TIBERIUS CLAUDIUS schreef:vegan-revolution schreef:Die vrijheid om het eigen geloof te belijden moet toch beperkt worden. Namelijk daar waar het belijden van het geloof botst met andere mensenrechten. Daar is geen ontkomen aan.
Men kan geloven wat men wil, dat lijkt me duidelijk.
De grens lijkt mij te liggen waar
het praktiseren ervan ook anderen raakt.
Dus vrijheid van geloof maar niet van het praktiseren van dat geloof.
Men kan wel geloven dat men kinderoffers moet brengen, maar de praktiseren hiervan dient bestreden te worden.
En hier raken we de door mij bedoelde paradox.
De wet geeft je een recht, gebaseerd op een principe zoals door Vilaine geciteerd:
Maar doodslaan deed hij niet, want tussen droom en daad. staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
Willem Elschot
viewtopic.php?p=529483#p529483" onclick="window.open(this.href);return false;
De wet gaat uit van een strafbare handeling, daad of concreet voornemen.
Een fantasie of gedachte is niet strafbaar.
Maar om maar terug te grijpen naar mijn voorbeeld van de vrouw in de burka (ja Maria, die is per definite 99,9 % bedekkend) dan kan ik dat een handeling noemen.
Een handeling die een gedachtegoed uitdraagt.
Want hé, er loopt altijd een man naast.
En dit koppel roept heel veel in mij op.
Aan de ene kant zou ik ter plekke willen strippen alleen maar om een opstandige handeling terug te smijten, en aan de andere kant voel ik me al vies bij het zien van diegene die ernaast loopt en de gedachte wat ie zou denken.
Daarna ben ik verschrikkelijk boos en gefrustreerd dat me al die vervelende gedachten opgedrongen worden terwijl ik alleen ff gezellig een stukkie in het park wilde wandelen.
Het is in dit geval hun concrete handeling die zich in mijn leefwereld dringt.
En dat gaat m.i. verder dan het mogen hebben van persoonlijke gedachten of het recht op mogen geloven wat je wilt.
Overigens vind ik het vergelijkbaar met andere handelingen, zoals het kleden in een KKK outfit, een hakenkruis op m'n mouw spelden, het weren/onderdrukken van vrouwen binnen het christendom en politiek... etc. etc.
Een KKK outfit, een Hakenkruis e.d. mag ik niet openbaar dragen. Maar een burka mag wel.
De SGP onderdrukt vrouwen in de politiek. Christendom onderdrukt LGBT+ en vrouwen binnen kerkgenootschappen.. etc.
En daarmee onderschrijf ik:
Vilaine schreef:
En daar zitten nog steeds inconsistenties in. In kader van geloof mogen dingen, die je niet mag als je niet tot dat specifieke geloof behoort.