Ik ook, had 'm al genoemd.collegavanerik schreef:De mooiste relatie in de wiskunde vind ik nog altijd de euler identiteit:
Kweenie beter dan = 0
is -1 een grapje ?
Moderator: Moderators
Ik ook, had 'm al genoemd.collegavanerik schreef:De mooiste relatie in de wiskunde vind ik nog altijd de euler identiteit:
Alle dingen in de wiskunde zijn slechts ideeën. Ook de eindige verzamelingen in de wiskunde, ook de getallen. Niemand speelt met een reëel ding dat een 1 is als men wiskunde bedrijft.Peter van Velzen schreef:We zijn het er niet over eens of een oneindige verzameling een ding is. Volgens mij is het slechts een idee.axxyanus schreef:Tja waarom moet je met breuken andere dingen kunnen doen dan met gehele getallen?Peter van Velzen schreef:dat Wildberger een ander soort wiskunde voorstaat begrijp ik. Ik begrijp echter niet waarom je met oneindige verzamelingen dingen zou moeten kunnen doen die in eindige verzamelingen onmogelijk zijn.
Met verschillende dingen kan je verschillende dingen doen. Zo zit het nu eenmaal in elkaar.
In wiskunde zijn er geen taken. Als we spreken over de bijectie tussen de natuurlijke getallen en de even getallen, waarbij een getal is gekoppeld aan zijn dubbel, dan hebben we het over een bestaande relatie, waarbij die koppelingen gewoon al bestaan.Peter van Velzen schreef:Het is inderdaad niet correct om datgene dat voor eindige verzamelingen waar is ook waar te achten voor oneindige verzamelingen. In het voorbeeld van mijn definitie voor de vraag wanneer een verzameling groter is, stelde ik dat elk element uit een deelverzameling (x1) te koppelen , moest zijn aan een uniek elememt uit de verzameling y. Wat impliciet wordt verondersteld is daarbij dat "elk" niet alleen in houdt "ieder specifiek element", maar dat zulks tevens betekent "alle elementen". Dat laatste is echter niet juist wanneer een verzameling oneindig is. Je kunt elke willekeurig element uit de verzameling de natuurlijke getallen inderdaad koppelen aan een tweemaal groter element, maar je kunt dat niet doen met "alle" elementen. Dat is een onuitvoerbare taak.
Het lijkt er een beetje op dat wij jouw redenering kloppend moeten maken.Peter van Velzen schreef:Inmiddels heb ik een betere verklaring bedacht voor mijn falende definitie van "groter". Hij faalt eenvoudig doordat Tiberius Claudius hem gebruikte in een zelfverwijzing. Zelfverwijzingen zijn vaak dodelijk in de logica. Mijn definitie klopt wel, zolang er maar geen sprake is van een zelfverwijzing. Tenminste, dat hoop ik. Wellicht dat Tiberius Claudius of jij, hem dan evengoed kapot kunnen schieten, maar ik heb enige hoop.
Maar er is geen sprake van zelfverwijzing. Zaken met zichzelf vergelijken is geen zelfverwijzing. Anders zou zeggen dat 0 = 0 een zelfverwijzing zijn.Peter van Velzen schreef:Inmiddels heb ik een betere verklaring bedacht voor mijn falende definitie van "groter". Hij faalt eenvoudig doordat Tiberius Claudius hem gebruikte in een zelfverwijzing. Zelfverwijzingen zijn vaak dodelijk in de logica. Mijn definitie klopt wel, zolang er maar geen sprake is van een zelfverwijzing. Tenminste, dat hoop ik. Wellicht dat Tiberius Claudius of jij, hem dan evengoed kapot kunnen schieten, maar ik heb enige hoop.
Wat Axxyanus voorstelt is gewoon een zelfverwijzing in vermomming. Hij vergelijkt nog altijd een deel van de natuurlijke getallen met de natuurlijke getallen. Alleen doet hij dit via een copy van die verzameling.Peter van Velzen schreef:Het klassieke probleem is "de verzameling van alle verzamelingen die zichzelf niet bevatten" (zie wikepedia: Russelparadox. Het probleem bij mijn definitie van twee verzamelingen waarvan de ene meer elementen bevat dan de andere, faalt op het gebruiken van een deelverzamling van x en die dan met de gehele verzameling x vergelijken. Je vergelijk dus een deel van x met x. en dat is wel degelijk een zelfverwijzing. Ik schat in dat je waarschijnlijk geen mankement aan mijn definitie kunt aantonen. zonder een verzameling met een deel van zichzelf te vergelijken. Maar misschien ben je genialer dan ik voor mogelijk houdt. (of ben ik nog wat dommer dan ik dacht).
Die paradox is al lang geleden verdwenen door een betere axioma basis van de verzamelingen leer.Peter van Velzen schreef:Het klassieke probleem is "de verzameling van alle verzamelingen die zichzelf niet bevatten" (zie wikepedia: Russelparadox. Het probleem bij mijn definitie van twee verzamelingen waarvan de ene meer elementen bevat dan de andere, faalt op het gebruiken van een deelverzamling van x en die dan met de gehele verzameling x vergelijken. Je vergelijk dus een deel van x met x. en dat is wel degelijk een zelfverwijzing. Ik schat in dat je waarschijnlijk geen mankement aan mijn definitie kunt aantonen. zonder een verzameling met een deel van zichzelf te vergelijken. Maar misschien ben je genialer dan ik voor mogelijk houdt. (of ben ik nog wat dommer dan ik dacht).
Nogmaals het begrip zelfverwijzing bestaat gewoon niet in de wiskunde.Peter van Velzen schreef:Wat Axxyanus voorstelt is gewoon een zelfverwijzing in vermomming. Hij vergelijkt nog altijd een deel van de natuurlijke getallen met de natuurlijke getallen. Alleen doet hij dit via een copy van die verzameling.Peter van Velzen schreef:Het klassieke probleem is "de verzameling van alle verzamelingen die zichzelf niet bevatten" (zie wikepedia: Russelparadox. Het probleem bij mijn definitie van twee verzamelingen waarvan de ene meer elementen bevat dan de andere, faalt op het gebruiken van een deelverzamling van x en die dan met de gehele verzameling x vergelijken. Je vergelijk dus een deel van x met x. en dat is wel degelijk een zelfverwijzing. Ik schat in dat je waarschijnlijk geen mankement aan mijn definitie kunt aantonen. zonder een verzameling met een deel van zichzelf te vergelijken. Maar misschien ben je genialer dan ik voor mogelijk houdt. (of ben ik nog wat dommer dan ik dacht).
Ik ben blij dat je niet zo snel een voorbeeld hebt kunnen vinden waar je zonder een verzameling naar een deel van zichzelf te laten verwijzen kunt aantonen dat mijn definitie van wanneer een verzameling groter is dan een andere faalt.TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Die paradox is al lang geleden verdwenen door een betere axioma basis van de verzamelingen leer.
Dat is dus wel gebeurd.Peter van Velzen schreef:Ik ben blij dat je niet zo snel een voorbeeld hebt kunnen vinden waar je zonder een verzameling naar een deel van zichzelf te laten verwijzen kunt aantonen dat mijn definitie van wanneer een verzameling groter is dan een andere faalt.TIBERIUS CLAUDIUS schreef:Die paradox is al lang geleden verdwenen door een betere axioma basis van de verzamelingen leer.
Verder heb ik niets meer te zeggen over dit onderwerp.
Dit is helemaal geen zelfverwijzing. Zelfverwijzing is als in de definitie voor iets, dat iets ook vermeld zou worden. Een wederzijdse verwijzing zou zijn als het ene in termen van het andere gedefinieerd wordt en het andere in termen van het ene.Peter van Velzen schreef:Wat Axxyanus voorstelt is gewoon een zelfverwijzing in vermomming. Hij vergelijkt nog altijd een deel van de natuurlijke getallen met de natuurlijke getallen. Alleen doet hij dit via een copy van die verzameling.Peter van Velzen schreef:Het klassieke probleem is "de verzameling van alle verzamelingen die zichzelf niet bevatten" (zie wikepedia: Russelparadox. Het probleem bij mijn definitie van twee verzamelingen waarvan de ene meer elementen bevat dan de andere, faalt op het gebruiken van een deelverzamling van x en die dan met de gehele verzameling x vergelijken. Je vergelijk dus een deel van x met x. en dat is wel degelijk een zelfverwijzing. Ik schat in dat je waarschijnlijk geen mankement aan mijn definitie kunt aantonen. zonder een verzameling met een deel van zichzelf te vergelijken. Maar misschien ben je genialer dan ik voor mogelijk houdt. (of ben ik nog wat dommer dan ik dacht).