Vleesproductie is verspilling van voedsel

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Rebecca schreef:De ontwikkeling van het moreel redeneren volgens (kinder)psycholoog Kohlberg.

In het zgn. preconventionele stadium bepalen in eerste instantie de gevolgen van een handeling of deze danwel goed of fout is. Voorbeeld: Erica geeft haar broertje een duw en moet zonder eten naar bed. De handeling wordt als fout gezien daar er een straf op volgt. Wanneer Erica een volgende keer haar broertje meehelpt met afwassen, mag zij een kwartier langer opblijven. Het meehelpen wordt als juist gezien daar het een beloning oplevert.

In het zgn. conventionel stadium wordt dat als juist geacht dat wat de autoriteiten, de omgeving (ouders, cultuur) voorschrijft. Conventioneel betekent dus: op gewoonte of overeenkomst berustend, zonder oorspronkelijk karakter. Kohlberg beweert dat de meeste volwassenen niet verder komen dan deze tweede fase terwijl er nog een derde fase volgt.

In het zgn. postconventionele stadium wordt een handeling beoordeeld op twee punten: die van de rechten van het individu en die van de normen die in de omgeving (ouders, cultuur)), samenleving heersen. Daarbij speelt de Grondwet, regels om met anderen tot overeenstemming te komen en de eigen mening een belangrijke rol. In dit stadium ontdekt men dat er boven de geldende normen andere waarden liggen zoals rechtvaardigheid en respect voor de waardigheid van een ander persoon c.q. levend wezen. Deze waarden worden tezamen met de heersende waarden en normen tegen elkaar afgewogen wat kan leiden tot een afwijkende mening dan die van de omgeving. De verschillende waarden zijn nu relatief; wat wil zeggen dat wat in het ene geval juist is dat in een ander geval niet hoeft te zijn. In het geval van Erica bijvoorbeeld wordt de juistheid van haar handelen om haar broertje een duw te geven vergoeilijkt wanneer deze een aankomende fietser niet ziet die frontaal op hem afrijdt. Een klein kind had allicht geen duw gegeven omdat duwen van de 'omgeving' (ouders) niet mag. In het geval van Erica's hulp met de afwas kan deze heel anders, als fout, worden bezien wanneer haar motieven om een kwartier langer op te blijven bedoeld zijn om het huishoudpotje van haar vader te 'legen'.
Op deze manier wordt het morele handelen een continue afweging van goed en fout, een kwestie van eigen verantwoordelijkheid.

Welke juiste motieven rechtvaardigen ons economisch systeem? Of/ En welke onjuiste motieven veroordelen ons economische systeem?
Welke juiste en/of onjuiste motieven rechtvaardigen: het kopen van kleding gemaakt door kinderen uit ontwikkelingslanden, tassen van leer i.p.v. bijv. canvas, koffie van DE i.p.v. Max Havelaar, bio-industriemelk i.p.v. biologsche melk, zinvol geweld (bijv. bio-industrie of de onderdrukking van vrouwen in bep. religies) i.p.v. zinloos geweld (mishandelen van huisdieren of huiselijk geweld), e.m.

B.V.D. (2de keer :wink: )
Als je ervan uit gaat dat de moraal is gebaseerd op menselijke waarden, (dus als een bepaalde handeling de mens geen kwaad doet is het goed te noemen) zou je kunnen stellen dat het kopen van kleren gemaakt door kinderen is af te keuren.
dus alles wat de vrijheid van de mens geweld aan doet is fout te noemen.
Vanuit deze optiek zou het kopen van een leren tas of het eten van vlees niet persé fout hoeven zijn. Maar de vraag is; moeten we onze moraal alleen baseren op menselijke waarden, of moeten we er nog iets aan toe voegen?
Als we naar het verleden kijken, kunnen we vaststellen dat zaken die toen als normaal werden beschouwd, zoals b.v. slavernij of nog meer recent rassendiscriminatie nu door de meeste mensen als ondenkbaar of beter nog, als afschuwelijk worden gezien. Misschien wordt het tijd dat dieren ook rechten krijgen. Wat geeft ons het recht onzelf hoger te achten dan de dieren? Is het niet zo dat de zwakkeren de meeste bescherming zouden moeten hebben? Als we er van uit gaan dat wij mensen meer rechten hebben dan de dieren om reden van ons verstandelijk vermogen, wat moeten we dan aan met verstandelijk gehandicapten ? hebben die ook minder rechten om reden van hun falende verstand? Nee, dat hebben ze niet, maar waarom de dieren dan wel?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Ik was wel benieuwd hoe je er zelf over denkt. maar de link is erg interresant.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Rebecca schreef:. Het is bekend dat veel mannen graag mogen barbeknoeien. Alsof het onbewuste idee nog heerst dat door het eten van vlees de krachten van het dier worden opgenomen en je tanden in een stuk vlees zetten eenzelfde soort effet heeft als de (inmiddels, terecht verboden) reclame's voor roken; je weet wel die stoere kerels, cowboy's op hun paard met een sigaret in de mondhoek.
Een vriend van mij vertelde onlangs dat de dag waarop hij besloot helemaal geen vlees meer te eten voor zijn omgeving overkwam als een zgn. 'comming out'. Alsof hij had vertelt dat hij homo was. Die reacties waren dus verontwaardigt en hij had wellicht een stukje aan mannelijkheid ingeboet. Hierbij zeg ik niet dat homo's minder mannelijk zijn! (Wat is eigenlijk mannelijk?)
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de beeldvorming omtrent het wel en niet-eten van vlees nog altijd gebasseerd is op foute stereotiepen. Een vleeseter is niet stoer en gezonder en een niet-vleeseter is geen alternatieveling met kinderlijke idealen.
Hoe staat het met de vrouwen dan? houden die niet van een stuk vlees op de grill? Is vleeseter hier mannelijk of ook vrouwelijk bedoelt?
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Skeptic:
Hoe staat het met de vrouwen dan? houden die niet van een stuk vlees op de grill? Is vleeseter hier mannelijk of ook vrouwelijk bedoelt?
Wat ik hiermee bedoel is dat met name mannen moeite hebben met het beeld van biologisch- of vegetarier-zijn aangezien het nog altijd (gelukkig tanende o.a. door de eerlijke informatie omtrent de (verspillende) produktie van vlees) gelinkt wordt aan een geiten-wollen-sokken tiep/miep, softie, extreem-links, en meer van in die trant. Vrouwen schijnt het meer geoorloofd te zijn om een keuze voor biologisch of vegetarier te maken daar het een keuze op basis van emotie zou zijn. Onzin, (zie deze discussie in zn volle glorie) maar eveneens een nog heersende onge-emancipeerde gedachte. Dit ervaar ik dus nog met regelmaat en vind het relevant voor deze topic vanwege een stukje psychologie omtrent vleeseter versus niet/biologisch vleeseter.
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Skeptic Als je ervan uit gaat dat de moraal is gebaseerd op menselijke waarden, (dus als een bepaalde handeling de mens geen kwaad doet is het goed te noemen) zou je kunnen stellen dat het kopen van kleren gemaakt door kinderen is af te keuren.
dus alles wat de vrijheid van de mens geweld aan doet is fout te noemen.
Vanuit deze optiek zou het kopen van een leren tas of het eten van vlees niet persé fout hoeven zijn. Maar de vraag is; moeten we onze moraal alleen baseren op menselijke waarden, of moeten we er nog iets aan toe voegen?
Als we naar het verleden kijken, kunnen we vaststellen dat zaken die toen als normaal werden beschouwd, zoals b.v. slavernij of nog meer recent rassendiscriminatie nu door de meeste mensen als ondenkbaar of beter nog, als afschuwelijk worden gezien. Misschien wordt het tijd dat dieren ook rechten krijgen. Wat geeft ons het recht onzelf hoger te achten dan de dieren? Is het niet zo dat de zwakkeren de meeste bescherming zouden moeten hebben? Als we er van uit gaan dat wij mensen meer rechten hebben dan de dieren om reden van ons verstandelijk vermogen, wat moeten we dan aan met verstandelijk gehandicapten ? hebben die ook minder rechten om reden van hun falende verstand? Nee, dat hebben ze niet, maar waarom de dieren dan wel?
De link die ik dus heb gepost geeft uitgebreid aan waarom dieren ook universele rechten zouden moeten hebben. Dat hebben de verschillende dames en heren duidelijk verwoord en behoeft van mijn kant (nu) geen aanvulling .

Wat geeft ons het recht onzelf hoger te achten dan de dieren?

Om op je laatste vraag( EN) een antwoord proberen te geven: men is blijven steken in de conventionele fase. Dat betekent dus dat het zelfstandig denken over deze kwestie niet als noodzakelijk wordt geacht, omdat het overgrote deel van de omgeving dit ook niet doet. Allicht spreekt men zich wel tegen dierenmishandeling uit, maar koppelt daar het lapje vlees op hun bord niet aan. Deze denkwijze wordt dan dus gemakshalve overgenomen, want vlees is immer 'zoo lekker' ( zonder dat men de vele vegetarisch varianten op vlees of de vegetarische keuken uberhaupt of goed kent).
Doordat de vlees- en zuivelindustrie een verkwistende maar toch nog een winstgevende zaak is voor o.a. Nederland, blijft er propagande komen vanuit deze bedrijfstak. Dat betekent dat hun informatie door hun consumenten als 'zoete koek' wordt geslikt, want dan wordt men immers bevestigt in de conventionele aanname dat vlees 'hoort'.

.
Is het niet zo dat de zwakkeren de meeste bescherming zouden moeten hebben? Ja. We willen toch niet vergeleken worden met nazi's. (zie antwoord onder)

Als we er van uit gaan dat wij mensen meer rechten hebben dan de dieren om reden van ons verstandelijk vermogen, wat moeten we dan aan met verstandelijk gehandicapten ? hebben die ook minder rechten om reden van hun falende verstand? Nee, dat hebben ze niet, maar waarom de dieren dan wel?

Verstandelijk gehandicapten zijn zo ook lange tijd als tweederangsburgers beschouwd. Ten tijde van de WOII werden ze massaal vermoord. De 'ubermensch' had recht op leven. Beschouwend weten we nu dat die zgn. Fuhrer allesbehalve een zgn. 'ubermensch' was (ondanks zn vegetarisme) maar een gefrustreerde kunstenaar en minnaar. Door kennis en (werkelijk) willen (ge)weten, staat een mens in mijn optiek boven het dier(lijke). Bij dieren geldt het recht van de sterkste, wat zich ten tijde van de tweede WOII dus ook een tijd op roofzuchtige, geweldadige manier deed gelden.Waarbij ik je aanvullend ondersteun in de ethische opvatting dat wij zgn. beschaafde mensen zorg moeten dragen voor het zwakkere. Onze zorg voor het zwakkere geeft dus onze mate van beschaving aan, omdat dit een signifant verschil is met de dierenwereld. (Een leeuw zorgt bijv. niet lief voor het lammetje wanneer deze afdwaalt van de kudde. Het lammetje wordt opgevreten. Het is een kwestie van overleven). Vertaalt naar zgn. bijbelse opvattingen betekent dat voor ons mensen zorg dragen voor 'God's schepping'; in alle kleuren en categorie-en (mits deze ons overleven bedreigen, bijv. bacterie-en e.d. om evt. zifters voor te zijn :wink: ). Ik kan die zgn. zorg van veel christenen (en hun vertegenwoordigers,bijv. het CDA, dominees en andere voorgangers) dus niet rijmen met de heersende geaccepteerde bio-industrie anno 2003. (evil :evil: )
Zoals de link laat zien wordt er gelukkig toch wel degelijk door een aantal mensen nagedacht over en geleefd naar de (universele) rechten van het dier. En die ontwikkeling blijft doorgaan. Een andere manier (postconventionele manier) van collectief denken heeft echter tijd nodig zoals dat ook bij de afschaffing van bijv. de door jou eerder aangehaalde, slavernij is gegaan
Laatst gewijzigd door Rebecca op 07 dec 2003 16:48, 6 keer totaal gewijzigd.
N-Rico
Technologist

Bericht door N-Rico »

Rebecca schreef:Skeptic:
Wat ik hiermee bedoel is dat met name mannen moeite hebben met het beeld van biologisch- of vegetarier-zijn aangezien het nog altijd (gelukkig tanende o.a. door de eerlijke informatie omtrent de (verspillende) produktie van vlees) gelinkt wordt aan een geiten-wollen-sokken tiep/miep, softie, extreem-links, en meer van in die trant. Vrouwen schijnt het meer geoorloofd te zijn om een keuze voor biologisch of vegetarier te maken daar het een keuze op basis van emotie zou zijn. Onzin, (zie deze discussie in zn volle glorie) maar eveneens een nog heersende onge-emancipeerde gedachte. Dit ervaar ik dus nog met regelmaat en vind het relevant voor deze topic vanwege een stukje psychologie omtrent vleeseter versus niet/biologisch vleeseter.
Ik geloof niet dat dat beeld samen hangt met man of vrouw zijn, ik denk dat het meer te maken heeft met de persoonlijkheid van de persoon in kwestie, iemand die erg oppervlakkig is, weinig nadenkt over zichzelf, en en de dingen om hem heen, die doet meestal een beetje lacherig over het niet-vleeseten. Misschien is het wel zo dat er meer oppervlakkige mannen zijn dan vrouwen, dat weet ik niet.

N-Rico
* 't giet zoals 't giet *
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

N-Rico schreef: Ik geloof niet dat dat beeld samen hangt met man of vrouw zijn, ik denk dat het meer te maken heeft met de persoonlijkheid van de persoon in kwestie, iemand die erg oppervlakkig is, weinig nadenkt over zichzelf, en en de dingen om hem heen, die doet meestal een beetje lacherig over het niet-vleeseten. Misschien is het wel zo dat er meer oppervlakkige mannen zijn dan vrouwen, dat weet ik niet.

N-Rico
Ik durf het bijna een feit te noemen dat vrouwen sneller geneigd zijn om te kiezen voor vegetarisme dan mannen. Ik merk het in de praktijk. Vleeseten wordt nog steeds als iets Macho-achtigs gezien. Het schijnt iets stoers te hebben. Misschien wel een van de belangrijkste doelstellingen om het vegetarisme van dat geitewollensokken imago af te helpen. Het is toch dwaas dat mannen die zich uit liefde voor dieren onthouden van vlees, watjes zouden zijn.
Afbeelding
Vegetarier........ :roll:
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Rebecca schreef: De link die ik dus heb gepost geeft uitgebreid aan waarom dieren ook universele rechten zouden moeten hebben. Dat hebben de verschillende dames en heren duidelijk verwoord en behoeft van mijn kant (nu) geen aanvulling .
Nee de link behoeft geen aanvulling, maar zegt niets over jou eigen denken en dat interesseert me veel meer .
Rebecca schreef: Om op je laatste vraag een antwoord proberen te geven: men is blijven steken in de conventionele fase. Dat betekent dus dat het zelfstandig denken over deze kwestie niet als noodzakelijk wordt geacht, omdat het overgrote deel van de omgeving dit ook niet doet. Allicht spreekt men zich wel tegen dierenmishandeling uit, maar koppelt daar het lapje vlees op hun bord niet aan. Deze denkwijze wordt dan dus gemakshalve overgenomen, want vlees is immer 'zoo lekker' ( zonder dat men de vele vegetarisch varianten op vlees of de vegetarische keuken uberhaupt of goed kent).
Doordat de vlees- en zuivelindustrie een verkwistende maar toch nog een winstgevende zaak is voor o.a. Nederland, blijft er propagande komen vanuit deze bedrijfstak. Dat betekent dat hun informatie door hun consumenten als 'zoete koek' wordt geslikt, want dan wordt men immers bevestigt in de conventionele aanname dat vlees 'hoort'.
Zoals de link laat zien wordt er gelukkig toch wel degelijk door een aantal mensen nagedacht over en geleefd naar de (universele) rechten van het dier. En die ontwikkeling blijft doorgaan. Een andere manier van collectief denken heeft echter tijd nodig zoals dat ook bij de afschaffing van bijv. slavernij is gegaan.
Verstandelijk gehandicapten zijn zo ook lange tijd als tweederangsburgers beschouwd. Ten tijde van de WOII werden ze massaal vermoord. De 'ubermensch' had recht op leven. Beschouwend weten we nu dat die zgn. Fuhrer allesbehalve een zgn. 'ubermensch' was (ondanks zn vegetarisme) maar een gefrustreerde kunstenaar en minnaar. Door kennis en (werkelijk) willen (ge)weten staat een mens in mijn optiek boven het dier(lijke). Waarbij ik je aanvullend ondersteun in de ethische opvatting dat wij zgn. beschaafde mensen zorg dragen voor het zwakkere. En vertaalt naar zgn. bijbelse opvattingen betekent dit zorg dragen voor 'God's schepping'. Ik kan die zgn. zorg van veel christenen dus niet rijmen met de heersende bio-industrie anno 2003. (evil :evil: )
Op welke vraag antwoord je hier eigenlijk? Dit zijn me nogal een aantal antwoorden. :oops:
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Skeptic
Wat geeft ons het recht onzelf hoger te achten dan de dieren?
Is het niet zo dat de zwakkeren de meeste bescherming zouden moeten hebben? Als we er van uit gaan dat wij mensen meer rechten hebben dan de dieren om reden van ons verstandelijk vermogen, wat moeten we dan aan met verstandelijk gehandicapten ?
hebben die ook minder rechten om reden van hun falende verstand?
Nee, dat hebben ze niet, maar waarom de dieren dan wel?
Dat zijn nogal een vragen. Ik heb dus ook niet geprobeerd om een antwoord op je laatste vraag te geven, maar op je laatste vragEN. Zie wijziging vorig antwoord. :!:

Skeptic
Nee de link behoeft geen aanvulling, maar zegt niets over jou eigen denken en dat interesseert me veel meer .
Ik heb de link betreffende de Universele Rechten van het dier niet voor niets op dit forum gezet. Het is de bedoeling dat anderen ook die link kunnen bekijken en daar eventueel commentaar op kunnen geven. Ik houd mij daarom nu in het midden van enig commentaar omdat toch duidelijk moge zijn dat ik het EENS ben met de opgestelde 'wetsregels' betreffende de Universele rechten van het dier. (dat zegt die link dus over mij!) Heb jij Skeptic dan een op- of aanmerking betreffende een 'wetsregel' misschien?
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

(Een leeuw zorgt bijv. niet lief voor het lammetje wanneer deze afdwaalt van de kudde. Het lammetje wordt opgevreten. Het is een kwestie van overleven)
Om mezelf even te qouten om eventuele misverstanden omtrent deze uitspraak evt. voor te zijn het volgende stukje:

'De mens als omnivoor'.

Met overleven bedoel ik dus dat in elk geval de roofdieren zijn aangewezen op levend voer. Zij moeten doden. Wij mensen in een welvarend land als bijv. Nederland hoeven niet te doden om te overleven. Daarover zijn al genoeg rake argumenten eerder in deze discussie vermeld (o.a. Devious). Dat betekent dus wanneer het welvarende door bijv. een oorlog in armoe komt dat een vegetarier wellicht tot vlees eten wordt gedwongen door de schaarste aan groente, graan en fruit (door een kapot gebombardeerde infrastructuur, landbouwgronden etc; economie op zn gat). Dan wordt het dus een kwestie van overleven, maar dat wil niet zeggen dat men dan vegetarier-af zou zijn. Vegetarier zijn is niet alleen een kwestie van geen vlees eten. Het is een protest tegen de bio-industrie, tegen het mishandelen van dieren, het veels te vaak onnodig eten van hun vlees. Kortom een manier van (hoger) denken.
Dieren zijn fysiek vaak sterker uitgerust omdat zij vaak makkelijk tig keer hun eigen gewicht kunnen dragen, slepen, optillen of over eigenhandige wapens beschikken die hun tegenstander uitschakelen. Hun reacties zijn instinctief, zij kunnen niet beschouwen en denken op de manier waarop wij dit bijv. op dit forum doen. In die zin zou ik de dieren daarom als zwakker willen beschouwen en het is daarom dat wij voor hen zorg moeten dragen. Zo niet, zijn wij niets anders dan de dieren (zwak, en zwakker zelfs vanwege onze fysieke uitrusting in vergelijking met veel dieren; geen pantser, sterke kaken, meer spiermassa, snelheen van 60/70km p. uur op eigen loopkracht e.m.) en in staat tot gruwelpraktijken als concentratiekampen waarin we onze tegenstanders afdoen als weerloze prooien, dingen.
Ons denken, beschouwend denken, is een vorm van hoger denken en onderscheidt ons van het instinctieve, lager denken en handelen.
Het frapante feit is dus dat veel mensen het erg vinden om een leeuw een lammetje te zien doden, maar dat de bio-industrie niet als zo een moord wordt gezien. De beelden van tig koeien en varkens in buldozers wekte echter wel afschuw (misschien dachten we even aan onze huisdieren dood in de 'bek' van die bulldozers). Inconsequent denken. Het hoger (beschouwende) en lager (instinctieve) denken is hier in strijd met elkaar. Vandaar dat de reacties op niet-vlees eten vaak zoveel emotionele reacties opwekken i.t.t. bijv. het niet eten van aardappelen (om maar een groente te noemen).
Als je jezelf 'mans' genoeg acht, pak dan zelf een koe en snij haar de keel door en bereid haar eigenhandig klaar tot een 'steak'. Waarom zou het trouwens 'mans' zijn in voorgenoemde uitdrukking? Refereert dat niet naar de man; sterk en stoer? Is daar ook een vrouwelijke variant van, van ' mans'? In elk geval. Wat ik hier heb gedaan is een aantal feiten, tegenstrijdigheden in denken, herhaald of dan wel opgesomd. Het is allicht interessant om te onthouden dat een vegetarier dus weer vlees kan nut-tigen (als daar dus een nut voor is).De vegi is en blijf daarom een omnivoor, maar dan anders. De vegetarier kan dus weer vlees gaan eten als het werkelijk een kwestie van overleven wordt. .
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

N-Rico schreef:
Rebecca schreef:Skeptic:
Ik geloof niet dat dat beeld samen hangt met man of vrouw zijn, ik denk dat het meer te maken heeft met de persoonlijkheid van de persoon in kwestie, iemand die erg oppervlakkig is, weinig nadenkt over zichzelf, en en de dingen om hem heen, die doet meestal een beetje lacherig over het niet-vleeseten. Misschien is het wel zo dat er meer oppervlakkige mannen zijn dan vrouwen, dat weet ik niet.

N-Rico
In de film S.W.A.T. gaat Samuel L. Jackson als leider van een toekomstige S.W.A.T. team op zoek naar potentiele kandidaten. Zo komt hij ook terecht bij een brave kerel die in de film als zeer braaf wordt neergezet; geen strafblad, gezagstrouw etc. De setting is bij een hot-dog tent alwaar Jackson een hot-dog besteld en tot enige verbazing van hem besteld de 'braverd' een soja-hotdog. 'Ja', zegt die kerel,'ik ben een vegetarier'. Er worden nog even een paar woorden, los van het voorval, gewisseld en S.Jackson stapt weer in zn auto en zegt:'A cop who doesn't eat a real American hot-dog, can't be a (real) S.W.A.T. member'. Zoiets. Wat is volgens jou de bedoeling van deze scene?
De mede hoofdrolspeler (uit de film 'Phonebooth?) die achter het stuur zit, zegt nog, misschien relativerend (als: 'het is een principiele kwestie') bedoelt:'He's a vegetarien'. Ikzelf vond de scene gebruikt om te laten zien dat S.W.A.T leden ruige, stoere, kerels zijn; niet altijd 'braaf'. Als je de film gaat zien, ben ik benieuwd naar jouw (e.a. hun) mening.
N-Rico
Technologist

Bericht door N-Rico »

Ik heb hem al gezien (handig dat internet ;) )

We hebben het hier wel over een typisch Amerikaanse film he, daarnaast brengen ze het inderdaad alsof het niet stoer is dat je vegetarier bent, ik denk echter nog steeds dat die uitspraken meer voort komen uit onbegrip, die mensen houden zoch domweg niet met dergelijke zaken bezig, derhalve wordt het, zoals met zoveel dingen gebeurt, afgedaan als...je bent een alto,..of hippy,..of mietje,.je bent niet stoer/cool,....oid. Terwijl het gewoon een kwestie is van onbegrip/onwetendheid......Vaak als je ze ermee confronteerd, en er over praat, trekt die mening wel bij, want dan moeten ze er echt over nadenken.

Ik zie dit niet alleen bij mannen, maar ook bij vrouwen.

N-Rico
Rebecca
Forum fan

Bericht door Rebecca »

Het blijft vooralsnog een contradictio in terminis: bijna iedereen is tegen dierenmishandeling maar eten wel (bio-industrie) vlees. Hoe zit dat nou dan (vleeseters)?
](*,)
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Rebecca schreef:Het blijft vooralsnog een contradictio in terminis: bijna iedereen is tegen dierenmishandeling maar eten wel (bio-industrie) vlees. Hoe zit dat nou dan (vleeseters)? ](*,)
Ze denken er niet echt over na en velen denken dat die dieren er voor zijn om door mensen gegeten te worden. Een cultuur omslag is nodig om hier echt verandering in te brengen
Plaats reactie