De arrogantie van een religie (soms)
Moderator: Moderators
Hope staat er wel erg alleen voor, het is erg ongelijk verdeeld.
Er zou eigenlijk een beetje steun moeten komen voor Hope.
De vraag is alleen waar haal je die vandaan?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
- Violent God
- Contacteer:
Dankjewel. Maar achteraf gezien had ik toch liever niet het woord 'naief' gebruikt.skeptic schreef:Ook al heb je hem nooit gelezen, je reactie mag er wezenViolent God schreef:Dus God praat met jou via een boek (de Bijbel)?
Heeft God die dan geschreven?
Als dat niet zo is, is het dus geschreven door iemand die denkt te weten wat God denkt en vindt.
Wie zegt mij dat die man/vrouw wel rechtstreeks met God kon praten? Dat zou dan best eens een oplichter kunnen zijn geweest die roem wilde vergaren door te zeggen dat hij met God heeft gepraat.
Ik heb de Bijbel nooit gelezen, en ik zal wel weer dom uit mijn nek zitten te zwetsen, maar het lijkt me nogal naief om zomaar klakkeloos te geloven wat in een boek staat dat 'iemand' eeuwen geleden heeft geschreven. Zeker als het geloof dat erop is gebaseerd je zoveel plichten oplegt.
Ik ken Hope verder niet, en het was niet mijn bedoeling om haar voor naief uit te maken.
- Violent God
- Contacteer:
Mmm, inderdaad.skeptic schreef:Hope staat er wel erg alleen voor, het is erg ongelijk verdeeld.
Laatst gewijzigd door Violent God op 02 okt 2003 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Waar blijft Universal Soldier??Wellicht een beetje 'steun' voor Hope....?skeptic schreef:Hope staat er wel erg alleen voor, het is erg ongelijk verdeeld.
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest...'
Scotfan, dat vind ik wel een hele flauwe reactie van Groningen- Ajax. Volgens mij heb je nog niet eens precies gekeken in de Bijbel naar de profetieen en ik vind deze reactie dus eigenlijk bevooroordeeld.Scotfan schreef:Ja, ok Groningen wint ook wel een keer de komende 4000 jaar van Ajax.Hope schreef: . Er staan ook veel profetieen waarvan een deel al echt uitgekomen is en nog een deel van uit moet en naar ik geloof ook uit zal komen.
Nu even serieus, als God liefde is, dan kan ik maar niet begrijpen dat er in Zijn naam, ja in Zijn naam zovele Moslime, Joden, Christenen en Hindoestanen vermoord zijn door de eeuwen heen.
God heeft geen hand uitgestoken tijdens de Kruistochten, de Tachtig jarige oorlog, tijdens de jodenvervolgingen, de "ketterverbrandingen" en de eeuwenlange strijd tussen protestanten en katholieken.
En dat idee van dat was toen en de mensen wisten niet beter: Het was de zelfde GOD!!!.
Als er precies beschreven staat, bijvoorbeeld, dat het volk Israel in Ballingschap genomen zal worden en met hoeveel en waarnaartoe en met hoeveel ze zullen terugkeren is dat geen toeval. Zo ook alle heenwijzingen die naar Jezus Christus wijzen.
Die kruistochten enz. hebben wij MENSEN elkaar aangedaan. Moet God dan met een muurtje ertussen gaan staan als wij mensen elkaar zo graag kapot maken?
Jezus zei zelf: Hebt uw vijanden lief
en...God zei ook: Niet door macht, nog door geweld, maar door mijn Geest zegt de Heer.
Ik vind het ook erg. Toch weet ik dat het satan is die het allemaal doet en ik ontedek ook hele andere goede kanten van God en er zijn ook goede Christenen. Als mensen zich zelf van God afkeren gaat het fout!
Liefs,
Hope
Hihi, ik voel met niet alleen hoor!Violent God schreef:Mmm, inderdaad.skeptic schreef:Hope staat er wel erg alleen voor, het is erg ongelijk verdeeld.
Johannes 14: 16,17
En Ik zal den Vader bidden, en Hij zal u een anderen Trooster geven, opdat Hij bij u blijve in der eeuwigheid; Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.
He enne..ik snap dat het naief overkomt, maar dat is het in mijn ogen niet hoor.
Liefs,
Hope
-
Eric de Wagt
Hulp voor Hope
Ik denk vindt dat er in vele geinspireerde geschriften wat te vinden is waar mensen persoonlijk wat mee kunnen doen.
Ik heb persoonlijk ervaren hoe inspirerend een bijbel, bhagavad ghita, Nag Hammadi geschriften, het graal-verhaal, het Corpus Hermeticum kunnen zijn.
Het is denk ik belangrijk te onthouden dat je je met deze tekst(en) bezig houdt om er persoonlijk iets mee te doen en niet om te weten dat je op gaat in een grote veilige massa.
Religie (spiritualiteit) is in de eerste plaats iets persoonlijks en niet een vluchtheuvel waar je je uit angst aan overgeeft.
Onze voorouders leefden met bepaalde mythen en sagen waar ze kracht uit haalden en wij doen het zelfde alleen onze verhalen veranderen omdat onze tijd anders is als die van onze voorouders.
De hierarchische georganiseerde geloven willen dit nog wel eens geloven.
Woorden van inspiratie worden in de verkeerde handen woorden van slavernij.
Eric.
Ik heb persoonlijk ervaren hoe inspirerend een bijbel, bhagavad ghita, Nag Hammadi geschriften, het graal-verhaal, het Corpus Hermeticum kunnen zijn.
Het is denk ik belangrijk te onthouden dat je je met deze tekst(en) bezig houdt om er persoonlijk iets mee te doen en niet om te weten dat je op gaat in een grote veilige massa.
Religie (spiritualiteit) is in de eerste plaats iets persoonlijks en niet een vluchtheuvel waar je je uit angst aan overgeeft.
Onze voorouders leefden met bepaalde mythen en sagen waar ze kracht uit haalden en wij doen het zelfde alleen onze verhalen veranderen omdat onze tijd anders is als die van onze voorouders.
Eric.
Op mijn pet een rode ster met acht armen, ik noem haar Geloof & Wijsheid.
- Scotfan
- Geregelde verschijning
Tot deze kruistochten werden wel opgeroepen door de Paus. En deze is de hoogste mens in de Christelijke kerk.Hope schreef:
Die kruistochten enz. hebben wij MENSEN elkaar aangedaan. Moet God dan met een muurtje ertussen gaan staan als wij mensen elkaar zo graag kapot maken?
Jezus zei zelf: Hebt uw vijanden lief
[
Dat kan ze vast wel waarderen.Ook al heb je hem nooit gelezen, je reactie mag er wezen :
Dankjewel. Maar achteraf gezien had ik toch liever niet het woord 'naief' gebruikt.
Ik ken Hope verder niet, en het was niet mijn bedoeling om haar voor naief uit te maken.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Hope,Hope schreef: Ik vind het ook erg. Toch weet ik dat het satan is die het allemaal doet en ik ontedek ook hele andere goede kanten van God en er zijn ook goede Christenen. Als mensen zich zelf van God afkeren gaat het fout!
Liefs,
Hope
Er zijn zeker goede Christenen, maar volgens mij zouden deze mensen ook goed zijn als ze in een andere cultuur zouden leven en dus geen Christenen waren.
Het zit hem namelijk niet in het Christen zijn. maar ze zijn gewoon zo als ze zijn.
Zelf ben ik ooit Christen geweest en was erg serieus. Nu ben ik ongelovig en heb moeten constateren dat mijn morele standaard alleen maar op een hoger niveau is komen te staan. Hoe verklaar jij dat? Als het waar was dat iemand die zich van God afkeert in de fout gaat, dan zou ik nu op z'n minst aan lager wal aangeland moeten zijn. Maar dat is niet het geval.
Re: Hulp voor Hope
Als iedereen zo dacht waren er geen godsdienst oorlogen. Spiritualiteit is zeker iets persoonlijks en niemand heeft het recht dat aan iemand te onthouden.Eric de Wagt schreef:Ik denk vindt dat er in vele geinspireerde geschriften wat te vinden is waar mensen persoonlijk wat mee kunnen doen.
Eric.
Re: God
Er zijn ook Christenen die last hebben van angsten en stemmen. Velen zien achter iedere boom Satan, en zijn constant bang voor de aanwezigheid van demonen. Ook is er vaak sprake van de angst dat ze in de hel komen. Anderen zien overal samenzweringen tegen het christendom. Zodra ze een symbool uit een andere religie zien breekt het angstzweet uit. Er zijn zelfs christenen die hun kinderen niet naar de teletubbies durven laten kijken, of hun kinderen Harry Potter durven laten lezen, uit angst voor occulte machten.Hope schreef: Waarom hebben mensen die zich met hekseriij/wicca bezig hebben gehouden, angsten, stemmen enz. en is het hun onmogelijk de Bijbel te horen, of te bidden???
De basis van hekserij / wicca is satan zelf dat heb ik uit ervaring van velen gehoord die door gebed en door God zelf bevrijd moesten worden van demonische machten.
Ik zal eens informeren op het heksenforum. Ik ben benieuwd hoe zij daarover denken. Ik denk zelf dat wicca al bestond voor het christendom. De riten en symbolen uit wicca zijn al heel oud.
satan doet alsof hij de mensen in vrijheid zet en de ogen opent voor de realiteit namelijk het kwade en een vlucht zoeken in alles wat een kick geeft, extra dimentie geeft.
Toch herken ik mij niet in dat beeld. Ik ben niet christelijk en toch gedraag ik mij voorbeeldig. Ik betaal keurig mijn belasting, ik scheid mijn afval, ik eet geen dode dieren, heb een fruitabonnement bij de biologische winkel, ik draag geen bont, ik rij zelden te hard, ik heb nog nooit iemand vermoord of verkracht. Hoe kan dit toch? Waarom ben ik zo braaf?
Wat bedoel je trouwens met 'een vlucht zoeken in alles wat een kick geeft'?
ciao, devious..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Re: Hulp voor Hope
tja...ik geloof dat zelfs ik er geinspireerd door zou kunnen worden. Ware het niet dat ik niet alleen op zoek ben naar zelfverwerkelijking, maar naar datgene wat God tot mij wil zeggen. Het gaat mijns inziens niet alleen om goed leven of vrede vinden in jezelf. Het gaat mijns inziens om tot je doel komen en dat is ook een relatie met de levende God. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die andere geschriften niet gelezen heb, maar misschien dat je me kunt uitleggen, wat in relatie tot wat ik boven neergezet heb die 'inspiratie' is?Eric de Wagt schreef:Ik denk vindt dat er in vele geinspireerde geschriften wat te vinden is waar mensen persoonlijk wat mee kunnen doen.
Tja, toch denk ik dat de boodschap van God niet tegen elkaar in kan gaan. Dus kunnen deze verschillende verhalen niet allemaal waar zijn lijkt me.Eric de Wagt schreef: Het is denk ik belangrijk te onthouden dat je je met deze tekst(en) bezig houdt om er persoonlijk iets mee te doen en niet om te weten dat je op gaat in een grote veilige massa.
Helemaal mee eens. Dat is precies wat de Bijbel voor mij betekent. Een persoonlijke relatie met de levende God en niet uit angst, maar juist uit liefde, omdat ik de Here Jezus zelf heb leren kennen en dus niet met de massa meewandel...Eric de Wagt schreef: Onze voorouders leefden met bepaalde mythen en sagen waar ze kracht uit haalden en wij doen het zelfde alleen onze verhalen veranderen omdat onze tijd anders is als die van onze voorouders.
Liefs,
Hope
-
Eric de Wagt
Voor Hope
Ik ben een liefhebber van mythen en sagen en zodoende heb ik veel gelezen om deze onbegrijpelijke wereld waarin we ronddolen te kunnen begrijpen.
Hope ziet de bijbel als het ene ware boek, maar door mijn lezen heb ik ondekt (en velen met mij) dat al die 'heilige' geschriften in de kern over het zelfde gaan.
Het verschil is alleen de kleur die de ontvanger/schrijver en zijn cultuur aan de boodschap geven.
Alle richting gevende geschriften zijn ontstaan uit een bepaalde noodzaak, gevoeld door een bepaalde cultuur, een bepaalde priester herarchie of een bepaalde ziener/mysticus/visionair.
Zodoende zijn al de 'heilige' geschriften op een bepaalde manier gekleurd en zodoende tegenstrijdig aan 'heilige' geschriften die nu heel populair zijn.
Ik denk als je god wilt begrijpen het interessant is je te verdiepen in de 'heilige' geschriften van andere geloven, want alleen zo zou je kunnen zien hoe er een kracht op ons mensen inwerkt om ons bij elkaar te brengen inplaats van uit elkaar te drijven.
Eric
Hope ziet de bijbel als het ene ware boek, maar door mijn lezen heb ik ondekt (en velen met mij) dat al die 'heilige' geschriften in de kern over het zelfde gaan.
Het verschil is alleen de kleur die de ontvanger/schrijver en zijn cultuur aan de boodschap geven.
Alle richting gevende geschriften zijn ontstaan uit een bepaalde noodzaak, gevoeld door een bepaalde cultuur, een bepaalde priester herarchie of een bepaalde ziener/mysticus/visionair.
Zodoende zijn al de 'heilige' geschriften op een bepaalde manier gekleurd en zodoende tegenstrijdig aan 'heilige' geschriften die nu heel populair zijn.
Ik denk als je god wilt begrijpen het interessant is je te verdiepen in de 'heilige' geschriften van andere geloven, want alleen zo zou je kunnen zien hoe er een kracht op ons mensen inwerkt om ons bij elkaar te brengen inplaats van uit elkaar te drijven.
Eric
Op mijn pet een rode ster met acht armen, ik noem haar Geloof & Wijsheid.
Re: Voor Hope
Tja, wat moet ik hierop zeggen. Ik heb ook inderdaad wel eens mythen en sagen gelezen. Toch merk ik duidelijk verschil in de manier van schrijven.Eric de Wagt schreef:Ik ben een liefhebber van mythen en sagen en zodoende heb ik veel gelezen om deze onbegrijpelijke wereld waarin we ronddolen te kunnen begrijpen.
Eric
De verhalen geven lessen waar je wat van kan leren en er zullen ook best wel boodschappen in zitten die waar zijn. De boodschap is echter heel anders.
Om even wat neer te zetten (corrigeer me als jouw indrukken anders zijn.., je zult er meer verstand van hebben dan ik...
1) Er is niet EEN God
2) Deze god of goden onderhouden geen persoonlijke relatie met de mens en zij bieden geen concrete leiding in dit dagelijkse leven.
3) Er is nog niemand gestorven, doordat diegenen die het geloven gedood werden.
4) Het geloof in deze mythen en sagen is niet levensveranderend in die zin dat je je doel vind en je vrede ervaart.
5) Zij vormen geen wereldreligie.
De heilige geschrften hebben niet allemaal dezelfde kern. Allah heeft bijvoorbeeld geen zoon. Dat is DE kern van het christelijk geloof.
In die heilige geschriften worden richtlijnen gegeven om het goddelijke te bereiken (in de hemel te komen??).
Wij mogen bij God komen, puur omdat God zelf die mogelijkheid geeft, ook als we niet genoeg werken gedaan hebben. Gelukkig maar, want als er een mens door werken bij God zou kunnen komen zou niemand er komen, ik ook niet, want ik doe helaas ook nog steeds dingen die God niet goed vindt
Romeinen 3:23 Want zij hebben allen gezondigd, en derven (missen) de heerlijkheid Gods.
In andere religies is die onzekerheid er wel degelijk. Mensen zijn daarbij conistant op zoek naar hoe nog beter te leven. Natuurlijk doen christenen dat ook, uit liefde voor God, maar ze weten dat ze al bij de Here God horen en uit eindelijk bij Hem mogen zijn!
Ik geloof dat God mensen bij elkaar wil brengen, maar dat Hij daarbij Zichzelf en Zijn weg met mensen niet ontkent, door ook andere geschriften die iets anders verkondigen te geven.
Verder wil ik zeggen, dat ik alleen weergeef wat mijn gedachten zijn en dat ik echt geen 'hard feelings'. heb en dat ik ook echt niet de bedoeling heb om te veroordelen ofzo.
Ik hoop alleen dat jij/jullie niet verwachten van mij dat ik compromissen moet gaan sluiten, want dan zou ik zelf afbreuk doen aan mijn geloof. Ik hoop dat jullie dat ook kunnen waarderen. Ik neem mijn geloof serieus en wil er ook echt in liefde uit leven ook naar jullie toe!
Liefs,
Hope