Ik ben mezelf niet of nooit geweest.

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

MaartenV
Bevlogen

Re: Ik ben mezelf niet of nooit geweest.

Bericht door MaartenV »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 mei 2023 14:15
MaartenV schreef: 10 mei 2023 13:59 Nogmaals: je bent fysiek gezien niet diegene die je een minuut geleden was. Omdat alle elektronen die door je lichaam vuren ander elektronen zijn dan een minuut geleden. Dus louter naar het fysieke kijkend, kan je niet dezelfde 'entiteit' aanduiden.
Die uitwisseling van electronen in een minuut is nauwelijks de moeite van het vermelden waard.
Daarbij is dat in het brein nog veel minder en we zijn ons brein.
Ben je het ermee eens dat wanneer in het zenuwstelsel alle electriciteit is weggevallen, dat je dan dood bent? Dat wanneer er geen elektronen meer worden uitgewisseld in de neuronen, dat je 'er dan niet meer bent'? Geen bewustzijn meer?
Dus of 'jij' of je bewustzijn, valt toch samen met het elektroom: de stroom van elektronen door je centrale en peifere zenuwstelsel?
Hoe maak je (volgens mij) het onderscheid tussen een waarnemer mét bewustzijn en één zonder bewustzijn:
Zie hier voor mijn (kort Engelstalig) artikel erover als je meer interesse hebt:
https://doi.org/10.5281/zenodo.17340466
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De stroom is niet essentieel. Daar waar het naar toe gaat, verandert iets en dat is de essentie.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

MaartenV schreef: 10 mei 2023 14:26
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 10 mei 2023 14:15
MaartenV schreef: 10 mei 2023 13:59 Nogmaals: je bent fysiek gezien niet diegene die je een minuut geleden was. Omdat alle elektronen die door je lichaam vuren ander elektronen zijn dan een minuut geleden. Dus louter naar het fysieke kijkend, kan je niet dezelfde 'entiteit' aanduiden.
Die uitwisseling van electronen in een minuut is nauwelijks de moeite van het vermelden waard.
Daarbij is dat in het brein nog veel minder en we zijn ons brein.
Ben je het ermee eens dat wanneer in het zenuwstelsel alle electriciteit is weggevallen, dat je dan dood bent? Dat wanneer er geen elektronen meer worden uitgewisseld in de neuronen, dat je 'er dan niet meer bent'? Geen bewustzijn meer?
Dus of 'jij' of je bewustzijn, valt toch samen met het elektroom: de stroom van elektronen door je centrale en peifere zenuwstelsel?
Die uitwisseling is niet nodig.
Dat het gebeurt komt omdat we zuurstoof, eten en drinken nodig hebben om de verbranding in stand te houden die uitwisseling doet niet ter zake voor de werking van het brein. Daarbij zijn alle elektronen identiek je kunt dus geen verschil waarnemen als er wordt uitgewisseld.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

MaartenV schreef: 10 mei 2023 14:22
axxyanus schreef: 10 mei 2023 14:13 Wat betekent dat "in je ervaring". Ik ervaar helemaal niets.
Meen je dat? Ervaar jij helemaal niets?
Ik ervaar op dit moment een reeks kleurvlakken die ik interpreteer als voorwerpen. Ik ervaar een zacht blaasgeluid, dat de aircondition is hier naast mij en ik ervaar de wisselende druk op mijn vingertoppen terwijl ik dit intik. Als laatste ervaar ik regelmatig een warme sensatie gekoppeld met een bittere smaak en een romig gevoel als ik aan mijn thee sip.

Ik dacht niet dat dit soort ervaringen ter zake waren in deze gedachtewisseling en dus had ik die bij mijn vorig antwoord genegeerd.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie