Een aantal reacties. Ik zal proberen in 1 reactie een beetje op alle kort te reageren.
Ik heb nog nooit eerder aan zoiets als deze blog ( heet dit ook zo?) meegedaan. Kwam er toevallig op terecht en las de overwhole vraag. Ik miste het antwoord van de strekking "Misschien is het dan gewoon toch zo iets als gebedsgenezing."
De vraagstelling "In gebedsgenezing geloof ik niet, wat is dit dan" gaat er impliciet vanuit, dat het niet kan bestaan, omdat je het niet gelooft. Maar dat beperkt de verklaringsmogelijkheden. Het sluit uit dat het toch een genezing die door God werd veroorzaakt, is, omdat dat volgens jou niet kan. Maar dat is natuurlijk niet logisch. Immers het geloof of ongeloof van het kunnen aannemen dat iets is wat wordt beweerd, bepaalt geenszins of het daadwerkelijk wel of niet waar is. Je kan wel niet geloven dat de Hollandse tomaten rood zijn, maar daardoor worden ze niet blauw.
Ik kreeg ook de indruk, dat alle reacties contra waren. Ik zelf geloof er wel in. En de site heet "Freethinker" dus ik dacht dan moet je ook een ander geluid kunnen laten horen.
Daarnaast was ik benieuwd naar mijn ervaring met zo'n platform.
Natuurlijk had ik niet alle eerdere meningen eerst gelezen. Daarvoor heb ik geen tijd. Blijkbaar is dat min of meer gebruik. Ik had ook geen idee, dat je niet een mening mag geven, die al eens eerder door iemand anders is gegeven. Voor mij al redenen om niet vaker te gaan reageren.
Inhoudelijk merk ik, dat veel reacties toch proberen te 'bewijzen" dat, het verschijnsel waar we het over hebben geen gebedsgenezing is/kan zijn. Dus de kern van mijn reactie is niet overgekomen. Het gaat niet om bewijzen. Het gaat om geloof. Geloof trekt zich niets aan van bewijs. Het wordt er niet door geproduceerd en het wordt er niet door vernietigd. Dus als je de vraag stelt "maar wat is het dan". Kun je alleen een geloofsantwoord krijgen. Bottomline gelooft men dat het wel of niet waar is. En dus, als je de vraag stelt aan iemand die niet in God gelooft, kun je alleen vanuit dat referentiekader het antwoord krijgen dat het geen genezing door God kan zijn. Iets anders zou onlogisch zijn.
Weliswaar is het niet zo, dat niet iedereen die wel in God gelooft van elke genezing die als wonder van God wordt geclaimd, ook perse aanneemt dat dat zo is. Maar ook als een God gelovige dat wel vindt, is dat vanuit zijn referentiekader begrijpelijk en daarom evenmin bewijs.
Dus mijn punt was, als je echt een niet bevooroordeeld antwoord op die vraag wilt, zit er niks anders op om 'm te stellen aan degene die, als het waar is, achter die genezing zit. En dat is God.
Meer dan die tip beoogde ik met mijn antwoord niet.
Overigens moet mij wel van het hart, dat ik toch wel erg veel reacties krijg vanuit een overtuiging (in dit geval dat gebedsgenezing niet bestaat) en ik weinig merk van Free Thinking. In mijn beleving is dat juist durven afstand nemen van je huidige mening en buiten die grenzen wat denkoefeningen doen.
En tot slot. Aan discussies met allerlei mensen via een medium als dit, lijkt mij niks. Dus ik haak meteen weer af.
Allemaal veel wijsheid en openheid toegewenst.