Correct. Maar die persoonlijke waarheid draag je uit in je dagelijkse leven. En als het blijkt dat een waarheid interessant en profijtelijk genoeg is, kun je er anderen mee inspireren. En net als het ontstaan van een mop, kan een idee een vlucht krijgen, en als dan ooit van zo'n eerst persoonlijke waarheid door de meerderheid wordt gelooft, dan is dat de realiteit van de meerderheid. En zo kan elke waarheid potentieel een weg afleggen om de volle waarheid te worden. Dan is de waarheid zoals een afspraak. Een gemeenschappelijk overtuiging heeft dan een waarheid voor ogen die net als elke andere poging om de waarheid te begrijpen, nooit 100% kan zijn.dikkemick schreef:Dat is mogelijk. Je gelooft dat ruimte apart en tijd apart, ruimtetijd is en daar borduur je (creëer je) als wetenschapper verder op. Maar het kan niet bij woorden blijven. Je zult onderzoek moeten doen en met bewijzen komen van je creatie.8A5 schreef: Geloof zie ik als een creërende kracht.Als je maar lang genoeg iets gelooft, wordt dat je PERSOONLIJKE waarheid.De beoogde realiteit, wordt de realiteit voor degene wie het beoogt. Als in "the truth is in the eye of the beholder" Maar dan via een andere invalshoek. Als je maar lang genoeg iets gelooft, wordt dat je waarheid.
De waarheid is een afspraak
Moderator: Moderators
Re: De waarheid is een afspraak
Niets is waar, alles is mogelijk.
100% nooit. Ben ik met je eens.
Geloven vind ik wat ongelukkig geformuleerd. Einstein heeft geopperd at ruimte en tijd samengevoegd diende te worden (gaf hier argumenten voor) en hij werd niet slechts op zijn blauwe ogen geloofd. Dat ruimte en tijd ...en ruimtetijd menselijke concepten (afgesproken waarheid) zijn, daar valt geen spaan tussen te krijgen. Maar de 'waarheid' werkt en daar gaat het mij om.en als dan ooit van zo'n eerst persoonlijke waarheid door de meerderheid wordt gelooft, dan is dat de realiteit van de meerderheid. En zo kan elke waarheid potentieel een weg afleggen om de volle waarheid te worden. Dan is de waarheid zoals een afspraak.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Helemaal mee eens. Ik zou ik niet proberen het tegendeel daarvan te beweren.dikkemick schreef: Maar de 'waarheid' werkt en daar gaat het mij om.
Dat snap ik. Het is eigen beleven van de kracht achter geloven de ik bedoel. Geloof als woord roept te snel religie in het bewustzijn, dat is wat ik bedoel met dat religie een soort monopolie heeft op het woord geloof. Maar in een bredere zin en vooral in de persoonlijke beleving, los van religie als een overheersende factor, is geloven veel meer.dikkemick schreef:Geloven vind ik wat ongelukkig geformuleerd.