Wim_1946 schreef:Ik vond het niet zo moeilijk. Ik besef heel goed dat er dominees bestaan die integer en humaan handelen, zeker naar zijn/haar geloofsgenoten toe, vooral in omstandigheden waarbij iemand uit de kerkgenootschap in grote nood verkeert, bijvoorbeeld bij ernstige ziekte van zichzelf of dierbaren of verlies van een dierbare.
Op dit soort humane dominees zal ik qua mens geen kritiek leveren.
Ik zou niet eens meer weten wat ik heb gestemd..., voor alle opties valt wat te zeggen....Ik ken veel predikanten persoonlijk en meestal zijn het integere en humane mensen. Moet ook wel: je hele werk bestaat uit contact met mensen die je ook nog eens vaak in persoonlijke nood tegen komt ( ziekte, sterfbedden ) Uiteraard zijn er ook van de categorie "preektijgers", die opbloeien als ze de "houten broek" aantrekken ( preekstoel ....

) en die horken zijn in de persoonlijke contacten. En soms heb je schapen met vijf poten ( die natuurlijk de idolen van alle gemeentes zijn): Pastorale "preektijgers" , die ook nog leiding kunnen geven , en vergaderen , en, en, en.....En die ergens rond hun vijftigste in een burn-out van hier tot Tokio belanden.
Wim_1946 schreef:
Het gaat mij echter om het beroep dat zo iemand uitoefent. Ik zie een dominee beroepsmatig beschouwd eigenlijk als een kruising tussen een oplichter en een dorpsgek.
Oplichter omdat hij een ondeugdelijk product of liever nog producten verkoopt. Ondeugdelijke producten zijn zaken die niet werken, of wat in de praktijk niet kan worden aangetoond dat het werkt. Bij deze producten kan o.a. worden gedacht aan de genade van jezus, de liefde van god en het eeuwige leven. Allemaal dingen die compleet op niets zijn gebaseerd.
Het probleem is dat ze zelf.....het meeste zijn opgelicht....De meeste hebben wel weet van gedachten en ideeen dat rondom hun producten een sfeer hangt van niet werkzaamheid..Maar zolang het zelf je geloof is en je weet hebt dat God je gebruikt dan blijven dat juist "aanvechtingen" van de Satan en je eigen "zondige bestaan".. Moet je net zo hard tegen verzetten als je gelovigen......en als je die ervaring zelf ook hebt ....kun je dat ook goed overdragen....
Wim_1946 schreef:
Net als bij een oplichter heeft zo'n dominee financieel gewin bij het oplichten van zijn geloofsgenoten in de vorm van zijn/haar salaris, opgebracht uit de bijdragen van de kerkleden.
financieel drijft niet veel dominees...om met een universitaire studie soms nog te moeten "sabbelen"? En dan ook nog eindeloos veel kritiek over je heen te krijgen...in een tijd dat kerken alleen maar krimpen . Zonder een idee te hebben dat je werkzaam bent voor God, zullen de meeste predikanten zeggen dat ze er meteen mee stoppen zouden....De binding met geloof houdt ze in het gareel.......en dan hebben we het niet over de Pastoor.....die moet het ook nog zonder levensgezel doen......dubbele kwelling.
Wim_1946 schreef:
Dorpsgek omdat ik niet kan begrijpen dat iemand na een langdurige studie, waarbij het bestaan van god en hetgeen in de bijbel staat dagelijks wordt bestudeerd nog steeds denkt dat god bestaat en dat wat in de bijbel staat waar is en bovendien moreel gesproken te tolereren valt, hetgeen gezien het bloeddorstige, psychopathische karakter van die bijbelse god toch niet te rijmen valt met hedendaagse opvattingen over rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, zoals die b.v. verwoord zijn in de universele verklaring van de rechten van de mens.
Zoals aangegeven : ze zijn zelf opgelicht...en hun geloof "bezit" hun.....en als ze wel geopende ogen hebben gekregen...dan is alles van de negatieven zwarte kant van God "kaltgesteld". Dan blijft er meestal niet veel over dan een goede maatschappelijk werker...., niets mis mee.....maar omdat nog een dominee te noemen?
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)