Maarten van Rossum - Was Jezus een mythe

Dit forum is bedoeld om te dienen als bron voor informatie wat betreft dit thema. Het zal bestaan uit links, informatieve bijdragen op dit forum uit het verleden en wellicht nieuwe beschouwingen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Maarten van Rossum - Was Jezus een mythe

Bericht door Rereformed »

Barnabas schreef: 23 feb 2023 18:35
Natuurlijk moet je mij op zoek sturen en de zaak op mij terugwerpen wanneer je gelooft dat het onzin is.
[-X Ik stuur je op zoek omdat dit onderwerp studie vereist en jij klaarblijkelijk niets van het onderwerp afweet, noch laat zien je er zelfs maar in te willen verdiepen of er enige moeite voor wil doen.
Vadertje Rossem moet natuurlijk aanbeden worden en zijn stellingen zijn daarmee hoger dan het oorspronkelijke materiaal waar je zelf over kan nadenken
Je laat hier zien hoe belabberd je zelfs de bijdragen van dit forum doorleest. Men heeft je erop gewezen dat het artikel niet geschreven is door Van Rossem. Als je het artikel leest zul je ook ontdekken dat hier een wetenschapsjournalist aan het woord is. Zo iemand legt actuele zaken uit en maakt opmerkingen naar aanleiding van wat hij is tegengekomen. Hij komt niet aan met een zienswijze en stellingen van zichelf. Daarom eindigt de titel van zijn artikel dan ook in een vraagteken.
Kortom, je opmerking raakt kant noch wal.
Barnabas schreef:think free, think zelf
Zeer goede opmerking. Op die manier is het jezusmythicisme ontstaan! Ga jij ook eens aan denkwerk doen!
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Onze Maarten, die in de slimste mens zijt, uw naam worde geheiligd, uw Nobelprijs kome, uw wil geschiede, op aarde zoals in de studio. Geef ons heden ons dagelijks sjacherijn en vergeef ons .....

Jammer Barnabas, maar dit zet weing zoden aan de dijk.
Jezus bestaat, is de zoon van God (en God en geest) en loopt over water en is weder opgestaan uit de dood om weer spoedig terug te keren op aarde om daar het kaf van het koren te scheiden.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

Rereformed schreef: 23 feb 2023 19:05
Barnabas schreef: 23 feb 2023 18:35
Natuurlijk moet je mij op zoek sturen en de zaak op mij terugwerpen wanneer je gelooft dat het onzin is.
[-X Ik stuur je op zoek omdat dit onderwerp studie vereist en jij klaarblijkelijk niets van het onderwerp afweet, noch laat zien je er zelfs maar in te willen verdiepen of er enige moeite voor wil doen.
Vadertje Rossem moet natuurlijk aanbeden worden en zijn stellingen zijn daarmee hoger dan het oorspronkelijke materiaal waar je zelf over kan nadenken
Je laat hier zien hoe belabberd je zelfs de bijdragen van dit forum doorleest. Men heeft je erop gewezen dat het artikel niet geschreven is door Van Rossem. Als je het artikel leest zul je ook ontdekken dat hier een wetenschapsjournalist aan het woord is. Zo iemand legt actuele zaken uit en maakt opmerkingen naar aanleiding van wat hij is tegengekomen. Hij komt niet aan met een zienswijze en stellingen van zichelf. Daarom eindigt de titel van zijn artikel dan ook in een vraagteken.
Kortom, je opmerking raakt kant noch wal.
Barnabas schreef:think free, think zelf
Zeer goede opmerking. Op die manier is het jezusmythicisme ontstaan. Ga jij ook eens aan denkwerk doen!
Je kunt natuurlijk wel door allerlei kleinerende opmerkingen je eigen stelling kracht proberen bij te zetten, maar dat is natuurlijk alleen maar kinderachtig gedoe. Daarbij is en blijft, ook voor Maarten van Rossem/andere persoon de bijbel ook voor hem de bron en dus om over Jezus als mytisch of niet de bron bepalender en overschaduwd de bijbel alle ander commentaar. Daarbij zit je er naast wat betreft het lezen van het artikel want wanneer je de discussie terugleest kun je zien dat ik niet op het artikel reagerr maar op Peter van Velzen en een hoofdintroductie in het artikel waarin staat: "Maar de Bijbel bevat geen biografische informatie over hem (Jezus)." Dan weet je niet wat er in de bijbel staat. Dus je praat onzin. Dat is mijn onderwerp en daartoe beperk ik mij en meer informatie heb ik daarbij niet nodig. Dus wanneer je wilt weten wat er in de bijbel staat zeg je het maar.
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

Mullog schreef: 23 feb 2023 18:52
Barnabas schreef: 23 feb 2023 18:35 ... think free, think zelf.
Aanhakend op een andere discussie, ik denk dat het hier "... think free, think self" moet zijn :)
Flauwekul.
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

dikkemick schreef: 23 feb 2023 19:44 Onze Maarten, die in de slimste mens zijt, uw naam worde geheiligd, uw Nobelprijs kome, uw wil geschiede, op aarde zoals in de studio. Geef ons heden ons dagelijks sjacherijn en vergeef ons .....

Jezus bestaat, is de zoon van God (en God en geest) en loopt over water en is weder opgestaan uit de dood om weer spoedig terug te keren op aarde om daar het kaf van het koren te scheiden.
Het was ook niet voor jou.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Barnabas schreef: 23 feb 2023 23:02 Je kunt natuurlijk wel door allerlei kleinerende opmerkingen je eigen stelling kracht proberen bij te zetten, maar dat is natuurlijk alleen maar kinderachtig gedoe. Daarbij is en blijft, ook voor Maarten van Rossem/andere persoon de bijbel ook voor hem de bron en dus om over Jezus als mytisch of niet de bron bepalender en overschaduwd de bijbel alle ander commentaar. Daarbij zit je er naast wat betreft het lezen van het artikel want wanneer je de discussie terugleest kun je zien dat ik niet op het artikel reagerr maar op Peter van Velzen en een hoofdintroductie in het artikel waarin staat: "Maar de Bijbel bevat geen biografische informatie over hem (Jezus)." Dan weet je niet wat er in de bijbel staat. Dus je praat onzin. Dat is mijn onderwerp en daartoe beperk ik mij en meer informatie heb ik daarbij niet nodig. Dus wanneer je wilt weten wat er in de bijbel staat zeg je het maar.
Ik schreef: 03 jan 2023 04:28 Maarten beweert niet dat er geen persoon was die na zijn kruiziging aan mensen is verschenen, hij beweert slechts dat de beschrijving van deze persoon voor een groot deel pas decennia na zijn dood is ontstaan. Derhalve is die beschrijving zeer zeker mythisch.
Ik weet best wat er in de Bijbel staat. De persoon die wordt geciteerd door Maarten van Rossem ongetwijfeld ook. Maar hij noch ik geloven alles wat er staat. Dat is ook moeilijk, want dan moet je geloven dat hij twee maal geboren is: éénmaal rond 6 BCE als kind van een vrouw die in Bethlehem woonde, een éénmaal rond 6 CE als kind van een vrouw die in Nazareth woonde, maar om een - ongelovelijke - reden naar Bethlehem zou zijn getrokken. Ook zou hij tweemaal gekruisigd zijn. éénmaal op de dag voordat het Pesach-lam wordt geslacht, en éénmaal op de volgende dag.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Barnabas schreef: 23 feb 2023 23:02
Rereformed schreef: 23 feb 2023 19:05 Zeer goede opmerking. Op die manier is het jezusmythicisme ontstaan. Ga jij ook eens aan denkwerk doen!
Je kunt natuurlijk wel door allerlei kleinerende opmerkingen je eigen stelling kracht proberen bij te zetten, maar dat is natuurlijk alleen maar kinderachtig gedoe. Daarbij is en blijft, ook voor Maarten van Rossem/andere persoon de bijbel ook voor hem de bron en dus om over Jezus als mytisch of niet de bron bepalender en overschaduwd de bijbel alle ander commentaar. Dus je praat onzin. Dat is mijn onderwerp en daartoe beperk ik mij en meer informatie heb ik daarbij niet nodig. Dus wanneer je wilt weten wat er in de bijbel staat zeg je het maar.
Het is nooit leuk wanneer je op je plaats wordt gezet door iemand die zich jaren heeft verdiept in het onderwerp van gesprek, en bijbelse feiten onder je neus schuift waarop je geen enkel houtsnijdend antwoord kunt verzinnen, zoals bovenstaande feiten die Peter van Velzen je voor de voeten legt, of de teksten die een spoedige wederkomst van Jezus aankondigen die niet uitgekomen zijn, en aantonen dat je geloof berust op een waan.
Wanneer je aankomt met "je praat onzin" op basis van het argument "de bijbel overschaduwt alle ander commentaar" maak je toch echt jezelf tot clown. In het voorgaande dacht ik dat je deze drogredenering wel zou begrijpen als ik je laat weten dat wanneer een mormoon of islamiet zijn heilige boek op dezelfde manier zou verdedigen, de argumentering voor jou beslist geen geldigheid zou hebben. Maar nu moeten we constateren dat je niet voor bijleren vatbaar bent. Dus terwijl mijn woorden "ga ook eens aan denkwerk doen" juist laten zien dat ik geloof dat je daartoe in staat bent, krijg ik als reaktie het volgende voorbeeld dat illustreert dat je er niet toe in staat bent! Je maakt het voor een schoolmeester wel heel moeilijk om je naar de volgende klas te laten overgaan. Je hebt zelfs nog steeds niet door dat het jezusmythicisme juist op basis van de informatie in de bijbel tot de mythicistische zienswijze komt.
Je zakt steeds dieper in de rol van spuit elf die modder geeft. Je funktie op dit forum is voor medechristenen een embarrassment te zijn en voor vrijdenkers een trol.
Born OK the first time
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Barnabas schreef: 23 feb 2023 23:05
Barnabas schreef: 23 feb 2023 18:35 ... think free, think zelf.
Aanhakend op een andere discussie, ik denk dat het hier "... think free, think self" moet zijn :)
Flauwekul.
Klopt, maar als je niet kunt lachen moet je geen winkel beginnen :wink: .
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mullog schreef: 24 feb 2023 07:27
Barnabas schreef: 23 feb 2023 23:05
Flauwekul.
Klopt, maar als je niet kunt lachen moet je geen winkel beginnen :wink: .
Nja, zulke flauwekul was het niet. Het doet me zelfs overwegen om toch maar weer "sowieso" te gaan schrijven, want ik leer ervan dat verhaspeling van vreemde en eigen taal de irritatie ten top drijft. :D
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Barnabas schreef: 23 feb 2023 23:07
dikkemick schreef: 23 feb 2023 19:44 Onze Maarten, die in de slimste mens zijt, uw naam worde geheiligd, uw Nobelprijs kome, uw wil geschiede, op aarde zoals in de studio. Geef ons heden ons dagelijks sjacherijn en vergeef ons .....

Het was ook niet voor jou.
Nee, het is alleen voor jezelf. Ik weet t. Of vind je zelf dat je hier een goed constructief gesprek voert waarbij je je verdiept in de antwoorden die je aangezegd worden?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Barnabas schreef: 23 feb 2023 17:46 Waarom noem je het een pseudobron?
Omdat het dat zijn.
Bronnen die suggereren bronnen te zijn maar de toets der wetenschap niet kunnen doorstaan.

Dat mensen wanhopig aan dit soort nep-informatie bljven vasthouden is voor mij niet invoelbaar.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Mullog schreef: 23 feb 2023 18:04 Waarbij ik het dan altijd weer leuk vind om aan te geven dat dit niet de enige kleitablet over Nebukadnesar is maar dat er bijvoorbeeld de kleitablet VAT 4956 die niet alleen Nebukadnesar noemt maar ook nog eens de tijd van zijn regering exact weet te dateren door de astronomische data op deze tablet en daarmee en passant de alle voorspellingen uit het boek Daniël onderuit schoffelt.
Hier komt de advocaat van de Duivel.
Er is op kleitabletten ook de inventarisatie van het geroofde tempelzilver gevonden.
Dat komt aardig overeen met de Bijbelse.
Ik bedoel echter dat er aardig wat aan kleitabletten over dit stukje geschiedenis is gevonden.

PS.
Uiteraard volgt niet uit het feit dat een stukje OT. historisch is, dat de rest dat ook is.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Barnabas schreef: 23 feb 2023 23:02 Dan weet je niet wat er in de bijbel staat. Dus je praat onzin. Dat is mijn onderwerp en daartoe beperk ik mij en meer informatie heb ik daarbij niet nodig.
Mij lijkt het dat Reformed (en ook andere hier) een stuk beter dan jij weten wat er in de Bijbel staat.
Het probleem zit bij jou, jij claimt `zonder een spatje bewijs` dat alles wat er staat letterlijk zo is gebeurd.
Dat er allerlei zaken in staan die gewoon niet kunnen negeer je gewoon.
Barnabas
Forum fan

Bericht door Barnabas »

Peter van Velzen schreef: 24 feb 2023 03:57
Barnabas schreef: 23 feb 2023 23:02 Je kunt natuurlijk wel door allerlei kleinerende opmerkingen je eigen stelling kracht proberen bij te zetten, maar dat is natuurlijk alleen maar kinderachtig gedoe. Daarbij is en blijft, ook voor Maarten van Rossem/andere persoon de bijbel ook voor hem de bron en dus om over Jezus als mytisch of niet de bron bepalender en overschaduwd de bijbel alle ander commentaar. Daarbij zit je er naast wat betreft het lezen van het artikel want wanneer je de discussie terugleest kun je zien dat ik niet op het artikel reagerr maar op Peter van Velzen en een hoofdintroductie in het artikel waarin staat: "Maar de Bijbel bevat geen biografische informatie over hem (Jezus)." Dan weet je niet wat er in de bijbel staat. Dus je praat onzin. Dat is mijn onderwerp en daartoe beperk ik mij en meer informatie heb ik daarbij niet nodig. Dus wanneer je wilt weten wat er in de bijbel staat zeg je het maar.
Ik schreef: 03 jan 2023 04:28 Maarten beweert niet dat er geen persoon was die na zijn kruiziging aan mensen is verschenen, hij beweert slechts dat de beschrijving van deze persoon voor een groot deel pas decennia na zijn dood is ontstaan. Derhalve is die beschrijving zeer zeker mythisch.
Ik weet best wat er in de Bijbel staat. De persoon die wordt geciteerd door Maarten van Rossem ongetwijfeld ook. Maar hij noch ik geloven alles wat er staat. Dat is ook moeilijk, want dan moet je geloven dat hij twee maal geboren is: éénmaal rond 6 BCE als kind van een vrouw die in Bethlehem woonde, een éénmaal rond 6 CE als kind van een vrouw die in Nazareth woonde, maar om een - ongelovelijke - reden naar Bethlehem zou zijn getrokken. Ook zou hij tweemaal gekruisigd zijn. éénmaal op de dag voordat het Pesach-lam wordt geslacht, en éénmaal op de volgende dag.
Kun je nu ook aangeven waarop dat gebaseerd is?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Barnabas schreef: 24 feb 2023 11:10 Kun je nu ook aangeven waarop dat gebaseerd is?
Op het lezen van de bijbel.
Matteüs laat Jezus geboren worden tijdens het leven van Herodes de Grote, die stierf in 4 vChr. En zijn ouders laat hij wonen in een huis in Bethlehem. Zijn ouders moeten vluchten naar Egypte, en gaan pas na de dood van Herodes weer terug, naar de uithoek Galilea omdat ze bang zijn voor de nieuwe machthebber, de zoon van Herodes.
Lukas laat Jezus geboren worden tijdens de volkstelling onder Quirinius die plaatsvond in het jaar 6 nChr. en zijn ouders wonen in Nazareth. Lucas grijpt de volkstelling aan om ze in Bethlehem te laten komen.
Born OK the first time
Plaats reactie