Allebei of Allebij en wat is het verschil?
Ik schreef zojuist ergens
'allebij':
HierEnNu schreef: 15 mar 2024 18:53Zowel het positieve als het negatieve is er allebei en is er ook altijd al geweest.
maar na herlezen veranderde ik dat in
'allebei'.
Na herlezen na op
'Verstuur' te hebben geklikt begon ik opnieuw te twijfelen.
Dus, als zelfverklaarde notoire mierenneuker, ff opzoeken!
Smartie schreef:
Allebei of Allebij: Wat is het verschil?
Conclusie
Als je wilt weten of je allebei of allebij moet gebruiken, is het belangrijk om het verschil tussen de twee te begrijpen. Allebei is een voornaamwoord dat gebruikt wordt om te verwijzen naar twee personen of dingen die van elkaar verschillen. Allebij is een voornaamwoord dat gebruikt wordt om te verwijzen naar twee personen of dingen die hetzelfde zijn. Als je twee personen of dingen hebt die van elkaar verschillen, moet je allebei gebruiken. Als je twee personen of dingen hebt die hetzelfde zijn, moet je allebij gebruiken.
Hoe gebruik je allebei?
Als je twee personen of dingen hebt die van elkaar verschillen, moet je allebei gebruiken. Bijvoorbeeld: “Ik heb allebei mijn ouders gezien.”
Hoe gebruik je allebij?
Als je twee personen of dingen hebt die hetzelfde zijn, moet je allebij gebruiken.
Bijvoorbeeld: “Ik heb mijn ouders allebij gezien.”
Één van mijn ouders was overwegend negatief en
de ander was overwegend positief, dus koos ik maar voor
'allebei'.
Hmmm ...

... ik had beter voor alle twee kunnen kiezen!
Vanuit de ontstane onzekerheid door het opzoeken begin ik nou ook al te twijfelen of ik bovenstaand
'twijfelen' wel correct gebruik of dat zulks eigenlijk weifelen zou moeten zijn, maar ik weifel niet om het verschil tussen
twijfelen en weifelen op te zoeken,
want anders raak ik ongetwijfeld nog meer in de
WAR 
.