priscilla.arntz schreef:Heilige Geest is mijn bewust zijn
Maar dat is niet wat psychologen en andere studenten van de (menselijke) geest en/of hersenen bedoelen als ze het hebben over 'bewustzijn'. Dus misschien kun je dat op een andere manier wat duidelijker formuleren?
priscilla.arntz schreef:Wat ik aangaf die kun je toetsen met de Bijbel.
Maar in het voorbeeld dat je vervolgens aanhaalde toetste je het niet tegen de Bijbel, maar tegen je eigen gevoel.
priscilla.arntz schreef:mijn eigen geest zegt dat ik iedere dag patat moet eten MC Donalds bijvoorbeeld
Je eigen geest zegt waarschijnlijk eerder dat elke dag Mac niet te hakken is, en dat je er sowieso na verloop van tijd een hartaanval van krijgt, of maagzuur.
priscilla.arntz schreef:Maar omdat ik naar Gods beeld wil leven, luister ik naar Zijn stem
Maar nog steeds zie ik niet hoe hier de Bijbel aan te pas komt. Luisteren naar de "stem van je geweten" (of, zoals jij het noemt, de "heilige geest"), dat doen de meeste mensen uiteindelijk, gelovig of niet.
priscilla.arntz schreef:Die stem van God hoor je past echt als je gedoopt bent
Hm. De meeste van ons kennen een interne dialoog, een soort van "stem".
priscilla.arntz schreef:Dat moest wel waar zijn!
Tsja, afgaande op de Bijbel - en ja, die heb ik, zoals de meeste hier minstens éénmaal van kaft tot kaft gelezen, en heb ik sowieso nog als naslagwerk in de boekenkast staan (alsof er niet honderden digitale kopieen op het Internet te vinden zijn) - kan ik diezelfde conclusie niet trekken.
priscilla.arntz schreef:Hoe kan iemand zo specifiek dingen beschrijven, wat duizenden jaren later pas ging gebeuren
Hoe weet je dat dat ooit gebeurd is? We weten van de Bijbel dat sommige teksten achteraf aangepast zijn, om qua inhoud beter bij de rest te passen. We weten ook dat latere verhalen geschreven kunnen zijn om beter bij eerdere voorspellingen te passen. Zonder externe verificatie kunnen we niet zonder meer aannemen dat ook daadwerkelijk Bijbelse profetieen zijn uitgekomen.
priscilla.arntz schreef:Maar als je er niet in wilt geloven, tja dan zal je het nooit begrijpen.
Ik denk dat het belangrijk is dat je beseft dat het voor mij in ieder geval geen kwestie is van niet willen, maar niet
kunnen. Ik ben
niet in staat iets te geloven als er geen overtuigende redenen zijn om in datgene te geloven. En overtuigende redenen, dat betekent voor mij: een testbare these, en verificatie middels externe bronnen die onafhankelijk van een bepaalde waarnemer of ideologie gerepliceerd kan worden. Dat is voor mij geen keuze, dat is gewoon leven naar mijn beste begrip van hoe dingen werken.
priscilla.arntz schreef:Heb je nog nooit een persoon ontmoet die straalde en zo gelukkig en dankbaar was
Tuurlijk. En ik gun mensen alle geluk die ze vinden kunnen. Maar ik moet herhalen dat gevoel, als het op het formuleren van onafhankelijk verifieerbare modellen die zo accuraat mogelijk de waarneembare realiteit reflecteren aankomt (ie. op het vormen van een geloof omtrend de aard van wereld om ons heen), geen betrouwbare raadgever is. Je gevoel zou je gemakkelijk kunnen vertellen dat de Aarde plat was, als je niet beter wist.
priscilla.arntz schreef:kijk eens naar Joseph Prince op rtl5
Ah, helemaal vergeten. Ik zet het nogmaals op mijn todo-lijstje.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox