceren, verdienen in mijn ogen om die reden geen enkel respect. Het christendom gaat uit van een negatief mensbeeld, de zondige (slechte) mens. Respect kan ik voor een dergelijk uitgangspunt op geen manier opbrengen. Voor degenen die dergelijke zaken aanhangen of verkondigen evenmin.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu even niet
Geregelde verschijning

Fish schreef:Hoe gek het ook klinkt, een slager kan het dier dat hij gaat slachten ook met respect behandelen.
Hoe gek het ook klinkt, een moordenaar kan het mens dat hij gaat vermoorden ook met respect behandelen.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Erik schreef:
Karssenberg schreef:
Erik schreef: Het is jouw exclusiviteitsdenken en religieuze arrogantie waardoor je meent iets te kunnen betekenen voor het christelijk geloof op een forum als dit.
Je kunt het christelijk geloof niet verdedigen omdat het immoreel van karakter is en daarnaast wetenschappelijk niet vol te houden is.
Je "verdediging" is een aanfluiting en een belediging voor het menselijk intellect!
Kennelijk kun je ook zonder dogma's aan te hangen best hatelijk en onverdraagzaam zijn.
En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?

Soms, heel soms staan er ook nog teksten in die waardevol kunnen zijn.
En je hebt gelijk, jouw bovengenoemde karaktertrekken kan ik slecht verdragen!

Overigens ga je nergens inhoudelijk op in zoals gewoonlijk.
Zit je weer te wachten op een ingang?
Tja. Karssenberg en fatsoenlijk redeneren, dat zijn er twee.
Plaats reactie